Plu, veter of prop ?

mean-machine

uut Ee
3 jun 2013
12.012
7.232
Veluwe
Volgende week is Motorbeurs.
Goed moment om maar eens een bandenreparatie-setje aan te schaffen.
Maar de vraag is wat is het slimste voor onderweg en wat moet er wel of mss juist niet in zitten.

Ik lees verschillende termen als genoemd in topic-titel.
In vroeger jaren gebruikten wij in de garage altijd rubber pluutjes voor het repareren van spijker en/of schroefgaten in (vracht-)autobanden. Soms gebeurde het dan wel eens dat daarna de uitstekende gebroken stalen karkasdraden de rubber plu dan toch weer lek prikten. De rubber plu (prop?) hoefde niet te worden gevulcaniseerd. Na terugtrekken van het inbreng-pistool afsnijden op bandoppervlak. De afdichting is dan vnl de overmaat van rubber die in het gat zit. Het pluutje drukt vanaf de binnenkant ook het gat dicht.

De meeste setjes voor onderweg hebben een soort veter die je laat vulcaniseren in het gat.
Andere vraag is wat is precies verschil tussen plu, veter en prop?
 
Ik heb een setje van Stop and Go (inclusief compressortje) in de koffer liggen. Dat zijn pluutjes.

Er zijn tal van instructiefilmpjes te vinden op Youtube, maar dit is wel een goeie:

En in dit filmpje worden drie producten vergeleken:

De Stop and Go reparatiesets worden in Nederland onder andere verkocht door Horizon Motorreizen: HMR Bandenreparatieset | Horizon Motor Reizen
De duurdere set heeft een kleine compressor.
 
Here we go again . . . :X

Over het algemeen worden deze reparaties gezien als nood oplossingen om met gepaste snelheid naar een bandboer te rijden om de band te vervangen.

Anderen zien hier weer een prima oplossing in.
 
Kleine correctie. Het zijn geen pluutjes eerder mushrooms. Ik heb dit setje zelf en dacht dit eerste instantie ook. Zeker met wat vulkaniseertroep kunnen zij een prima oplossing zijn en mijn inziens beter als een veter. De echte parapluutjes heb ik inmiddels ook en deze plaats je dan ook van binnen uit..
Ik heb een setje van Stop and Go (inclusief compressortje) in de koffer liggen. Dat zijn pluutjes.
 
Laatst bewerkt:
Here we go again . . . :X

Over het algemeen worden deze reparaties gezien als nood oplossingen om met gepaste snelheid naar een bandboer te rijden om de band te vervangen.

Anderen zien hier weer een prima oplossing in.

na de reparatie met een plu zei de bandenman dat ik de band moest vervangen als het profiel op was. En dat was bij mij na zo'n 5000 kilometer.
Bij mij was het een plu en de band had geen verdere schade opgelopen.
 
Ik heb een setje van Stop and Go (inclusief compressortje) in de koffer liggen. Dat zijn pluutjes.

Er zijn tal van instructiefilmpjes te vinden op Youtube, maar dit is wel een goeie:

En in dit filmpje worden drie producten vergeleken:

De Stop and Go reparatiesets worden in Nederland onder andere verkocht door Horizon Motorreizen: HMR Bandenreparatieset | Horizon Motor Reizen
De duurdere set heeft een kleine compressor.
Ik had zelf ook al diverse filmpjes bekeken.
Naast dat je het gat weer moet afdichten moet er ook een mogelijkheid zijn om je band weer (een beetje) op druk te krijgen. Mijn luchtbedpompje geeft nauwelijks druk. Dat schiet niet echt op.
Daarom zelf gedacht aan bijv. deze set (€25) met drukpatronen (mooi compact setje):
Motorband reparatieset motor Luxe | mPartz.nl (zit ook filmpje bij)

Als je het setje van Horizon zou kopen moet er voor mij wel een pomp bij. Dat wordt dan €75.
Ik zie het vooral als een noodsetje om iig weer op weg te kunnen komen.
Here we go again . . . :X

Over het algemeen worden deze reparaties gezien als nood oplossingen om met gepaste snelheid naar een bandboer te rijden om de band te vervangen.

Anderen zien hier weer een prima oplossing in.
Ik heb zelf goede ervaring met reparatie. Ik had net nieuwe achterband toen er een schroef in kwam. Daarom voor reparatie naar de dealer. Plu/ mushroom erin en heb daarna de band nog gewoon kunnen afrijden. Wel meermaals de reparatieplek gecheckt op mogelijke stulpingen van het bandkarkas, maar er was nooit iets bijzonders aan te zien.
 
Here we go again . . . :X

Over het algemeen worden deze reparaties gezien als nood oplossingen om met gepaste snelheid naar een bandboer te rijden om de band te vervangen.

Anderen zien hier weer een prima oplossing in.

Here we go again..
Flauwekul; of de band al dan niet moet worden vervangen is van zoveel factoren afhankelijk, dat kun je echt niet op deze wijze afdoen.
 
Veter en prop is hetzelfde.
Een veter wordt in een gat gepropt, met lijm.
Wordt vanaf buitenzijde geplaatst.

Pluutje is een plakker met een staafje haaks er op, dat door t gatje gaat. Die wordt aan de binnenzijde geplaatst.

Mushroom is een dopje met vorm van paddestoel en sommige oordopjes. Wordt van buitenaf geplaatst.
 
Ik heb een mushroom in de achterband. (Toevallig het setje van Horizon wat hierboven staat).

Lelystad en Assen mee rondgestuurd en geen probleem.
 
Here we go again . . . :X

Over het algemeen worden deze reparaties gezien als nood oplossingen om met gepaste snelheid naar een bandboer te rijden om de band te vervangen.

Anderen zien hier weer een prima oplossing in.

Over het algemeen worden deze reparaties gezien als prima reparatie om je band verder helemaal op te rijden.
Anderen zien hier een nood oplossing in om naar een bandboer te rijden, maar dat zijn eigenlijk alleen de bandboeren zelf.

Er staan zeker 100 goede reparaties (zou zelf wel voor de mushroom gaan!) tegenover misschien een halve reparatie die als noodoplossing diende en in die gevallen was het eigenlijk al gevalletje kapot koordlager of een gat groter dan een euromunt.
 
Zoveel mensen zoveel meningen..


Maar het belangrijkste, en dat lees ik tot nu toe nergens hier terug. Als je band structuur, die ijzeren draadjes zeg maar, geraakt zijn. Dan moet je de band vervangen.
 
Zoveel mensen zoveel meningen..


Maar het belangrijkste, en dat lees ik tot nu toe nergens hier terug. Als je band structuur, die ijzeren draadjes zeg maar, geraakt zijn. Dan moet je de band vervangen.
Dan lees je toch niet goed.
Ik gaf al aan dat ik het bandkarkas na reparatie wel steeds heb beoordeeld. Een stulping is indicatie dat karkas is beschadigd en in dat geval direct te vervangen.
 
Alternatief is om de band te voorzien van "Ride On".
Dit voorkomt lekke banden, behalve bij een te grote beschadiging. En dan helpt een prop of een plakker ook niet meer.
Ook Ride On staat op de motorbeurs.
 
Over het algemeen worden deze reparaties gezien als prima reparatie om je band verder helemaal op te rijden.
Anderen zien hier een nood oplossing in om naar een bandboer te rijden, maar dat zijn eigenlijk alleen de bandboeren zelf.

Er staan zeker 100 goede reparaties (zou zelf wel voor de mushroom gaan!) tegenover misschien een halve reparatie die als noodoplossing diende en in die gevallen was het eigenlijk al gevalletje kapot koordlager of een gat groter dan een euromunt.
Zoals je weet ben ik een "bandenboer".
De reden dat vervanging geadviseerd wordt is aansprakelijkheid. Als ik mijn klanten zeg dat ze gewoon kunnen doorrijden met een gerepareerde band sta ik aansprakelijkheidstechnisch zwak als er daardoor een ongeval gebeurt.
Vandaar dat ik vervanging adviseer, maar ook vertel dat ik op mijn motoren er gewoon mee doorrij. De beslissing is dan aan de klant.
 
Ik kan alleen over mezelf spreken, maar ik zou nooit een gerepareerde band op mijn motor willen.

Zoveel mensen zoveel meningen, maar ik wil voor zo'n 200,- echt niet zo'n groot risico nemen.

Ik zou, hoe oud de band ook is gewoon een nwe band kopen.

Ik bezuinig niet op remmen en op banden.
 
Ik kan alleen over mezelf spreken, maar ik zou nooit een gerepareerde band op mijn motor willen.

Zoveel mensen zoveel meningen, maar ik wil voor zo'n 200,- echt niet zo'n groot risico nemen.

Ik zou, hoe oud de band ook is gewoon een nwe band kopen.

Ik bezuinig niet op remmen en op banden.
Je rijdt met de nieuwe band naar huis, en thuis is'ie lek door een spijker.. ?

Ik heb wel eens een lekke band gehad met een motorscootertje, ding was gekocht voor weinig, met als doel weinig te kosten.
Band geplakt toen die lek was gereden door derden ;( bij een proefrit tot aankoop, waarna ze overigens eerst thuis gingen nadenken.
Een twee weken en wat ritten later hebben ze de scooter gekocht en het plakken ook nog betaald. :} Ze bestaan.
 
Op Corsica reed ik iets te hard op een harde kiezelweg met een MPP... *prik* ... en lek. En ik uiteraard niet voorbereid.

Toevallig had het dorpje verder een bandenboer :+

Hij ramde bij mij een prop in een zo goed als nieuwe band, deed hij letterlijk in 5 minuten. Daarna nog 8000km op gezet.

Ik heb later zelf zo'n setje met 4 strips gekocht bij louis.de, voor 25,- meen ik. Zit alles in.
 
Alternatief is om de band te voorzien van "Ride On".
Dit voorkomt lekke banden, behalve bij een te grote beschadiging. En dan helpt een prop of een plakker ook niet meer.
Ook Ride On staat op de motorbeurs.
Ik ga op de beurs kijken .............

Zoals je weet ben ik een "bandenboer".
De reden dat vervanging geadviseerd wordt is aansprakelijkheid. Als ik mijn klanten zeg dat ze gewoon kunnen doorrijden met een gerepareerde band sta ik aansprakelijkheidstechnisch zwak als er daardoor een ongeval gebeurt.
Vandaar dat ik vervanging adviseer, maar ook vertel dat ik op mijn motoren er gewoon mee doorrij. De beslissing is dan aan de klant.
En natuurlijk ook commercieel belang: Weer een nieuw setje banden verkocht!!
 
Laatst bewerkt:
Je rijdt met de nieuwe band naar huis, en thuis is'ie lek door een spijker.. .

Dan haal ik mijn wiel eraf. Gooi hem in de kofferbak van mijn Auto. Rij terug naar de bandenboer, en laat ik er weer een nwe band omzetten.

Auto band plak ik niet. Daar gooi ik er al nwe onder, dus de motor al helemaal.
 
Kennen jullie iemand (of ben je iemand) waarbij zo'n reparatie het eens heeft begeven?
Jawel.
Van alle soorten en vormen van reparatie heb ik wel een falend exemplaar gezien.

De 1 meer dan de ander.

Van de pluutjes stuk of 2, van de proppen/veters tientallen. Misschien worden die ook wel meer gedaan.

Mushroom 1x defect gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan