Probleemski voorvork keer ring vervangen vfr '91

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
15.415
18.542
Zeeuws Vlaanderen
Keerring lek, niks nieuws ( ok, wel voor mij op deze brommer )

Spul uit elkaar gehaald, alleen kwam ik er achter dat enige handige vóór me
die inbus totaal rot heeft gedraaid die onder in de poot zit.

( torx erin rammen gaat em niet meer worden )

Kan ik hem ongestraft uitboren , of is het een of ander speciaal boutje waar je lastig
aan kan komen ?


Kan die keerring er zo wel uittrekken denk ik, alleen wil liever het hele spul
een totaal-beurt geven en geen half werk doen.
 
het zou wel rot zijn als je de schroefdraad sloopt in de poot.
de kop wil nog wel eens wat lager zijn /minder hoog, dan een normale bout.
dat merk je pas als je de wielas er weer door wil doen en die tegen die mm aankomt dat de kop van de bout uitsteekt....

die ondiepe kop word dan ook inderdaad wel eens gesloopt.
met een linksdraaiende boor uitboren zodat het schroefdraad vd bout er mee uitkomt ?
 
ik ga het proberen, alleen ben bang dat het daar te vast voor zit
( dat spul zit serieus vast zeg maar gerust :) )

Maar de optie's worden al minder zeg maar gerust *helaas*


Ik snap dat dus echt niet he, dan draai je de teringzooi rot.. ok..
Maar dan steek je het weer terug in elkaar met rot gedraaid boutje..
 
ja een foto maken op die plek zal niet zo goed gaan, maar waarom is torx niet meer mogelijk ?

mensen durven geen nieuwe onderdelen te kopen omdat motorzaken altijd iedereen oplichten, levertijden 3 maanden zijn en elk origineel boutje 500 euro kost ;)
 
Er zit toch geen schroefdraad in de poot?

Dan kan je die kop er toch zo vanaf boren?
Achter de imbuskop zit nog een ring waardoor de kans klein is dat je de poot zelf beschadigd.
Het restant van de schroef zal nog in de demper zitten maar die kan je er ws zo uitdraaien.
 
:^ klopt , dat zit in nr 23 op onderstaande afbeelding, daar had ik niet aan gedacht :
HD04XL030.gif



nee deze zijn niet van een vfr.
 
Laatst bewerkt:
Er zit toch geen schroefdraad in de poot?

Dan kan je die kop er toch zo vanaf boren?
Achter de imbuskop zit nog een ring waardoor de kans klein is dat je de poot zelf beschadigd.
Het restant van de schroef zal nog in de demper zitten maar die kan je er ws zo uitdraaien.


Dat weet ik dus niet hoe het in elkaar zit :)

* vandaar de vraag *
( erop lassen gaat het niet worden, 1 geen ruimte voor electrode, 2 ziet er uit als een rvs achtige bout *geen spul voor* en 3.. ik kam beter bloemen schikken als lassen, en bloemen schikken ben daar echt zeer waardeloos in )
 
ja een foto maken op die plek zal niet zo goed gaan, maar waarom is torx niet meer mogelijk ?

mensen durven geen nieuwe onderdelen te kopen omdat motorzaken altijd iedereen oplichten, levertijden 3 maanden zijn en elk origineel boutje 500 euro kost ;)


zit zo vast dat ik serieus betwijfel of dat gaat lukken met los krijgen.

dus ja, past wel.. *moet even dan een lange-torx halen* maar m'n glazen bol zegt,
verspilde moeite.
 
Uitboren kan prima. Niet te groot beginnen, eerst de imbus zelf rond en daarna steeds een stapje groter tot de kop er af ligt. Wel een originele bout scoren aangezien dit vaak bouten zijn met aparte maten.
 
je kunt ook de andere kant losdraaien.
vaak zit er in de bovenkant van de demper een zeskant.
dat is om de demper tegen te houden als deze meedraait bij het losdraaien van de bout.
de bout zit in de demper geschroefd.
kop uitboren kan ook, maar als je te diep boort, bestaat de kans dat de zitting beschadigt en dan word een goede afdichting een stuk lastiger.
 
*update*

Na een serieuze vechtpartij ( bout had écht geen zin ) de kop er toch af weten te krijgen
( was gemaakt van niet-kapot-ie-uim ) ,
Daarna was een kleine klop-motivatie genoeg om het spul uit elkaar te krijgen
( bout restant kon er daarna gewoon op de hand worden uit gedraaid )

Nu maar kluitje spul gaan bestellen.

Andere poot kwam wel netjes los, maar daar ook alles maar van vervangen.

Heb de afdichting wel wat beschadigd , daar nog maar wat op verzinnen.


- eerst maar eens onderdelen gaan bestellen -
 
Terug
Bovenaan Onderaan