White sludge

Mikedane

Rookie
21 feb 2017
15
0
Bergen op zoom
Goedemiddag, heb sinds een maand of 4 een z750 uit 2005 met 13.000km op de teller.

Vorige eigenaar heeft de motor 5 jaar gehad en maar 1000km mee gereden.


Ik heb geconstateerd dat er White sludge aanwezig is. Net 500km geleden 2. Flessen forte White sludge bij me motor olie gedaan en een goed uur op verhoogd toerental laten draaien.

Er kwam veel zooi uit, maar nu blijkt het weer terug te zijn... Iemand enig idee wat ik kan doen?

Mvg
 
Koop een 250 cc pekel hok dan die word wel warm waarschijnlijk ( hoogtoeriger), ipv een 2005 kawa die net ingereden is zonde man. ik had altijd 2 motoren 1 oud hok voor woon werk 1 voor de zondag of vakantie :)
 
Laatst bewerkt:
Korte stukjes rijden en white sludge is natuurlijk iets waar iedereen het over eens is dat het niet goed is.

Maar het is maar net wat je als gebruiker wilt of verlangt van je motor.

Als je wilt dat je motor minstens 20jaar meegaat is korte stukjes rijden natuurlijk niet de manier.

De vraag is of het kan, en of het kwaad kan.

Ja, het kan kwaad. Zodra je de motor start doe je een motor namelijk al kwaad.

Kan het zoveel kwaad dat de motor na 2jaar compleet versleten is ? Nee, dat ook niet.

Het gevaarlijkste met white sludge is bevriezing en dan starten.

Uit ervaring kan ik vertellen dat ik dit al minstens 6jaar heb met een XT500 , ik merk geen extreme slijtage of een hoog olieverbruik. En dat voor een grote 1 cilinder.
Nu moet ik ook zeggen dat ik nauwelijks meer als 4000~4500 toeren maak, voor een 4 cilinder ligt dat waarschijnlijk anders. Het zijn ook wel 2 totaal andere motoren.
Maargoed, je moet het zelf maar beslissen.

Ik weet ook niet waarvoor of hoe je de motor gebruikt, maar als het mogelijk is is een lichter motortje altijd iets beter voor dit probleem.
 
Ik snap dat kleine stukken niet rendabel zijn voor zowel een auto/motor.. Maar in hoeverre is het slecht daar ben ik benieuwd naar.

Kijk maar hoeveel auto's en motoren op leeftijd te koop staan die voor kleine stukken rijden zijn gebruikt. Ik kan genoeg mensen die nog nooit naar hun motorolie om hebben gekeken die al tonnen op de teller hebben staan.... Meningen zijn zo verdeeld.
 
Als je koelvloeistof 70 graden is wil dat niet zeggen dat de rest van het carter dat ook is.
Denk dat je olie pas na 20-30km zo'n 100 a 110 graden is, wat de bedrijfstemperatuur van je olie volgens mij ongeveer is.
 
Dat zeg ik.. maakt geen fuck uit. Al dat autistische gedoe dat het slecht is, allemaal midwinter mietjes die nooit rijden als er een druppel regen of vlokje sneeuw valt.

Het is niet optimaal voor een motor, thats it, gewoon onderhouden naar gebruik, als je je motor ook onder slechte omstandigheden gebruikt, houd dat dus in dat je hem ook iets meer onderhoud moet geven.

Als de mayo opbouw naar je zin te extreem is kan je daar prima maatregelen voor nemen, thermostaat die 10 graden warmer is, dunnere olie, bougies wellicht een graadje heter, radiator afplakken, al om al kleine dingetjes die bij elkaar best zullen schelen.
 
Dat zeg ik.. maakt geen fuck uit. Al dat autistische gedoe dat het slecht is, allemaal midwinter mietjes die nooit rijden als er een druppel regen of vlokje sneeuw valt.

Het is niet optimaal voor een motor, thats it, gewoon onderhouden naar gebruik, als je je motor ook onder slechte omstandigheden gebruikt, houd dat dus in dat je hem ook iets meer onderhoud moet geven.

Als de mayo opbouw naar je zin te extreem is kan je daar prima maatregelen voor nemen, thermostaat die 10 graden warmer is, dunnere olie, bougies wellicht een graadje heter, radiator afplakken, al om al kleine dingetjes die bij elkaar best zullen schelen.


Veel mensen spreken hier gewoon vanuit hun liefde voor motoren niks met autistische gedoe te maken.

Ik heb altijd in de winter gereden daar heb je een pekel hok voor. Een net ingereden z750 uit 2005 vol pekel aanslag besmeuren en voor korte ritje gebruiken vind ik als motor liefhebber zonde en heb je na mijn idee totaal geen passie voor motoren. dan ben je de typische koekblik rijder die dacht ow een motor is handig in de file lekker zuinig ook. je gaat toch ook niet met je porsche cabrio als auto liefhebber in de winter rijden en alleen een rondje om de kerk om maar een voorbeeld te geven.
 
Ik snap dat kleine stukken niet rendabel zijn voor zowel een auto/motor.. Maar in hoeverre is het slecht daar ben ik benieuwd naar.

Kijk maar hoeveel auto's en motoren op leeftijd te koop staan die voor kleine stukken rijden zijn gebruikt. Ik kan genoeg mensen die nog nooit naar hun motorolie om hebben gekeken die al tonnen op de teller hebben staan.... Meningen zijn zo verdeeld.

Daar kan geen enkele redenatie tegenop, hoe technisch correct en goed onderbouwd ook.

Dus... het maakt allemaal geen flikker uit. Ga lekker die 8km rijden en have fun ! *D
 
8 km is wel heel weinig he...

full
 
Laatst bewerkt:
Ik snap dat kleine stukken niet rendabel zijn voor zowel een auto/motor.. Maar in hoeverre is het slecht daar ben ik benieuwd naar.

Kijk maar hoeveel auto's en motoren op leeftijd te koop staan die voor kleine stukken rijden zijn gebruikt. Ik kan genoeg mensen die nog nooit naar hun motorolie om hebben gekeken die al tonnen op de teller hebben staan.... Meningen zijn zo verdeeld.


Je hebt groot gelijk joh. Maar als je nou nog eens iets hebt, ga dan aub naar de buren: www.motorforum.nl
 
Laatst bewerkt:
Ik snap dat kleine stukken niet rendabel zijn voor zowel een auto/motor.. Maar in hoeverre is het slecht daar ben ik benieuwd naar.

Kijk maar hoeveel auto's en motoren op leeftijd te koop staan die voor kleine stukken rijden zijn gebruikt. Ik kan genoeg mensen die nog nooit naar hun motorolie om hebben gekeken die al tonnen op de teller hebben staan.... Meningen zijn zo verdeeld.
Met acht kilometer per dag krijg je geen tonnen op de teller. Als je elke dag rijdt heb je na een jaar 2920km op de teller. Dan doe je er dertig jaar over voordat je een ton hebt. En zestig jaar voor tonnen.
 
Nee, maar wel met de xt500.

Er is al genoeg antwoord gegeven, de ts vraagt of het kwaad kan, niet of hij beter op de fiets kan gaan. En wat de een zonde vind, vindt de ander van niet. Is het zonde om iedere dag van motorrijden te genieten?
Help liever en geef de beste tips om de schade/slijtage aan de motor te beperken, waarvan stilzetten in een hoekje en wachten tot het 20graden wordt niet tot de antwoorden behoord.
 
Nee, maar wel met de xt500.

Er is al genoeg antwoord gegeven, de ts vraagt of het kwaad kan, niet of hij beter op de fiets kan gaan. En wat de een zonde vind, vindt de ander van niet. Is het zonde om iedere dag van motorrijden te genieten?
Help liever en geef de beste tips om de schade/slijtage aan de motor te beperken, waarvan stilzetten in een hoekje en wachten tot het 20graden wordt niet tot de antwoorden behoord.

Die tips zijn al gegeven. Maar als de TS die wegwimpeld, valt er nog maar weinig eer te behalen. Beetje jammer. :/
 
Nee, maar wel met de xt500.

Er is al genoeg antwoord gegeven, de ts vraagt of het kwaad kan, niet of hij beter op de fiets kan gaan. En wat de een zonde vind, vindt de ander van niet. Is het zonde om iedere dag van motorrijden te genieten?
Help liever en geef de beste tips om de schade/slijtage aan de motor te beperken, waarvan stilzetten in een hoekje en wachten tot het 20graden wordt niet tot de antwoorden behoord.

Ga op de fiets.



Maar dat was toch al s gezegt ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan