Van carbs naar injectie

Niet alleen Euro3+

Sowieso hogere vermogens, maar ook hogere vermogens die RIJDBAAR zijn (denk maar aan de eerste Yamaha M1 op carbs, dat duurde ook niet lang), mogelijkheden tot closed-loop injectieloop (brandstofbesparing), traction controle, moet ik doorgaan?

Nou zijn fabrieks ECU's hopeloos dichtgetimmerd, en zijn de programma's afgesteld op de hoge Euro3-4 eisen. Daarom zijn er nog steeds mensen van mening dat carburateurs fijner zijn als injectie, wat als je het mij vraagt, de grootst mogelijke onzin is.

Een goed afgestelde injectie, rijdt beter als welke carburateur dan ook. De ECU compenseert ten alle tijde voor elke mogelijke afwijking in temperatuur, luchtdruk en motortemperatuur. Waar je bij een carburateur maar 1 setting hebt waar je het mee moet doen.

Kijk, niets meer aan toe te voegen. :Y
 
Niet alleen Euro3+

Sowieso hogere vermogens, maar ook hogere vermogens die RIJDBAAR zijn (denk maar aan de eerste Yamaha M1 op carbs, dat duurde ook niet lang), mogelijkheden tot closed-loop injectieloop (brandstofbesparing), traction controle, moet ik doorgaan?

Nou zijn fabrieks ECU's hopeloos dichtgetimmerd, en zijn de programma's afgesteld op de hoge Euro3-4 eisen. Daarom zijn er nog steeds mensen van mening dat carburateurs fijner zijn als injectie, wat als je het mij vraagt, de grootst mogelijke onzin is.

Een goed afgestelde injectie, rijdt beter als welke carburateur dan ook. De ECU compenseert ten alle tijde voor elke mogelijke afwijking in temperatuur, luchtdruk en motortemperatuur. Waar je bij een carburateur maar 1 setting hebt waar je het mee moet doen.

Dat mag jij dan onzin vinden, maar uit sommige praktijkvoorbeelden blijkt toch wat anders.
1800 16v uit de oude clio, er zijn diverse bouwers die hem opboren tot twee liter met programeerbare ecu of passen de bestaante ecu aan, de meeste halen tussen de 160 en 170 pk op de krukas.
Mijn blokje is hetzelfde opgebouwd maar met twee dubbele webers, vermogen op de wielen 160,1 pk, (dus ongeveer 185 pk op de krukas) is toch echt wezenlijk meer dan de injectiemodellen die gebouwd zijn, hij zuipt wel als een tierelier :9
Bovendien klinkt het ook veel mooier :t
 
Laatst bewerkt:
Dat mag jij dan onzin vinden, maar uit sommige praktijkvoorbeelden blijkt toch wat anders.
1800 16v uit de oude clio, er zijn diverse bouwers die hem opboren tot twee liter met programeerbare ecu of passen de bestaante ecu aan, de meeste halen tussen de 160 en 170 pk op de krukas.
Mijn blokje is hetzelfde opgebouwd maar met twee dubbele webers, vermogen op de wielen 160,1 pk, (dus ongeveer 185 pk op de krukas) is toch echt wezenlijk meer dan de injectiemodellen die gebouwd zijn, hij zuipt wel als een tierelier :9
Bovendien klinkt het ook veel mooier :t

En de webers hebben dezelfde inlaatdiameter als de oem gasklephuizen? Origineel heb je ook 4 gasklephuizen met 4 injectoren?

Zo nee, probeer je een vergelijking te trekken die niet kan. Injectie is onder de streep beter, maar als je een matige uitvoering van een injectiesysteem vergelijkt met een prima carburateuropstelling is het natuurlijk niet zo vreemd.
 
Laatst bewerkt:
Dat mag jij dan onzin vinden, maar uit sommige praktijkvoorbeelden blijkt toch wat anders.
1800 16v uit de oude clio, er zijn diverse bouwers die hem opboren tot twee liter met programeerbare ecu of passen de bestaante ecu aan, de meeste halen tussen de 160 en 170 pk op de krukas.
Mijn blokje is hetzelfde opgebouwd maar met twee dubbele webers, vermogen op de wielen 160,1 pk, (dus ongeveer 185 pk op de krukas) is toch echt wezenlijk meer dan de injectiemodellen die gebouwd zijn, hij zuipt wel als een tierelier :9
Bovendien klinkt het ook veel mooier :t

Dan zijn de techneuten uit die praktijkvoorbeelden ergens de fout in gegaan...
 
Nou zijn fabrieks ECU's hopeloos dichtgetimmerd, en zijn de programma's afgesteld op de hoge Euro3-4 eisen. Daarom zijn er nog steeds mensen van mening dat carburateurs fijner zijn als injectie, wat als je het mij vraagt, de grootst mogelijke onzin is.

Ennnnnn de eerste heeft zich gemeld :+

Dat mag jij dan onzin vinden, maar uit sommige praktijkvoorbeelden blijkt toch wat anders.
1800 16v uit de oude clio, er zijn diverse bouwers die hem opboren tot twee liter met programeerbare ecu of passen de bestaante ecu aan, de meeste halen tussen de 160 en 170 pk op de krukas.
Mijn blokje is hetzelfde opgebouwd maar met twee dubbele webers, vermogen op de wielen 160,1 pk, (dus ongeveer 185 pk op de krukas) is toch echt wezenlijk meer dan de injectiemodellen die gebouwd zijn, hij zuipt wel als een tierelier :9
Bovendien klinkt het ook veel mooier :t

Als je een standaard consumenten inlaatspruitstuk met een flow ontworpen voor een 1.8 gaat gebruiken voor een opgeboorde motor. vind ik het niet zo gek dat je er met 4 losse race-carburateurs iets meer vermogen eruit peutert. Zoals je zegt, zuipt ie wel verschrikkelijk.

Zet nu eens 4 qua diameter goed uitgekozen ITB's erop met moderne injectors :z en dan weer meten OP DEZELFDE BANK :Y ik weet 100% zeker dat je met injectie meer vermogen loskrijgt. Als je naar de werking van een carburateur kijkt (brandstof aanzuigen door gecreërde onderdruk) is dat ook niet meer dan logisch.

En hij loopt nog zuiniger ook uiteindelijk.
 
zal je nog steeds een druk-verschil moeten hebben tussen venturi en vlotterbak om die peut in het kanaal te krijgen _O- oftewel, vlotterbak heeft een hogere druk als de venturi. Maar dat is hier niet de discussie.

On-topic weer voor de injectie Bol d'or :Y
 
Dat mag jij dan onzin vinden, maar uit sommige praktijkvoorbeelden blijkt toch wat anders.
1800 16v uit de oude clio, er zijn diverse bouwers die hem opboren tot twee liter met programeerbare ecu of passen de bestaante ecu aan, de meeste halen tussen de 160 en 170 pk op de krukas.
Mijn blokje is hetzelfde opgebouwd maar met twee dubbele webers, vermogen op de wielen 160,1 pk, (dus ongeveer 185 pk op de krukas) is toch echt wezenlijk meer dan de injectiemodellen die gebouwd zijn, hij zuipt wel als een tierelier :9
Bovendien klinkt het ook veel mooier :t

Ook ik ben van de oude carburateur generatie, maar je begrijpt toch zelf wel dat je hier een hoop appels en peren met mekaar aan het vergelijken bent...
Ik heb getuned, en opgevoerd, en haalde uit een 1300 cc kawa z1000 met wiseco's en dubbele webers ook 180 achterwiel PK's, en bijna 250 Pk met n2o, maar dat is toch geen standaard...
hier halen ze 1300 pk uit een 1500cc
Zijn de cliorijders dan prutsers...

Injectie is met de juiste meting en de juiste mapping nou eenmaal veel beter te regelen, dus zal altijd onder de streep meer vermogen of rendement opleveren, afhankelijk welke kant je op gaat...

Kijk b.v. naar diesels...
Oude diesels spoten gewoon wat in, en die regelden het vermogen met meer of minder lucht...50-60 pk uit een 2 liter

nu geregelde inspuiting, goede mapping er bij, en een 2 liter diesel doet bijna niet meer onder voor een benzinemotor, en lopen zo 1 op 25 tot 1 op 30
 
Nou, mijn morini kan ik met de juiste map makkelijk 1:10 laten lopen hoor....

Een Honda Firestorm loopt standaard ook 1:10 als je de volle 105pk gaat gebruiken :')

DSC00538_zps89431634.jpg
 
nee, ik suggereer dat er pompverliezen ontstaan in het inlaatkanaal door de venturi/vernauwing in de luchtstroom. Waardoor er minder lucht de motor in zal gaan per inlaatslag.

wat ik ook dacht, maar ik vond je verwoording wat raar ;)

Kijk b.v. naar diesels...
Oude diesels spoten gewoon wat in, en die regelden het vermogen met meer of minder lucht...

net omgekeerd. zelden had een diesel een "gasklep" in de inlaat zitten. je regelt het vermogen simpelweg door de hoeveelheid brandstof die je inspuit. een diesel werkt niet volgens het mengselprinciepe, iedere diesel-molecule neemt gewoon de nodige hoeveelheid luchtmoleculen om samen te verbranden. daarom is het zo gemakkelijk om een turbo-diesel te chiptunen : er is altijd een luchtoverschot en daar maken chiptuners gebruik van om wat meer in te spuiten.
 
Iedereen bedankt voor de leuke en leerzame reacties.
Ik ga me eerst maar eens inlezen en een cursus volgen.
Ben voorlopig nog niet aan de injectie toe, moet het hele blok namelijk nog opbouwen en dat is niet het enige.
Wel leuk om te lezen dat het verschillende gelukt is

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan