waar pakt plamuur niet op? / zelf embleem voor tank maken

de staal

Rookie
1 aug 2016
18
0
Aalst
even een korte schets waar ik naartoe wil:

ik ben van plan om zelf emblemen te maken voor mijn tank,
dit wil ik als volgt doen:

het logo zelf vormgeven op de tank,
daar maak ik een mal van,
om het nadien te gieten in aluminium..

deze week bezig geweest om met klei een logo te maken op de tank zelf,
omdat het belangrijk is dat het logo mooi de rondig van de tank volgt natuurlijk..

het probleem met klei is, te lange tijd om uit te harden,
+ tijdens het drogen, komt het van de tank los en behoud het niet dezelfde vorm als de ronding van de tank..

ik dacht dus om eens te proberen met plamuur.. de vorm heel ruw maken, om nadien bij te werken tot het naar mijn zin is..

kan ik bijvoorbeeld vershoudfolie over mijn tank spannen, en daar dan op plamuren?
alles moet er natuurlijk makkelijk afgaan om dan een mal van te maken..

hebben jullie misschien andere ideeen?

alvast bedankt!
Jonas
 
De hele tank intapen met gele schilderstape.

Van welk materiaal ga je uiteindelijk de mal maken?

Zelf zou ik bij klei blijven omdat het makkelijker te boetseren is dan plamuur.
Als plamuur goed hard is is het een pest werk om details in te krijgen (ligt ook aan je ontwerp uiteraard!)
 
Laatst bewerkt:
wou je die mal die je op de tank maakt ook gebruiken om te gieten of ga je nog een paar tussenstappen gebruiken?
je kan de mal wel mooi de ronding van de tank maken maar als je alu gaat gieten neemt het niet automatisch die rondingen over als je daar alleen het figuur in hebt gemaakt wat je wilt overhouden. dan blijft de gietkant gewoon vlak van boven.
normaal maak je een mal van wax. van het embleem dat je wilt hebben. dan pak je die wax in in gebonden zand samen met een vulkanaal van wax aan de onderkant of zijkant (loopt wel omhoog) en een ontluchting kanaal aan de bovenkant. dan smelt je het wax weg uit het zand en heb je een holte over waar je het gesmolten alu in giet.
 
Op de tank wil ik het embleem maken, in een makkelijk bewerkbare materie..
Daarna ga ik een mal maken van het embleem, met gietzand zoals in volgende video:

https://youtu.be/pvo_73IM9qw

De maker van de video gebruikt een mengeling van zand en olie als gietzand
Maar ik zal een mengeling van zand en kattenbakvulling gebruiken..

Het smelten en gieten is op zich is niet zo moeilijk,
De mal maken ook niet,
Ik heb enkel nog problemen met het logo mooi op mijn tank te laten aansluiten

Jonas
 
even een korte schets waar ik naartoe wil:

ik ben van plan om zelf emblemen te maken voor mijn tank,
dit wil ik als volgt doen:

het logo zelf vormgeven op de tank,
daar maak ik een mal van,
om het nadien te gieten in aluminium..

deze week bezig geweest om met klei een logo te maken op de tank zelf,
omdat het belangrijk is dat het logo mooi de rondig van de tank volgt natuurlijk..

het probleem met klei is, te lange tijd om uit te harden,
+ tijdens het drogen, komt het van de tank los en behoud het niet dezelfde vorm als de ronding van de tank..

ik dacht dus om eens te proberen met plamuur.. de vorm heel ruw maken, om nadien bij te werken tot het naar mijn zin is..

kan ik bijvoorbeeld vershoudfolie over mijn tank spannen, en daar dan op plamuren?
alles moet er natuurlijk makkelijk afgaan om dan een mal van te maken..

hebben jullie misschien andere ideeen?

alvast bedankt!
Jonas


Ik heb op mijn werk afvalzakken waar in ieder geval de houtvulpasta (2Comp.) van alabastine niet op hecht.
 
dan zou ik waarschijnlijk gewoon kaarsvet nemen om de mal te maken. zolang als het koud is is het hard genoeg om stabiel te zijn en het is makkelijk te bewerken. om het los te krijgen kan je makkelijk de tank even warm maken met heet water of zo. en voor het aanbrengen op de tank giet je gewoon eerst een plaat op een vlakke gladde ondergrond. dan leg je het op de tank en verwarmt het even licht met een brander. als je dat een beetje voorzichtig doet wordt het plastisch zonder vloeibaar te worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan