AVB Zakken

Marco1983

Rookie
17 feb 2017
8
0
DRIEBERGEN-RIJSENBURG
Hoi Allen

Wie is er meer dan 2 keer gezakt voor AVB?
Ik ben namelijk 3 gezakt.

Gezakt op cluster 2

Alle 3 de keren ben ik op hieronder op gezakt.

Langzame slalom en Denk beeldige acht.
Ik ben gezakt op cluster 2 tot 3 toe.


De rest was goed.

Je moet van elk cluster 1 goed hebben om te slagen.

Cluster 1

Achteruit parkeren(moet goed zijn) (Voldoende) Verplicht


Cluster 2
Langzame slalom (onvoldoende) verplicht
Denkbeeldige acht (onvoldoende)

Cluster 3

Uitwijkoefening (voldoende) Verplicht
Snelle slalom (voldoende)


Cluster 4

Noodstop (voldoende) Verplicht
Precisiestop (voldoende

L
 
Laatst bewerkt:
Je mag toch een paar dingen verkeerd doen? Of was dat alleen in mijn tijd. Ik kan mij de snelle slalom nog herinneren dat ik poogde die met 80km/h te doen (want sneller = beter)...en er dus zo'n 10 vliegende pionnen in de spiegel te zien waren.
 
Ik had destijds ook een onderdeel wat ik niet kon (weet effe niet meer wat). Bleef proberen en ging 9 van de 10 keer fout. Tip van de instructeur, niet meer oefenen, niet meer forceren, accepteren dat je het niet kan. Op het examen, kreeg natuurlijk dat onderdeel. Erin gegaan met de gedachte dat ik het toch niet kon en ik deed hem in 1x goed.
 
Je mag van de oefeningen die je doet elke oefening 2 keer uitvoeren. Dan mag je van de 7 er nog 2 niet halen mits niet in hetzelfde cluster. Zoiets was het.

In jouw geval zou ik een andere rijschool zoeken. Blijkbaar is je instructeur te voorbarig om je het examen te laten doen. 3 keer zakken is niet goed voor je eigen mentale instelling. Dan kan je beter meer lessen en dan pas examen doen. Vandaar had ik ook 20 of iets meer lessen nodig voor AVB. Toen ik het examen mocht doen ging dat zonder problemen.
 
probeer met de langzame opdrachten eens wat meer met je lichaams gewicht te spelen, ik heb na 2 lesjes avb examen gedaan, eerste keer alles perfect behalve de langzame slalom en het 8tje, niet gehaald dus, hierna nog 2 volledige uren achtermekaar deze twee onderdelen geoefend totdat in de laatste 10 minuten een andere instructeur me vertelde, letterlijk geciteerd; "je moet je lul op de tank leggen, je zit veel te ver achteruit".

moraal van het verhaal; het hielp mij bij de langzame opdrachten om mijn gehele gewicht boven het voorwiel te plaatsen. Ik hing dan ook met mijn nek over het stuur bij deze opdrachten terwijl ik staand op de stepjes de opdrachten met een glimlach 'even' deed bij mijn 2e avb examen. :+
 
Door de manier waarop ik les had gekregen was ik in de veronderstelling dat alles goed moest gaan tijdens de AVB en je slechts één herkansing had ipv een herkansing voor elke opdracht. Bij de laatste les voor mn examen werd me pas duidelijk dat het allemaal wel meeviel en inderdaad, de jongen met wie ik altijd samen les had liet zijn motor vallen tijdens het examen en ik faalde de precisiestop, terwijl ik dit als de meest gemakkelijke oefening zag.

Als ik jou was zou ik 2d0's tip opvolgen, een andere rijinstructeur of opleiding. AVB hoeft niet zo'n obstakel te zijn.
 
Als je geen langzame slalom kunt doen kun je blijkbaar niet rijden.
Aan de andere kant bedenk ik me opeens dat ik zelf nog nooit een langzame slalom heb gedaan. O-)
 
probeer met de langzame opdrachten eens wat meer met je lichaams gewicht te spelen, ik heb na 2 lesjes avb examen gedaan, eerste keer alles perfect behalve de langzame slalom en het 8tje, niet gehaald dus, hierna nog 2 volledige uren achtermekaar deze twee onderdelen geoefend totdat in de laatste 10 minuten een andere instructeur me vertelde, letterlijk geciteerd; "je moet je lul op de tank leggen, je zit veel te ver achteruit".

Dat, en goed doorkijken. Dus niet blijven focussen op de pion voor je maar op de volgende. Steeds eentje verder kijken dan de pion waar je omheen moet.
 
Hoi Allen
Lang stuk copy/paste

Wat is nu eigenlijk het doel van dit topic ?

Wil je alleen weten wie er allemaal 2/3 of meer keren over hun examen hebben gedaan of wil je weten wat je verkeerd doet e/o hoe je juist die oefeningen beter kunt doen ?

Langzame slalom en t 8je lukken nooit als je kijktechniek niet goed is en je je motor durft af te schuinen.

Kijktechniek is aan te leren. Altijd kijken waar je naar toe wil en kijken waar je daarna naartoe wil. Vooruit denken en kijken. Als je je helm niet verder draait dan het uiteinde van je stuur...dan gaat t niet.

En je motor afschuinen. Ook daar zijn techniekjes voor, maar het komt er vooral op neer dat je moet vertrouwen dat de motor in evenwicht blijft en dus helemaal niet omvalt als je m afschuint.
Als je die twee kunt combineren dan staat niets je meer in de weg beide oefeningen goed uit te voeren.
 
Laatst bewerkt:
Nog nooit van clusters gehoord, (mbt tot avb) en toch al jaren schadevrij op de brommerd!
Veel moeilijke woorden, maar je leert pas echt motorrijden door het te gaan doen.

Het is net als met de moderne basisschool. Heel veel dure leermethodes maar een simpel rekensommetje of voltooid deelwoord met d of dt dat lukt niet meer!

O ja, bij ons heette het vroeger gewoon 'Lagere School'.
Daar was het devies: Niet lullen maar leren! (oke, ze zeiden 't iets netter)
 
Laatst bewerkt:
Gelukig mijn avb in 1 keer gehaald.
Langzame slalom? Ja in de lessen wel eens gelukt, maar het wil er bij mij niet in.
Gedoseerd gasgeven plus voetrem en koppeling en nog sturen, wil mij gewoon niet lukken
Achtje lukte me wel prima.

Als zo'n achtje niet wil lukken ? Laat je instructeur het eens voor doen.
Als dat goed lukt.
Een beetje instructeur draait ook een achtje met jou achterop. Dan krijg je veel meer gevoel van wat er mogelijk is.
Die motor kan soms veel meer/verder dan je denkt.
 
sommige mensen hebben het gewoon niet in zich of hebben het gevoel niet. als een andere instructeur of rijschool niet helpt kan je er beter mee stoppen voorlopig. je kunt wel blijven proberen en examens doen maar als het gevoel er niet in zit wordt het niet wat. dan kan je beter gaan oefenen met een schakelbrommer of misschien voor een automaat rijbewijs gaan.
 
Allereerst is het niet nodig om hier alle regeltjes van de AVB uit te leggen. Die kennen we immers allemaal al!

Maar wat ik hier mis: waarom ben je gezakt? Zenuwen? Of beheers je de langzame oefeningen gewoon niet? Kies in dat geval een andere rijschool want het is belachelijk om je dan naar een examen te sturen.
 
1 ding is zeker stoppen doe ik niet,
Maar mijn doel van mijn vraag was meer van bestaan er mensen die meer dan 1 of 2 keer gezakt zijn

Langezame gedeelte beheers ik nog niet. Dat is de reden dat ik gezakt ben op dat onderdeel
 
Voet op de achterrem, beetje remmen daarmee de hele tijd, daardoor kan je makkelijker bochtjes maken. Constante snelheid houden. En goed de motor van je afduwen (afschuinen). Oefenen oefenen en nog meer oefenen. Komt vast goed dan ;-)
 
1 ding is zeker stoppen doe ik niet,
Maar mijn doel van mijn vraag was meer van bestaan er mensen die meer dan 1 of 2 keer gezakt zijn

Langezame gedeelte beheers ik nog niet. Dat is de reden dat ik gezakt ben op dat onderdeel
Dit dus. Kan iedereen overkomen. Oftewel even wat meer lessen om te oefenen. Tips kunnen we wel vanaf onze toetsenbord wel geven maar je rijinstructeur kan de meest nuttige tips geven. Die weet wat je eventueel fout hebt gedaan.
 
Ja maar wat is de oorzaak dat je zakt op het langzame deel? Hou je de snelheid niet constant, laat je je motor afslaan?...bij langzame onderdelen regel je de snelheid met je voetrem, niet met je gas. Dat is misschien oud nieuws maar het zou kunnen dat je het onbewust toch doet. Bij langzame oefeningen hou je je gas constant en dat mag best 2000 toeren zijn. Je laat dan je koppeling vieren tot het aangrijpingspunt en dat de motor wil gaan rollen. Nog een klein beetje verder laten vieren en dan je snelheid afregelen met je voetrem.
Het verhoogd toerental zorgt ervoor dat je motor niet gaat bokken en afslaat.

Kijk anders nog eens in de diverse ex-lesserstopics hier op het forum voor tips, ervaringen en voorbeelden.
 
1 ding is zeker stoppen doe ik niet,
Maar mijn doel van mijn vraag was meer van bestaan er mensen die meer dan 1 of 2 keer gezakt zijn

Langezame gedeelte beheers ik nog niet. Dat is de reden dat ik gezakt ben op dat onderdeel

Ja ze zijn er wel. Vriendin is ook meerdere keren gezakt voor AVB. Bij haar kwam het echt door zenuwen. Ze heeft ook 10 (!) x over de theorie gedaan. Uiteindelijk wel rijbewijs gehaald en ze rijdt niet eens beroerd.

Maar nogmaals mijn vraag: zak je omdat je de oefeningen niet beheerst, of beheers je ze wel maar gaat het gewoon mis door de zenuwen?
 
Misschien heb je hier nog wat aan
Focus je even op de langzame slaom en achtje.
Succes met je vierde keer
 
Die lui die tig keer zijn gezakt hebben het wrs gewoon niet in zich.
Als je voor de 12e keer examen gaat doen, komt er allicht een keer dat je met een toevalstreffer toch weet te slagen. Ik zit veel op de weg en kom dat soort gasten (te) veel tegen. Je kan ze vaak al herkennen aan de weifelende manier van rijden, omdat ze absoluut van verkeer geen notie hebben...............

Wat mij betreft zou er eens in de zoveel jaar een korte rij-test gedaan moeten worden met een simpele theorie-test. De ergste kneuzen kunnen dan iig aan de kant worden gezet.
Het is eigenlijk allemaal om te huilen, maar als je er dan toch om wil lachen kijk dan maar eens bij
"De slechtse chauffeur van NL"
(Zitten ze letterlijk te janken achter het stuur als ze een parkeergarage moeten binnenrijden. Daarvan kan ik dan weer janken..........)
 
Laatst bewerkt:
In jouw geval zou ik een andere rijschool zoeken. Blijkbaar is je instructeur te voorbarig om je het examen te laten doen. 3 keer zakken is niet goed voor je eigen mentale instelling. Dan kan je beter meer lessen en dan pas examen doen.

:^

Met de auto had ik net zoiets.
 
Laatst bewerkt:
Maar nogmaals mijn vraag: zak je omdat je de oefeningen niet beheerst, of beheers je ze wel maar gaat het gewoon mis door de zenuwen?

Precies. Zenuwen. Ik ben de eerste keer voor de AVD gezakt. Gelukkig was er de volgende dag nog een plekje vrij bij het CBR en de rijschool. Kosten... 400 euro. :/

Bij mij was het duidelijk dat er sprake was van zenuwen. Ik heb de huisarts gebeld, die heeft mij toen een pilletje voorgeschreven waar ik wat rustiger van werd en nog gewoon mocht deelnemen aan het verkeer. Bleek vaker voor te komen.

Het examen is toen vlekkeloos verlopen.
 
Zoals ik het mij nog kan herinneren van bijna 2 jaar geleden, heb je 4 hoofd beheersingen
die je dus onder de knie moet hebben, heb je dat niet, dan zak je dus volledig terecht...
om wat voor redenen dan ook.
1: achteruit inparkeren....als je dat niet haalt :X
2: stuur en rijdbeheersing op lage snelheid
3: stuur en rijdbeheersing op hogere snelheid
4: remcontrole
Ik lees dus dat ze dat nu clusters noemen bij het examen....weer wat geleerd
cluster 1 is de verplichte oefening, van de overige 3, krijg je 1 verplichte en 1 willekeurige
proef, hiervan mag je ze allemaal 1x over doen, aan het einde van je examen heb je dus
7 proeven gedaan, daarvan mag je er max 2 fout gedaan hebben.

Zelf ben ik niet gezakt, maar moest wel de noodstop overdoen....niet te begrijpen voor iemand
met motorcross ervaringen, de examen dame geloofde niet dat ik minimaal +50km/h op de teller
had staan, en vond mij zeker 4 meter te vroeg stilstaan, dus heb ik hem overgedaan met bijna
60km/h op de teller, stond nog 2 meter te vroeg stil zonder abs ingrijpen _O-

Dus als je nu al 3x gezakt bent op de langzame proeven, dan vraag ik mijn een aantal dingen
gelijk af....
Heb je evenwichts problemen? te weinig vertrouwen in jezelf? zenuwen?
en waarom heeft je instructeur niet ingegrepen? die behoort te zien dat je bepaalde zaken
blijkbaar nog niet goed beheerst, en had je niet eerder voor de 2e keer examen mogen laten
doen, voordat je het onder de knie had....vreemde gang van zaken :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan