Tls 1000 temp modificatie

t-amateurtje

Rookie
23 aug 2016
11
0
Wie kan er voor mij een Temperatuur Modificatie uitvoeren ?

Mijn tls uit 97 geeft als max 65 graden aan terwijl dat rond de 82 moet zijn..
Nu blijft mijn motor in shoke modus draaien waardoor ik dus veel meer brandstof verbruik dan nodig.

Kom zelf uit andijk, dus iets in de omgeving zou mooi zijn :D
 
Ik zal wel even Captain Obvious spelen: waarom geeft de motor de verkeerde temperatuur aan?

Is het een bekend probleem dat je op b.v. www.tl1000.nl tegen bent gekomen of blijft de thermostaatklep open staan en komt de motor echt niet op temperatuur?
 
Het is inderdaad een bekend probleem van de tls en er is een modificatie voor... maar ik kan een hoop maar motor techniek heb ik geen kaas van gegeten..

De temp sensor zit nu 100% in de rijwind waardoor hij te lage temps doorgeeft aan cdi unit.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een bekend probleem van de tls en er is een modificatie voor... maar ik kan een hoop maar motor techniek heb ik geen kaas van gegeten..

De temp sensor zit nu 100% in de rijwind waardoor hij te lage temps doorgeeft aan cdi unit.


Dat zou naar mijn idee niet uit moeten maken, de sensor meet wat er binnen gebeurt.
Maar om het uit te sluiten: kun je de sensor niet tijdelijk afdekken om te kijken wat de temperatuur doet?

Heeft de fiets dat zomers ook?, Vroeger dekte men wel de radiateur voor de helft af om het motorblok beter op bedrijfstemperatuur te krijgen/houden.
 
.Dat zou naar mijn idee niet uit moeten maken, de sensor meet wat er binnen gebeurt.
Maar om het uit te sluiten: kun je de sensor niet tijdelijk afdekken om te kijken wat de temperatuur doet?

Heeft de fiets dat zomers ook?, Vroeger dekte men wel de radiateur voor de helft af om het motorblok beter op bedrijfstemperatuur te krijgen/houden.

ik ben nu zelf bezig alle onderdelen voor deze modificatie te verzamelen. heb de benodigde onderdeelnummers al wel en ga morgen bij suzuki even kijken wat de kosten hiervan moeten zijn.

maar wat je zeg klopt, omdat de tempratuur wordt gemeten in de radiateur is deze eigelijk te laag.. de sensor moet verplaatst worden naar het thermostaathuis ( bevindt zich precies tussen de cilinders)

morgen weet ik meer en zal dit dan ook even hier in het topic zetten

@ de te vervangen onderdelen kan ik al wel opnoemen, betreft :
1 onderste gedeelte thermostaathuis
2 waterpomp afdekkap.( hierzit de bypass op)
3 de slang van de waterpomp naar het thermostaathuis+ 2 klemmetjes

deze spullen kun je allemaal pakken van een tl1000R uit 98
of van een latere SV1000
 
Laatst bewerkt:
ik ben nu zelf bezig alle onderdelen voor deze modificatie te verzamelen. heb de benodigde onderdeelnummers al wel en ga morgen bij suzuki even kijken wat de kosten hiervan moeten zijn.

maar wat je zeg klopt, omdat de tempratuur wordt gemeten in de radiateur is deze eigelijk te laag.. de sensor moet verplaatst worden naar het thermostaathuis ( bevindt zich precies tussen de cilinders)

morgen weet ik meer en zal dit dan ook even hier in het topic zetten

@ de te vervangen onderdelen kan ik al wel opnoemen, betreft :
1 onderste gedeelte thermostaathuis
2 waterpomp afdekkap.( hierzit de bypass op)
3 de slang van de waterpomp naar het thermostaathuis+ 2 klemmetjes

deze spullen kun je allemaal pakken van een tl1000R uit 98
of van een latere SV1000

Ga je het zelf doen ?

Zoja wil je het filmen ?:D
 
ik ben nu zelf bezig alle onderdelen voor deze modificatie te verzamelen. heb de benodigde onderdeelnummers al wel en ga morgen bij suzuki even kijken wat de kosten hiervan moeten zijn.

maar wat je zeg klopt, omdat de tempratuur wordt gemeten in de radiateur is deze eigelijk te laag.. de sensor moet verplaatst worden naar het thermostaathuis ( bevindt zich precies tussen de cilinders)

morgen weet ik meer en zal dit dan ook even hier in het topic zetten

@ de te vervangen onderdelen kan ik al wel opnoemen, betreft :
1 onderste gedeelte thermostaathuis
2 waterpomp afdekkap.( hierzit de bypass op)
3 de slang van de waterpomp naar het thermostaathuis+ 2 klemmetjes

deze spullen kun je allemaal pakken van een tl1000R uit 98
of van een latere SV1000

Die slang van waterpomphuis naar thermostaathuis is gewoon een ontluchting, heeft verder niets te maken met de koeling, en als daar nu geen slang tussen zit zit er een ontluchtingsnippel op het waterpomphuis.
 
Die slang van waterpomphuis naar thermostaathuis is gewoon een ontluchting, heeft verder niets te maken met de koeling, en als daar nu geen slang tussen zit zit er een ontluchtingsnippel op het waterpomphuis.

die slang heeft zeker wat te maken met het koelingssysteem.
dit is een bypass waardoor de koelvloeistof eerst in het korte circuit.hierdoor warmt de motor sneller op. het heeft dus wel degelijk een functie.

de dealer gaf mij vandaag een prijs ( zorg even dat je op de stoel zit.) 130 euro inc. btw.
dit ga ik dus niet betalen voor deze bypass. ik ga dus zelf even opzoek naar hoe of wat. en zal als ik er mee bezig ga. een how-to van maken. dit zal echter wel gewoon met foto's zijn en niet met video
 
die slang heeft zeker wat te maken met het koelingssysteem.
dit is een bypass waardoor de koelvloeistof eerst in het korte circuit.hierdoor warmt de motor sneller op. het heeft dus wel degelijk een functie.

Nee. Een thermostaat van een TLS/TLR heeft gewoon een by-pass in de klep zelf zitten. De minimale diameter verraad de functie al. Tijdens de opwarmfase laat de thermostaat gewoon veel minder vloeistof door dan op bedrijfstemperatuur, maar sluit niet volledig af.

Ik neem voor het gemak even aan dat je een wphb hebt. Daar staat de functie van het koelsysteem netjes uitgelegd inclusief schematische tekening.
 
Laatst bewerkt:
Wat is nou eigenlijk het probleem met dit type motor, komt het blok niet op bedrijfstemperatuur of geeft de sensor de verkeerde waardes aan de temp. meter, of is de koelvloeistof bij de sensor al zo veel afgekoeld?

ik meen eens ergens, in de watersport, gelezen te hebben over een sensor die je in een koelingsslang kon plaatsen, misschien is dat een oplossing?
 
Wat is nou eigenlijk het probleem met dit type motor, komt het blok niet op bedrijfstemperatuur of geeft de sensor de verkeerde waardes aan de temp. meter, of is de koelvloeistof bij de sensor al zo veel afgekoeld?

ik meen eens ergens, in de watersport, gelezen te hebben over een sensor die je in een koelingsslang kon plaatsen, misschien is dat een oplossing?

2 kliks dieper in de link die dutch gaf als eerste reactie :

Thermostaathuis modificatie TLS - TL1000.nl
 
Nee. Een thermostaat van een TLS/TLR heeft gewoon een by-pass in de klep zelf zitten. De minimale diameter verraad de functie al. Tijdens de opwarmfase laat de thermostaat gewoon veel minder vloeistof door dan op bedrijfstemperatuur, maar sluit niet volledig af.

Ik neem voor het gemak even aan dat je een wphb hebt. Daar staat de functie van het koelsysteem netjes uitgelegd inclusief schematische tekening.

maar dan zou er toch ook geen probleem moeten zijn met een te lage kvs temperatuur ?
 
die slang heeft zeker wat te maken met het koelingssysteem.
dit is een bypass waardoor de koelvloeistof eerst in het korte circuit.hierdoor warmt de motor sneller op. het heeft dus wel degelijk een functie.

de dealer gaf mij vandaag een prijs ( zorg even dat je op de stoel zit.) 130 euro inc. btw.
dit ga ik dus niet betalen voor deze bypass. ik ga dus zelf even opzoek naar hoe of wat. en zal als ik er mee bezig ga. een how-to van maken. dit zal echter wel gewoon met foto's zijn en niet met video



ik heb ook een tls gehad, die kwam ook niet op temperatuur .
ik heb toen aleen de thermostaat vervangen door 1 van een sv.
dat scheelt al een stuk en was 25 euro geloof ik .
 
Bij een lage belasting en lage omgevingstemperatuur gaf de sensor in de linkerzijde van de radiateur ('97s) te lage waardes aan. Hierdoor bleef de ECU op een rijke mapping staan. De inspuiting was dusdanig riant (en grof) dat benzine langs de zuigerveren in het carter kwam. Belangrijkste gevolg hiervan was het negatieve effect op de smering.

De modificatie verplaatst de temperatuursensor naar net buiten de koppen voor een betere meting. De bypass verhoogt de minimale flow, om het blok gelijkmatiger op te warmen. Op de TL is het standaard vanaf '98 en zover ik begrijp van plaatjes, gebruiken ze het nog steeds op de laatste generatie Vstrom.

Een ander uiterste is de temperatuur waarbij de ventilator aanslaat. Doorgaans bij 103-106 graden C op de display. Sommigen vinden dat te hoog en plaatsen een schakelaar van een Baleno diesel. Kost ongeveer 20 tientjes en kan bij zo'n ingreep mooi mee.
 
Dit is correct, het gaatje is ongeveer 3mm groot.

De rest van je reacties zijn helaas incorrect. Om verwarring te voorkomen zou het mooi zijn als je ze zelf aan zou willen passen.

Ik ga helemaal niets aanpassen, en ik zal ook zeker even uitleggen waarom;


Bij een lage belasting en lage omgevingstemperatuur gaf de sensor in de linkerzijde van de radiateur ('97s) te lage waardes aan. Hierdoor bleef de ECU op een rijke mapping staan. De inspuiting was dusdanig riant (en grof) dat benzine langs de zuigerveren in het carter kwam. Belangrijkste gevolg hiervan was het negatieve effect op de smering.

De modificatie verplaatst de temperatuursensor naar net buiten de koppen voor een betere meting.
Duidelijk. Sensor zit op een onhandige plek (aan de koude kant van de radiateur) en dus verplaats je hem naar een andere locatie in je koelsysteem, zodat hij in beginsel een wat hogere temperatuur meet.

Tot zover duidelijk, vervolgens spreek je jezelf volkomen tegen met het volgende;
De bypass verhoogt de minimale flow, om het blok gelijkmatiger op te warmen.

De flow van wat? Het koelsysteem? Dan koel je dus met gesloten thermostaat meer en wordt de motor niet sneller maar langzamer warm.

Het een heeft niets met het ander te maken, wat ook precies de strekking van mijn eerdere reacties was. Het is hooguit een leuke bijkomstigheid van het monteren van een ander thermostaathuis ten behoeve van een montagepunt voor een temperatuursensor. Dat thermostaathuis heeft toevallig een extra aansluiting wat de montage van een ander waterpomphuis en een stuk slang noodzakelijk maakt. Dat laatste heeft echter nul komma nul te maken met het probleem in beginsel en de voorziene oplossing anderzijds.

Een ander uiterste is de temperatuur waarbij de ventilator aanslaat. Doorgaans bij 103-106 graden C op de display. Sommigen vinden dat te hoog en plaatsen een schakelaar van een Baleno diesel. Kost ongeveer 20 tientjes en kan bij zo'n ingreep mooi mee.

'Mooi mee' kunnen we over discussieren, dat is namelijk helemaal niet een 'probleem', dat hoort zo. De vloeistof kookt pas boven de 120 graden vanwege de verhoogde atmosfeer in het circuit. 106 graden is vroeg zat voor de ventilator om te gaan assisteren. Bovendien slijt een motor die te koud blijft (wat weer helemaal niets te maken heeft met hoe koud het motormanagement denkt dat het is) nogal wat harder dan een motor die gewoon 90-100 graden is. Ga je wel de inschakeltemperatuur verlagen, dan loop je kans dat de fan niet meer elke 30 seconden aanslaat maar constant en zo je accu leegtrekt (zo'n fan trekt nogal wat stroom namelijk). Afgezien van het eerder genoemde punt natuurlijk. Bovendien wil je dat de motorolie op zijn minst 100 graden blijft, dat is de ondergrens qua bedrijfstemperatuur.
 
Laatst bewerkt:
Bij een lage belasting en lage omgevingstemperatuur gaf de sensor in de linkerzijde van de radiateur ('97s) te lage waardes aan. Hierdoor bleef de ECU op een rijke mapping staan. De inspuiting was dusdanig riant (en grof) dat benzine langs de zuigerveren in het carter kwam. Belangrijkste gevolg hiervan was het negatieve effect op de smering.

De modificatie verplaatst de temperatuursensor naar net buiten de koppen voor een betere meting. De bypass verhoogt de minimale flow, om het blok gelijkmatiger op te warmen. Op de TL is het standaard vanaf '98 en zover ik begrijp van plaatjes, gebruiken ze het nog steeds op de laatste generatie Vstrom.

Een ander uiterste is de temperatuur waarbij de ventilator aanslaat. Doorgaans bij 103-106 graden C op de display. Sommigen vinden dat te hoog en plaatsen een schakelaar van een Baleno diesel. Kost ongeveer 20 tientjes en kan bij zo'n ingreep mooi mee.


Dat is een hele dure ;) , ik heb maar €16,- betaald.
 
Als ik de post van Richard3 goed begrijp wordt de sensor verplaatst naar het thermostaathuis.

Als de temperatuur die gemeten wordt door die sensor allesbepalend is voor de verrijking van het brandstofmengsel, dan is het een flinke stap van de koude kant van de radiator naar het thermostaathuis.
 
Ik ga helemaal niets aanpassen, en ik zal ook zeker even uitleggen waarom;Duidelijk. Sensor zit op een onhandige plek (aan de koude kant van de radiateur) en dus verplaats je hem naar een andere locatie in je koelsysteem, zodat hij in beginsel een wat hogere temperatuur meet.

Tot zover duidelijk, vervolgens spreek je jezelf volkomen tegen met het volgende;De flow van wat? Het koelsysteem? Dan koel je dus met gesloten thermostaat meer en wordt de motor niet sneller maar langzamer warm.

Het een heeft niets met het ander te maken, wat ook precies de strekking van mijn eerdere reacties was. Het is hooguit een leuke bijkomstigheid van het monteren van een ander thermostaathuis ten behoeve van een montagepunt voor een temperatuursensor. Dat thermostaathuis heeft toevallig een extra aansluiting wat de montage van een ander waterpomphuis en een stuk slang noodzakelijk maakt. Dat laatste heeft echter nul komma nul te maken met het probleem in beginsel en de voorziene oplossing anderzijds.Mooi die internetwijsheden, en uit de laatste zin begrijp ik dus dat je het daar schijnbaar mee eens bent. Heeft er ook iemand op dat forum de moeite genomen om het principe van een koelsysteem-onder-druk uit te leggen? De vloeistof kookt pas boven de 120 graden vanwege (verrassing) de verhoogde atmosfeer in het circuit. 106 graden is vroeg zat voor de ventilator om te gaan assisteren. Bovendien slijt een motor die te koud blijft (wat weer helemaal niets te maken heeft met hoe koud het motormanagement denkt dat het is) nogal wat harder dan een motor die gewoon 90-100 graden is. Als je dan toch denkt dat je het beter weet, loop je kans dat de fan niet meer elke 30 seconden aanslaat maar constant en zo je accu leegtrekt (zo'n fan trekt nogal wat stroom namelijk). Afgezien van het eerder genoemde punt natuurlijk. Bovendien wil je dat de motorolie op zijn minst 100 graden blijft, dat is de ondergrens qua bedrijfstemperatuur.
Als ik de klacht goed heb begrepen klinkt dit heel plausibel.
Als ik het goed begrijp wordt de temperatuur opgemeten in het afgekoelde deel van de radiateur i.p.v. de warme kant. Door de flow te verhogen komt er meer warm water aan de kant van de sensor maar de motor komt minder op temperatuur. Ik denk dat de sensor verplaatsen een beter optie zou zijn. Als ik mij vergis (of er gewoon naast zit) dan hoor ik graag waar.
 
Ik ga helemaal niets aanpassen, en ik zal ook zeker even uitleggen waarom;

Meneer voelt zich weer eens aangevallen..?

Duidelijk. Sensor zit op een onhandige plek (aan de koude kant van de radiateur) en dus verplaats je hem naar een andere locatie in je koelsysteem, zodat hij in beginsel een wat hogere temperatuur meet.

De sensor zat aan de warme kant van de radiateur, na de thermostaat. De nieuwe locatie is voor de thermostaat, in het bypass circuit.

Tot zover duidelijk, vervolgens spreek je jezelf volkomen tegen met het volgende;

De flow van wat? Het koelsysteem? Dan koel je dus met gesloten thermostaat meer en wordt de motor niet sneller maar langzamer warm.

De flow van de pomp over de cilinders en koppen via de bypass.

Het een heeft niets met het ander te maken, wat ook precies de strekking van mijn eerdere reacties was. Het is hooguit een leuke bijkomstigheid van het monteren van een ander thermostaathuis ten behoeve van een montagepunt voor een temperatuursensor. Dat thermostaathuis heeft toevallig een extra aansluiting wat de montage van een ander waterpomphuis en een stuk slang noodzakelijk maakt. Dat laatste heeft echter nul komma nul te maken met het probleem in beginsel en de voorziene oplossing anderzijds.

Sinds de terugroep actie op de '97S gebruikt Suzuki deze bypass tot op de laatste generatie vstrom, argue with that.

Mooi die internetwijsheden, en uit de laatste zin begrijp ik dus dat je het daar schijnbaar mee eens bent. Heeft er ook iemand op dat forum de moeite genomen om het principe van een koelsysteem-onder-druk uit te leggen? De vloeistof kookt pas boven de 120 graden vanwege (verrassing) de verhoogde atmosfeer in het circuit. 106 graden is vroeg zat voor de ventilator om te gaan assisteren. Bovendien slijt een motor die te koud blijft (wat weer helemaal niets te maken heeft met hoe koud het motormanagement denkt dat het is) nogal wat harder dan een motor die gewoon 90-100 graden is. Als je dan toch denkt dat je het beter weet, loop je kans dat de fan niet meer elke 30 seconden aanslaat maar constant en zo je accu leegtrekt (zo'n fan trekt nogal wat stroom namelijk). Afgezien van het eerder genoemde punt natuurlijk. Bovendien wil je dat de motorolie op zijn minst 100 graden blijft, dat is de ondergrens qua bedrijfstemperatuur.

Het is niet aan mij te bepalen wat een ander aan zijn motor moet doen. Het is meer dat als iemand graag wil dat de fan sneller aanslaat, de optie er is.. en dan is dit het moment.

Zoals eerder aangegeven kan een motor harder slijten als het motormanagement ervoor zorgt dat er benzine in de olie komt. De ouderwetse injectie helpt niet, denk ik.


Pas je op dat je niet struikelt over je eigen aannames? :]
 
Meneer voelt zich weer eens aangevallen..?

Ik voel me zeker aangevallen, maar dat is niet meer dan logisch. Dan zeg je dat het anders zit en leg je uit waarom. Als je meteen begint over misleiding heb je niet helemaal begrepen hoe een discussie werkt en dan begrijp ik ook niet helemaal wat je op een forum doet.
De sensor zat aan de warme kant van de radiateur, na de thermostaat. De nieuwe locatie is voor de thermostaat, in het bypass circuit.
Dus de slang creërt een bypass? Vervang je dan ook de thermostaat door een variant die niets doorlaat in gesloten toestand?
Sinds de terugroep actie op de '97S gebruikt Suzuki deze bypass tot op de laatste generatie vstrom, argue with that.
Wat voegt dat precies toe aan de (bij gebrek aan een beter woord) discussie die hierboven plaatsvindt dan?
Zoals eerder aangegeven kan een motor harder slijten als het motormanagement ervoor zorgt dat er benzine in de olie komt. De ouderwetse injectie helpt niet, denk ik.
Precies en dat ontken ik ook nergens. Maar met het veranderen van de inschakeltemperatuur van de fan creeer je weer een ander probleem.
Pas je op dat je niet struikelt over je eigen aannames? :]

:z
 
Terug
Bovenaan Onderaan