Drz 125 SM - probleem / raar geluid

Firerock_

Rookie
9 feb 2017
21
0
België
Hallo

Ik heb sinds kort een DRZ 125 SM, alles ging goed tot hij warm krijgt.

Als ik heel korte ritten maak van minder dan 5 min, is er geen rare geluid.

Als ik er langere ritten mee doe en de motor warm wordt, doe hij iets raars.
Het lijkt dan alsof ik de hele tijd korte periodes gas geef, maar dit gebeurd automatisch.
Dit geluid is enkel te horen als ik stil sta, al dan niet in versnelling.
Maar ook voelbaar tijdens het rijden. Hij geeft extra gas als ik voor de bochten minder gas heeft of aan het afremmen ben. Tijdens de bochten ook, voelt niet veilig... :/

Wat zou het kunnen zijn?

Ik heb hem 2e hands gekocht, heeft 1 jaar stil gestaan (als dit van enige belang kan zijn).
Ondertussen is hij ook naar de garage geweest voor een onderhoud en mechanieker zag niets abnormaals. Zelf heb ik hem nog niet gebeld om te vragen als hij iets wist of als hij tijd heeft om het probleem te vinden.

Grtjs Anna *D
 
Welkom op mf


Je brommer trekt ws valse lucht.
Dwz dat de carburateur de luchtstroom afsluit maar de cilinder via een andere weg lucht krijgt.

Dat kan je controleren door de deo test.
Gebruik de zoek functie om te lezen hoe de deotest werkt.

Succes
 
Welkom op mf


Je brommer trekt ws valse lucht.
Dwz dat de carburateur de luchtstroom afsluit maar de cilinder via een andere weg lucht krijgt.

Dat kan je controleren door de deo test.
Gebruik de zoek functie om te lezen hoe de deotest werkt.
(Dat werkt alleen met een deo spuitbus dus niet een deoroller hiervoor gebruiken)

Succes
 
FI wil zeggen dat er effektief een fout is vastgesteld door de electronica.
in dealermode zetten en dan weet je welke fout het is en kan je aan de sleg om het probleem op te lossen.
 
Welkom op mf


Je brommer trekt ws valse lucht.
Dwz dat de carburateur de luchtstroom afsluit maar de cilinder via een andere weg lucht krijgt.

Dat kan je controleren door de deo test.
Gebruik de zoek functie om te lezen hoe de deotest werkt.
(Dat werkt alleen met een deo spuitbus dus niet een deoroller hiervoor gebruiken)

Succes

Heb geen carbu, is een injectiemotor.
 
Jij schreef: Ik betaal niet graag voor slechte service...

Kan erover meepraten.
In het verleden een BMW motorfiets gehad.
Apparaat had last van af en toe hikken bij snelweggebruik.
Zeer irritant en heb toen de motorfiets weggebracht naar een officiele BMW dealer.
Daar konden ze de machine uitlezen en gingen zoeken naar het probleem.
Zijn er langere tijd mee bezig geweest om bepaalde oorzaken uit te sluiten.
Bij het ophalen dachten ze dat het probleem opgelost was.
Maar niet dus.........
De hik zat er nog steeds in.
Kosten waren een flinke 300 euro en grotendeels man-uren ivm zoeken naar het probleem.
Toen ik terug ben gegaan om mee te delen dat het probleem nog niet verholpen was, maar ik al wel dik betaald had zeiden ze tegen mij dat ik de motor weer kon achterlaten zodat ze verder zouden zoeken naar de oorzaak van de hik.
En dan zeker weer dik geld betalen, want daar kwam het na een goed gesprek wel op uit.
Was er behoorlijk pist off van en daarna niet meer teruggeweest.
Wat een balle tent was dat zeg.
Wil best wel smak geld betalen voor iets, maar dan moet het nadien ook wel in orde zijn.
Wens ik jou heel veel succes toe met je motorfiets.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Jij schreef: Ik betaal niet graag voor slechte service...

Kan erover meepraten.
In het verleden een BMW motorfiets gehad.
Apparaat had last van af en toe hikken bij snelweggebruik.
Zeer irritant en heb toen de motorfiets weggebracht naar een officiele BMW dealer.
Daar konden ze de machine uitlezen en gingen zoeken naar het probleem.
Zijn er langere tijd mee bezig geweest om bepaalde oorzaken uit te sluiten.
Bij het ophalen dachten ze dat het probleem opgelost was.
Maar niet dus.........
De hik zat er nog steeds in.
Kosten waren een flinke 300 euro en grotendeels man-uren ivm zoeken naar het probleem.
Toen ik terug ben gegaan om mee te delen dat het probleem nog niet verholpen was, maar ik al wel dik betaald had zeiden ze tegen mij dat ik de motor weer kon achterlaten zodat ze verder zouden zoeken naar de oorzaak van de hik.
En dan zeker weer dik geld betalen, want daar kwam het na een goed gesprek wel op uit.
Was er behoorlijk pist off van en daarna niet meer teruggeweest.
Wat een balle tent was dat zeg.
Wil best wel smak geld betalen voor iets, maar dan moet het nadien ook wel in orde zijn.
Wens ik jou heel veel succes toe met je motorfiets.
Vr Gr E

welkom in de wereld van de moderne techniek in combinatie met elektronica.
er staat tegenwoordig zoveel in verband met elkaar, en zeer veel zaken hebben invloed op de gedragingen van een motor, dat het niet altijd simpel te bepalen is wat er nu juist scheelt. Met of zonder foutcodes, dat maakt niet uit. Foutcode "X" wil nooit zeggen "vervang onderdeel "Y". Het kan liggen aan een sensor, het kan liggen aan de bekabeling, het kan liggen aan de controlllers, het kan liggen aan de stroomvoorziening (batterij/alternator/dynamo/regelaar/...)

kortom : als ik een leuke klant als jij over de vloer zou krijgen die van de eerste keer eist dat het opgelost is, zou ik zeggen "wil je zekerheid, dan vervangen we sensor X, de volledige kabelboom en alle controllers die er verband mee houden en een nieuwe batterij en regelaar". kost je X aan werkuren en Y aan onderdelen"
of we proberen echt te zoeken wat er scheelt, kost je "nog te bepalen bedrag" aan werkuren en "onbepaald bedrag" aan onderdelen.

die garage heeft dus niets slechts gedaan in mijn ogen : ze zullen warschijnlijk iets verdachts gevonden hebben, dat vervangen en toen deed de motor het (bij hun) niet meer, zaak opgelost denken ze dan en geef ze eens ongelijk.
Het is echt niet uitzonderlijk dat wij soms meer dan 5 keer terug moeten voor een welbepaald "onbepaalbaar" probleem dat sporadisch opduikt en waar je je dus de pleuris naar zoekt B|
 
Hey !

Gisteren mijn motortje laten onderzoeken door de motorshop. :t

Probleem: uitlaat heeft een andere demper. Daardoor trekt de motor te veel zuurstof binnen,
en maakt hij het geluid alsof ik constant aan mijn gas trek (aan en uit).
Dit wordt erger in de winter, vermits er meer zuurstofdeeltjes aanwezig zijn in de lucht. In de zomer zal het beteren en minder voorkomen.

Oplossing: originele uitlaat vinden en erop zetten.
Of uw computermapping aanpassen voor de binnenkomende brandstof, zodat er meer brandstof in de motor komt en dus evenveel of minder zuurstof binnentrekt.
Dit a.d.h.v. een powercommander kostprijs +/- €350 + installatiekosten. Wat te veel is, dus laat ik het zo tot ik een originele uitlaat vind.

Voor de rest kan er verder mee gereden worden, het is gewoon vervelend en een beetje gevaarlijk. _O-

Groeten
Anna
 
Hey !

Gisteren mijn motortje laten onderzoeken door de motorshop. :t

Probleem: uitlaat heeft een andere demper. Daardoor trekt de motor te veel zuurstof binnen,
en maakt hij het geluid alsof ik constant aan mijn gas trek (aan en uit).
Dit wordt erger in de winter, vermits er meer zuurstofdeeltjes aanwezig zijn in de lucht. In de zomer zal het beteren en minder voorkomen.

Oplossing: originele uitlaat vinden en erop zetten.
Of uw computermapping aanpassen voor de binnenkomende brandstof, zodat er meer brandstof in de motor komt en dus evenveel of minder zuurstof binnentrekt.
Dit a.d.h.v. een powercommander kostprijs +/- €350 + installatiekosten. Wat te veel is, dus laat ik het zo tot ik een originele uitlaat vind.

Voor de rest kan er verder mee gereden worden, het is gewoon vervelend en een beetje gevaarlijk. _O-

Groeten
Anna
hoe is het met de FI melding?
 
Zit je nu ons te dollen?

Neen, hier in België mag je niet je gas de hele tijd aan en uit doen. Dus ik moet duidelijk laten zien dat ikzelf niet degene ben die het geluid maakt, maar mijn motor.

Je mag niet boven de 82dB (voor 125cc) zitten met je demper. Ik maak ruim meer geluid dan dat, zelf stilstaand. In principe zou ik al een boete moeten hebben gewoon omdat ik mijn motor aanzet...
Lang leve Belgische kutregels ! :r

enjoy
LOI - WET

PS dit is niet de wet naar waar ik refereerde, maar wel over het aantal decibels. Ik vind niet onmiddellijk de verwoording die ze hier in België voor gebruiken. Ik noem het marginaal doen, maar ja is mijn mening _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan