Van carbs naar injectie

Het kan, de vraag is waarom.

Je hebt een tank nodig met brandstofpomp, drukleidingen, injectoren en een rail. Een set gasklephuizen, krukaspositiesensor, tps en inlaatluchtdruk/temperatuursensor. Dat is het minimale. En een vrij programmeerbare ECU.

Daarna moet je al die zooi monteren, inclusief een plek bepalen voor die krukaspositiesensor en iets maken waar ie zijn signaal af kan halen. De ECU moet geprogrammeerd worden op een bank.

Handig als je een turbo erop bouwt, niet echt nodig bij een normale motor.
 
Het kan, de vraag is waarom.

Je hebt een tank nodig met brandstofpomp, drukleidingen, injectoren en een rail. Een set gasklephuizen, krukaspositiesensor, tps en inlaatluchtdruk/temperatuursensor. Dat is het minimale. En een vrij programmeerbare ECU.

Daarna moet je al die zooi monteren, inclusief een plek bepalen voor die krukaspositiesensor en iets maken waar ie zijn signaal af kan halen. De ECU moet geprogrammeerd worden op een bank.

Handig als je een turbo erop bouwt, niet echt nodig bij een normale motor.


Niet omdat het moet, maar omdat het kan. })
Ik wil een speciale Bol d'Or bouwen en injectie lijkt me leuk
 
Op het Duitse zxr750.de forum is iemand die het gedaan heeft. Was veel werk, kost ook nog eens een aardige duit (zie bericht van Master Tommy) maar als je het goed doet is er zeker wel winst te behalen v.w.b. vermogen. De zxr750 heeft standaard 121 pk. Na ombouw naar injectie en programeren van de ecu leverde dat zelfde blokje zomaar 140 pk.....
 
Niet omdat het moet, maar omdat het kan. })
Ik wil een speciale Bol d'Or bouwen en injectie lijkt me leuk

Het is zeker leerzaam, en als je eenmaal weet hoe het werkt en je hebt gewoon een vrij instelbare ECU begrijp je ook ineens waarom we tegenwoordig injectie hebben. :)

Verkijk je alleen niet op zowel de tijd als de kosten die er bij komen kijken als je het goed wil doen.
 
nog een tip: BS autotune geeft inleidende cursussen op het gebied van injectie. Erg leerzaam.
Ze hebben nu ook een nieuwe ECU ontwikkeld, op het oog een mooi apparaat :Y Kan nu ook met de standaard stepper motor stationair valves omgaan, erg handig als je een bestaand throttle body gaat gebruiken waar dit inzit (dat probleem heb ik straks met een Hawk650 waar de injectie van een NT700V Deauville op komt)

Het is een kijkje waard, en het is fijn als de expert om de hoek zit.
Deze websites staat ook een hoop informatie op.

www.efignition.nl
www.bs-autotune.nl

Ik ga dit topic ff volgen, altijd leuk die technische uitdagingen :Y *D
 
Het is te doen, ik ken meerdere mensen die erbij zweren. Zijn ooit begonnen met een turbo en dan is het handig als je de brandstofhuishouding goed onder controle hebt, dus dan moet je haast wel.

Die jongens zweren hierbij: MegaSquirt | Premier DIY EFI Controller
Google er eens wat op, je leert een heuleboel.

Hetzelfde geldt hiervoor: Forced Induction

En ik heb nog een setje gasklephuizen liggen van een Hornet 600, als je interesse hebt. Ga je toch nodig hebben, zoiets.
 
En HOP weer eens een injectie topic *D :}

Niet afvragen waarom je het zou willen, niet twijfelen aan het vermogen dat je gaat winnen of verliezen en al helemaal niet proberen te bedenken hoeveel tijd het gaat kosten _O-

Als je bedacht hebt dat je het wil, zul je VEEL moeten lezen en proberen te begrijpen/bedenken wat voor set-up je precies wil bouwen. Dan een systeem aanschaffen en heel netjes te werk gaan. Alles 6x checken voordat je iets probeert, je zult flink wat onderdelen op maat moeten maken of aanpassen. Maar dat is ook wel een beetje de sport zou ik zeggen :P

Ik heb een poging gedaan op een 2-cilinder.... beetje onhandige keuzes gemaakt, ding kapot en in de hoek gesmeten :$ plannen veranderd en het ding in de hoek laten liggen. Jammer maar helaas, veel geleerd. Ga het zeker nog een keer proberen! Nu weer terug naar snelle carburateurs omdat de regeltjes dat voorschrijven :P

Er zit hier best wel wat kennis op het forum als het om injectie gaat, en ze willen best meedenken is mijn ervaring. Verder ziet dat EFIgnition systeem dat genoemd wordt er wel verleidelijk uit. Geen geld voor de mogelijkheden in ieder geval!

Succes ermee, ik hoop dat het een bloeiend topic wordt!!

Later,

Loek
 
Hey Pretpiloot,

Inbouw ziet er netjes uit! mooi plekje op deze manier. Maar mag ik vragen waarom je niet een volledig triggerwheel (36-1 ofzo) maakt? Dan heb je toch een wat hogere resolutie als het op timing aankomt lijkt me. En moet je niet zorgen dat jouw wieltje in balans is? het ding zal toch ergens tussen de 4 en 5K toeren draaien gok ik. En dat zijn dan weer extra krachten op je nokkenas lagers... zomaar even een idee :t

Welk systeem ga je toepassen?

Later,

Loek

zelf al begonnen met een nokkenas wiel te maken en de signaal gever een plek geven. Veel nadenk- en meetwerk, maar erg leuk.


 
Basic techniek is thuis goed te doen, maar hier gaat het toch allemaal een heel stuk verder.
Mooi om te lezen dat gescherm met kennis en kunde :t
 
Ik heb een ombouw gedaan op basis van een GSXR1100 blok icm een turbo met behulp van een vriend uit Finland het was eerlijk gezegd geen rocketscience.
Ik was destijds voor de hele ombouw zo'n 1400 euro kwijt, ik rijd er alweer zo'n 6 jaar mee rond en ben zeer tevreden.
 
Het kan, de vraag is waarom.

Je hebt een tank nodig met brandstofpomp, drukleidingen, injectoren en een rail. Een set gasklephuizen, krukaspositiesensor, tps en inlaatluchtdruk/temperatuursensor. Dat is het minimale. En een vrij programmeerbare ECU.

Daarna moet je al die zooi monteren, inclusief een plek bepalen voor die krukaspositiesensor en iets maken waar ie zijn signaal af kan halen. De ECU moet geprogrammeerd worden op een bank.

Handig als je een turbo erop bouwt, niet echt nodig bij een normale motor.

ECU hoeft niet op de bak ingeregeld te worden, als je een wideband aan je ECU hangt kan je gewoon op straat Tunen Tablet of Laptop mee en spelen
 
Jawel, vanwege Euro 3 en hoger.

Niet alleen Euro3+

Sowieso hogere vermogens, maar ook hogere vermogens die RIJDBAAR zijn (denk maar aan de eerste Yamaha M1 op carbs, dat duurde ook niet lang), mogelijkheden tot closed-loop injectieloop (brandstofbesparing), traction controle, moet ik doorgaan?

Nou zijn fabrieks ECU's hopeloos dichtgetimmerd, en zijn de programma's afgesteld op de hoge Euro3-4 eisen. Daarom zijn er nog steeds mensen van mening dat carburateurs fijner zijn als injectie, wat als je het mij vraagt, de grootst mogelijke onzin is.

Een goed afgestelde injectie, rijdt beter als welke carburateur dan ook. De ECU compenseert ten alle tijde voor elke mogelijke afwijking in temperatuur, luchtdruk en motortemperatuur. Waar je bij een carburateur maar 1 setting hebt waar je het mee moet doen.
 
ECU hoeft niet op de bak ingeregeld te worden, als je een wideband aan je ECU hangt kan je gewoon op straat Tunen Tablet of Laptop mee en spelen

De air/fuel ratio kan inderdaad heel goed op straat ingeregeld worden :Y zeker met de nieuwere vrije ECU's in combi met een wideband-lambda sensor. Wat je wellicht nog op de bank wilt checken is de juiste ontstekings mapping die je gebruikt. Welke geeft het mooiste vermogen en is nog veilig binnen de marges. Ook de ontsteking is een hoop op te winnen, en wordt nog wel eens over het hoofd gezien.
 
Hey Pretpiloot,

Inbouw ziet er netjes uit! mooi plekje op deze manier. Maar mag ik vragen waarom je niet een volledig triggerwheel (36-1 ofzo) maakt? Dan heb je toch een wat hogere resolutie als het op timing aankomt lijkt me. En moet je niet zorgen dat jouw wieltje in balans is? het ding zal toch ergens tussen de 4 en 5K toeren draaien gok ik. En dat zijn dan weer extra krachten op je nokkenas lagers... zomaar even een idee :t

Welk systeem ga je toepassen?

Later,

Loek

Als ik een ECU ga kopen is de kans groot dat ik voor de EFIGnition ga. vanwege de mogelijkheden en de support vlakbij :Y
Het wieltje ga ik nog verder uitbalanceren, de trigger tand wordt nog smaller en iets korter. Aan die zijde zal ik ook nog wat van de gaten verder uitboren voor wat meer balans. Daarentegen, is de nokkenas in een V-twin motor een van de meest ongebalanceerde roterende massa's die er is. De nokken staan al 1 kant op (enkele nokkenas bij mij) en dan nog eens de nokvolgers die ingedrukt worden. Het ene tandje zal niet van heel veel invloed zijn :Y Ook op de NT700V zit een triggerwheel die aardig ongebalanceerd is. Zal wel over nagedacht zijn.

full


De toeren haal ik met grotere resolutie van de krukas vandaan. Daar komt een 8-1 tands wiel op, of een aangepaste 12-1 of 24-1 triggerwiel. Volgens BS-autotune is een VR-sensor geschikter voor deze toepassing. Op de nokkenas komt een Hall-sensor. Die geeft alleen aan in welke positie de motor zich bevindt (compressie of uitlaatslag bv)
 
Terug
Bovenaan Onderaan