Tuono Bastards / Leipe Shit! Deel 20

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Maus: wel een apart verhaal hoor... je bent ook blijkbaar niet de enige met nokkenasproblemen binnen een kilometerstand waarbij ik mijn bedenkingen heb of dit wel acceptabel is(vanuit Aprilia dan)... erg jammer, zorgt ook niet echt voor een betrouwbaar beeld van de V4.. meen mij te herinneren dat ook BORIS van dit forum zo'n probleem heeft gehad?

Begreep wel dat de meeste van deze ratel/nokkenasproblemen zich zouden voordoen bij de Tuono 1000's van 2011 en 2012? Weet niet of iemand dat kan bevestigen?

Heeft mij 2 maanden geleden nog even behoorlijk doen twijfelen of ik wel voor deze V4 zou gaan... heb uiteindelijk iets meer uitgegeven in de hoop dat Aprilia deze problemen met de nieuwere types (vanaf 2015) opgelost zou hebben... maar weet niet of dit dus 'wishful thinking' is...

In ieder geval erg klote voor je Maus!



Heb gisteren nog de velgstriping aangebracht. Met de 'applicator' lukte het niet, dus alles maar even met de hand gedaan.. wel tevreden over het resultaat...

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg



Nu nog mijn Traction Control proberen te calibreren met dank aan de tip van Evo27...
 
@Maus: of zou het wellicht nog te maken kunnen hebben met het feit dat je die open mapping zou hebben geladen?

Vraag me nu nog meer af of ik zelf dus wel voor een Akra zou gaan met daarna het inladen van die open mapping... heb weinig behoefte aan problemen aan mijn fiets...

Kortom; erg vreemd dat je net ná het inladen van jouw open mapping deze problemen hebt gekregen...
 
Hey Dyon!

Staat weer in concours te trappelen! Morgen even rijden, alles weer ververst olieën E.d Alleen de benzinepomp lekkage nog aanpakken. Eerst maar ff rijden!!

En sorry ik verkoop hem niet! Ding is geweldig!
In de toekomst misschien nog de collector mod doen. Welke eprom zit er nu in?

Koop anders weer een tuono!!!

Kijk, goed om te horen! Behalve die rottige lekkage die dus nog steeds de kop op steekt... Tank je altijd 98?

Als je zelf niet aan de eprom hebt gezeten zit de ''titanium evo'' eprom er nog in ;)

Ben nu druk bezig met afstuderen, nog een maandje of 2 knokken en dan moet er een diploma in bezit zijn. Als ik dan een baan vind en ook nog wat geld over hou dan is een Tuono zeer zeker weer één van de dingen die op m'n shortlist komt :X
 
@Maus: wel een apart verhaal hoor... je bent ook blijkbaar niet de enige met nokkenasproblemen binnen een kilometerstand waarbij ik mijn bedenkingen heb of dit wel acceptabel is(vanuit Aprilia dan)... erg jammer, zorgt ook niet echt voor een betrouwbaar beeld van de V4.. meen mij te herinneren dat ook BORIS van dit forum zo'n probleem heeft gehad?

Het heeft niets met nokkenassen te maken. Wat jij denk ik bedoelt is het kleppen stellen. Problemen met een nokkenaskettingspanner zijn niet typisch Aprilia en komen voor zover ik weet ook niet veel voor. Ik heb zelf de kleppen preventief laten controleren bij ~10.000km en er moesten er 6 gesteld worden. Dit schijnt niet ongebruikelijk te zijn. Er gaat een verhaal over nokkenas pitting, maar volgens Roke in Mijdrecht is daar niets van waar. Ook heeft dit echt niets te maken met de Race mapping. Voor de duidelijkheid; dat "gewoon" is een officiele map van Aprilia zelf.

Zelf ook een "leuk" probleem; mijn accu wordt niet meer bijgeladen sinds dit weekend en de accu is niet kapot. Waarschijnlijk de spoel kapot en/of de spanningsregelaar. Vooral dat 1e is een wat duurder grapje '(
 
Laatst bewerkt:
@Maus: wel een apart verhaal hoor... je bent ook blijkbaar niet de enige met nokkenasproblemen binnen een kilometerstand waarbij ik mijn bedenkingen heb of dit wel acceptabel is(vanuit Aprilia dan)... erg jammer, zorgt ook niet echt voor een betrouwbaar beeld van de V4.. meen mij te herinneren dat ook BORIS van dit forum zo'n probleem heeft gehad?

Begreep wel dat de meeste van deze ratel/nokkenasproblemen zich zouden voordoen bij de Tuono 1000's van 2011 en 2012? Weet niet of iemand dat kan bevestigen?

Heeft mij 2 maanden geleden nog even behoorlijk doen twijfelen of ik wel voor deze V4 zou gaan... heb uiteindelijk iets meer uitgegeven in de hoop dat Aprilia deze problemen met de nieuwere types (vanaf 2015) opgelost zou hebben... maar weet niet of dit dus 'wishful thinking' is...

In ieder geval erg klote voor je Maus!


Heb gisteren nog de velgstriping aangebracht. Met de 'applicator' lukte het niet, dus alles maar even met de hand gedaan.. wel tevreden over het resultaat...

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]


Nu nog mijn Traction Control proberen te calibreren met dank aan de tip van Evo27...



Bij Roke zeiden ze, dat Aprilia de latere modellen de nokkenaskettingen gewoon weer van staal gebruikt hebben ipv titanium.. En dat is dus niet voor niks...
 
Laatst bewerkt:
@Maus: of zou het wellicht nog te maken kunnen hebben met het feit dat je die open mapping zou hebben geladen?

Vraag me nu nog meer af of ik zelf dus wel voor een Akra zou gaan met daarna het inladen van die open mapping... heb weinig behoefte aan problemen aan mijn fiets...

Kortom; erg vreemd dat je net ná het inladen van jouw open mapping deze problemen hebt gekregen...


Nee, heeft niks met de mapping te maken. Toen ze mijn motor de werkplaats inreden, zei een monteur meteen al dat het niet best klonk.
 
Het heeft niets met nokkenassen te maken. Wat jij denk ik bedoelt is het kleppen stellen. Problemen met een nokkenaskettingspanner zijn niet typisch Aprilia en komen voor zover ik weet ook niet veel voor. Ik heb zelf de kleppen preventief laten controleren bij ~10.000km en er moesten er 6 gesteld worden. Dit schijnt niet ongebruikelijk te zijn. Er gaat een verhaal over nokkenas pitting, maar volgens Roke in Mijdrecht is daar niets van waar. Ook heeft dit echt niets te maken met de Race mapping. Voor de duidelijkheid; dat "gewoon" is een officiele map van Aprilia zelf.

Zelf ook een "leuk" probleem; mijn accu wordt niet meer bijgeladen sinds dit weekend en de accu is niet kapot. Waarschijnlijk de spoel kapot en/of de spanningsregelaar. Vooral dat 1e is een wat duurder grapje '(


De oudere monteur, ik meen Kees (ook bijRoke), die had het duidelijk over de nokkenaskettingen.
Die zouden van titanium zijn en later door Aprilia zelf vervangen door 'stalen' versies.
Hij had het ook over de kleppen stellen en nog veel meer...
De kleppen zijn bij 21.000 gecontroleerd en vielen allemaal binnen de toleranties.
En bij het kleppen stellen hadden ze van alles moeten vervangen (weet niet meer precies wat allemaal) en hij dacht dat dit allemaal niet gedaan zou zijn.
Ik zie er ook niets van terug op de rekeningen.
 
Laatst bewerkt:
@Daanzzzzz: je kleppen al laten stellen bij 10.000km!?!?! En 6 kleppen die dus blijkbaar niet goed stonden.. da’s wel even schrikken..

Mijn km stand is nu 9.950 dus dan zou ik nu wellicht verstandig eraan doen die kleppen even te laten checken/stellen..?

En het inladen v een open mapping versnelt bv niet het proces dat die kleppen eerder gesteld moegen worden of is niet v invloed op dit probleem?
 
Het heeft niets met nokkenassen te maken. Wat jij denk ik bedoelt is het kleppen stellen. Problemen met een nokkenaskettingspanner zijn niet typisch Aprilia en komen voor zover ik weet ook niet veel voor. Ik heb zelf de kleppen preventief laten controleren bij ~10.000km en er moesten er 6 gesteld worden. Dit schijnt niet ongebruikelijk te zijn. Er gaat een verhaal over nokkenas pitting, maar volgens Roke in Mijdrecht is daar niets van waar. Ook heeft dit echt niets te maken met de Race mapping. Voor de duidelijkheid; dat "gewoon" is een officiele map van Aprilia zelf.

Zelf ook een "leuk" probleem; mijn accu wordt niet meer bijgeladen sinds dit weekend en de accu is niet kapot. Waarschijnlijk de spoel kapot en/of de spanningsregelaar. Vooral dat 1e is een wat duurder grapje '(

mijne met 13000 km gecontroleerd 9 vd 16 kleppen te strak
 
@Maus: dat is wel heeeel vervelend nieuws... is het niet mogelijk dat je toch nog voor een 'second opinion' naar b.v. een andere Aprilia dealer gaat...?

Ik heb ook een vraagje:

Wilde vandaag eens kijken hoe het werkt om de Tuono APRC opnieuw te calibreren. Las dat ik dan vanuit het MENU naar calibration moest gaan, daarop klikken en dan in de 2e versnelling circa 40km/u moet rijden gedurende zo'n 8 seconden, daarna zou de motor van contact af moeten voor 30 sec en dan zou de Traction Control weer goed geïnstalleerd moeten zijn... heb dit zo'n 10x geprobeerd maar lukte me niet.. het is moeilijk om de motor precies op 40 km/u te krijgen, meestal zit je rond de 37 t/m 43 km/u en dat is dus blijkbaar niet goed...???


Ik had er maar 10 meter voor nodig, maar ik dacht dat je 42 moet rijden! Maar check dit ff goed in je manuel van je motor, anders ben je lang rustig aan het rijden!
Je hoeft dit eigenlijk alleen te doen bij een nieuwe band of een andere bandenmaat! Ik deed dit vaak met de wissel naar slicks en als ik eeen nieuwe slick monteerde achter met de zelfde maat dat deed ik hem ook niet calibreren en heb daar nooit wat van gemerkt of dat die het niet deed ofzo.

En ja met kleppenstellen beter voorkomen dan genezen!
 
Laatst bewerkt:
Net weer wat kleine dingetjes aan dat ding gedaan. Stinkt het naar benzine. Ik zag later dat het van het voorste beugeltje uitkomt. Daar waar ik de teflontape had verwijderd, want wie doet daar nou teflon tussen. Nu had ik hem wel nokvol afgetankt maar toch. Iemand dit wel eens gehad? Ik denk dat ik het met Bison kombi power dicht ga lijmen.

tyoZBa3.png


Nieuwe tonnetjes.

Iufo5sJ.png


Nood tonnetje.

0uKDfZc.jpg
 
@Daanzzzzz: je kleppen al laten stellen bij 10.000km!?!?! En 6 kleppen die dus blijkbaar niet goed stonden.. da’s wel even schrikken..

Mijn km stand is nu 9.950 dus dan zou ik nu wellicht verstandig eraan doen die kleppen even te laten checken/stellen..?

En het inladen v een open mapping versnelt bv niet het proces dat die kleppen eerder gesteld moegen worden of is niet v invloed op dit probleem?


V.w.b. kleppen stellen kan ik je niets adviseren. Neem aan dat het bij de 1100 serie wel anders is dan bij de 1000 van 2011 en 2012...

Inladen van andere mapping heeft m.i. niks te maken met de kleppen. Het geeft alleen maar een andere mengsel qua benzine en lucht e.d.
 
@Daanzzzzz: is het probleem al een beetje duidelijk geworden met je accu/spoel? Hoop dat de kosten meevallen als het de spoel is...???

@Maus75: ja als Aprilia per 2015 modellen i.p.v. de titanium nokkenaskettingen vanaf dan weer stalen nokkenaskettingen gaan gebruiken geeft dit toch wel duidelijk aan dat ze erkennen dat het probleem daar heeft gezeten... ben ik achteraf toch wel blij dat ik net ietsje meer heb uitgegeven voor het 2015 model i.p.v. 2013/2014...

@zichthuis/Maus75: ik passeer dit weekend de 10.000 km. Als ik dit zo allemaal lees is het wellicht verstandig om toch ook op tijd die kleppen te laten stellen.. (onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen')...maar dan doe ik dat volgend voorjaar... zal wel niet goedkoop zijn.

Weet iemand of vanaf bouwjaar 2015 bij de Tuono 1100 modellen deze interval van kleppen stellen ruimer is? (b.v. vanaf 20.000km kleppen stellen?)
 
@hornet 46: bedankt voor de tip... ik ga het calibreren dan maar nogmaals proberen voordat ik dit weekend met mijn vrouwtje naar Luxemburg ga...

Maar als ik het ook van Evo27 goed heb begrepen zou het oranje lampje (waarschuwingsmelder dat de Traction Control ingrijpt/werkt) moeten doven wanneer de motor genoeg meters in die 2e versnelling heeft gemaakt...

Zal ook nog eens het boekje erop napluizen...

Maar 1 ding is zeker; erg makkelijk is dat calibreren niet! Had er beter met mijn handjes vanaf kunnen blijven... dacht dat het zo gepiept zou zijn..
 
Ik heb de spoel doorgemeten en die is kapot. Ik wist het niet, maar ik ben er inmiddels wel achter dat dit vaak voor komt. Aprilia heeft pas in 2016 een nieuw model vliegwiel en spoel geïntroduceerd die het probleem op zou moeten lossen.

Kosten nieuwe spoel + vliegwiel (set, beide hebben wijzigingen) ongeveer 400 euro. Mogelijk de spanningsregelaar ook kapot, kosten 130 euro. Als ik het zelf wil fixen heb ik een vliegwieltrekker nodig van 50 euro en een boel tijd want om bij de spanningsregelaar te komen moet de hele voorkant uit elkaar. Nog even aan het afwegen of ik het zelf ga doen of de motor ga wegbrengen.

Wat betreft kleppen stellen; controleren zijn op zich de kosten niet. Dan weet de monteur of er gesteld moet worden of niet. Het stellen zelf is wat duurder, maar voor dat geld heb je wel zekerheid. Wat betreft de interval, Aprilia hanteert zelf 24.000 km voor het kleppen stellen (ook voor de 2012 die ik heb). Kans is aanwezig dat je met 24k te laat bent, dus ja, het hangt af van hoe veel je van gokken houdt :+ Ik was zelf 1000 euro kwijt voor een grote beurt + kleppen stellen en een nieuwe voorband, dus zeg 600-700 euro voor de grote beurt met kleppen stellen.
 
Heb vandaag 15t voortandwiel laten plaatsen op mijn gen 2, het is gelijk een hele andere motor. 1 van de beste mods die je kunt doen imho.
 
@Daanzzzzz: dat is balen zeg.... en ook wel gelijk heeeeeeel erg duur!!! Neem aan dat je boor alles (als je hem weg brengt voor reparatie) wel €800 kwijt bent dan..?? Pfff

Fijn dat ik het nu dan ook weet.. heb een 2015 (1100rr) model dus val dan nog net in het laatste jaar dat ze met dit ‘oudere type’ geleverd werden... dus als ik zo’n probleem krijg dat de accu plat lijkt maar bij het doormeten niet de oorzaak is weet ik dat ik de beurs moet trekken...

En wat betreft de kleppen stellen; ik ga het voor de zekerheid toch maar al dit najaar laten gebeuren.. kost het me wel €700 maar het is me alles waard een goed onderhouden motor te hebben..

Bedankt voor jullie advies mede motor forummers!!
 
@hornet 46: bedankt voor de tip... ik ga het calibreren dan maar nogmaals proberen voordat ik dit weekend met mijn vrouwtje naar Luxemburg ga...

Maar als ik het ook van Evo27 goed heb begrepen zou het oranje lampje (waarschuwingsmelder dat de Traction Control ingrijpt/werkt) moeten doven wanneer de motor genoeg meters in die 2e versnelling heeft gemaakt...

Zal ook nog eens het boekje erop napluizen...

Maar 1 ding is zeker; erg makkelijk is dat calibreren niet! Had er beter met mijn handjes vanaf kunnen blijven... dacht dat het zo gepiept zou zijn..


Het is dat er calibreren in je dashboard komt te staan en als je het gied hebt gedaan dan zie je jou normale dadhboard weer en dan moet je stoppen en uitzetten en dan 30 sec wachten en ja kunt weer blindelings gassen!
Volgens mijn knipper inderdaad je lampje tijdens calibreren.
 
Heb vandaag 15t voortandwiel laten plaatsen op mijn gen 2, het is gelijk een hele andere motor. 1 van de beste mods die je kunt doen imho.

Jep samen met de vering een van de beste mods die je gewoon moet doen. En als je het zelf kan wisselen is het ook nog een van de goedkoopste mods.
Deed ook bij een nieuwe motor eerst vering en kleiner voortandwiel erop. Zelfs bij de V4 Tuono ook gedaan!
 
Laatst bewerkt:
Dat zou zorgelijk kunnen zijn... kleppen zijn dus dichter bij de nokkenas komen te staan. Dat kan imo alleen maar als de klep verder in de zitting van de kop valt. Of al af fabriek te strak...


hoop af fabriek wat te strak ,

hoorde via meerder fora dat er meerdere v4 bij 20000 km de koppen stuk hadden , vandaar
de controle .

mijn schoonzoon heeft dit gedaan , gaat echt veel tijd in zitten en speciaal gereedschap
 
Mijn oer is uit het niets benzine gaan lekken. Paar dagen in de tuin gestaan en niet aangeraakt en op de 5e dag ineens een plas peut onder de brommer. Het lijkt bij de brandstofpomp vandaan te komen. Iemand tips wat het precies kan zijn? Vrij moeilijk te zien omdat alles nat is daar en onmogelijk af te drogen... -O-
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan