White sludge

Mikedane

Rookie
21 feb 2017
15
0
Bergen op zoom
Goedemiddag, heb sinds een maand of 4 een z750 uit 2005 met 13.000km op de teller.

Vorige eigenaar heeft de motor 5 jaar gehad en maar 1000km mee gereden.


Ik heb geconstateerd dat er White sludge aanwezig is. Net 500km geleden 2. Flessen forte White sludge bij me motor olie gedaan en een goed uur op verhoogd toerental laten draaien.

Er kwam veel zooi uit, maar nu blijkt het weer terug te zijn... Iemand enig idee wat ik kan doen?

Mvg
 
Komt waarschijnlijk door het koude weer. Mijn nieuwe Ducati had er ook last van. (vandaag is alles weer verdwenen na een rit van 3 uur bij 12 graden).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Maar bij een lekke koppakking moet je motor toch veel roken en je koelvloeistof verliezen? Dit heb ik niet. Ik gebruik de motor voor woon-werkverkeer. Is maar 8km van huis dus klein ritjes
 
Het wordt ook mayonaise genoemd, en is condensaat uit de blow-by gassen. Als je zulke korte stukjes rijdt moet je de olie vaker verversen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe lange stukken rij je?
Ik heb het altijd met mijn motor (en de vorige ook) als ik in de winter naar het werk rij. Dat is 25km enkel.

In de zomer of na een langer stuk gaat het vanzelf weer weg

edit: ik typte wat langzaam :+

Bij 8km vind ik het niet gek dat je vocht in de olie krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Zelfde probleem met mijn auto, ritje van 250km en het was weg.

Als het een lekke koppakking is dan betekent dat er koelvloeistof bij komt. Dit is ook te zien of olie bij de koelvloeistof zit en dat de temperatuur van de motor slecht of niet te beheersen is.
 
Niet voor lullige stukjes van 8km de motor pakken. (serieus? 8km? In de tijd dat je je pak aan en uit hebt was je met de trapfiets allang aangekomen)

Korte ritjes zijn funest voor je blok, in principe rij je nu al je kilometers met koud motorblok. Lang voordat hij is opgewarmd ben je alweer op je werk of thuis terug.
Ik had er vorig jaar ook last van, toen reed ik 25km enkele reis. Zelfs dat vond ik eigenlijk al zonde van de motorfiets. Voor 8 km ga je toch niet de motor pakken? Dat is 10 minuten rijden ofzo. :P
 
Laatst bewerkt:
Je vraag:
Ik heb geconstateerd dat er White sludge aanwezig is. Net 500km geleden 2. Flessen forte White sludge bij me motor olie gedaan en een goed uur op verhoogd toerental laten draaien.

En je geeft zelf het antwoord al:

Maar bij een lekke koppakking moet je motor toch veel roken en je koelvloeistof verliezen? Dit heb ik niet. Ik gebruik de motor voor woon-werkverkeer. Is maar 8km van huis dus klein ritjes

Je blok is in de winter lekker koud als je de motor start.
Dan rij je er 8 km mee en dan zet je m weer uit. Blok is dan nog lang niet op bedrijfstemperatuur.
En het blok heeft de hele werkdag om opnieuw koud te worden.
En dan rij je er 8 km mee terug.

Blok komt dus gewoon nooit op bedrijfstemperatuur. Google s op de oorzaken van white sludge.

Oplossing: Ga op de fiets naar je werk en gebruik de motor op de manier zoals bedoeld.





Overigens
Net 500km geleden 2. Flessen forte White sludge bij me motor olie gedaan en een goed uur op verhoogd toerental laten draaien.

Je hebt je motor een uur op verhoogd toerental laten draaien...? Stilstaand...??

In jouw geval heb je die flesjes toevoeging helemaal niet nodig, ga gewoon eens een uur rijden en breng t blok lekker op temperatuur, dan heb je nergens meer last van. Het vocht dat je als white sludge ziet dampt dan vanzelf uit de olie.
 
Heb ik met de xt500 ook ieder jaar als het koud is, maakt geen fuck uit. ( ik rij wel iedere dag, de motor langdurig wegzetten met mayo is wel slecht )

Als het weg wilt hebben moet je ff een flink stuk op de snelweg blazen.

Het minste wat je kan doen is zorgen/controleren dat de carter ontluchting goed werkt. Meer kan je eigenlijk niet doen.
Ik heb het al jaaaaaren met dat ding en ondervind er geen enkele schade of narigheid van.
Maargoed, ik rij wel elke dag en dat is denk ook wel belangrijk.
 
Als ik op het werk aan kom is het blok ongeveer 70 graden. Kan ook iets hoger in toeren rijden om de motor warmer te draaien?

Nee, het zijn gewoon te weinig kilometers. Dat blok moet door en door warm worden met gewoon rijden.
Ik woon ook 7,5 km van mijn werk en ga op de fiets om mijn motor niet met zo'n k :X stukkie te belasten. De enige keren dat ik met de motor naar het werk ga, is als ik dan voor mijn werk een flink stuk moet rijden (Apeldoorn Utrecht of Apeldoorn Den Haag). Of, de leukere optie, als ik na werktijd een stuk ga toeren, ik woon ten slotte op de Veluwe.
 
Laatst bewerkt:
Nee, het zijn gewoon te weinig kilometers. Dat blok moet door en door warm worden met gewoon rijden.
Ik woon ook 7,5 km van mijn werk en ga op de fiets om mijn motor niet met zo'n k :X stukkie te belasten. De enige keren dat ik met de motor naar het werk ga, is als ik dan voor mijn werk een flink stuk moet rijden (Apeldoorn Utrecht of Apeldoorn Den Haag). Of, de leukere optie, als ik na werktijd een stuk ga toeren, ik woon ten slotte op de Veluwe.

:^ ik zit hier 9,5 km (enkele reis) vanaf mijn werk af en pak ook de trapfiets. Vind het zonde om mijn motor daarvoor te pakken om vorengenoemde redenen en ik heb nog wat beweging ;) .
 
Het is gewoon te koud. Ik doe 35km op de snelweg om naar mijn werk te komen en met de temperaturen van rond de 0 graden kwam mijn koelvloeistof niet eens boven de 70 graden.
Mijn koppelingsdeksel toen ik mijn platen wilden vervangen:
29vmn0z.jpg


Heb even de boel geflusht met de supergoeie...jawel hoor Techno 10w40 :+ Gelukkig is het nu alweer wat warmer.
 
Het is gewoon te koud. Ik doe 35km op de snelweg om naar mijn werk te komen en met de temperaturen van rond de 0 graden kwam mijn koelvloeistof niet eens boven de 70 graden.
Mijn koppelingsdeksel toen ik mijn platen wilden vervangen:
[afbeelding]

Heb even de boel geflusht met de supergoeie...jawel hoor Techno 10w40 :+ Gelukkig is het nu alweer wat warmer.


Hoe kan je in hemelsnaam flushen met een olie met heel weinig reinigende dopes :Z :Z
Wat een onzin weer.
Als je het een beetje goed wil doen gebruik je Forte motor Flush icm een goedkope olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan