professionele batterijlader

philip2470

MF'er
1 nov 2013
106
4
retie
Bestaat er zoiets als een universele acculader, voor zowel lood, gel en lithium batterijen? Ik bedoel dus geen druppellader. Ik ben al een tijdje op google aan het zoeken, maar kan niet echt vinden wat ik zoek. Ik wil mijzelf een degelijk toestel aanschaffen voor alle soorten batterijen. mvg
 
voor lithium batterijen worden aparte laders verkocht.
soms beweert men dat een gewone laptoplader een dergelijke accu kan laden, deze zijn ook vaak lithium ion in de wat modernere laptops.

schijnt dat een lithium accu kapot geladen kan worden door het druppel 'mechanisme', in een goede Li Ion accu zit een regelaar die zorgt dat alle cellen evenveel stroom hebben, zo niet dan krijg je die ontvlam en ontplof verhalen...

er is mij een keer een acculader verkocht onder het motto dat die ook lithium kon.. tijdje later werd een op het oog zelfde apparaat verkocht met een andere sticker , dat het een lithium lader zou zijn.

afbeelding misschien relevant...
UN1210-LT-big.jpg
 
In de lithium accu zelf zit die regelaar om de cellen individueel te laden, athans, de duurdere lithium accus hebben dat soort regelelektronica aan boord. De lader heeft daar niks mee te maken, want er zitten maar 2 polen aan de buitenkant.

Probleem met een gewone druppellader is dat ie allemaal leuke ontlaad en herstelprogrammaatjes heeft die een lithium accu slopen, een speciale lader voor een lithium accu is wat dat betreft veel simpeler dan een lader voor een loodzuuraccu, de lithium acculader gooit de accu vol en schakelt dan over naar een onderhoudslading, en zal nooit wat anders doen. Een gewone lader doet dat wel en, nouja, zie hierboven.
 
Laatst bewerkt:
staat inderdaad jmp. Maar deze lader is toch van dezelfde producent als de jmt batterijen. Aangezien in lithium batterijen soms electronica zit, zou dit misschien fouten kunnen geven ivm het laadprogramma.
 
Ik denk het wel :)

ik hang er binnenkort mijn lithium accu aan als ie daarna zou gaan druppellen haal ik deze er van af :simpel.

Ik zie het probleem niet
Ik wel. Een normale "slimme lader" begint vaak met een desulfateringsproces, dat gaat gepaard met een aantal stoten met een hogere spanning. Daar zou een Li-Ion accu misschien niet tegen kunnen, ze raden het af iig.
 
Eigenlijk bestaan er geen Li-Ion laders. Iedere lader/adaptor die een constante spanning leverd werkt goed. De Li-Ion batterijen hebben een eigen laadcircuit. Ze mogen alleen niet met een te hoge spanning geladen worden. (15v dacht ik)
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk bestaan er geen Li-Ion laders. Iedere lader/adaptor die een constante spanning leverd werkt goed. De Li-Ion batterijen hebben een eigen laadcircuit. Ze mogen alleen niet met een te hoge spanning geladen worden. (15v dacht ik)


niet helemaal, je hebt een voeding nodig met instelbare constante spanning en stroom( constant current CC en constant voltage CV) je stelt de laadstroom in op de maximale laadstroom die de accu mag hebben en beperkt de spanning op de maximale laadspanning van de accu, lithium motor accus hebben zelf beveiliging ingebouwd maar die beschermt vaak niet tegen te hoge laadstroom
Als de accu gaat laden zal dat in eerste instantie gebeuren op de maximale laadstroom maar de spanning zal dan nog laag zijn of iig lager dan de max ingestelde waarde, naar mate de lading vordert zal de voeding langzamerhand ook richting de maximale spanning gaan en geleidelijk de stroom verminderen tot de maximaal ingestelde spanning word bereikt waarna de voeding de laadstroom zal verminderen tot uiteindelijk nul ampere en het laadproces compleet is.
 
Laatst bewerkt:
Ook niet helemaal juist, je hebt een voeding nodig met instelbare constante spanning en stroom( constant current CC en constant voltage CV) je stelt de laadstroom in op de maximale laadstroom die de accu mag hebben en beperkt de spanning op de maximale laadspanning van de accu.
Als de accu gaat laden zal dat in eerste instantie gebeuren op de maximale laadstroom maar de spanning zal dan nog laag zijn of iig lager dan de max ingestelde waarde, naar mate de lading vordert zal de voeding langzamerhand ook richting de maximale spanning gaan en geleidelijk de stroom verminderen tot de maximaal ingestelde spanning word bereikt waarna de voeding de laadstroom zal verminderen tot uiteindelijk nul ampere en het laadproces compleet is.

Dat is toch precies wat ie zegt? Je voegt meer informatie toe maar niets wat je zegt is wezenlijk anders dan de post waar je op reageert.

Elke batterijlader voor voertuigen zal gewoon 13,8V proberen te laden. De dikkere units doen dat altijd (en pompen de laadstroom gewoon omhoog naar soms wel 30A) en verschillen daarin in niets met het laadsysteem op het voertuig.
Een druppellader levert vaak maximaal 0,8A en zal daarom wat langer nodig hebben voor ie aan de 13,8V klemspanning zit. Pas daarna gaat de lader actief de laadstroom begrenzen.

Een Li-ion accu in een laptop of een telefoon wordt wat strenger bewaakt, dat is meer het verschil. Een Li-ion accu in form-factor voertuigaccu heeft een simpele regelaar aan boord om (afhankelijk van hoe ver die accu is doorontwikkeld ofwel €€€) te onderbreken bij een te hoge laadstroom, onderbreken bij een te lage accuspanning en cellen individueel te laden. Wat dat betreft dus redelijk simpel in vergelijking met bijvoorbeeld een laptopbatterij.
 
Laatst bewerkt:
Ja sorry, het stukje wat ik gepost heb is te kort, er hoort nog een verhaaltje bij dat iets duidelijk maakt wat de vrager wil; een "universele lader" die lithium en loodaccus kan laden, het verhaaltje legt uit wat een "lab-voeding" is en wat je er aan hebt en waarom het nuttig kan zijn om zo'n ding te kopen als wel wat vaker knutselt.
Maar ik drukte halfweg per ongeluk op de post reactie knop :$ , sorry, ik ben nog steeds aan het typen, het komt, geduld ;)

Wat info over een "labvoeding" , de "universele lader".
Je wilt eigenlijk een voeding hebben waarvan ZOWEL spanning als stroom instelbaar zijn, spanningsregeling is meestal wel aanwezig maar stroom regeling komt bij dedicated laders neer op dat je de lader koopt die passend is voor de grote van je accu en dan klopt de laadstroom "ongeveer" , een vision110 scooter accutje laden met een lader die ook autoaccus kan laden kan je een geroostert accuutje geven, je verwacht nogal wat als je denkt voor 90 eu electronica te kunnen kopen die de capaciteit van een accu in Ah nauwkeurig kan meten en/of laadstroom doseren, als de laadstroom niet handmatig instelbaar is zal de lader van een passende grote moeten zijn om accus de maximale levensduur te geven, als je verschillende accus zo wilt laden kom je er vanzelf op dat je meerdere laders nodig hebt, de weg naar een meer universeel apparaat waar je er maar 1 van hoeft te hebben ligt dan voor de hand.

Typisch heb je het dan over een "lab(oratorium) voeding" , de betere kost een paar honderd, zeker als je met wat meer stroom dus sneller wilt laden, op ebay/DX enzo ook wel te vinden voor minder dan 100 eu.
De brains daarbij zul je wel zelf moeten zijn, het is niet zo complex maar je moet wat willen lezen over lood en lithium accus en hoe je ze handmatig moet laden, de lab-voeding is simpel weg regelbaar in voltage van +/- 0-30 volt en 0-2 a 0-5 ampere, geeft aan wat hij doet met twee venstertjes en is kortsluit en temperatuur beveiligt, als je goedkoop meer power erbij wilt kun je er meerdere identieke parralel of serie schakelen ;
Lab%20power%20supply.jpg


De goedkopere werkt meestal wel goed maar de bouw kwaliteit Kan hopeloos zijn en je kunt eea voorkomen door hem bij aanschaf nog voor zelfs het eerste gebruik(!) even open te maken en te kijken of alle draadjes wel goed vast zitten en er geen grote klodder gelekte hand-soldeer ergens op de print zit geplakt die het ding meteen ( of na 5x gebruiken) in rook op laaat gaan :P , wat er in het doosje op zich zit valt meestal wel mee, het is meer de montage die hapert,losse knopjes,losse draadjes, slecht gesoldeerde draadjes enzo.
Als het ding de eerste paar uur gebruik eenmaal door is kun je er vaak jaren lang plezier van hebben.
Voordeel: je hebt dan meteen een mooi test voedinkje voor de knutsel, handig als je wel eens een onderdeeltje of componentje wilt testen en je daar heel voorzichtig een regelbaar spanninkje met regelbaar beperkte stroom op wilt zetten zodat als het fout gaat je niet je dure onderdeeltje compleet in rook op ziet gaan :+

Een andere toepassing is dat je met zo'n voeding dus de meeste accus en oplaadbare batterijen kunt laden, NiMh blijft lastig maar NiMh zijn sowiezo ondingen om te laden.
Nadeel:je hebt wat kennis nodig je zult je wat moeten inlezen in de techniek van de battery die je probeert te laden maar dat is wat zeg 90 eu je koopt in china voor de techniek die feitelijk in een dedicated charger zit+ de brains om het te besturen+kleiner van formaat en dat allemaal voor minder dan 100 eu.
Ik heb er niet zo'n vertrouwen in dat het wel goed zit met de nauwkeurigheid die er wel moet zijn om accus correct te laden, of de techniek die een lithium accu zou moeten kunnen detecteren en onderscheiden van een loodaccu, nauwkeurige meet en regeltechniek is niet goedkoop.
De jmp lader lijkt de enige veilige keuze?
Ook oppassen met de ouderwetse absaar 4-6-8 amp 6/12 volt laders en soortgenoten, de open klemspanning van die kan oplopen tot 16 volt en nog wel hoger, de trafo van die dingen is echt goedkopie wat voor een loodaccu niet zo spannend is maar voor een lithium wel.

De labvoeding is een andere benadering van ;wat is een knappe laad techniek die nog betaalbaar is maar wel juist werkt
zo'n voeding is redelijk nauwkeurig en de combinatie nauwkeurig+veel stroom=duur ,dus (betaalbare) labvoedingen zijn meestal niet meer dan 3 a 5 ampere en met 2 a 3 ampere koop je de net iets betere kwaliteit, het laden daarmee gaat prima ,zelfs beter dan snelladen voor de levensduur van je accu maar je moet ietsje meer gebult hebben ,voor een motor accu echter meestal nog goed te doen.

Als je nog een tijdklokje van de bouwmarkt toevoegt kun je betrouwbaar iedere accu laden die je ooit in je handen krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan