Yamaha XJ600 '91 loopt (weer) slecht

CUR10

MF'er
1 mrt 2012
160
0
Goedemorgen,

Even wat achtergrond: Mijn motor is na een tijd stilstaan (enkele maanden) slecht gaan lopen. De motor kwam toen niet meer boven de ~5k rpm. Na het een en ander uit sluiten liep hij weer goed nadat ik een andere CDI had gemonteerd. Hier heb ik een week ongeveer goed mee gereden.

Toen begon echter het gezeur weer, minder erg dan voorheen maar het lijkt alsof in het middengebied, bij 6-7k rpm hij inhoudt. Ik kon hem er nog wel doorheen trekken dus het is wel ietsje anders dan de eerste keer, maar het lijkt me geen toeval. Is nou deze CDI ook het hoekje om?
Laadspanning was oke tussen stationair en ~5k: 13.8-14.1V.

Tijdens het onderzoek heb ik nog het volgende gedaan:
-Verse benzine in de tank (oude eruit, hoewel die max 4mnd oud was)
-Carburateurs los gehad. Alle 4 de gasschuiven bewogen perfect. één vlotterbak losgehad om te kijken of er troep inzat, was ook mooi schoon. Voor de rest niks aan de carbs gedaan kwa afstelling.

Heeft iemand nog ideeën waar dit aan kan liggen? Bedankt!
 
wat houdt "een en ander uitsluiten in" ? als daar carbu's volledig uitkuisen niet inzit zou ik dat alsnog toch maar eens doen. en daarna ook je oude CDI nog eens testen ;)
 
Laatst bewerkt:
Bij een maatje met dezelfde motor en kwaaltjes laatst de inlaatrubbers (tussen cilinders en carbs) vervangen. Deze waren behoorlijk uitgedroogd en hoewel het op het oog goed leek was het hierna opgelost.

Rubbers zijn niet goedkoop, maar gebruikt vaak goed te vinden!
 
Bedankt voor de suggesties allemaal.

Janbros, ik snap je suggestie en voor ik begon dacht ik ook echt dat de carburateurs het probleem waren, maar de carbs waren echt brandschoon van binnen (in ieder geval de vlotterbak die ik had gecheckt... :) ).
Motor liep weer perfect na CDI wissel, voor er nieuwe brandstof in was gegaan. Daarna, omdat ik de tank zo goed als leeg had laten lopen, toch nieuwe brandstof in gedaan bij het tankstation. Ik zal voor de lol weer eens die andere CDI erop doen, is inderdaad de moeite niet.

TripleSteve, dit dacht ik ook eventjes, maar met remreiniger op de rubbers spuiten maakte totaal geen verschil voor de motorloop. Volgens mij zijn de rubbers dus nog in orde.

Bol d'Or Albert, dat ga ik proberen! Zou inderdaad misschien in de stekker van de CDI kunnen zitten bedenk ik nu, daar heb ik natuurlijk aan gezeten met de CDI wissel.

Kan het zijn dat een spanningsregelaar bij hoge toeren niet meer goed werkt of zou dat dan over het hele toerenbereik mis moeten gaan?
 
Als de regelaar op hogere rpm (is wel te meten?)niet meer zou werken, zou de accu dat op moeten kunnen vangen, totdat deze leeg is natuurlijk.
Is het probleem met licht uit ook anders/aanwezig?
 
Janbros, ik snap je suggestie en voor ik begon dacht ik ook echt dat de carburateurs het probleem waren, maar de carbs waren echt brandschoon van binnen (in ieder geval de vlotterbak die ik had gecheckt... :)

van mij moet je niet hè, het is jouw motor en jouw tijd.
maar bij mij is een carbu-fiets die lang heeft stil gestaan en daarna raar doet, gelijk aan carbu's helemaal uitkuisen, hoe proper de vlooterbakken van binnen en van buiten ook mogen zijn.
 
van mij moet je niet hè, het is jouw motor en jouw tijd.
maar bij mij is een carbu-fiets die lang heeft stil gestaan en daarna raar doet, gelijk aan carbu's helemaal uitkuisen, hoe proper de vlooterbakken van binnen en van buiten ook mogen zijn.

Das wel het minste ja...
check niet alleen of je sproeiers wel open zijn maar check ook of ze wel de goede maat hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan