Steeds minder toermotoren een trend?

Overigens zie je nu al naast de all-roads een ssort cross-over segment ontstaan: all-roads die geen all-roads zijn. En als de mode het wil, dan wordt dat spul vanzelf nog ietsiepietsie lager en zwaarder, et voila: de toermotor is terug...

De SUV-iesering van het motorpark :+
 
Ik ben toch maar reteblij met mijn FJR. Ik heb hiervoor altijd supersports gereden en snap nog steeds niet dat ik dat zo lang heb vol gehouden. Tis wat ducbmw zegt, een kwestie van mode....
 
Wat we ook niet moeten vergeten: de afgelopen 20 jaar is het straatbeeld ook sterk veranderd! Noem maar op: heel veel rontondes, verkeersdrempels, 60km/h zones, zgn N-routes om de woongebieden heen met inhaalverbod, rijverboden over dijken, strenge politie controles bij motor-forum meetings, digitale flitspalen, brommobielen enz.

Vroeger zeiden ze: De zware is je ware... Nu neem je een neem je geeneens meer een 600cc want je kan er toch niks meer mee...

Een allroad kan vast best hard, stuurt vast best goed maar heeft ook kwa benadering met het rijden minder hinder van de net genoemde veranderingen. Immers een allroad daagt minder uit dan een GTR1400 of FJR.

Of zie ik het helemaal verkeerd?

Ik kan mij slecht een voorstelling maken dat het beleid van de grote motorfiets fabrikanten is afgestemd op de nederlandse markt.
 
Ik kan mij slecht een voorstelling maken dat het beleid van de grote motorfiets fabrikanten is afgestemd op de nederlandse markt.


Het punt wat ik wilde maken was dat het beleid van de overheid een grote invloed kan hebben op de keuze van de consument. En dus de keuze van de motor. En dus effect heeft op de tweedehandsmarkt. Ik ben zelf trouwens een grote fan van toermotoren ala FJR, Pan European, ZZR1400 en Blackbird enz.
 
Het punt wat ik wilde maken was dat het beleid van de overheid een grote invloed kan hebben op de keuze van de consument. En dus de keuze van de motor. En dus effect heeft op de tweedehandsmarkt. Ik ben zelf trouwens een grote fan van toermotoren ala FJR, Pan European, ZZR1400 en Blackbird enz.
En ik snap dat punt nog steeds niet. Beroepsmatig let ik best "een beetje" op overheidsbeleid, maar qua motorkuze heb ik nog nooit een seconde overwogen om dat in mijn keuze mee te nemen. Zoals ik eerder aangaf kun je ook met een 11kW fiets je rijbewijs op het spel zetten, en kan 300 kg toerfiets precies hetzelfde als een 600 cc middenklasser, afhankelijk van de piloot natuurlijk.

Sterker nog: een modieuze all-road met zijkoffers is minimaal 15 tot 30 cm breder dan een FJR, GTR of GoldWing (lastig in de file) en met FJR-en heb ik aardig wat keertjes door bossen gecrossed. Toegeven, dat laatste was soms best hard werken, maar ging gemakkelijker dan met sommige all-roads die ik ken...

Aldus, k hou het op mode: all-road is hip, toer een stuk minder. Ter compensatie zie je (soms bizarre) creaties ontstaan als cross-over vanuit all-road of (super)sport. Op zich zit daar ook best geinig spul tussen trouwens.

Overheidsbeleid heeft daar imo niets mee te maken. Want hoe ze er ook uit zien, iedere motor heeft 2 wielen en al die dingen doen in essentie zo'n beetje hetzelfde: broembroem als je gas geeft, en omvallen als je afstapt en wegloopt zonder de standaard uit te klappen.


Ik kan mij slecht een voorstelling maken dat het beleid van de grote motorfiets fabrikanten is afgestemd op de nederlandse markt.
Mee eens. Dat had in de tijd van de VOC anders kunnen zijn geweest, maar toen waren er nog geen motoren noch fabrikanten daarvan :+
 
Laatst bewerkt:
_O-
Dus daar komt de zin 'Effe de motor uitlaten" vandaan


Maar zelf ook altijd (super)sport gereden, en sinds kort een 'All-Road'.
En ja, moet toegeven, dit rijdt toch echt wel een stuk comfortabeler en beter.
Had ik eigenlijk al veel eerder moeten doen O-)

Ok, ok, moet ook bekennen, dat een toerbuffel zoals bv de FJR er ook steeds
aantrekkelijker uit begint te zien.
Of heeft het dan toch met de leeftijd te maken :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan