honda cb650z 1982 ombouw naar cafe racer

bjorn84

Die hard MF'er
29 feb 2012
530
1
achterhoek
Hoi allen.

Ik kwam bij de motorzaak om een prijsopgaaf te krijgen om het balhoofdlager te laten vervangen van mijn honda cb1000r uit 2010. Liep naar buiten met een een honda cb650z op naam. ( en een prijsopgaaf natuurlijk voor het balhoofdlager)

Liep al tijden met het plan om eens een caferacer ombouw te gaan doen. Dit is dan nu definitief geworden.

Zo kocht ik hem:
IMG_2146_zpsaqftns83.jpg

IMG_2147_zpsxmfxb25m.jpg



Direct de boel maar eens uit elkaar getrokken om te zien wat ik nou eigenlijk gekocht had zonder proefrit en garantie
Viel me niks tegen, geen verpeste verroeste pekelfiets. Dat begon dus goed.
IMG_2152_zpsyenhgk6r.jpg

IMG_2153_zpsgpi6pbex.jpg


Totdat ik tandwiel en ketting ging bekijken
IMG_2178_zpsbwsi5s2z.jpg

Gelukkig ken ik de jongens van de motorzaak best goed dus mooie korting op een nieuwe set.

Ondertussen een nieuwe motorhefbrug gekocht, hydro/pneumatisch. Heerlijk klussen op hoogte.
Tevens een usd voorvork gekocht en even erin gepast om te zien wat er nodig was om te veranderen.
IMG_2316_zps2tr1slkz.jpg

IMG_2318_zpsa6rz7wxd.jpg


De bedoeling is om met origineel voorwiel te gaan rijden. Dus hiervoor komen er nieuwe lagers in zodat er alleen pasbussen gemaakt hoeven te worden om het wiel te monteren. Natuurlijk gaan we met de 320mm schrijven en remmen rijden van de fzr die bij de voorvork kwamen.
IMG_2323_zpsfpl4ouhm.jpg


Voorvork was eigenlijk appeltje eitje. De stuurpennen hebben de zelfde diameter in de onderste kroonplaat. Dus lesjes doorslijten en pennen over gezet. Dan kon ik de oude lagers gebruiken zonder op zoek te hoeven naar passende.
IMG_2324_zpslruhe98n.jpg


Zal vanavond even de rest posten wat er ondertussen aan gedaan is. Begin is er en dat word van de zomer lekker rond tuffen op de oldtimer.
 
Hallo.

Leuk project maar wel zonde van die nog mooie motor hoor!

Groeten en succes ermee.
 
In zekere zin is het wel "zonde" was een bijna 100% originele cb650z. Op de imitatie uitlaten en knippers na.

Aan de andere kant begin ik liever met een basis die "goed" is. 1 waar niet in de electronica geknipt is of dergelijke. Bij deze motor nog geen enkele vastzittende boutje of moertje tegen gekomen. Alles is gangbaar. Motor is door de klant ook rijdend bij de motorzaak neergezet. Dus ga ik er vanuit dat de cabs netjes zijn, niet vol met vast gekoekte meuk. Ding is starten en lopen. Enige wat ik er aan gedaan heb is nieuwe motorolie met filter, nieuwe vonkversterkers gekocht omdat 1 van de oude leeg was gelopen. Liep er niks minder om trouwens.

Volgende stap is op het T stuk de nokjes van de stuur uitslag er af slijpen en dan 2 opties. 1: Grotere terug lassen. 2:even aftekenen en gaatje boren draad tappen en mooie m10 binnenzeskantbout (imbus) erin draaien.
IMG_2325_zpsxlzadf9q.jpg


Zaterdag even een metalen plaat op maat gezaagd om het zadeltje op te leggen. Deze ook direct maar erin gelast. Had nog nooit gelast met mig/mag of co2 (net wat je wil) wel met elektrodes. Even bij de buurman naar binnen gelopen om met zijn las apparaat dit klusje te klaren. Of hij moest lassen of ik. Nou laat mij maar eens even aanklooien. Als mislukt mag je me wel helpen. Voor zo'n eerste keer niet gek vond ik zelf.
IMG_2466_zpsbkso1nip.jpg


Meteen maar even in de tijdelijke "nood" verf gezet.
IMG_2467_zpswen5q8xw.jpg


Kort zadeltje gekocht op ali.
IMG_2473_zps6wvt7bky.jpg


Was beetje aan het twijfelen of ik de zijkapjes wel of niet wilde her gebruiken. Zie foto hier boven en onder voor verschil
IMG_2476_zpsb79yb4rf.jpg


IMG_2474_zpswu432eif.jpg

IMG_2475_zpsfh6r3o6b.jpg


Ga ze dus wel gebruiken.
Tenzij iemand mij hier kan overtuigen dat wanneer ik powerfilter ga gebruiken ik geen andere sproeiers of met de stand van de naalden hoef te klooien???
Wanneer ik de zijkapjes weer ga gebruiken kan ik mooi mijn originele luchtfilter en accubak gebruiken.

De plannen:
- Die lompe grote als schetsplaten verwijderen en een losse rem/schakelset monteren. (leuk met achterrem)
- Kentekenplaat houder maken/kopen die aan de achteras komt incl electra hiervoor omleggen.
- Knipperlichten komen er niet op. Is naar mijn weten niet verplicht. Dus mooi pootje uitsteken.
- Steuntje fabrieken km/toerenteller. ( of een digitaal dashboard kopen )
- Contactslot verplaatsen
- Originele koplamp hergebruiken. Dus lamporen fabrieken of kopen in 50mm.
- Middenbok blijft, in ieder geval zolang ik geen zijstandaard heb.
- volgend jaar alles demonteren als alles naar mijn zin is en laten coaten en spuiten, eerst rijden.
-

Genoeg te doen, gelukkig duurt t mooie weer nog even.
 
nice, ik snap alleen niet waarom mensen altijd meteen zeggen.. Zonde!! boeiend.. zijn er genoeg van gemaakt..

Uhm lekker die zijkapjes er opzetten en origineel filter behouden, hoef je ook niet net als met die "powerfilters" (weinig power aan maar goed) met sproeiers en je naalden te klooien ;)

succes ermee
 
Echt zonde om zo'n mooie originele fiets te slopen.
Ik kan het me wel indenken als het een verroest vies ding was
Zo verdwijnen veel originele motoren uit de historie.
 
Echt zonde om zo'n mooie originele fiets te slopen.
Ik kan het me wel indenken als het een verroest vies ding was
Zo verdwijnen veel originele motoren uit de historie.

Een oud verroest ding was ik niet eens aan begonnen. Dit was een mooie basis. Eventueel kan ik hem weer terug bouwen naar origineel. enige wat er af geflext is zijn de laatste 10 cm achter de veren en slotje van de buddy. Dit is er zo weer aan te bakken en klaar. Zal ze bewaren als iemand de behoefte heeft hem weer origineel te maken wanneer ik hem ooit verkoop :Y

De bedoeling was om eerst aankomend jaar er lekker op rond te rijden en kijken wat er eventueel nog aan mankeert. Echter begon het wel erg te jeuken om er toch alvast mee te beginnen. Dus wat onderdelen bij elkaar gesprokkeld en zo langzaam aan moet het wat worden.
 
Persoonlijk vind ik hem wel lekkerder smoelen zonder de zijkapjes. Maar inderdaad wel weer gekust met het afstellen en het wegwerken van je accu.

Wat ven je van plan met de kleuren? Vind dot namelijk best wel top!

Ik volg in ieder geval!

Uiteindelijk nog naar spaakvelgen i.p.v. De comstars?
 
Gave fiets zeg! En ondanks dat ik groot voorstander ben customizen want "anders is beter" is dit wel een fraai exemplaartje zeg!

Heeft inderdaad een lekker lijntje al zo, al ben ik het helemaal eens met leeuwis, die zijkapjes doen afbruik aan de "smoothness" van de fiets. Zonder die kapjes lijkt ie gewoon slanker, lichter, sportiever. En dat is natuurlijk wel een beetje waar het om draait imo.

Als je dan ook nog die lelleke schetsplaten loost ben je al een heel eind :D

Wil je nu je een klein voorwiel hebt ook een kleiner achterwiel ?
 
Persoonlijk vind ik hem wel lekkerder smoelen zonder de zijkapjes. Maar inderdaad wel weer gekust met het afstellen en het wegwerken van je accu.

Wat ven je van plan met de kleuren? Vind dot namelijk best wel top!

Ik volg in ieder geval!

Uiteindelijk nog naar spaakvelgen i.p.v. De comstars?

Smoelen vind ik hem ook mooier zonder. Electra is wel makkelijk weg te werken, alleen ff de accu een bakje in elkaar lassen. Zie alleen beetje op tegen het afstellen/zoeken naar juiste sproeier etc.

Kleur blijft dit blauw met die gouden striping. Ik vind dat namelijk best een mooie combi.

Blijf op de comstar wielen rijden. Dat is in ieder geval de planning. Iedereen wil al spaakwielen en vind de comstar helemaal niet lelijk en hoort beetje bij het bouwjaar.

Vind de motor heel erg op mijn oude brommer lijken, jaren op een honda mb-5 gereden.
 
Gave fiets zeg! En ondanks dat ik groot voorstander ben customizen want "anders is beter" is dit wel een fraai exemplaartje zeg!

Heeft inderdaad een lekker lijntje al zo, al ben ik het helemaal eens met leeuwis, die zijkapjes doen afbruik aan de "smoothness" van de fiets. Zonder die kapjes lijkt ie gewoon slanker, lichter, sportiever. En dat is natuurlijk wel een beetje waar het om draait imo.

Als je dan ook nog die lelleke schetsplaten loost ben je al een heel eind :D

Wil je nu je een klein voorwiel hebt ook een kleiner achterwiel ?

Die lelijke schetsplaten gaan er af zodra ik een geschikt rem/schakelsetje gevonden heb. Dit zal nog de nodige aanpassingen/laswerk nodig hebben om werkend te krijgen. Ben niet vies van een uitdaging. Tevens is mijn buurman bij de opslag heel handig. Die bouwt zijspannen. EZS misschien wel bekend bij sommigen hier.

Wielen blijven behouden. Het voorwiel gaat pas gemaakt worden, incl adapters voor de nieuwe remschijven.
 
Rem schakelsetje is besteld. Zo langzamerhand beginnen alle nodige onderdelen binnen te komen of zijn besteld.

Ga eerst even rijden met de zijkapjes erop., en dus origineel luchtfilter. Gaat me dit irriteren dan haal ik ze er af en ga op zoek naar setje luchtfilters. Misschien is er wel iets in de handel waarbij je niet met sproeiers hoeft te prutsen.

Ga ik me binnenkort eens in verdiepen...
 
Dan zou ik zeker voor K&N filters gaan. Uitlaten aanpassen, lees minder demping, en de kans is groot dat je niks aan de sproeierbezetting hoeft te doen.
 
Vandaag toevallig paar leuke dempers gezien die het waarschijnlijk wel gaan worden, beetje modern met een oldskool look.

Vandaag had ik niet een hele dag werk, ook wel eens lekker voor de verandering. Daardoor kon ik mooi een 2,5-3 uur even wat aan de motor werken. Niet zo heel veel gedaan maar wel wat verder gekomen.
Ben eigenwijs en ga toch voorlopig met originele luchtfilter rijden, daarom die hele kraam er weer tussen geprutst. Accu weer op zijn plek incl electronica.
1 Schetsplaat alvast verwijderd krijg je meteen een beter beeld hoe het er strak uit gaat zien
IMG_2494_zpsnkqgjima.jpg

IMG_2496_zps8kxrumtz.jpg


Ook direct ff met de buurman dingen afgesproken betreft pas maken origineel voorwiel. Ik heb van hem alvast andere lagers gekregen. Diameter wat er in zat was voor een 15mm as. De as die er in komt is 17mm. Dan kan ik die er alvast in zetten zodat hij enkel links en rechts een pasbusje hoeft te draaien.

Morgen heb ik mijzelf ook vrij gegeven om even wat zaken te regelen ( je raad het al, dat kost me geen hele dag). Ga de uitlaten monteren, en kijken of ik die dempers ga kopen die ik gezien heb. Ook zou ik graag koplamp monteren en km/toerenteller. Voor beide moet ik nog een steuntje fabrieken. Dus daar zal ik de rest van de dag wel mee bezig zijn.

Vind hem wel lekker smoelen zo van achter
IMG_2495_zpsznlgthj5.jpg


Hier ook snel die lelijke grote schetsplaat verwijderen ( niet teveel naar die kalenders kijken he.
IMG_2497_zps1eeepbml.jpg


Morgen maar weer verder met de hobby.
 
Die kapjes zijn eigenlijk best wel mooi. Wat alleen jammer is dat het zadel er niet mooi op aan sluit.
Je zou daar iets op kunnen verzinnen. Bv. het gedeelte van de kapjes dat je normaal niet ziet zwart maken (met plakplastic bv) om te kijken of het de lijn mooier maakt.
 
Ben er ook wel van gecharmeerd.
Ga ik idd even mee spelen. Heb nog wel stukje zwart carwrap Of eerst ff met zwart isolatie tape voordat ik met carwrap aan de gang ga.

Zat er ook aan te denken dit stukje van de zijkapjes te verlengen.
fullsizeoutput_691_zps3wzarkzg.jpeg

Of misschien wel nieuwe maken met glasvezel matjes/hars/polyester plamuur en veel heel veel geduld.
 
Vandaag weer even wat uurtjes tijd gehad om te sleutelen.

- Originele uitlaten gemonteerd. 1 uitlaatbocht moet nog even opnieuw, want sluit niet goed af.
- Km en toerenteller geprobeerd een plekje te geven, denk dat het zo wel blijft.
- Voorwiel nieuwe lagers in gezet zodat huidige as past.
- Schetsplaat links verwijderd.
- Andere plek gezocht voor contactslot
- Radiale rempomp er op gezet. Nieuwe stalen remleidingen worden besteld. Huidige wel 30cm te lang.
- Aantal zaken even nagelopen en aangedraaid. FF dubbel checken soms.

IMG_2500_zpsfgtnif3d.jpg

IMG_2501_zpss6q9dho0.jpg


Hier komt waarschijnlijk het contactslot.
IMG_2502_zpsle0ewqzp.jpg


De uitlaten vind ik zelf wel lekker origineel lijken, maar wel erg lang.
IMG_2508_zpsy2s2vv16.jpg

Heb een soortgelijke set einddempers gekocht, wel iets modernere look van achter, maar die is ongeveer de helft zo lang. Maar wil hier nog niet direct de slijptol inzetten. Even aankijken dus.

Denk er aan om de lampjes tussen de tellers er uit te halen en met gekleurde ledjes/lampjes in de bovenste kroonplaat te werken. Hierdoor kunnen de tellers korter op elkaar en iets meer richting tank komen. Lijkt het minder lomp.

Kentekenplaat moet ik eigenlijk ook nog ergens kwijt. Plek die ik wilde kan niet met huidige uitlaten. Of ik moet een 4 in 1 systeem tegenkomen. de verlichting achter moet ook nog even een plekje krijgen.

Nu is het even wachten op de onderdelen die nog moeten binnenkomen. Hopelijk is mijn remschakelsetje beetje vlot binnen uit de usa.

Ach en dan zijn er nog wel een a4-tje vol aan kleine dingen die gedaan moeten worden voordat het motorseizoen er aan komt.
 
Heb maar 3 lampjes nodig, misschien een ledje zoeken die 3 kleuren heeft voor rood oliedruk, blauw groot licht, en groen neutraal. Anders heb ik in mijn kroonplaat 2 gaten zitten en de holle stuurpen. Dus daar kan ik ook nog wel iets mee doen.

Mocht ik me gaan irriteren aan de tellers etc koop ik mij ( mits dit kan ) een digitale dashboardje. Of een enkele toerenteller met digitaal km teller erin incl lampjes
 
Heb maar 3 lampjes nodig, misschien een ledje zoeken die 3 kleuren heeft voor rood oliedruk, blauw groot licht, en groen neutraal. Anders heb ik in mijn kroonplaat 2 gaten zitten en de holle stuurpen. Dus daar kan ik ook nog wel iets mee doen.

Mocht ik me gaan irriteren aan de tellers etc koop ik mij ( mits dit kan ) een digitale dashboardje. Of een enkele toerenteller met digitaal km teller erin incl lampjes

Zelf had ik inderdaad ook geëxperimenteerd met één RGB ledje om te gebruiken voor neutraal, olie en groot licht.
Dat ging niet goed door de oliesensor omdat deze zijn min op het blok zelf heeft zitten.
Nu heb ik 3 ledjes in mijn stuurpen verwerkt.

Mocht je nog rood, groene en blauwe ledjes nodig hebben dan heb ik er ergens nog wel een paar. moet je maar even laten weten dan.
 
Ik hou het even in gedachte, is niet iets wat nu direct prio heeft. Electra(auto/motor) heb ik weinig verstand van, in huis red ik mij wel.
Zojuist de bar end mirrors binnen gekregen. Vandaag geen tijd voor denk ik om te monteren. Auto moet beurtje hebben en dat is bij bevriend garage houder dus zal wel veel ouwehoeren worden en weinig werken. Misschien ga ik vanavond nog even sleutelen.
Wel lekker in verwarmde opslag, buiten vriest het en binnen in t-shirt aan het werk.
 
Wat voor hefbrug gebruik je en waar gekocht? Ziet er wel solide uit. Wil er ook een aanschaffen maar weet nog niet goed welke
 
De zijkapjes vind ik juist wel iets hebben in combinatie met deze tank. Ze hoeven er niet allemaal hetzelfde uit te zien. Als je de boel zou openwerken zoals veel doen dan vraag ik mij af of de tank nog wel bij het geheel past. Op de foto ziet de lak er netjes uit, ik weet niet hoe dat in het echt is.

Iets anders, als je dit allemaal zelf doet dan vraag ik mij af waarom je het vervangen van de balhoofdlagers van je cb1000 wilt uitbesteden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan