Ducati 748 stottert en backfire, ...soms!

Rene695

MF'er
5 feb 2017
48
0
Hallo,

Een tijdje terug heb ik een Ducati 748 gekocht. Tijdens het (korte) proefritje niets bijzonders gemerkt. Toen ik de motor onlangs eindelijk van de handelaar naar huis kon rijden, merkte ik na zo'n 50km dat de motor ineens wat inhield, vermogen verloor en soms backfired. De motor aan de kant gezet, contact uit, weer starten en gewoon weer kunnen rijden. Niets aan de hand.

En dat doet ie dus vaker.

Van het weekend eigenlijk hetzelfde. Op een gegeven moment vermogen verliezen, beetje sputteren, soms wat backfire. Motor stoppen, weer starten en voila, we kunnen weer.

Herkent iemand deze symptomen?

Rene
 
Als je met de tankdop open rijdt houdt ie dan nog in?
In eerste instantie niet aan gedacht; je bedoelt dat de tank vacuum trekt?! Wel heb ik bij sommige voorvallen gecontroleerd of er genoeg benzine in de tank zat, niet bij alle voorvallen.

Maar zou de motor dan ook backfiren? Het zijn overigens geen harde knallen.
 
Contacten vd beide relais vd brandstofpomp en ECU schoonmaken, die zitten nl onder het zitje. Even open peuteren en lichtjes opschuren en nadien schoonmaken met wasbenzine.

En klaar......
 
full
 
Heb je geen garantie? Zo wel gewoon terug gaan!
Nee, dat kon wel maar dan kwam er 250 bij. Da's dan geen garantie, maar een verzekering.

Er zit een rubberen dingetje onder je dop , even controleren of dat goed zit ten opzichte van het gaatje in de dop
Als het tenminste daar aan ligt
Dat controleer ik binnenkort eens.

Contacten vd beide relais vd brandstofpomp en ECU schoonmaken, die zitten nl onder het zitje. Even open peuteren en lichtjes opschuren en nadien schoonmaken met wasbenzine.

En klaar......
...ga ik ook eens doen.

Thnx voor alle suggesties! :}
 
Toevallig recent de riemen vervangen? Heb het wel eens gezien toen de boel niet netjes getimed was.
Ik weet niet hoe lang de riemen er al op liggen. Afgelopen zaterdag ben ik bij Motor-id in Prinsenbeek geweest. Daar hebben ze de riemen gecontroleerd en aangegeven dat die nog wel even meegaan.
En nee, ik heb het daar niet gevraagd over het stotter-probleem. Tot afgelopen zaterdag is het bij die ene keer (van handelaar naar huis) gebleven. Afgelopen zondag reed ik ook nog een stukje en toen merkte ik het weer. Probleem is dat het niet iedere keer voorkomt.
 
Die moeten elke twee jaar (ook al rij je weinig) of een x aantal km vervangen worden. Apart dat ze dat visueel kunnen beoordelen :P
Waar heb ik gezegd dat de riemen "visueel beoordeeld" zijn? :P

Ik zal uitleggen hoe en waarom:
Ik kocht de motor bij een motorzaak in Goes. Uit het verhaal van de verkoper leidde ik af dat er een onderhoudhistorie bij de Duc zat. Misschien heb ik het verkeerd begrepen; ik heb ook niet gevraagd of ik die papieren dan even mocht zien. "De vorige eigenaar was immers heel zuinig op zijn motor", aldus de verkoper.
Toen in de motor een tijdeje naderhand ging ophalen waren er geen onderhoudspapieren. ...schrik! Evengoed ziet de motor er goed uit, er is goed op gepast, alles netjes. Toch zit het me niet helemaal lekker. Via via kom ik terecht bij de motorzaak in Prinsenbeek die met name ook Ducati voert. Ik had een simpele vraag aan hem; wil je mijn Duc eens even kort nakijken, met name de riemen en vertel me even hoe je denkt dat de Duc erbij staat? Na een korte inspectie en proefrit is hij tevreden over de Duc en ik dus ook.
Afgesproken hebben we, dat de motor volgende winter een grote beurt krijgt incl. nieuwe riemen.

Da's een beetje het verhaal
 
Ik weet niet hoe lang de riemen er al op liggen. Afgelopen zaterdag ben ik bij Motor-id in Prinsenbeek geweest. Daar hebben ze de riemen gecontroleerd en aangegeven dat die nog wel even meegaan.
En nee, ik heb het daar niet gevraagd over het stotter-probleem. Tot afgelopen zaterdag is het bij die ene keer (van handelaar naar huis) gebleven. Afgelopen zondag reed ik ook nog een stukje en toen merkte ik het weer. Probleem is dat het niet iedere keer voorkomt.
 
...
Leg mij maar eens uit hoe je kunt controleren of een riem er 2 jaar opligt/of meer dan de voorgeschreven km heeft gereden.

ps: de riemen interesseert ook eigenlijk niet. TS zegt dat de riemen gecontroleerd zijn. Maar waar het om gaat is de timing.
Ik vroeg dus naar de timing, maar krijg als antwoord dat de riemen gecontroleerd zijn :+
 
Laatst bewerkt:
ging om dit
de rest weet ik ook niet :+

Waar heb ik gezegd dat de riemen "visueel beoordeeld" zijn? :P

Ik zal uitleggen hoe en waarom:
Ik kocht de motor bij een motorzaak in Goes. Uit het verhaal van de verkoper leidde ik af dat er een onderhoudhistorie bij de Duc zat. Misschien heb ik het verkeerd begrepen; ik heb ook niet gevraagd of ik die papieren dan even mocht zien. "De vorige eigenaar was immers heel zuinig op zijn motor", aldus de verkoper.
Toen in de motor een tijdeje naderhand ging ophalen waren er geen onderhoudspapieren. ...schrik! Evengoed ziet de motor er goed uit, er is goed op gepast, alles netjes. Toch zit het me niet helemaal lekker. Via via kom ik terecht bij de motorzaak in Prinsenbeek die met name ook Ducati voert. Ik had een simpele vraag aan hem; wil je mijn Duc eens even kort nakijken, met name de riemen en vertel me even hoe je denkt dat de Duc erbij staat? Na een korte inspectie en proefrit is hij tevreden over de Duc en ik dus ook.
Afgesproken hebben we, dat de motor volgende winter een grote beurt krijgt incl. nieuwe riemen.

Da's een beetje het verhaal
 
...
Leg mij maar eens uit hoe je kunt controleren of een riem er 2 jaar opligt/of meer dan de voorgeschreven km heeft gereden.

ps: de riemen interesseert ook eigenlijk niet. TS zegt dat de riemen gecontroleerd zijn. Maar waar het om gaat is de timing.
Ik vroeg dus naar de timing, maar krijg als antwoord dat de riemen gecontroleerd zijn :+

Ik denk niet dat een Duc waar de timing niet goed is eerst 50 km goed loopt en dan opeens niet meer , en daarna loopt ie wel weer
 
De 748 vanmijn broer had ook deze symptomen,maar dan zeer erstig,.
Was d8 ik de krukassensor.
Dusch....als al het andere niet werkt :)

Zou wel kunnen , er zitten shims tussen sensor en deksel zodat ie afgesteld kan worden
Als het motorblok warm wordt de afstand ten opzichte van sensor iets te groot
Alleen snap ik niet dat de motor na opnieuw starten weer wel goed loopt
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan