Honda CB550 Bobine vraag

Jeroen Duc

Die hard MF'er
28 mrt 2003
338
0
Hi Allen,

Ik ben met een CB550 bezig waarvan momenteel alleen de bougie van cilinder 1/4 een vonk geeft. De bobine die cilinder 2/3 doet geeft geen vonk. Ik heb ze inmiddels omgewisseld en het blijkt niet aan de bobine te liggen aangezien deze ook een vonk geeft.

Nu snap ik het niet helemaal meer. Wat kan ik het beste doen want er staat wel stroom op de draad die naar de bobine loopt (ongeveer 8 volt).....

Iemand een tips?

Grt
 
Bedankt voor jullie reacties ik leer er een hoop van! Een vriend van mij heeft nog een complete statorplaat liggen die ik kan proberen om te kijken wat dit doet. Mocht het ook niet werken dan ga ik voorzichtig beginnen met het vervangen van de bougiekabels, condensatoren en de contactpuntjes.

Leuk ik hou de moed erin om het ding aan de loop te krijgen :-)

Goed weekend allen!
 
Bedankt voor jullie reacties ik leer er een hoop van! Een vriend van mij heeft nog een complete statorplaat liggen die ik kan proberen om te kijken wat dit doet. Mocht het ook niet werken dan ga ik voorzichtig beginnen met het vervangen van de bougiekabels, condensatoren en de contactpuntjes.

Leuk ik hou de moed erin om het ding aan de loop te krijgen :-)

Goed weekend allen!

Als je de plaat eraf hebt dus gelijk ff de mechanische vervroeger controleren op bewegen en licht smeren. Puntjes controleren op niet ingebrand, eventueel even (netjes vlak) schuren. Netjes afstellen op opening en timing (ik heb geen stroboscoop dus gebruik dan maar een lampje). Bougiekabels zitten dus ingegoten in de bobines, je zou de doppen er even af kunnen draaien, een kleine cm van de kabels kunnen knippen om verse kern te krijgen (opfrissen dus) en de doppen er weer op. Mocht die dan nog niet lopen op remmenreiniger (wel je gasschuiven ff open doen hè) dan is er toch wel meer aan de hand. Als ie wel loopt kun je overwegen de beurs te trekken en de boel te vernieuwen. Ik zou zelf dan gelijk een elektronische onsteking erop zetten. Mijn voorspelling is dat als je puur naar de puntjes en condensators kijkt hij al weer lekker roffelt.

Kabelboom en dan met name stekkers etc ff schoonmaken kan zeker ook geen kwaad vanwege de 8V.
 
Laatst bewerkt:
Zo weer een paar stappen verder! De geleende statorplaat werkt goed en ik heb nu weer vonken op elke bougie.

Raar is wel dat de contactpunten blijven vonken dus wellicht zijn deze condensatoren ook op..

Ga nieuwe bestellen! Nog een tip voor een goeie Honda onderdelen shop?

Bedankt!
 
Iets van vonkjes zie je altijd vlgs mij. Voor onderdelenadresje zie bijv. de eerdere link of Blauweplaat motoren. Overweeg ook eens een elektronische ontsteking, zeker als je nog jaren vooruit wilt met je motor.
 
Dit zijn de originele kappen.

Fonkt een bougie ook bij een defecte condensator? Anders zijn het wellicht ook de contactpunten krijg ik hier gisteren te horen Pfffff
 
Bij een defecte condensator vonkt je bougie veel slechter en krijg je ook meer vonken over de contactpunten.
Als je motor al loopt met een defecte condensator zal de motor erg gaan knallen uit de uitlaat.
Met een capaciteitsmeter kan je de condensator testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan