Yamaha T-max 530 model 2017

Ik kan mijn nieuwe T-Max a.s. vrijdag ophalen. Zal dit dan ter sprake brengen. Maar veel vrienden van mij gooien in al hun benzine motoren 98. Daar gaan ze niet stuk van .....
 
Ik heb enkele jaren geleden 2 motoren gezien van een Vespa gts 300 die beiden open lagen voor een revisie..1 motor had altijd met 95 gereden de andere met 98 . Dat was een verschil hoor vanbinnen ...voor mij alleen 98 ....zelfs in mijn grasmaaier ;)
Wat voor verschillen zag je dan en hoe kom je tot de conclusie dat dit door het octaangetal komt?

Een hoger octaangetal geeft een tragere verbranding.

Hier geeft men wat achtergrond informatie rekening houdend met het ontwerp en de afstelling van de motor.
Nogmaals: benzine, octaangetal en toevoegingen - Motor/Aandrijving - Techniek - Alles over de 911 en 912 - Klassieke Porsche 911 en 912 Club Nederland
 
De dealer vroeg me "zie je een verschil tussen beide motoren" er was een duidelijk verschil te zien de zuiger bovenop vrij zwart en de andere motor veel zuiverder alsook de kleppen...verbrandingskamer in de cilinderkop. ik vroeg me af hoe dit kon waarop hij me antwoordde "het verschil tussen rijden met 95 en 98 octaan" ...dit is me altijd bijgebleven en vanaf toen altijd 98 getankt ! Er zullen eindeloos veel discussies bestaan over octaangehaltes mijn redenering is 98 octaan veel zuiverder verbranding dan 95 .
 
Benzine bestaat uit meer dan alleen het octaangetal. Standaard 95 is volgens mij E5 (zo uit mijn hoofd), E10, 95 premium, witte pomp etc.

Als jullie ervaren dat hij beter loopt op 98 moet je dat tanken. Ik heb nooit gehoord dat een blok er schade van heeft opgelopen. Van oldtimers weet ik niet, maar dat zijn onze scooters niet.

Verder geef ik je gelijk om er niet een oneindige discussie van te maken te maken zoals met olie.
 
ik snap yamaha niet zelfde met de xmax 400


Bij de Tmax ....Is de reden hiervan niet dat de middenbok lager komt omdat deze kan geblokkeerd worden (soort anti diefstal).
Natuurlijk wel jammer ....maar eerlijk gezegd weinigen onder ons zullen hun Tmax zo plat leggen als de rijder in het filmpje :]
 
De dealer vroeg me "zie je een verschil tussen beide motoren" er was een duidelijk verschil te zien de zuiger bovenop vrij zwart en de andere motor veel zuiverder alsook de kleppen...verbrandingskamer in de cilinderkop. ik vroeg me af hoe dit kon waarop hij me antwoordde "het verschil tussen rijden met 95 en 98 octaan" ...dit is me altijd bijgebleven en vanaf toen altijd 98 getankt ! Er zullen eindeloos veel discussies bestaan over octaangehaltes mijn redenering is 98 octaan veel zuiverder verbranding dan 95 .

Kan het verschil in uiterlijk van de verbrandingskamer ook door andere redenen veroorzaakt zijn?. Hebben beide dezelfde kilometerstand en worden ze op dezelfde manier gebruikt. Vele korte afstandjes of alleen langere ritten. Verder kan afstelling, luchtfilter, bougietype ook invloed hebben op de verbrandingskamer atmosfeer.
 
Kan het verschil in uiterlijk van de verbrandingskamer ook door andere redenen veroorzaakt zijn?. Hebben beide dezelfde kilometerstand en worden ze op dezelfde manier gebruikt. Vele korte afstandjes of alleen langere ritten. Verder kan afstelling, luchtfilter, bougietype ook invloed hebben op de verbrandingskamer atmosfeer.

Dat zijn zeker een aantal factoren die zeker invloed kunnen hebben ....men kan hier erg ver in gaan. Op het einde van de rit zitten we nog steeds men dezelfde vraag tanken we 95 of 98 ...maakt ieder voor zich uit !
 
Bij de Tmax ....Is de reden hiervan niet dat de middenbok lager komt omdat deze kan geblokkeerd worden (soort anti diefstal).
Natuurlijk wel jammer ....maar eerlijk gezegd weinigen onder ons zullen hun Tmax zo plat leggen als de rijder in het filmpje :]
zo gek doet ie niet dat rij je al gauw in de eifel.
 
Nou snap ik echt niet hoe een fabrikant zo een cockpit kan verkopen omg zeg wat een slechte zicht word er duizelig van.
En inderdaad zeg na 50000000000000000 pogingen kreeg hij hem op de 189 toch maar mooi gelukt.
Dus zou die met een jcosta ook de 195 moeten kunnen halen.
 
Vraagje over My Tmax Connect: ik zie nix staan bij "Rijgedrag". Jullie wel ?
Of moet ik iets bij de Instellingen wijzigen ? Of bellen met die Clifford mensen ?
De rest kan ik nl wel openen .....
 
Nee, is echt Rijgedrag. Bij het begin scherm.
Heb al email gezonden aan die Clifford mensen.
Misschien staat er ergens een vinkje te weinig of te veel ...
 
Bericht gehad van Clifford:

"Als het systeem net is geactiveerd heeft het systeem 24 uur de tijd om te updaten."

Klopt, zie nu alles ....
 
Zo de eerste maand(en) zitten erop, nog steeds zeer tevreden met de T-Max, we rijden nu alleen nog maar in de S modus, bevalt het beste, zowel buiten als binnen de bebouwde kom. De nodige regenbuien ook al achter de rug en daar heeft de Max geen problemen mee, het scherm is dan op dat moment ook een uitkomst. Eerste servicebeurt ook gehad en we kunnen er vol tegen aan. Ook al een keer of wat schoongemaakt want een schone Max rijdt toch voor het gevoel lekkerder. Veel bekijks en vragen van collega motor/scooter rijders op de weg, vinden hem allemaal mooi en stoer en ja dat vinden wij ook wel. Cockpit om duizelig van te worden??? Hmhm totaal geen last van, duidelijk en overzichtelijk en goed verlicht in het donker
gr
Rob
 
Vermoed dat deze post in het Kymco AK550 thuis hoort ;)

Nou snap ik echt niet hoe een fabrikant zo een cockpit kan verkopen omg zeg wat een slechte zicht word er duizelig van.
En inderdaad zeg na 50000000000000000 pogingen kreeg hij hem op de 189 toch maar mooi gelukt.
Dus zou die met een jcosta ook de 195 moeten kunnen halen.
 
Hallo Rob0860, ben je pas in de S-modus gaan rijden nà de eerste 1600 km ?
Of reed je in het begin ook al in de S-modus ?
Mijn teller staat pas op 500 km, heb dus nog even te gaan ...
 
Ben eigenlijk ook wel best tevreden, rijd als een klok , hopelijk blijft dat ook zo, gisteren vanuit Antwerpen een tochtje door zeeland gemaakt en mijn langste tocht ''test'' tot nu, 265km erbij, ik rij ook meer in de S mode, maar zoals gisteren in Domburg centrum even naar de T mode, voor mij persoonlijk iets handiger om stapvoets te rijden, ik heb de eerste 1000km niet uit de T mode geweest, kan ik me nadien niks gaan verwijten als er narigheid zou komen.
Groetjes van een tevreden TMax rijder :) :)
 
Hoi @Tijkie, nee in het begin t/m 1000 km heb ik weinig tot niet is de S modus gereden, maar vrijwel altijd in de T modus. De S modus is voor ons met name in het drukke Amsterdam ideaal, de T modus gebruikte we dan als we de snelweg op gingen, maar dat is verwatert omdat we niet echt het verschil merkte. Daarbij één keer de topsnelheid gereden en die is in de S modus hoger dan de T modus
 
deze moest het zijn
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan