toeter klinkt verkouden

kjiratsiekoedel

Die hard MF'er
28 jul 2011
307
2
Utrecht
Ik heb de toeter vervangen van mijn Honda NTV650 omdat die een beetje pieperig klonk (beetje zoals 't filmpje hieronder). Ik heb 'm vervangen voor een Wolo Very Loud & Black Twin set.

Zie hier:
Buy WOLO horn twin set high and low tone | Louis Motorcycle & Leisure

Luister hier:

Ondanks dat overal staat dat hij géén relais nodig heeft was dat niet 't geval. Eén toeter deed 't wel, maar met 2 toeters slechts een klikje te horen.

Vandaag heb ik de toeters via een relais geschakeld direct op de accu aangesloten (met dik draad). Maar samen klinken ze, mja... verkouden. Niet 't geluid van de de afzonderlijke toeters samen zeg maar. En niet zoals 't filmpje.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
 
Als het relais goed geschakeld is (waar ik van uit ga), hoe zit het met de accuconditie?
Is er verschil tussen met en zonder draaiende motor. Ik heb het in het verleden gehad dat de accu bijna aan zijn einde was en met draaiende motor (en dus dynamo spanning er op) deed hij het wel goed.
Was een goede indicatie dat de accu aan zijn einde was.
 
Haha, bedankt voor de reacties!

-stelschroef weet ik niet, maar afzonderlijk zijn ze wel goed
-ik heb 'm niet met draaiende motor getest en de accu zou eigenlijk best weleens een beetje leeg kunnen zijn... de motor staat al tijdje stil. Ik heb 'm weer even aan de lader gelegd
-ze zijn goed aangesloten: dikke 12V van en naar de accu (dus niet via 't frame) en 't relais geschakeld via de oude toeteraansluiting
 
wat noem jij dikke draden 1mm^2, 2.5 mm^2? toeter trekt veel stroom. 2 nog meer is de draad te dun dan krijg je spanningsval op de draad en een set toeters die slecht werkt.
een beugel die te stevig is kan het geluid ook behoorlijk in de weg zitten.
 
12 volt bij hoeveel Wh zijn die dingen?
Klinkt als of ze te weinig stroom krijgen. Ook eens iets zo op mijn motor geconstrueerd.
Als ik op de knop drukte viel compleet de motor stil, zoveel stroom trok dat ding.
 
Toch nog even een schopje. Vandaag weer even kunnen toeteren en hij klinkt nog 't zelfde. De accu is vol (dagen aan de lader gelegen en 't is een best nieuwe accu).

De aansluitingen zijn volgens mij goed. Draden geknepen én nog gesoldeerd aan kabeloog. Ik heb 1.5mm2 draad gebruikt (geschikt voor 16A stroom. Overigens zat er ook wat draad bij de toeters, dat was ook 1.5mm2). Dus lijkt juiste draad te zijn. 't relais is geschikt voor 30A (en heeft nog wat dikker draad).

Het is niet duidelijk hoeveel vermogen de toeters vragen. Kan ik nergens vinden. Wel staat dat ze normaal gesproken zonder relais kunnen worden gemonteerd en direct de oude toeters kunnen vervangen. De Stebel Nautilus zou 18A (=216w !!) vragen. De zekering is 15A en blijft ook heel. Dus er lijkt minder dan 15A gevraagd te worden.
EDIT: in de handleiding staat dat de dubbele set met 15A afgezekerd moet worden.

Kan 't nog aan de montage van de toeters zelf liggen? Ze zitten gewoon op een plaat geschroefd. De fase zou volgens mij niets uit moeten maken aangezien ze ieder op een andere toonsoort werken.
 
Laatst bewerkt:
Toch nog even een schopje. Vandaag weer even kunnen toeteren en hij klinkt nog 't zelfde. De accu is vol (dagen aan de lader gelegen en 't is een best nieuwe accu).

De aansluitingen zijn volgens mij goed. Draden geknepen én nog gesoldeerd aan kabeloog. Ik heb 1.5mm2 draad gebruikt (geschikt voor 16A stroom. Overigens zat er ook wat draad bij de toeters, dat was ook 1.5mm2). Dus lijkt juiste draad te zijn. 't relais is geschikt voor 30A (en heeft nog wat dikker draad).

Het is niet duidelijk hoeveel vermogen de toeters vragen. Kan ik nergens vinden. Wel staat dat ze normaal gesproken zonder relais kunnen worden gemonteerd en direct de oude toeters kunnen vervangen. De Stebel Nautilus zou 18A (=216w !!) vragen. De zekering is 15A en blijft ook heel. Dus er lijkt minder dan 15A gevraagd te worden.
EDIT: in de handleiding staat dat de dubbele set met 15A afgezekerd moet worden.


Kan 't nog aan de montage van de toeters zelf liggen? Ze zitten gewoon op een plaat geschroefd. De fase zou volgens mij niets uit moeten maken aangezien ze ieder op een andere toonsoort werken.
als die plaat te stijf is kan dat inderdaad de prestatie nogal beïnvloeden. er zit normaal een plaatje gammel staal bij wat mee kan trillen met de toeter. alles wat stijver is en dus niet meetrilt zorgt dat de toeter heel slecht gaat klinken. draai even de schroeven wat los en toeter nog een keer en je zal zien dat hij heel anders gaat klinken.
 
Laatst bewerkt:
Dat was t! De montage plaat had ik lekker degelijk gemaakt. En de toeters er strak op. Daardoor gingen ze tegen elkaar in trillen wat weer demping gaf. Iets te degelijk dus...

Ik zal even wat dunnere plaatjes halen en ze meer onafhankelijk ophangen.

Thnx!
 
Terug
Bovenaan Onderaan