Bij welke temp zou de fan aan moeten gaan? Gsxr

paulus19d

Die hard MF'er
31 mrt 2010
359
0
Zevenhuizen (Zuid Holland)
Ik heb sinds kort een gsxr750 k7.

Nu is het me opgevallen dat hij behoorlijk (114) warm kan worden en de van dan nog niets doet.

De van draait wel, zit niet vast oid

Vraag,

Bij elke temp zou die aan moeten gaan?
Wat kan ik controleren om ervoor te zorgen dat hij het wel gaat doen?

Gr. Paul
 
Kijk op het elektrisch schema hoe de fan geschakeld zit. Heeft ie een losse thermoswitch of stuurt de ECU hem aan? Als je dat weet weet je welke onderdelen je moet controleren. 114 ºC is te warm, bij een gangbaar koelsysteem slaat de fan uiterlijk bij 106-108 graden wel aan.
 
volgens mij moet hij boven de 105 aan gaan bij een 750 K6+
Verbind je draden van de tempsensor eens door en kijk of hij gaat draaien. Dat zou ik zelf doen iig. of haal ze los. Weet niet of het een normaly closed of normaly open systeem is.
 
Laatst bewerkt:
Met mijn GSX-R 600 K7 gaat hij op 105 graden celcius aan.
De R6 2004 ging al op 100 graden celcius aan.

Controleer het volgende:
-Koelvloeistofniveau
-Zekering van je fan(deze staan bekend om vaker door te slaan)
-Controleer op kabelbreuken en corrosie.
-Indien het bovenstaande allemaal in orde is, controleer de fan
-Controleer de thermostaat.
 
Met mijn GSX-R 600 K7 gaat hij op 105 graden celcius aan.
De R6 2004 ging al op 100 graden celcius aan.

Controleer het volgende:
-Koelvloeistofniveau
-Zekering van je fan(deze staan bekend om vaker door te slaan)
-Controleer op kabelbreuken en corrosie.
-Indien het bovenstaande allemaal in orde is, controleer de fan
-Controleer de thermostaat.


Zoiets simpels als de zekering had ik idd nog niet aan gedacht, zat meer aan horrorscenario's te denken als waterpomp i.o.d.

TNX
 
volgens mij moet hij boven de 105 aan gaan bij een 750 K6+
Verbind je draden van de tempsensor eens door en kijk of hij gaat draaien. Dat zou ik zelf doen iig. of haal ze los. Weet niet of het een normaly closed of normaly open systeem is.

Enkel de van controleren door er gewoon stroom op te zitten is een goeie, ga ik proberen.

9 eerst checken van de zekering, daar had ik helemaal nog niet aan gedacht )
 
Zekering , check ( en toch ook maar vervangen )
Vloeistofniveau , check
Van zit niet vast, maar nog niet gechecked of hij wel werkt

Maar, ik heb hem nu weer even warm laten worden en het niveau in mn reservoir stijgt dan enorm (gewoon vol) zegt dat iets over expansie of over de waterpomp?

Iemand nog meer tips?
 
Zekering , check ( en toch ook maar vervangen )
Vloeistofniveau , check
Van zit niet vast, maar nog niet gechecked of hij wel werkt

Maar, ik heb hem nu weer even warm laten worden en het niveau in mn reservoir stijgt dan enorm (gewoon vol) zegt dat iets over expansie of over de waterpomp?

Iemand nog meer tips?

Niveau hoort te stijgen, maar niet enorm. Hoe warm was ie toen dat begon?
 
De radiatordop hoort pas bij een overdruk van +/- 1 bar kvs te laten weg stromen in het expansie vaatje.
Als hij dit al bij gewoon warm worden doet dan werkt het overdruk gedeelte van de dop niet meer goed.
Misschien de dop eerst eens vervangen?
 
Deed de fan het nou wel of niet als je hem direct aansluit? Bij mij was het toen een kapot relais.

f9h1mw.jpg
 
De radiatordop hoort pas bij een overdruk van +/- 1 bar kvs te laten weg stromen in het expansie vaatje.
Als hij dit al bij gewoon warm worden doet dan werkt het overdruk gedeelte van de dop niet meer goed.
Misschien de dop eerst eens vervangen?

Ik heb de dop eraf gehad en een paar keer die veer ingedrukt, beetje wd40 erop enzo maar dat was het schijnbaar niet
 
Nog even over die dop. Ik bedoelde eigenlijk dat het kan dat de rubber afdicht ring niet meer goed afdicht op de binnenrand van de radiateur. Hierdoor kan er bij een lage overdruk al kvs naar het expansievaatje gedrukt worden en stijgt het nivo dus snel in je expansievaatje.
Dat die schotel/klep nog wel bewoog dat is bijna altijd zo.
 
Je zou hem ook kunnen verwisselen met het relais ernaast. Die is van de brandstofpomp. Als het relais stuk is zal de brandstofpomp niet aanslaan wanneer je de motor op contact zet. Dan weet je het iig zeker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan