Steeds minder toermotoren een trend?

....
Bovendien is onderhoud bij een moderne toerfiets (met name een BMW) dermate complex dat ik met mijn gereedschapskistje al snel met een bek vol tanden en een hoofd vol vraagtekens sta. Sluit de flapflop aan op de motor en start de software van de fabrikant...
Ja ja, dus heb ik minimaal die software nodig die de fabrikant angstvallig voor zichzelf houdt.

Dat ben ik niet helemaal met je eens ...maar misschien moeten we dan eerst vaststellen wat 'modern' is... Bij een BMW van de voor-voorlaatste generatie (R1200 2004 tot 2009 zeg maar) is dat nog heel goed zelf te doen, ook zonder GS911 uitleesgereedschap. Ik rijd nu al enige jaren (>23k/jr) een R1200 en doe vrijwel alle onderhoud en reparatie zelf. :Y Banden besteed ik graag uit... :+ Wel maak ik gebruik van de Haynes manual en soms de BMW repRom, ik ben nog niet tegen zaken aangelopen die een zorgvuldige amateur niet kan onderhouden/ repareren.
 
Laatst bewerkt:
Mensen wil steeds vaker een motor hebben die van alle markten thuis is, volgens mij..

En is het ook niet zo dat de sport-tour motoren van nu, evengoede toureigenschappen hebben dan de zware tourmotoren van 20 jaar geleden? En dan kunnen ze ook nog eens sportief de bocht door en is het allemaal wat minder lomp/zwaar tegenwoordig..?
 
Mensen wil steeds vaker een motor hebben die van alle markten thuis is, volgens mij..

En is het ook niet zo dat de sport-tour motoren van nu, evengoede toureigenschappen hebben dan de zware tourmotoren van 20 jaar geleden? En dan kunnen ze ook nog eens sportief de bocht door en is het allemaal wat minder lomp/zwaar tegenwoordig..?

Absoluut waar. Ik ben van een Kawasaki GTR 1000, een degelijk grote toerbuffel in zijn tijd, overgestapt naar een Triumph Sprint 955i Sport Tourer. Alles wat de GTR aan tourcapaciteiten had, had de Sprint minstens even goed. Wanneer het in de Alpen of de Dolomieten wat sportiever mocht, was de Triumph veel leuker. Bovendien was de Triumph ook veel minder gevoelig voor richels in het wegdek.
Enige voordeel van de GTR was de inhoud van de twee koffers.
 
Ik rij nog steeds met veel plezier op mijn div900 uit 1999.
10 euro mbr en 10 euro verzekering per maand.

Gelukkig maar. Dit soort motoren bedoel ik ook; betaalbare toermotoren zoals de div900, die vind je nu eigenlijk niet meer in het nieuwe assortiment.

Maar stel dat je nu een nieuwe toermotor zou gaan kopen, welke zou je dan kiezen?
 
De allroad is de nieuwe toermotor. De meeste dikke allroads van tegenwoordig doen vwb prestaties, comfort en bagage mogelijkheden zeker niet onder voor een tourmotor. Windbescherming misschien iets minder maar meestal alsnog dik in orde. Rechte zithouding wordt door velen als prettiger ervaren, ook voor een passagier. Meestal zijn ze wel een paar kilo's lichter. Prijstechnisch komt een allroad meestal ook gunstiger uit dan het toermodel van hetzelfde merk. Enige nadeel voor de toerrijder is dat veel allroads een ketting hebben in plaats van een cardan.

Ben het er wel mee eens dat er in het middensegment, <1000cc, cardan en betaalbaar momenteel weinig tot niets te krijgen is. Maar het is natuurlijk vraag en aanbod, en die vraag is er blijkbaar niet meer. Voor een beetje allroad zit je tegenwoordig ook op 15.000 euro dus een echt goede toermotor voor een leuke prijs is ver te zoeken.

Wat ik persoonlijk dan wel weer leuk vind is dat er in de prijsklasse onder de 10.000 euro de laatste jaren best een hoop leuks is bijgekomen. Denk aan de MT reeks van Yamaha (de MT10 dan even buiten beschouwing gelaten), maar dat zijn natuurlijk niet de toermotoren waar we het hier over hebben.
 
Gelukkig maar. Dit soort motoren bedoel ik ook; betaalbare toermotoren zoals de div900, die vind je nu eigenlijk niet meer in het nieuwe assortiment.

Maar stel dat je nu een nieuwe toermotor zou gaan kopen, welke zou je dan kiezen?

Ik rij zelf op een Div900, met nu ruim 1,5 ton ervaring, maar als ik naar een vervanger zou moeten kijken dan zou het toch richting een gebruikte FJR gaan.
 
De allroad is de nieuwe toermotor. De meeste dikke allroads van tegenwoordig doen vwb prestaties, comfort en bagage mogelijkheden zeker niet onder voor een tourmotor. Windbescherming misschien iets minder maar meestal alsnog dik in orde. Rechte zithouding wordt door velen als prettiger ervaren, ook voor een passagier. Meestal zijn ze wel een paar kilo's lichter. Prijstechnisch komt een allroad meestal ook gunstiger uit dan het toermodel van hetzelfde merk. Enige nadeel voor de toerrijder is dat veel allroads een ketting hebben in plaats van een cardan.

Volgens mij sla je de spijker wel op zijn kop :Y
 
Nu ben ik nog wel een paar motoren verwijderd van een nieuwe motor, maar wat ik een heel groot nadeel vind van de allroads: Ik heb er nog niet een gezien waar ik zonder trappetje op kan komen. En ik hoop toch niet dat als ik wel aan een hele nieuwe toe ben, ik die eerst compleet moet verbouwen voor ik überhaupt een fatsoenlijke proefrit kan maken, of vast zit aan een racer. Mijn Div600 kan allemaal net, en die staat toch niet bekend als een hoge motor.
 
Nu ben ik nog wel een paar motoren verwijderd van een nieuwe motor, maar wat ik een heel groot nadeel vind van de allroads: Ik heb er nog niet een gezien waar ik zonder trappetje op kan komen. En ik hoop toch niet dat als ik wel aan een hele nieuwe toe ben, ik die eerst compleet moet verbouwen voor ik überhaupt een fatsoenlijke proefrit kan maken, of vast zit aan een racer. Mijn Div600 kan allemaal net, en die staat toch niet bekend als een hoge motor.

Ik vind dit dus ook redelijk irritant. Ik zoek eigenlijk ook een sportieve toerfiets van rond de 800-1000cc met een goede duozit. Maar die zijn er dus praktisch niet, alles is "allroad" geworden. :')

Ik heb al naar een paar staan kijken, en ondanks dat ik 1.85m ben vind ik ze maar irritant hoog en lomp. Ook vind ik de lange veerwegen eigenlijk niets. Ik snap echt niet waar de Bandits / Fazers etc zijn gebleven :N :N

Blijkbaar is het helemaal hip ofzo, om een allroad te hebben zonder er mee offroad te gaan |(
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu een k1100, voor woonwerk verkeer rijdt dit prima. Toeren in de bergen gaat ook goed. Het is wel een lomp apparaat, heb ook aantal jaar op k75 gereden maar wou iets meer porrie. De ideale sporttoer motor zou in mijn ogen een drie cilinder zijn met cardan, deze moet met de huidige techniek power genoeg hebben en toch rond de 220 kg rijklaar kunnen zijn, met demontabele tourkuip. En een kofferset waar een helm in past
 
Wat een onzin :')

Honda:
3 modellen zuiver tour
GL1880 Goldwing
ST1300 Pan European
NT700V Deauville

Sporttour:
VFR1200F
VFR800F

BMW:
F800GT
R1200RT
K1600GT

Sporttour:
R1200RS

Kawasaki:
GTR1400
Versys1000

Sporttour:
ZZR1400
Z1000SX

Yamaha:
FJR1300 (4! uitvoeringen)

Triumph
Trophy 1200 SE

Moto Guzzi
Norge 1200

KTM
SD 1290 GT

En dan heb ik het alleen over de nu nieuw te verkrijgen motoren, en afgezien van de Versys 1000 geen enkele allroad.. Hoe verwendt wil je zijn in je keuze? :')
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin :')

Honda:
3 modellen zuiver tour
GL1880 Goldwing
ST1300 Pan European
NT700V Deauville

Sporttour:
VFR1200F
VFR800F

BMW:
F800GT
R1200RT
K1600GT

Sporttour:
R1200RS

Kawasaki:
GTR1400
Versys1000

Sporttour:
ZZR1400
Z1000SX

Yamaha:
FJR1300 (4! uitvoeringen)

Triumph
Trophy 1200 SE

Moto Guzzi
Norge 1200

KTM
SD 1290 GT

En dan heb ik het alleen over de nu nieuw te verkrijgen motoren, en afgezien van de Versys 1000 geen enkele allroad.. Hoe verwendt wil je zijn in je keuze? :')


Je kunt bij Kawa nu ook de ninja 650 tourer erbij plaatsen als instap fiets.
 
Wat een onzin :')

Honda:
3 modellen zuiver tour
GL1880 Goldwing - Auto op 2 wielen
ST1300 Pan European - Leuk als je 50+ bent.
NT700V Deauville - Saai en lomp

Sporttour:
VFR1200F - Te laag stuur
VFR800F - idem

BMW:
F800GT - Saai en lelijk
R1200RT - 50+
K1600GT - 50+

Sporttour:
R1200RS - Mooi, helaas te duur

Kawasaki:
GTR1400 - 50+
Versys1000 - Groot, zwaar, lomp

Sporttour:
ZZR1400 - Laag stuur
Z1000SX - Geen goede duofiets.

Yamaha:
FJR1300 (4! uitvoeringen) - 50+

Triumph
Trophy 1200 SE - Groot, lomp

Moto Guzzi
Norge 1200 - 50+

KTM
SD 1290 GT - Leuk, ook te duur

En dan heb ik het alleen over de nu nieuw te verkrijgen motoren, en afgezien van de Versys 1000 geen enkele allroad.. Hoe verwendt verwend wil je zijn in je keuze? :')

Ik heb even mijn idee over deze motoren erbij gezet.

Echte sportieve toerfietsen met een hoger stuur en een fatsoenlijk duozadel zoals de FZS 1000 worden niet meer gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk, je moet 50+ zijn om een tourmotor te rijden.

Wat een onzin, ik ben 49 en rijd al FJR :+

Maar voor *mijn* woon-werk zou ik toch niet anders willen. Lees her en der over de voordelen van een lichte en wendbare fiets, maar ik heb 95% snelweg te gaan. Momenteel 80 km v.v. en dat worden er wellicht heeel veel meer - een reden om 'm niet weg te doen, hoewel ik ook wel eens naar iets anders kijk.
 
Ik heb even mijn idee over deze motoren erbij gezet.

Echte sportieve toerfietsen met een hoger stuur en een fatsoenlijk duozadel zoals de FZS 1000 worden niet meer gemaakt.

Zware tourmotoren zijn sowieso lelijke lompe bankstellen voor 50+ :+ dus je analyse klopt wel. Maar dat er geen keuze meer is aan nieuwe motoren, das gewoon onzin. Genoeg spul te krijgen, en als je een klasse minder bejaard of richting allroad wilt is er al helemaal veel keuze.
 
Wat een onzin, ik ben 49 en rijd al FJR :+

Maar voor *mijn* woon-werk zou ik toch niet anders willen. Lees her en der over de voordelen van een lichte en wendbare fiets, maar ik heb 95% snelweg te gaan. Momenteel 80 km v.v. en dat worden er wellicht heeel veel meer - een reden om 'm niet weg te doen, hoewel ik ook wel eens naar iets anders kijk.

Voor veel snelwegkilometers is het wel goed. Maar als ik op reis ga wil ik ook nog een leuke lichte stuurfiets voor in de bergen, en geen bankstel waar je elke kilo voelt, laat staan het gebrek aan grondspeling. :N
 
Voor veel snelwegkilometers is het wel goed. Maar als ik op reis ga wil ik ook nog een leuke lichte stuurfiets voor in de bergen, en geen bankstel waar je elke kilo voelt, laat staan het gebrek aan grondspeling. :N

Zeker nooit op een Pan European gereden? Daar reed ik in de Alpen de meeste lokale rijders met hun lichte fietsen gewoon weg in de bochten. Met mijn GSA is het overigens niet anders, maar dat is gewoon een gooi-en-smijtfiets verstopt in een dikke motor.
 
Zeker nooit op een Pan European gereden? Daar reed ik in de Alpen de meeste lokale rijders met hun lichte fietsen gewoon weg in de bochten. Met mijn GSA is het overigens niet anders, maar dat is gewoon een gooi-en-smijtfiets verstopt in een dikke motor.

Dat zal best, maar ik vind het gewicht zelf gewoon storend bij lage snelheden, met volle bepakking, stapvoets etc. Een motor moet voor mij licht en wendbaar zijn, anders stap ik liever in een auto. :X
 
Zeker nooit op een Pan European gereden? Daar reed ik in de Alpen de meeste lokale rijders met hun lichte fietsen gewoon weg in de bochten. Met mijn GSA is het overigens niet anders, maar dat is gewoon een gooi-en-smijtfiets verstopt in een dikke motor.

Dat zegt meer over die lokale rijder als die Pan European dus :') aangezien het met een GSA niet anders is.

Overigens, je geeft zelf ook al aan waarom er minder "echte" toermotoren op de markt komen. De GSA is al jaren de verkooptopper bij BMW, en andere merken volgen braaf deze trend om meer van de allroad markt af te snoepen. Aangezien de meeste allroads, en zeker de GSA zo'n beetje alles kunnen wat een dikke tourbuffel ook kan (behalve dan een vrieskist en magnetron meenemen) is een allroad gewoon een logischere keuze. Een dikke tourmotor alá K1600GT/Pan European/etc is een dure grap om te ontwerpen, en als die investering niet terugverdient wordt door de verkoopaantallen is het gewoon einde verhaal. Hetzelfde zie je in het supersport segment. Door de nieuwe 35kw regeling (geen motoren boven 70kw begrenzen) is het 600cc segment op sterven na dood. Alleen Yamaha brengt een nieuwe R6 uit. Die mag €15.999 gaan kosten. Alle focus ligt op de 1000cc superbikes waar nog enige muziek in zit. Suzuki en Kawasaki hebben niet eens meer een echte 600cc SS in het programma zitten. Honda heeft aangegeven dat de huidige CBR600RR het uitlopende model is.

Wat de consument koopt, wordt de focus op gelegd. In de afgelopen jaren is dat allroad gebleken :Y
 
Ik ben zelf van een naked naar een toer motor gegaan.
Ik rij veel woonwerk verkeer en wilde wat meer windbescherming en meer comfor.
Een motor blijft voor veel mensen een speeltje en en luxe artikel. Iets waar mensen voor de fun snel een rondje op willen knallen. Hiervoor is een naked of supersport gewoon meer geschikt.

Mensen die een toermotor willen gebruiken hem meer als vervoersmiddel en kopen er vaak geen nieuwe motor voo,r omdat een toermotor vaak vele male duurder is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan