€500 challenge: -ErikE- verherbouwt een FJ1200

-ErikE-

Die hard MF'er
12 nov 2014
317
68
Rijswijk
Goedemiddag lieve kijkbuiskinders, hierbij dan ook mijn topic over de motorfiets waarop ik de €500 euro challenge hoop te gaan rijden.

Na twee jaar terug de bergen bedwongen te hebben op een CB450S, leek het mij dit keer verstandiger wat minder power en luxe mee te nemen de alpen in, dus het werd een Yamaha FJ1200 uit 1986. De motor heb ik opgehaald net over de grens bij Oldenzaal bij een mede forumlid. Opgehaald, want hij was helaas niet in rijdbare staat. Eenmaal thuis aangekomen werd bevestigd wat ik al dacht, de motor past niet in mijn mooie schuurtje. Dat wordt dus buitenslapen...

Ik heb gelijk maar wat plastic om de motor heen gegooid zodat hij wat meer beschermd was tegen de elementen. Ook bij de plaatselijke AC-tion een mooie motorhoes gehaald en onder een XL motorhoes past de FJ 'net'.

Hierbij al wat foto`s!

De motor na uitladen en een sneeuwbuitje:
full


De motor nadat er wat plastic omheen geschroefd is:
full

full



De motor met de mooie nieuw AC-tion XL hoes!
full



Na uitgebreid mij te hebben ingelezen in de FJ1200 want ja, buiten klussen met negatieve temperaturen leek me geen goed idee, heb ik besloten dat ik er het een en ander aan ga moderniseren.

Er zitten standaard op mijn FJ 16" wielen. Hier zijn de bandjes nogal duur van. Ook zitten op de voorpoten van de 16" variant antiduik unit welke erg storingsgevoelig zouden zijn en tevens is er geen mogelijkheid betere remklauwen te plaatsen. Dit moest anders!

Ik heb een lijstje gemaakt met wat ik wil en ben gaan rekenen of dit past binnen mijn €500 challenge budget. Dankzij versoepeling van een aantal regels en een beetje creatief boekhouden, denk ik dat ik met het budget wat ik heb, de volgende zaken kan gaan aanpakken:

- voorpartij van een FJ1200 >1989 erop bouten ipv de huidige
- huidige remklauwen vervangen voor Yamaha R1 'blue spots'
- hoofdremcilinder vervangen voor een R1 rempomp
- achterwiel vervangen voor een Yamaha TRX850 achterwiel
- nieuwe accu
- nieuw oliefilter en olie
- nieuwe remleidingen voor + achter
- diverse boutjes en moertjes om alles weer vast te zetten

Inmiddels heb ik een volledige voorpartij over kunnen nemen van iemand van de FJ ownersclub, wel moeten hier de keerringen van vervangen worden, maar aangezien de prijs veel lager dan begroot was, kan dit er vanaf!

Inmiddels heb ik ook Yamaha R1 'Blue spots' bemachtigd via de FJ ownersclub. Dit schaar ik onder de categorie 'remmen en banden' dus buiten budget.

Daar de temperaturen nog steeds behoorlijk laag zijn heb ik me tot nu toe moeten beperken tot het schoonmaken van het nieuwe voorwiel. Hierbij wat foto`s:

Voor:
full

full


Na:
full

full


Volgende stap is de voorpoten openen en geheel reviseren. Hier is echter een M24 koppelmoer voor nodig. Ik hoop deze week dit nog te kunnen regelen zodat ik hier ook een start mee kan maken.

Updates volgen zodra er iets te melden valt!

Financien:

Aanschaf: 250
Sleutelbudget: 150 + (500 - 250) = 400

Voorvork + voorvork + remschijven: 75
Blue spot R1 remklauwen: buiten budget

resterend: 325
 
Laatst bewerkt:
Binnendeel van de remschijf gespoten ? Heeft namelijk een andere kleur na het schoonmaken.

Dit zal echt anders rijden dan je CB450S. Heeft zeker het dubbele vermogen.

Heb je de brommert al aan de praat gekregen ?
 
Hahaha, ErikE is los!!!!!! Ik zal dit topic ff linken aan je naam 500 Euro Challenge topic.


Ow ja Wimvlis. Maak van dat dubbele vermogen maar driedubbel!!!
Het lijkt erop dat het een mooie Yamaha Challenge wordt dit keer!
 
ah kijk , gevonden :t

In de OP staat : "Na twee jaar terug de bergen bedwongen te hebben op een CB450S, leek het mij dit keer verstandiger wat minder power en luxe mee te nemen de alpen in, dus het werd een Yamaha FJ1200 uit 1986. "

en het draad eind met met moer was niet de goedste maat dus ?
 
Leuk, volgmodus "on"..!

Heb je er de topkuip etc ook nog bij? :P

Topkuip heb ik er ook bij, helaas niet in deze kleurstelling, maar in het wit - rood. Zal er vast niet minder om rijden. Daar zit nog enig opknapwerk aan, want veel scheuren en barsten die met kit gefixt lijken...

Binnendeel van de remschijf gespoten ? Heeft namelijk een andere kleur na het schoonmaken.

Oog voor detail Wim, het zijn andere schijven. De gouden hadden heel duidelijke slijtranden, dus heb er een ander paar bij gekregen. Heb de motor nog niet aan de praat. Zal deze week ook de carbs er eens af proberen te halen. Mooi klusje voor aan de keukentafel!

en het draad eind met met moer was niet de goedste maat dus ?

Ja, wel de goede maat, maar ik krijg de bovenste moer er niet mee los, daar heb ik een koppelmoer of twee aan elkaar gelaste moeten voor nodig. Met 1 moet in de pootdop, krijg ik geen grip met een dop....

Verherbouwt... fam. Doorzon? :)
O-)
 
Hahaha, ErikE is los!!!!!! Ik zal dit topic ff linken aan je naam 500 Euro Challenge topic.


Ow ja Wimvlis. Maak van dat dubbele vermogen maar driedubbel!!!
Het lijkt erop dat het een mooie Yamaha Challenge wordt dit keer!
Pfff, ik rij wel met Jottum in het Suzuki-kamp *O*
 
Ha Borisz, ik zit in de Franse Alpen! Maar als ik terug ben gaan de carbs er af en worden er onderdelen besteld!
 
:^

sierpaarden en werkpaarden he ;)

Zoooo, dit sierpaard is weer terug van vakantie en alle botten zijn nog heel. Tijd om weer eens wat aan de FJ te doen! Vandaag heb ik de carburateurs van de motor getrokken en gedemonteerd. Ook is de benzinekraan gedemonteerd. Tevens heb ik de motor in de vijfde versnelling gekregen en het achterwiel rondgedraaid. Conclusie: de koppeling doet het, de versnellingsbak doet het, het blok is niet in de soep. Maar -ErikE-, moet je dat niet testen voordat je `m koopt? Ja eigenlijk wel, maar ik ben nog niet zo bedreven in oude motorfietsen kopen :+ Enfin, er is goed nieuws en er is slecht nieuws. De plaatjes vertellen het verhaal!

De carburateurs komen vrij gemakkelijk los. Alle rubbers zijn goed gangbaar en alle boutjes draaien zo los. Het duurde niet lang of ik had de hele batterij in m`n hand.
full


Nadat ik alle slangetjes heb losgehaald en netjes de vrijgekomen gaten in het blok professioneel heb dichtgemaakt is het tijd voor de volgende stap. Het luchtfilter vinden. Al gauw ontdekte ik drie verstopte boutjes achter de draadboom en voila. Het luchtfilter.
full

full

full


Dit lijkt mij prima bruikbaar, dus ik heb het teruggestopt. Nu ik weet waar zijn huis woont kan ik later alsnog besluiten `m te vervangen.

Bij het verwijderen van de tank dat ik, laat ik ook de kraan een beurtje geven, maar wat ik daar vond, stemde mij niet zo heel erg blij...
full

full

full


Een afgebroken draadje, een soort vloeibare pakkingzooi en geen afdichtringen om de inbusboutjes. Als klap op de vuurpijl ook nog het filter aan gort. Nu geef ik daar niet zo heel veel om, ik monteer hier gewoon een inlijn filter voor, maar het draadje baart me meer zorgen. Eerst maar eens opzoeken wat het draadje doet en horen wat de FJ kenners adviseren. Er lijkt een elektromagneetje in het kraantje te zitten welke een afdichtring heen en weet beweegt. Wellicht is dit de befaamde elektrische 'reservestand'??

Terug binnen ben ik de carbs gaan demonteren. Alles komt zeer gemakkelijk los. Er blijkt ook heel veel vervangen te zijn voor RVS inbus. Altijd fijn als er een knutselaar voor je is geweest die de JIS heeft stukgedraait en alvast voor jou inbus er in heeft gedraaid! :t

Binnenin blijkt duidelijk dat een reinigingsbeurt echt wel nodig is.
full


Bij aankoop kreeg ik te horen dat de derde cilinder soms wat moeilijk wilde meedoen. Ik vermoed dat ik de reden heb gevonden:
full


Een goede drie kwartier later en welgeteld 0 stukgedraaide boutjes of sproeiers verder:
full


Tijd voor een welverdiend pilsje en morgen bakje voor bakje schoonmaken. Via CMSNL controleren of ik echt alle onderdelen eruit heb gehaald die eruit kunnen en dan de grote delen via de afwasmachine en het kleine grut via de industriele Dasty weer als nieuw reinigen! *D

Tot zover de update!
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig *O*

Die benzinekraantjes lijken toch wel een problematisch onderdeel te zijn..
 
ik heb een benzinekraan liggen met aan/ uit/ reserve.
moet ik wel even de hart op hart van de gaten weten, ik meen dat deze rond de 32 mm is.

kan ik wel voor je klaar leggen als je met het stuk draadeinde klaar bent ;)

en wees alsjeblieft geen kniert en vervang dat vieze luchtfilter.
we gaan de bergen in waar toch al minder zuurstof is.

full


dat ziet er toch niet uit joh.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een benzinekraan liggen met aan/ uit/ reserve.
moet ik wel even de hart op hart van de gaten weten, ik meen dat deze rond de 32 mm is.

Top! Hier zat ik zelf ook al aan te denken. Nu alleen nog uitvogelen hoe ik dan de elektronica buitenspel zet als de tank 'leeg' begint te worden.

kan ik wel voor je klaar leggen als je met het stuk draadeinde klaar bent ;)
Top! We contacten dan wel via de WA hierover!

en wees alsjeblieft geen kniert en vervang dat vieze luchtfilter.
we gaan de bergen in waar toch al minder zuurstof is.
Jij doet iets in motoronderdelen toch? Ik heb nog wel meer onderdelen nodig, dus die zal ik je ook via WA sturen. Kan ik alles in 1x halen :t
 
:t , straks word ik nog gebantd omdat ik hier klanten zit te werfen joh.
en martell doet ook 'iets' he ;) moet je ook geen ruzie mee krijgen want die heeft een hesje ;) :+

ja ik zat dus ook aan een andere kraan te denken maar dat werd er dus 1 van 48 euro vanwege de afmetingen van de gaten van 46 mm .
 
Laatst bewerkt:
Mag jij van de vaatwasser gebruik maken ? Hier onbespreekbaar.

Gewoon met een tandenborstel heet water en zwarte Dasty (wel latex handschoentjes anders zijn je handen uitgebeten). Werkt ook goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan