Steeds minder toermotoren een trend?

Biggest four

MF veteraan
19 feb 2003
1.184
116
Ik heb het idee dat er steeds minder traditionele toermotoren op de markt komen.
Uiteraard hebben we grote jongens zoals de RT, Pan European, FJR, GTR, etc. maar bijvoorbeeld Suzuki heeft geen dikke toerbuffel meer, zoals vroeger de Bandit 1200 of 1250.
In de middenklasse wordt de spoeling ook steeds dunner. Een Deauville is een optie of een BMW F800GT. Ook heeft de XJ900 Diversion niet een echte opvolger. Of is dat de 900 Tracer? Het valt me op dat steeds meer nieuwe modellen niet meer een echt zadel hebben waarop een duopassagier ook comfortabel kan zitten. Door aan - bijvoorbeeld - een GSX1000F een paar tassen/koffers te hangen is het nog geen echte toermotor, vooral vanwege het gemis aan een echt duozadel. Zo vind ik het ook jammer dat de Kawasaki Z1000SX meer een naked bike is met toeraccenten, dan een echte toermotor voor twee personen. Volgens mij is de Honda CB1000F ook niet meer in het programma. Gelukkig wordt de allroad-klasse wel meer toergericht, zoals we aan de fraaie Kawasaki Versys 1000 4-pitter kunnen zien.
Wat vinden jullie van deze trend? Of ben ik als ruime 50-plusser te veel gehecht aan nostalgie?
 
Ik denk dat de oude mannetjes die op die toermotoren reden nu allemaal dood zijn of in een verzorgingstehuis zitten.
 
ik las laatst op het Pan European forum dat de laatste Pan inmiddels ook al in elkaar geschroefd is. die is dus ook 'uitgerangeerd'...en opgevolgd door de CTX 1300. overigens vraagt www.stadsmotor.nl zich ernstig af wat ze er mee aanmoeten. na een testritje door Duitsland zijn ze er klaar mee:

Test: Honda CTX1300 C-ABS (2014)
 
Laatst bewerkt:
Zo vind ik het ook jammer dat de Kawasaki Z1000SX meer een naked bike is met toeraccenten, ...........?
:? bij een 'naakte' fiets denk ik echt niet aan de volledig aangeklede 1000SX....
Maar inderdaad het echte toersegment wordt beetje 'verdrongen' door de allroads en adventures lijkt het....

Overigens; de Honda VFR1200 en BMW R1200RS zijn volgens mij de twee sport-toerfietsen die volwaardige toercapaciteiten hebben. ...met als belangrijkste nadeel dat ze eigenlijk een té kleine tank voor een toerfiets hebben (18 resp 19 liter)
 
Laatst bewerkt:
Kawasaki heeft de GTR al, dus waarom een 2e echt toer model? z1000sx past mooi tussen de zx10r en de gtr. Sportief als het moet maar iets meer comfort.

Maar ik denk dat het ook wel iets met vraag en aanbod is..
 
Laatst bewerkt:
Dat toeren met een dikke toerbuffel is binnen nl geen scrotum aan. Een snelle wendbare koppelfiets met hoog fungehalte is voor mij het ideale. 1x per jaar paar dagen Duitsland en de rest vd km's in Brabant en omstreken wegfietsen.
Comfortabele buffel koop ik wel als ik oud ben.
 
Ik heb niet lang geleden deze discussie dus ook gehad bij mijn motordealer.
Ik had de ST1300 Pan European, en ik vroeg me dus af waarom er niets nieuws voor terug kwam.
Volgens hun is de markt voor dergelijke toerkastelen erg klein geworden. Ja in Europa is er nog een markt voor, maar in verhouding met de USA of Azie zijn er toch hele andere wensen/eisen.

Kortom, de fabrikanten investeren er niet echt meer in.

Ik heb zelf de overstap gemaakt naar de Africa Twin, en ik ben super enthousiast. Ik mis mijn ST1300 totaal niet.
En dat is precies wat men ziet bij de motorzaak. Pan rijders die stappen over op de Africa Twin of de Cross Tourer.

En hier en daar iemand die zich bezeert aan een BMW en dan snel terug switcht naar Honda _O-
 
Z1000SX vind ik wel een topmotor. Nog niet echt toer als de pan, maar wel een hele fijne motor.

Die bagger honda kan echt niet als vervanger van de pan gezien worden.

Je hebt wel een punt, er komt op dat vlak bar weinig moderns meer voor.
 
Dikke toermotoren bestaan nog steeds, alleen noemen ze het tegenwoordig allroad omdat ze de illusie hebben dat ze er ook naast de weg mee kunnen rijden.
 
Laatst bewerkt:
Wat vinden jullie van deze trend? Of ben ik als ruime 50-plusser te veel gehecht aan nostalgie?

Haha, ik denk niet dat dat er mee te maken heeft. Ik ben 60-plusser en heb lang rondgereden met motoren als XJ900 F ( voorloper van de Diversion), de GTR 1000 ......
Op een gegeven moment ben ik dan op aanraden van een vriend/testrijder bij M&T overgestapt naar een Sprint 955i. Tegenwoordig rijdt ik op een Tiger 1050.

Ik heb altijd graag met de toerbuffels gereden, maar uiteindelijk zijn deze motoren "overkill" voor 75% van wat ik, en de meeste motorrijders, er mee doe. Het enige waar ze superieur in zijn is lang en hard over de snelweg rijden, maar voor het betere en leukere werk zijn sportoerders zoals de Sprint, of allroaders zoals de Tiger ( en natuurlijk de equivalenten van de andere merken ) gewoon veel leuker. Dus de trend dat er minder "echte toermotoren" verkocht worden lijkt me vrij logisch.
 
Denk dat er juist veel meer toermotoren komen, als je ziet bij elke model kan je een compleet toer packet er bij nemen met 3 koffers en 100 opties, zie juist steeds minder racers
 
En hier en daar iemand die zich bezeert aan een BMW en dan snel terug switcht naar Honda _O-


een collega stapte over van een Pan 1300 naar een BahMNee 1600GTL, maar als ik zo met hem praat hoor ik een onderliggende spijt dat-ie overgestapt is. de BMW is geen slechte fiets, maar je kan er zelf nauwelijks meer aan sleutelen, zegt-ie. en er zit zo mogelijk nog meer plastic aan dan bij de Pan.
 
Leuke reacties allemaal op mijn vraag ;)

Ik had deze nuances in de reacties ook wel verwacht. Feit blijft voor mij dat ik graag met mijn partner achterop rijd, maar dat er steeds minder nieuwe motoren komen met een fatsoenlijk duozadel. Zo vind ik de Z1000SX heel mooi, maar vind ik het duozadel maar niks, om van het zadel van de Suzuki GSX-S1000FA maar niet te spreken.
 
Ik heb niet lang geleden deze discussie dus ook gehad bij mijn motordealer.
Ik had de ST1300 Pan European, en ik vroeg me dus af waarom er niets nieuws voor terug kwam.
Volgens hun is de markt voor dergelijke toerkastelen erg klein geworden. Ja in Europa is er nog een markt voor, maar in verhouding met de USA of Azie zijn er toch hele andere wensen/eisen.

Kortom, de fabrikanten investeren er niet echt meer in.

Ik had vorige week exact hetzelfde gesprek bij mijn Suzuki dealer. Europa is blijkbaar een te kleine afzetmarkt om een aparte motor voor te ontwerpen? Volgens de verkoper is er vooral een tweedehandsmarkt omdat weinig mensen veel geld voor een nieuwe toerfiets willen betalen. Maar ja, als niemand nieuw koopt is er ook geen tweedehands markt...
 
Ik had vorige week exact hetzelfde gesprek bij mijn Suzuki dealer. Europa is blijkbaar een te kleine afzetmarkt om een aparte motor voor te ontwerpen? Volgens de verkoper is er vooral een tweedehandsmarkt omdat weinig mensen veel geld voor een nieuwe toerfiets willen betalen. Maar ja, als niemand nieuw koopt is er ook geen tweedehands markt...

Ja dat speelt ook mee inderdaad.
 
Ik heb een tijd Pan European gereden en ben toen overgestapt op een GS Adventure. Voor mij is de laatste eigenlijk geschikter als toermachine dan de Pan was. Nog meer rechtop zitten, betere vering voor slechte wegen. En makkelijker te bepakken voor een kampeertrip.

Windbescherming is dankzij ruit en brede tank adequaat al was die op een Pan iets beter. Maar de voordelen vind ik belangrijker.

En ik vermoed dat velen dat vinden gezien de toename in het allroadsegment.

Opvallend is dat veel van de GS rijders die ik ken van een Pan komen en niet van een RT. Die rijden net als ik BMW tegen wil en dank 😀
 
er zullen toch ook wel wat modellen niet door euro4 gekomen zijn ?
en allroads is wat meer de trend tegenwoordig, multistrada enzo ?
 
De FJR1300 is er nog, benieuwd hoe lang dat nog gaat duren. In midden segment is het vooral naked en allroad, zien nu wel de motoren met kuip weer terugkomen (Ninja 650, Ducati supersport 939).
 
Maar waar gebruik je een toermotor voor? Wat is het grote voordeel van een toerfiets?

Ik heb een kleine naked bike en een bejaarde toerfiets. Ik vind de toerfiets met name geschikt voor het kilometervreten. En dan bij voorkeur het kilometervreten met hogere snelheid.
Het commentaar van stadsmotor is daarom imho heel erg raak.

Voor het funritje is mijn kleine naked bike veel leuker. Maar ook voor het woonwerk ritje wil je eigenlijk niet met zoveel kubieke meters plastic door het verkeer laveren, dan wil je iets kleins en handig. Bovendien is onderhoud bij een moderne toerfiets (met name een BMW) dermate complex dat ik met mijn gereedschapskistje al snel met een bek vol tanden en een hoofd vol vraagtekens sta. Sluit de flapflop aan op de motor en start de software van de fabrikant...
Ja ja, dus heb ik minimaal die software nodig die de fabrikant angstvallig voor zichzelf houdt.

Misschien is de opmerking dat de echte toerfiets bezitters in huize Avondzon wonen wel terecht.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af hoe populair die duitse en japanse baggers in de US zijn. Daar rijden ze immers tientallen kilometers zonder een bocht tegen te komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan