Honda CB550 Bobine vraag

Jeroen Duc

Die hard MF'er
28 mrt 2003
338
0
Hi Allen,

Ik ben met een CB550 bezig waarvan momenteel alleen de bougie van cilinder 1/4 een vonk geeft. De bobine die cilinder 2/3 doet geeft geen vonk. Ik heb ze inmiddels omgewisseld en het blijkt niet aan de bobine te liggen aangezien deze ook een vonk geeft.

Nu snap ik het niet helemaal meer. Wat kan ik het beste doen want er staat wel stroom op de draad die naar de bobine loopt (ongeveer 8 volt).....

Iemand een tips?

Grt
 
Als dit een oude cb550 is dan heeft hij contactpunten. Hij geeft een vonk als de spanning op de bobine weg valt.
Controleer de contactpunten om te beginnen.
 
Als dit een oude cb550 is dan heeft hij contactpunten. Hij geeft een vonk als de spanning op de bobine weg valt.
Controleer de contactpunten om te beginnen.

Ja klopt het is een oude CB van '77. Ok dat is een goed idee dank je. Zou kunnen dat het hier al misgaat...wel vreemd dat ik wel spanning kan meten op die draad?? Hoop er snel uit te komen....heb hier zo'n hekel aan, maar leer er wel veel van hahahahahaa
 
Als aanvulling na de punten.
Bougies verzopen? 1en4 vonkt, je wisselt bobines om en weer 1 en 4 vonkt dus bobine werkt. maar 2 en 3 nog niks. Dus zouden deze verzopen kunnen zijn.
Bij mij was cilinder 1 en 4 verzopen heel licht, geen vonk te Zien. Nieuwe bougies er in. En nadat ik de vlotternaalden verwisselde voor betere, want de dealer had er versleten naalden in gezet bij een eerdere dure reparatie tot mijn verbazing, deed alles het weer. Tja als de dealer gaat prutsen en iedere keer dure oplossingen aandraagt dan maar zelf kijken en voor een paar euro klaar..
Ik denk ik word ouder dus laat het maar doen door een echte dealer..wat heb ik me vergist.
Ook kan het zijn dat als de bobine warm word dat hij niks meer doet en is dan ook stuk.
Dus koude bobines testen blijft heel moeilijk, pas als ze warm worden door te werken kunnen ze uitvallen.

(als je zelf geen carburatie-kaas hebt gegeten dan maar naar de garage/dealer brengen..)
 
Laatst bewerkt:
Als aanvulling na de punten.
Bougies verzopen? 1en4 vonkt, je wisselt bobines om en weer 1 en 4 vonkt dus bobine werkt. maar 2 en 3 nog niks. Dus zouden deze verzopen kunnen zijn.
Bij mij was cilinder 1 en 4 verzopen heel licht, geen vonk te Zien. Nieuwe bougies er in. En nadat ik de vlotternaalden verwisselde voor betere, want de dealer had er versleten naalden in gezet bij een eerdere dure reparatie tot mijn verbazing, deed alles het weer. Tja als de dealer gaat prutsen en iedere keer dure oplossingen aandraagt dan maar zelf kijken en voor een paar euro klaar..
Ik denk ik word ouder dus laat het maar doen door een echte dealer..wat heb ik me vergist.
Ook kan het zijn dat als de bobine warm word dat hij niks meer doet en is dan ook stuk.
Dus koude bobines testen blijft heel moeilijk, pas als ze warm worden door te werken kunnen ze uitvallen.

(als je zelf geen carburatie-kaas hebt gegeten dan maar naar de garage/dealer brengen..)

Hoi Peetor,

Bedankt maar helaas niet zoals je beschrijft. Toch bedankt.

Grt
 
Als aanvulling na de punten.
Bougies verzopen? 1en4 vonkt, je wisselt bobines om en weer 1 en 4 vonkt dus bobine werkt. maar 2 en 3 nog niks. Dus zouden deze verzopen kunnen zijn.
Bij mij was cilinder 1 en 4 verzopen heel licht, geen vonk te Zien. Nieuwe bougies er in. En nadat ik de vlotternaalden verwisselde voor betere, want de dealer had er versleten naalden in gezet bij een eerdere dure reparatie tot mijn verbazing, deed alles het weer. Tja als de dealer gaat prutsen en iedere keer dure oplossingen aandraagt dan maar zelf kijken en voor een paar euro klaar..
Ik denk ik word ouder dus laat het maar doen door een echte dealer..wat heb ik me vergist.
Ook kan het zijn dat als de bobine warm word dat hij niks meer doet en is dan ook stuk.
Dus koude bobines testen blijft heel moeilijk, pas als ze warm worden door te werken kunnen ze uitvallen.

(als je zelf geen carburatie-kaas hebt gegeten dan maar naar de garage/dealer brengen..)


Probeer even to the point te blijven, het is nu een heel onduidelijk verhaal geworden.
 
Oorzaak en gevolg kan op vele manieren. Als je in de techniek aan je oor trekt, doet de teen pijn zeg maar.. kan allemaal. Waar een bobine geen vonk geeft, verzuipt de bougie als hij benzine krijgt. Geeft de bobine in de test daarna een vonk maar je hebt nog steeds geen vonk is het omdat je vantevoren de boel verzopen had. Zoiets testen vreet bougies als patatjes.
Als hij enkel de stekkers heeft omgeplugd van de bobines kunnen nog steeds de bougiekabels stuk zijn of de doppen van 2 en 3. Dat staat niet in zijn verhaal.
Kijk ook naar roest van stekkers en montage aan het frame/de aarde.
ben benieuwd

En supergaaf een CB uit de jaren 70? Zag er laatst een staan in het dorp, dat heeft toch wel wat heh.
 
Laatst bewerkt:
full

Controleer contactpunten en condensator.
Putine platinat = contactpunten
Heb alleen het Italiaanse WHP
 
Hier in het Engels :)

Controleer dus je contactpunten, ook op inbranding. De gewoonte om als motorrijder af en toe de contactpuntjes even te controleren is vaak een vergeten ambacht.
En wanneer er echt goed vonken zichtbaar zijn tussen de puntjes zijn is de bijbehorende condensator ook zeer verdacht.

Laatste tip; laat tussen alle controlewerkzaamheden door je motor niet lange tijd op contact staan want daar houden de bobines ook niet van.
 
Als je nog nooit aan contactpunten heb gezeten, mag je je wel eerst eens heel goed gaan inlezen.

Niet dat het moeilijk is, maar zo te horen aan je verhaal heb je nog geen enkele ervaring met (oude) motoren.

Ga om te beginnen naar de automateriaalen zaak, en haal daar een voelermaat setje, en een timinglight/stroboscoop.

Als je geen idee hebt wat dit zijn, maakt niet uit, gewoon halen.
Vraag om de simpelste timinglight/stroboscoop, als het goed krijg je er dan 1 mee van Hella, kost je 2 of 3 tientjes. Dit is naast je voelermaat setje 1 van je handigste gereedschap.

En koop een werkplaatshandboek, en lees dat helemaal door.
 
Op de draad die naar de bobine loopt moet meer als 8 volt staan. Het is gewoon de plus pool, hij moet zeker 12 volt geven.
De massa van de bobines wordt over de puntjes geschakeld. Puntjes gesloten en de bobine laadt op. Puntjes open en hij laat zijn lading los, over de bougies.
 
Hallo Allen,

Bedankt voor alle leuke reacties, heel erg blij mee!! Ik ben zover dat ik erachter kom dat de vonk niet bij de bougie plaats vindt maar bij de contactpuntjes die leiden naar de bobine van cilinder 1 en 4. Wel heel vreemd als ik een bougie in de dop van cilinder 2 of 3 stop.

Dus concreet:

* 1 en 4 fonkt wel.
* 2 en 3 niet.
* Vonken vliegen er af bij de linker contactpuntjes. (dus 1/4)

Leuk ik wordt steeds nieuwsgieriger waar het misgaat hahahaha!!

Grt
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allen,

Bedankt voor alle leuke reacties, heel erg blij mee!! Ik ben zover dat ik erachter kom dat de vonk niet bij de bougie plaats vindt maar bij de contactpuntjes die leiden naar de bobine van cilinder 1 en 4. Wel heel vreemd als ik een bougie in de dop van cilinder 2 of 3 stop.

Dus concreet:

* 1 en 4 fonkt wel.
* 2 en 3 niet.
* Vonken vliegen er af bij de linker contactpuntjes. (dus 1/4)

Leuk ik wordt steeds nieuwsgieriger waar het misgaat hahahaha!!

Grt
Dan is waarschijnlijk je condensator kapot.
 
Voor je naar de winkel holt voor 1 condensator... Dit is een goed moment om:

- Bougies te vervangen
- De grondplaat te demonteren, nieuwe contactpunten en nieuwe bobines te plaatsen
- De bougiekabels (die bij oude fours altijd volkomen verrot zijn) te vervangen
- De bedrading na te lopen, want 8 volt is nogal mager.
 
De bougiekabels bij deze Honda's zijn niet het grootste probleem. Het probleem zit hem in de aansluiting op de bobine. Die is niet waterdicht en levert bij elke regenbui ellende op. Er is een topic ergens op MF om nieuwe kabels in de bobines te solderen, maar ik zou gewoon bobines van een ander type nemen met losse bougiekabels.
Om hem nu lopend te krijgen maakt dat niet zoveel uit, ik neem aan dat hij nu gortdroog is.
 
Voor je naar de winkel holt voor 1 condensator... Dit is een goed moment om:

- Bougies te vervangen
- De grondplaat te demonteren, nieuwe contactpunten en nieuwe bobines te plaatsen
- De bougiekabels (die bij oude fours altijd volkomen verrot zijn) te vervangen
- De bedrading na te lopen, want 8 volt is nogal mager.

Wel ff meer dan een tientje meenemen dan....

Grondplaat demonteren? Je bedoelt om de mechanische vervroeger te controleren en goed gangbaar te maken dan? Ja, daar is het zeker een goed moment voor :Y

Trouwens ook een goed moment om JIS schroevendraaiers te bestellen bij Mechanism als je die nog niet had :t
 
Laatst bewerkt:
Wel ff meer dan een tientje meenemen dan....

Grondplaat demonteren? Je bedoelt om de mechanische vervroeger te controleren en goed gangbaar te maken dan? Ja, daar is het zeker een goed moment voor :Y

Trouwens ook een goed moment om JIS schroevendraaiers te bestellen bij Mechanism als je die nog niet had :t

Exact. En dan zie je meteen dat kleine plasje olie in de rand van de achterplaat en kan je gelijk een nieuwe O-ring mee bestellen :t
 
Laatst bewerkt:
Voor je naar de winkel holt voor 1 condensator... Dit is een goed moment om:

- Bougies te vervangen
- De grondplaat te demonteren, nieuwe contactpunten en nieuwe bobines te plaatsen
- De bougiekabels (die bij oude fours altijd volkomen verrot zijn) te vervangen
- De bedrading na te lopen, want 8 volt is nogal mager.
Heeft hij net de staatsloterij gewonnen?
En vervang ook meteen de banden want die zijn nog veel sneller versleten dan de bougiekabels en de bobines.
 
Heeft hij net de staatsloterij gewonnen?
En vervang ook meteen de banden want die zijn nog veel sneller versleten dan de bougiekabels en de bobines.

Dat wordt TS er ook zo een die in een jaar tijd 6x met ontstekingsproblemen aan de slag kan, daarna wel alles naloopt zodat "hoofdstuk ontsteking" goed afgerond is en vervolgens beseft "shit, had ik het nou maar meteen goed gedaan".

Of bedoel je dat hij -net als de echte kerels- wijs moet worden door een paar keer 200kg naar huis te duwen in de regen :+
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt TS er ook zo een die in een jaar tijd 6x met ontstekingsproblemen aan de slag kan, daarna wel alles naloopt zodat "hoofdstuk ontsteking" goed afgerond is en vervolgens beseft "shit, had ik het nou maar meteen goed gedaan".

Of bedoel je dat hij -net als de echte kerels- wijs moet worden door een paar keer 200kg naar huis te duwen in de regen :+
Misschien ben ik eigenwijs , maar ik zou beginnen met de condensator en eventueel de contactpunten. Als het dan goed werkt is hij voor een paar tientjes klaar i.p.v honderde euro's. Ik heb een cb350 een cb500 en een cb550 gehad maar nog nooit een bobine of kabels vervangen, wel een condensator.
 
Zie de oplossing die Halflive aan draagt. Heb hier een 550 staan die al een halve ton feilloos loopt op open gezaagde, gesoldeerde, hervulde bobines. Kost de prijs van de kabels (als het goedkoop moet).

Wat in mijn ervaring met CB fours altijd samen valt, is dat motoren die achteraf de "25kΩ kabels" bleken te hebben ook altijd de exemplaren zijn die er mee stoppen zodra je door een hoosbui rijdt of als het echt heet wordt. Maar omdat men normaal gesproken deze bobines als geheel vervangt zijn er niet veel ervaringen met het vervangen van alleen de bougie kabels.

Het "probleem" is eigenlijk dat die fietsen zo goed gebouwd zijn dat ze nog heel aardig kunnen lopen op 6 volt boordspanning met bougiekabels die gevuld zijn met een halve meter groen poeder ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan