Kettingpons set

Brol, pennetjes breken veel te snel.
Zou gewoon een van AFAM genomen:
afam.jpg


Voor ketting een beetje korter te maken pak je gewoon de haakse slijper en de hamer erbij :)
 
Deze kettingpons wordt gebruikt om de klinkschakel te klinken. Het is alleen geschikt voor een klinkschakel met holle pijpjes, zoals van de DID ketting.
Met de ene kant kunt u het plaatje van de schakel erop monteren en met de andere zijde de holle kant van de schakel omzetten/klinken.

Is dan ook ALLEEN voor klinken, niet voor breken en dan dus wel opletten dat je klinkschakel holle uiteinden heeft, anders heb je er nog niets aan.
 
Had ook zo`n AFAM gekocht bij Goedhart 2 tientjes, ben er eerlijk gezegd niet zo kapot van. je kunt er geen ketting mee splitsen, het is alleen voor het klinken. Je draait snel te hard door wat beschadiging van de klink oplevert. Die van Jos Smit is beter hanteerbaar en je kunt de ketting ermee splitsen en er kan weinig aan fout gaan.
 
niet doen , is gelijk kapot

Heeft 9 van de 10 keer (niets persoonlijks trouwens) te maken met hobbyisten die verwachten dat zo'n 3mm pinnetje even zomaar een geklonken ketting in tweeën perst op een willekeurige schakel ;)
Waarschuwing (geldt voor alle ketting tools):
Altijd breken bij de soft link. Als u een eindeloze ketting heeft, of een ketting moet inkorten: Altijd eerst de kop van de pin afslijpen voor u hem door de schakel perst.

Maar goed, die waarschuwing staat er nooit bij bij een willekeurige dozen / tuinmeubelen en gereedschappen schuivert zoals hier boven ;)
 
De ketting die erop zat was echt niet meer te redden, de nieuwe set zit er nu op. Zoals blade4fun al waarschuwde heb ik de schakel in eerste instantie te hard aangedraaid. Op de video's van afam staat doordraaien totdat de tool tegen de andere schakels aan komt en wat meer tegenstand voelt. Ja niet dus, dan ben je al 1 mm te ver. Ik moest toch weer terug naar huis met de motor, en het was te laat om een andere klinkschakel te kopen. Verstandige beunmodus aangezet en het schakelplaatje voorzichtig weer 1mm naar buiten gekregen door middel van een platte schroevendraaier tussen te tikken. Dit werkte beter dan verwacht, o-ringen niet beschadigd en hij bewoog weer vrij. Het klinken heb ik maar 3 keer gecheckt omdat ik dat ook niet meer vertrouwde tijdens het aandraaien. Op de verpakking stond 20nm aandraaien, mijn gevoel zei bij 15 nm dat het hard zat was. Tot slot kwamen er nog staalsplinters van de tool af tussen het boutje wat je aandraait en de tool zelf. Niet echt handig dus alles bij elkaar. Motor rijd momenteel weer als een droom, schakelt soepeler en geen vervelende trillingen meer in de voetsteunen.

Nou laat de "jij bent een achterlijke beun" reacties maar komen :+
 
Laatst bewerkt:
Heeft 9 van de 10 keer (niets persoonlijks trouwens) te maken met hobbyisten die verwachten dat zo'n 3mm pinnetje even zomaar een geklonken ketting in tweeën perst op een willekeurige schakel ;)Maar goed, die waarschuwing staat er nooit bij bij een willekeurige dozen / tuinmeubelen en gereedschappen schuivert zoals hier boven ;)
Mss een stomme vraag, maar waarom willen mensen zo'n ketting breken met zo'n setje, als je toch al de kop moet afslijpen? Je haalt de ketting er af omdat je 'm wilt vervangen (denk ik dan), dan slijp je het ding toch meteen doormidden?
 
De ketting die erop zat was echt niet meer te redden, de nieuwe set zit er nu op. Zoals blade4fun al waarschuwde heb ik de schakel in eerste instantie te hard aangedraaid. Op de video's van afam staat doordraaien totdat de tool tegen de andere schakels aan komt en wat meer tegenstand voelt. Ja niet dus, dan ben je al 1 mm te ver. Ik moest toch weer terug naar huis met de motor, en het was te laat om een andere klinkschakel te kopen. Verstandige beunmodus aangezet en het schakelplaatje voorzichtig weer 1mm naar buiten gekregen door middel van een platte schroevendraaier tussen te tikken. Dit werkte beter dan verwacht, o-ringen niet beschadigd en hij bewoog weer vrij. Het klinken heb ik maar 3 keer gecheckt omdat ik dat ook niet meer vertrouwde tijdens het aandraaien. Op de verpakking stond 20nm aandraaien, mijn gevoel zei bij 15 nm dat het hard zat was. Tot slot kwamen er nog staalsplinters van de tool af tussen het boutje wat je aandraait en de tool zelf. Niet echt handig dus alles bij elkaar. Motor rijd momenteel weer als een droom, schakelt soepeler en geen vervelende trillingen meer in de voetsteunen.

Nou laat de "jij bent een achterlijke beun" reacties maar komen :+

Jij bent een achterlijke beun! :t
 
Mss een stomme vraag, maar waarom willen mensen zo'n ketting breken met zo'n setje, als je toch al de kop moet afslijpen? Je haalt de ketting er af omdat je 'm wilt vervangen (denk ik dan), dan slijp je het ding toch meteen doormidden?

Dat is er een in het kader: Eerst doen, dan denken.

Mensen gaan met die setjes om als eigenwijze boeren met een Ikea meubel. "zal wel zo" en "zal wel hier", tot er wat breekt en dan is het gereedschap kut (of als het een Belg is "brol") ;)
 
Mss een stomme vraag, maar waarom willen mensen zo'n ketting breken met zo'n setje, als je toch al de kop moet afslijpen? Je haalt de ketting er af omdat je 'm wilt vervangen (denk ik dan), dan slijp je het ding toch meteen doormidden?
Omdat ik zo weinig mogelijk wil slijpen. Die troep komt overal.....
En de pen eruit persen is sneller dan mijn slijpschijf pakken, naar het stopcontact lopen, en dat ding inpluggen, om dan na de klus weer het omgekeerde te doen.
Ik doe vele tientallen kettingen met 1 ponspennetje. Als ik moet schatten zal dat zelfs in de buurt van de 100 stuks zijn. Alleen niet goed uitlijnen sloopt de pen heel snel..... |(
 
Omdat ik zo weinig mogelijk wil slijpen. Die troep komt overal.....
En de pen eruit persen is sneller dan mijn slijpschijf pakken, naar het stopcontact lopen, en dat ding inpluggen, om dan na de klus weer het omgekeerde te doen.
Ik doe vele tientallen kettingen met 1 ponspennetje. Als ik moet schatten zal dat zelfs in de buurt van de 100 stuks zijn. Alleen niet goed uitlijnen sloopt de pen heel snel..... |(

Gewoon een haakse slijper op accu kopen en je hebt al een aantal handelingen niet meer. Komt ook wel vaker van pas.
 
Zoals blade4fun al waarschuwde heb ik de schakel in eerste instantie te hard aangedraaid. Op de video's van afam staat doordraaien totdat de tool tegen de andere schakels aan komt en wat meer tegenstand voelt. Ja niet dus, dan ben je al 1 mm te ver.

Hmm, ik heb gewoon de tool zo aangedraaid in stukjes, dat ik kan zien of ik te ver ben gegaan of niet.
Nooit in 1 stuk doorgeduwd want dan krijg je dit soort instanties :')
Bij mij is het in 1 keer gelukt zonder de handleiding te lezen :P
Top dat het bij jou ook gelukt is met de Afam :)
 
Heb het vandaag nog een keer gedaan bij een andere kettingset die moest gebeuren. Met de ervaring van de vorige keer deze keer gelukkig wel allemaal perfect gegaan.

@CDA de eerste keer heb ik hem niet in een keer doorgeduwd. 3 keer eraf gehaald en gecheckt in het proces zelfs. De handleiding zegt doordraaien totdat de tool de andere schakels raakt, dat heb ik dus gedaan maar dat was al te ver. Het niet lezen van de handleiding heeft jou dus waarschijnlijk geholpen ;)
Misschien dat er een verschil zit tussen afam en d.i.d kettingen dat het bij de afam kettingen wel zo moet, maar dat lijk me onwaarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan