Vraag carburateur (gpz600r)

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Hallo mensen.

Ik heb een slecht lopende en startende kawa gpz 600r gekocht voor weinig pleuro's. Met als prioriteit deze weer iig goed te laten funcioneren.

Eerst de carbs eraf en schoonmaken uiteraard. Er zit een dynojet stage 2 kit in, en het viel me op dat de gasnaalden lichte pitjes vertoonden, onder de loep. Ze waren niet voelbaar en de naalden vertoonden ook geen slijtagebeeld. Iemand een idee wat dit veroorzaakt, of wat dit voor gevolgen kan hebben? De standaard naalden en hoofdsproeiers zaten er ook bij, het is een optie om die weer terug te plaatsen. Moet ik alleen de voorgeschreven gaten in de airbox even dichten, voorlopig heb ik de kit gewoon weer gemonteerd. Ik ben gister anderhalf uur bezig geweest om de rubbers van de airbox weer op de carbs te krijgen. Wat een bitch is dat.. :(

Maar mijn eigenlijke vraag. Bovenop de carbs zitten 4 aansluit "tuutjes" die men gebruikt om de carbs te synchroniseren. Dat is wat ik weet van de tuutjes.. dchter bij de benzinekraan zit ook een slangetje wat op carb nr2 zit. Ik neem aan dat door het vacuum of iets er een klepje in de kraan word gestuurd.

Nu zat het tuutje van carb 3 afgedopt, en 1 en 4 niet. Ik heb niet eerder een fiets gehad waarbij niet alle 4 waren afgedopt, die hadden ook maar 1 slang. Moet ik die andere twee ook afdoppen? En kan dit een reden zijn voor het slechte lopen? En kan ik niet een een kraan plaatsen met alleen een uitgang naar de carbs eventueel? In het kader van hoe minder klepjes, vacuum geregeld, hoe minder er stuk kunnen gaan..?

Alvast bedankt.

Gr Mario
 
Juist. Ik krijg met geen mogelijkheid de rubbers van de airbox er goed omheen. Vet, fohn nakkes. Dat word even nieuwe bestellen.
Uiteraard de carbs afgedopt. Ik denk ik waag het erop en jaaa. Even paar keer rond en hij liep. En bleef stationair lopen, zonder choke. Dat was grootste probleem, zodra je onder bepaald toerental kwam sloeg die uit. Starten met de choke vol open en met de choke ook de motor op toeren laten komen. zodra je naar de gashendel keek sloeg die af. Soms kon ik het "overnemen" met de gashandel en ging die. Tot er weer afgeremd moest worden..

Afijn, na een paar min stationar te hebben gelopen wil deze jongen natuurlijk ff stukkie proefrijden door de wijk. Loopt nog niet helemaal als een zonnetje, maar pakt lekker op. Tot ik ca 1 km verder was, bleeeehhhh. Zelfde probleem..

Kan dit valse lucht zijn? Gezien de rubbers niet optimaal aansluiten. En zijn de carbs, gezien het afdop verhaal ook niet hun kluts kwijt? Oftewel synchroniseren, en is daar een basisafstelling, zeg maar, voor? De gasmengsel schroeven moesten 3 slagen uit volgens mr dynojet, echter stonden ze 2,5 uit. En 1 van de vlotterhoogtes week af vd rest.
 
Juist. Ik krijg met geen mogelijkheid de rubbers van de airbox er goed omheen. Vet, fohn nakkes. Dat word even nieuwe bestellen.
Uiteraard de carbs afgedopt. Ik denk ik waag het erop en jaaa. Even paar keer rond en hij liep. En bleef stationair lopen, zonder choke. Dat was grootste probleem, zodra je onder bepaald toerental kwam sloeg die uit. Starten met de choke vol open en met de choke ook de motor op toeren laten komen. zodra je naar de gashendel keek sloeg die af. Soms kon ik het "overnemen" met de gashandel en ging die. Tot er weer afgeremd moest worden..

Afijn, na een paar min stationar te hebben gelopen wil deze jongen natuurlijk ff stukkie proefrijden door de wijk. Loopt nog niet helemaal als een zonnetje, maar pakt lekker op. Tot ik ca 1 km verder was, bleeeehhhh. Zelfde probleem..

Kan dit valse lucht zijn? Gezien de rubbers niet optimaal aansluiten. En zijn de carbs, gezien het afdop verhaal ook niet hun kluts kwijt? Oftewel synchroniseren, en is daar een basisafstelling, zeg maar, voor? De gasmengsel schroeven moesten 3 slagen uit volgens mr dynojet, echter stonden ze 2,5 uit. En 1 van de vlotterhoogtes week af vd rest.
Als je blok t goed deed stationair, en goed oppakte, en na 1 km bleeeh zegt, is wss de benzinetoevoer niet goed.

Synchroniseren kan beste met vacuummeters, alleen als de rest op orde is(klepspeling, brandstog, luchtfilter), met warm blok. Maar van verkeerde synchronisatie zegt n blok geen bleeeh, dan gaat ie meestal stationair onrustig lopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de tank leeg laten lopen, en dat rook behoorlijk naar water.. Nou ja, iig niet heel hard naar benzine.Heb al verse gehaald, maar vandaag doe ik niks meer.

Er zat ook niet veel "vocht" meer in de tank. Maar zou dit bovenstaande kunnen verklaren?
 
Ik heb de tank leeg laten lopen, en dat rook behoorlijk naar water.. Nou ja, iig niet heel hard naar benzine.Heb al verse gehaald, maar vandaag doe ik niks meer.

Er zat ook niet veel "vocht" meer in de tank. Maar zou dit bovenstaande kunnen verklaren?
Brandstoftekort is brandstoftekort.
Kan te weinig zijn.
Kan water zijn.
Kan vuil zijn.
...
 
Succes! Gister eerst 8 rondjes om mijn huis.., en vervolgens half uurtje gereden zonder problemen. Komen nog wat klappen uit de uitlaat maar als dat alles is. Gasmengsel schroeven weer naar 2,5 denk ik?

Iig bedankt. Lekker hoor.
 
Inderdaad de vacuumaansluitingen. Nu kwam ik er wel achter dat de twee buitenste wel voorzien waren van van slangetjes die samenkomen in een tstuk en naar voren lopen naar een soort klep. Was ik vergeten.. En ik ben niet anders gewend dan dat die afgedopt zijn, dus ik had de conclusiebws iets te snel getrokken.

Echter vermoed ik dat dat een emissie dingetje is, die je gerust kunt deleten. Baat het niet, schaad het niet. Correct me if im wrong. En afdoppen kun je makkelijk doen met korte stukjes benzineslang met een m6 boutje erin gedraaid.
 
tip voor die carb rubbers: volgende keer die rubbers eerst even 10 min in heet zeepsop water leggen, dan worden ze tijdelijk even soepel en zijn ze makkelijker weer terug te plaatsen.

wat betreft die vacuum leidingen: goed gevonden. ze zitten op veel motoren uit die tijd, ook op mijn Zephyr. Daar zitten ze 2 aan 2 aangesloten en wel cil1 + cil4 + brandstofkraan samen, en cil2 + cil3 samen.
 
Laatst bewerkt:
Oplossingen klaar hebben liggen? Dat begrijp ik niet. Of bedoel je problematiek in de groep gooien, en zelf bijdragen door vast eea te proberen en dat uiteraard ook te delen zodat men daar zijn mening over kan geven of iig die optie kan uitsluiten?


Of iets anderrrss?
 
Het probleem met die k@#$^te rubbers is dat in de airbox zitten met een vrij dikke "flens". Dus voordat je zover bent dat je ze weer in de airbox hebt, de airbox weer op zijn plek, dan zijn ze weer uitgehard..


En het gedeelte wat over je carbs moet is erg ondiep en is niet fatsoelijk te klemmen. Zekers niet met de standaard veertjes.

Iemand enig idee waar ik nieuwe kan scoren?
 
prober eens een plaat metaal wat je tussen de carbs en de rubbers als je de carbs er weer in schuift. wel uitkijken met de sscherpe randen, je wil de rubbers niet beschadigen natuurlijk. siliconenspray maakt de de boel lekker soepel
 
Rubbers weer soepel gooi ze in de tri-chloor wel oppassen met dat spul je wordt er zelf ook high van bij langdurig inademen (goed ventileren dus )

Waar kan ik dat scoren? En heeft dat een blijvend effect? Of is de high heel kort..? :9 Blijven de rubbers dan soepel of is dat tijdelijk?
tip voor die carb rubbers: volgende keer die rubbers eerst even 10 min in heet zeepsop water leggen, dan worden ze tijdelijk even soepel en zijn ze makkelijker weer terug te plaatsen.

wat betreft die vacuum leidingen: goed gevonden. ze zitten op veel motoren uit die tijd, ook op mijn Zephyr. Daar zitten ze 2 aan 2 aangesloten en wel cil1 + cil4 + brandstofkraan samen, en cil2 + cil3 samen.

Dus 2 en 3 gaan bij jou naar de kraan en de andere zijn doorgelust zeg maar? Dus 1 slang met beide uiteindes op een vacuumaansluiting?

Iemand trouwens wel eens een diy oplossing gezien on een breder/hoger stuur te plaatsen zonder een nieuwe kroonplaatplaat te maken. Dus eigenlijk 2 stukken stuur afslijpen, die in de houders en van daaruit een stuur opbouwen of zo. Lassen is geen probleem. Geen idee of dat een beetje oogt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan