Rebuild carburateurs yamaha tr1

ducducdeduc

MF'er
1 dec 2009
240
2
Ik ben begonnen met de rebuild van mijn yamaha tr1 carbs. Ik heb de carbs gereinigd in een ultrasoon reiniger en heb voor beide carbs een revisie setjes gekocht.

Voorheen had ik al problemen met synchroniseren en vermoed dat dit aan het volgende ligt:


Bij gas geven gaat de eerste klep van de ene carburateur open en pas na een tijdje gaat de 2e klep omhoog. Moet dit niet tegelijk gaan ?

Ik vermoed dat dit door het volgende komt:


Als je links kijkt tussen de carbs zie je een bus uiteindelijk naar beneden glijden, maar eerst heeft deze veel speling. Kan het zijn dat de kleppen hierdoor beide niet tegelijk open gaan ?

Als ik de synchronisatie schroef helemaal in draai en beide stationair schroefen redelijk ver omhoog draai, heb ik die speling niet, maar dit lijkt mij niet de juisten oplossing. Kan die bus zoveel slijten ?, Gaat om +/- 0,45 mm.


Eigenlijk wil ik de kleppen zo afstellen dat ik de motor kan starten.

Moeten de kleppen dus beide tegelijk opengaan ?
Moeten de kleppen ook bij stationair toerental een beetje openstaan? (dus niet helemaal dicht), zo ja hoeveel moeten ze dan openstaan ?
 
Ik ben begonnen met de rebuild van mijn yamaha tr1 carbs. Ik heb de carbs gereinigd in een ultrasoon reiniger en heb voor beide carbs een revisie setjes gekocht.

Voorheen had ik al problemen met synchroniseren en vermoed dat dit aan het volgende ligt:


Bij gas geven gaat de eerste klep van de ene carburateur open en pas na een tijdje gaat de 2e klep omhoog. Moet dit niet tegelijk gaan ?

Ik vermoed dat dit door het volgende komt:


Als je links kijkt tussen de carbs zie je een bus uiteindelijk naar beneden glijden, maar eerst heeft deze veel speling. Kan het zijn dat de kleppen hierdoor beide niet tegelijk open gaan ?

Als ik de synchronisatie schroef helemaal in draai en beide stationair schroefen redelijk ver omhoog draai, heb ik die speling niet, maar dit lijkt mij niet de juisten oplossing. Kan die bus zoveel slijten ?, Gaat om +/- 0,45 mm.


Eigenlijk wil ik de kleppen zo afstellen dat ik de motor kan starten.

Moeten de kleppen dus beide tegelijk opengaan ?
Moeten de kleppen ook bij stationair toerental een beetje openstaan? (dus niet helemaal dicht), zo ja hoeveel moeten ze dan openstaan ?
Je stelt de stationairschroef zo af, dat de boel goed loopt, juiste rpm bij warm blok.

Wat ik kan zien, staat de klep van de ene carb al op spanning, tegen de stationair schroef aan, en zal je van die speling niet al te veel last hebben.

Los daarvan, nadat die goed staat, en de rest trouwens ook (klepspeling mengselschroeven vlotterhoogte etc), ga je beginnen met synchroniseren bij nog steeds het warme blok.
 
De kleppen zijn gesteld
De vlotter hoogte is gesteld
de compressie is goed
de vonk is goed
de ontsteking staat optijd


de ene klep gaat beduiden eerder open dan de andere klep. Kan mij niet voorstellen dat dit hoort. Lijkt mij het meest logische dat beide kleppen tegelijk opengaan bij gas geven.

Hoe stel je het stationair af als er 2 stationair schroeven zijn? ( voor beide carbs)
Moeten de kleppen ook iets open staan bij stationair draaien ?
 
Ik zou zelf die speling ook te veel vinden,de kleppen moeten tegelijk opengaan.
misschien kun je op een motorsloop 'n betere set carbs vinden,maar aangezien je ze al gereviseerd hebt, kan je een iets beter busje (laten) draaien (busje waar zo te zien de meeste speling op zit).
Kleppen staan trouwens stationair 'n heul klein bietje open.....
 
Ik zou zelf die speling ook te veel vinden,de kleppen moeten tegelijk opengaan.
misschien kun je op een motorsloop 'n betere set carbs vinden,maar aangezien je ze al gereviseerd hebt, kan je een iets beter busje (laten) draaien (busje waar zo te zien de meeste speling op zit).
Kleppen staan trouwens stationair 'n heul klein bietje open.....

Ja ik denk inderdaad dat ik een busje laat draaien. Heb al zoveel aan die carbs gedaan, zonde om ze te vervangen. Heb je enig idee hoeveel ze open moeten staan ?
 
De veren vangen de speling toch op? De veer trekt de smoorklep dicht en vangt hiermee de speling op.
Je moet ze zo afstellen dat zodra de eerste open gaat de andere hetzelfde doet. Stationair staat de klep net iets open. Ik zou ze eerst op het oog afstellen en dan pas gaan synchroniseren.
 
Meestal staat in het wph de basis afstelling wel beschreven en de wijze van synchronisatie. Ook een basis synchronisatie na revisie staat er als het goed is in beschreven.
 
De kleppen zijn gesteld
De vlotter hoogte is gesteld
de compressie is goed
de vonk is goed
de ontsteking staat optijd


de ene klep gaat beduiden eerder open dan de andere klep. Kan mij niet voorstellen dat dit hoort. Lijkt mij het meest logische dat beide kleppen tegelijk opengaan bij gas geven.

Hoe stel je het stationair af als er 2 stationair schroeven zijn? ( voor beide carbs)
Moeten de kleppen ook iets open staan bij stationair draaien ?
De linker carb heeft toch een stationair stelschroef (met gekartelde kop), en rechter carb een synchronisatieschroef (tussen de carbs in)?

Klep mag op een heel klein kiertje. Zet ze eerst op het ook gelijk. Dan motor starten en stationair fatsoenlijk zetten, dan synchroniseren. Ik verwacht dat ze dan meer gelijk gaan, omdat ze dan beide door een veer tegen een aanslag getrokken worden. Misschien is dat ook al te zien na het op t oog gelijk zetten.

Maar doen en controleren is beter, dan dat ik op afstand gok.

De veren vangen de speling toch op? De veer trekt de smoorklep dicht en vangt hiermee de speling op.
Je moet ze zo afstellen dat zodra de eerste open gaat de andere hetzelfde doet. Stationair staat de klep net iets open. Ik zou ze eerst op het oog afstellen en dan pas gaan synchroniseren.

:^
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het even uitgezocht en zag dat je een 1 mm boortje onder de vlinderklep legt en dan de stationair schroef uitdraaien totdat het boortje er net uitvalt. Bij de 2e vlinderklep doe je dit dan ook m.b.v het stel schroefje.

Vind 1 mm alleen erg veel opening voor stationair toerental. kan later alleen het stationair schroefje van 1 cilinder terug draaien om het toerental te verlagen, maar niet bij de andere want die zit met een moertje uiteindelijk vast en alsik die wel los draai verneuk ik gelijk weer de basis synchroon instellingen.


Klopt het een beetje wat ik zeg ?
 
je gebruikt de boortjes als voelermaatjes om de kleppen gelijk te stellen.

Stationair schroef eerste start staat helemaal dicht en draai ik steeds wat verder open.
 
Vind 1 mm alleen erg veel opening voor stationair toerental. kan later alleen het stationair schroefje van 1 cilinder terug draaien om het toerental te verlagen, maar niet bij de andere want die zit met een moertje uiteindelijk vast en alsik die wel los draai verneuk ik gelijk weer de basis synchroon instellingen.

1mm of 5mm maakt niet uit, het dient enkel als voelermaat voor een basisafstelling. stationnairschroef uitdraaien tot de gekozen boor er net onderdoor gaat.
daarna met de synchronisatieschroef de andere gasklep ook zo afstellen dat de boor er net onderdoor gaat.
en als laatste met de stationnairschroef de gasklepopeningen van beide carbu's op een min of meer korrekte opening zetten. als alles normaal is gaan ze gelijk open en toe als je aan de stationnairschroef draait.

geen idee wat jij als 2de stationnair schroef aanziet, want die is er helemaal niet.
 
je gebruikt de boortjes als voelermaatjes om de kleppen gelijk te stellen.

Stationair schroef eerste start staat helemaal dicht en draai ik steeds wat verder open.
ik heb het ook wel gedaan met gewoon dik koperdraad.
Onder elke vlinderklep een stukje draad klemmen. Als je met de as de kleppen een fractie opendraait moeten alle draadjes op hetzelfde moment gaan bewegen. Dat gaat ook met gasschuiven.
 
1mm of 5mm maakt niet uit, het dient enkel als voelermaat voor een basisafstelling. stationnairschroef uitdraaien tot de gekozen boor er net onderdoor gaat.
daarna met de synchronisatieschroef de andere gasklep ook zo afstellen dat de boor er net onderdoor gaat.
en als laatste met de stationnairschroef de gasklepopeningen van beide carbu's op een min of meer korrekte opening zetten. als alles normaal is gaan ze gelijk open en toe als je aan de stationnairschroef draait.

geen idee wat jij als 2de stationnair schroef aanziet, want die is er helemaal niet.

Dit bedoel ik met 2e stationair schroef. Op de andere carburateur zit de stationair schroef die we allemaal kennen. Met een tandwiel achtig knopje en een veertje. Tussen beide carbs zit dan ook nog de synchronisatie schroef. In totaal zijn er dus 3 schroefen die je kan afstellen

full
 
Laatst bewerkt:
Normaal zou ik inderdaad een boortje van 1 mm onder een vlinderklep kunnen leggen en dan de stationair schroef zo uitdraaien zodat het boortje er net uit valt. Om bij de 2e vlinderklep het boortje van 1mm er net uit te laten vallen gebruik je dus de synchronisatie schroef en later stel je het bij d.m.v. een vacuum meter mits alle andere aspecten goed zijn (klepspelling, ontstekingstijdstip, compressie etc)

maar nu is er dus ook nog een andere stelschroef die de hoogte van de 2e vlinderklep kan regelen.


Laten we zeggen dat ik beide vlinderkleppen met beide schroefen stel (dus in mijn geval niet met synchronisatie schroef) zodat een 1 mm boortje er net uit valt.

Dan start ik de motor en blijkt het toerental bijvoorbeeld te hoog te zijn. Het toerental pas ik dan aan zoals iedereen zou doen (bij een warme motor natuurlijk) Maar dat betekend dus dat ik alleen het toerental van 1 cilinder afstel en dat betekend dus ook dat de synchronisatie verstoord wordt. behalve als ik de 2e afstel schroef van de andere carburateur afstel en dan is waarschijnlijk de synchronisatie schroef ervoor om de kleine onbelans eruit te halen.


Iemand enige ervaring om deze carbs 2 stellen met 3 schroeven ?
 
Dit bedoel ik met 2e stationair schroef. Op de andere carburateur zit de stationair schroef die we allemaal kennen. Met een tandwiel achtig knopje en een veertje. Tussen beide carbs zit dan ook nog de synchronisatie schroef. In totaal zijn er dus 3 schroefen die je kan afstellen

[afbeelding]

hmm, best SM zien te scoren, daar zal wel in staan waar die voor dient.
 
Terug
Bovenaan Onderaan