Yamaha T-max 530 model 2017

het verhaal met nylonkous is me ook verteld, heb het zelf nog niet geprobeerd, voor de vliegen eraf te krijgen pak ik een zachte doek die ik nat maak en op de plaatsen laten inweken ( 5 min) en nadien met een andere natte doek alles zachtjes weg wrijven en dat gaat goed, alleen voor de wielen gebruik ik een zeepje
 
Hoi Danny, panty werkt prima. De max van ons stond afgelopen donderdag, vlak bij een vuilcontainer, stond er nog niet toen we aankwamen, bij terugkomt onder het vuil van de container, van gipsplaten, dus thuis maar eerst even helemaal afgespoten, zonder spons of zo, want ik dacht met een spons wrijf ik het er misschien in.
 
Eve de volgende vraag, het is nog niet zover, maar toch.
Wij rijden zomer en winter door het moet wel heel erg glad of veel sneeuw zijn willen wij stoppen.
Echter tijdens de winter periode strooit men en dat is funest voor sommige delen van de scooter, dus vroeger spoot ik bijna de gehele motor/scooter in met een soort van vloeibare vaseline.
Heeft iemand hier ervaring mee, hoe kan je met name de metalen delen goed beschermen tegen de pekel die we mogelijk straks weer gaan krijgen.
BVD gr Rob
 
Hoi Rob, we gaan de panty eens proberen, en in de winter blijft die van mij binnen tenzij het goed weer is om in conditie te houden, ik ben maar een goed weer rijder hahaha
 
Over winter en pekel gesproken. Het hele jaar dagelijks woon-werk heb ik bijna dertig jaar gedaan maar dat doe ik tegenwoordig met fiets of brommer.

"Vroeger" hadden motoren een achterspatbord maar nu is de achterkant van het motorblok doelwit van een gritstraal straatvuil incl. pekel afgevuurd door de achterband. Ik heb daar niet eerder bij stil gestaan. Levert dit nooit problemen op?
 
Over winter en pekel gesproken. Het hele jaar dagelijks woon-werk heb ik bijna dertig jaar gedaan maar dat doe ik tegenwoordig met fiets of brommer.

"Vroeger" hadden motoren een achterspatbord maar nu is de achterkant van het motorblok doelwit van een gritstraal straatvuil incl. pekel afgevuurd door de achterband. Ik heb daar niet eerder bij stil gestaan. Levert dit nooit problemen op?
Wel als de fabrikant daar de ABS pomp plaatst zonder een hugger op de achterbrug zoals bij de Suzuki SV. Zomaar een voorbeeldje. Over ABS pompen het volgende. Het is niet verkeerd om af en toe bewust het ABS te laten ingrijpen (op een gecontroleerde en veilige manier natuurlijk), dat voorkomt dat de pomp gaat vastzitten en die krengen zijn duur om te vervangen.

Voor het zichtwerk zit bij een scooter veel achter kappen. Zaken als velgen staan wel goed in de coating, meestal zie je het als eerste bij de uitlaat maar juist daar branden beschermingsmiddeltjes zo vanaf dus dat blijft niet zitten. Veel delen waar je technisch last krijgt kom je juist niet of slecht bij ongeacht welke beschermingsmiddeltjes je gebruikt. Zie bijvoorbeeld de discussie over de remmen in de Kymco Downtown topics. Maar denk bijvoorbeeld ook aan je balhoofdlagers, het mooiste is als je die kan doorsmeren maar je komt er lastig bij. Als je je balhoofdlagers moet laten vervangen vragen ze zo een paar honderd euro. Dat komt nogal geregeld voor bij scooters. Naar mijn idee komt dat niet door de kwaliteit lagers maar doordat er pekel bij komt. Als je het onderhoud laat doen kun je eens overleggen. Op korte termijn iets meer uitgeven aan de smering van je balhoofdlagers kan je op langere termijn geld uitsparen op vervanging.

De stekkertjes loshalen en met contactspray inspuiten voorkomt storingen. Als je ergens een werkplaatshandboek kan opsnorren zodat je de kappen loshaalt zonder de boel te slopen kun je dit prima zelf doen tijdens een grondige poetsbeurt op een mooie zondag. Maandag kan ook, dat is om het even.

Als je wilt beschermen worden middeltjes als ACF50 vaak gebruikt. Zelf vind ik WD-40 ook handig het weekt vuil los bij het schoonmaken en laat een beschermlaagje achter maar het effect is niet langdurig, je zal het af en toe moeten herhalen. Pak een penceelkwastje en tip de boutjes aan, vettige producten hebben de eigenschap dat het gaat kruipen en het hele boutje vettig maakt.
 
Laatst bewerkt:
Zo de bijbehorende blauwe kap voor de topkoffer was ook binnen, dus maar even gemonteerd
full
 
tja....ik had misschien beter ook zo'n koffer gekocht i.p.v het ruggesteuntje... ik zit altijd te kl..ten met die 2de helm...die kan echt niet bij onder het zadel...heb zonet een slot gekocht om hem aan de scooter te bevestigen...ik heb geen zin om hem telkens mee te sleuren...ik kan ook mijn vrouw thuis laten en dan zijn er geen problemen hahaha })
 
Koffer is uitkomst, wij rijden altijd, woon/werk met zijn tweeen, 1 helm onder de buddy en 1 in de top en dan kan er nog van alles bij, dus kat in het bakkie
 
Dat tanken ook, pfpfp, ik vind het tanken met de Tmax een drama, schiet dat ding er weer uit, allemaal benzine over de vul opening, pfpfp waardeloos, de ingang hadden ze beter schuin kunnen maken. Wie heeft hier ook last mee. let wel we zetten hem op de middenbok om zoveel mogelijk benzine mee te nemen, maar dan vind ik het dus een vervelende klus, met alle gevolgen van dien
 
Ik begrijp ook niet waarom scoots niet dezelfde tankopening hebben als mn SR 300.
Als je de slang in de opening stopt, dan zit er een rubberen ring met flap. Er stroomt niks over en dat is echt top.
Kan m ook tot de rand aftanken.

Vreemd genoeg heeft de MP 3 van mn vriendin zoiets niet en bij t tanken gaat er regelmatig wat overheen en dan ligt er ook benzine onder de scoot. Daar gaat dus precies je achterwiel doorheen bij t wegrijden
 
Rob, tanken... daar heb ik helemaal geen probleem mee, ik zie wel dat ik steeds de pomp links van mij heb...vind ik makkelijker.
 
Testrit gereden, het blijft een echte top scooter. Geweldig.

Vario nodigt uit om sportief te rijden.

De 2 rijmodes zijn overbodig voor mij, zelfs vervelend. Maar dat is persoonlijk en laat hem gewoon in s staan.
 
Een vraagje voor de t-max rijders, wie van jullie rijdt met benzine 98 of 95?
Mijn mening is als ik met 95 rij dat hij iets minder verbruik buiten 98 maar dat hij met 95 ook minder soepel rijdt,meer horten en stoten aan lage snelheid!!
 
me kymco rijd ik alleen nog maar 98 is dan een heel andere scooter, en me piaggiox10 500 rijd ook veel relaxter met 98.
ik zou het iedereen aanraden
 
Ik heb enkele jaren geleden 2 motoren gezien van een Vespa gts 300 die beiden open lagen voor een revisie..1 motor had altijd met 95 gereden de andere met 98 . Dat was een verschil hoor vanbinnen ...voor mij alleen 98 ....zelfs in mijn grasmaaier ;)
 
@ Tijkie...had ik zelfs nog niet gelezen , maar nu met 95 (E10) ben ik daar niet gerust in, ik hou het bij de 98 zoals Tmax4life :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan