Accu laad probleem, wie helpt me! Suzuki srad 98'

21 feb 2017
9
0
Tilburg
Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag op het forum!
Ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen met mijn project.
Ik heb afgelopen jaar een Suzuki Gsxr uit 1998 gekocht en deze omgebouwd.
Heb het subframe van een Gsxr K3/k4 er op gebouwd en er zit een gen 2 neus op.
Na alles aangepast te hebben en ook nog een nieuwe koppeling te hebben gemonteerd, aangezien deze niet wilde stoppen met doorslippen was ik afgelopen zaterdag eindelijk toe aan mijn echte eerste testrit💪🏽
Maar dit was na een ritje van 1uur al snel ten einde gebracht omdat de motor uitviel en nog maar heel langzaam de startmotor rond gooide..... dus met wat geluk thuis toch nog kunnen halen. Accu (nieuw yuasa) gemeten en dit gaf 11,7 aan, oftewel accu laat niet op.....
Ik ging zoeken en kwam er achter dat 2 stekkers die tussen de dynamo en de SR zatten gesmolten waren! Dus een stekker door gesoldeerd en de andere stekker vervanging die bij de SR zit. Ik nogmaals meten met lopende motor. Spanning op accu met stationair toerental 13+ volt, breng toerental naar 5000 en spanning zakt naar 12,7 of 12,5.
Dus het volgende wat ik heb gedaan is de dynamo door gemeten: stationair toerental 25v Ac toerental 5000 geeft de dynamo tussen twee draden 50 tot 60 v Ac af. Na het controleren van het handbook moet dit ook kunnen kloppen.
Verder met de SR deze heb ik vervangen met een die in mijn andere srad zat.... nog steeds het zelfde resultaat..... (SR word redelijk warm). Heb ook al de kabels van de dynamo naar de SR opnieuw gelegd met iets dikkere kabel dan dat het standaard is
Wie o wie kan mij hiermee helpen? ;(
full
 
Heb de weerstand gemeten deze geeft 0,4 ohm aan, lijkt me niet heel raar toch?
Je moet niet de weerstand meten maar het spannigsverlies over de bedrading. Zet de meetpennen aan het begin en het eind van de kabel en meet de spanning in bedrijf. 0.4 ohm is al schrikbarend hoog. Bij 10A ben je dan al 4 volt kwijt.
 
Ik zou even alle drie de fases meten van de dynamo. Voltage wat er uit de ene fase komt die je hebt gemeten ziet er prima uit, alleen is het verschil tussen de fases net zo belangrijk. Je weet nu nog niet of de dynamo goed is namelijk.

Je meet dus tussen draad 1-2, 1-3 en 2-3. Die meting doe je eenmaal stationair en eenmaal bij 3000tpm. Daar komen dus 6 waardes uit en dan pas kan je iets zeggen over de dynamo. Zorg dan ook dat je niet de ene keer bij 2900tpm meet en de andere keer bij 3200tpm want dan heb je ook verschil.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou even alle drie de fases meten van de dynamo. Voltage wat er uit de ene fase komt die je hebt gemeten ziet er prima uit, alleen is het verschil tussen de fases net zo belangrijk. Je weet nu nog niet of de dynamo goed is namelijk.

Je meet dus tussen draad 1-2, 1-3 en 2-3. Die meting doe je eenmaal stationair en eenmaal bij 3000tpm. Daar komen dus 6 waardes uit en dan pas kan je iets zeggen over de dynamo. Zorg dan ook dat je niet de ene keer bij 2900tpm meet en de andere keer bij 3200tpm want dan heb je ook verschil.

Heb het gemeten stationair tussen alle fases zit het tussen de 20 en 22v
5000 toeren zit het allemaal tussen 50 en 53v
 
Ik zou even alle drie de fases meten van de dynamo. Voltage wat er uit de ene fase komt die je hebt gemeten ziet er prima uit, alleen is het verschil tussen de fases net zo belangrijk. Je weet nu nog niet of de dynamo goed is namelijk.

Je meet dus tussen draad 1-2, 1-3 en 2-3. Die meting doe je eenmaal stationair en eenmaal bij 3000tpm. Daar komen dus 6 waardes uit en dan pas kan je iets zeggen over de dynamo. Zorg dan ook dat je niet de ene keer bij 2900tpm meet en de andere keer bij 3200tpm want dan heb je ook verschil.

Klopt maar dan ook meteen controleren of de 3 fases geen massa maken want dan heb je gewoon een doorgefikte spoel (wat heel goed mogelijk is als je stekkers ook gesmolten zijn)
 
Laatst bewerkt:
Heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn srad uit 1998 .
Eerst SR vervangen maar gaf dezelfde resultaten te lage laadspanningen .
Het bleek na speurwerk spanningsverlies te wezen in de kabelboom.
Ik had een oudere draadboom van een SRAD nog liggen en heb deze afgepeld, en wat bleek de plussen en de minnen heeft Suzuki met lullige messing klemmetjes met elkaar verbonden. Blijkbaar onstaat er na verloop van tijd overgangsweerstand hierin. Ik verloor pakem beet 1 a 1.5 volt bij belasting(5000 tpm) over de kabels. Wat heb ik gedaan een nieuwe plus draad op de plus van de accu gezet met zekering 30 A er tussen. En een min draad rechtstreeks op de min van de accu gezet. Resultaat 14,5 volt bij 5000 tpm en stationair 13,4 volt ipv die lage waarden in originele toestand. Tot op heden nog steeds helemaal goed. Aangezien jij ook hetzelfde type motor hebt zal het mij niet verbazen dat dit ook het geval is . vdv had het bij het juiste antwoord.
 
Laatst bewerkt:
Ik zat er aan te denken om het er bij te zetten, logica zei van niet, maar wat zot zegt wist ik niet. Weer wat geleerd. :)
is afhankelijk van de hoeveelheid isolatie beschadiging (lekstroom) Verder de gelijkheid, ze zijn allemaal verbonden, dus 1 aan massa is allemaal aan massa. Wanneer dat ook nog vlak bij de knoop is blijft het helemaal redelijk gelijk.
 
Ik heb precies hetzelfde recent gehad als TS met mijn SRAD uit 1998.

Ook TL types hebben hier last van .

het komt vaak voor enz. maar 100%? Nee. 100% wordt veel te vaak misbruikt hier. Je weet het bijna zeker. Ja, dat snap ik, maar 100% weet je pas na reparatie en controle.
 
als er een spoel aan de massa ligt, gaat het dan genoeg spanning geven, en evenveel als een ander spoel dat niet aan de massa ligt ?

Ik heb dit probleem aan de hand gehad met een RSV1000R. Stekkers tussen dynamo en SR gecorrodeerd en dus uiteindelijk gesmolten, één spoel te warm geworden waardoor de hars deels gesmolten was en dan geeft je dynamo ook wisselstroom (AC) via de massa op een systeem dat op gelijkspanning werkt (DC). Vind je accu ook niet fijn...

Kan ook zeer goed spanningsverlies zijn zoals hierboven reeds aangegeven.

EDIT: ook bij deze Aprilia waren er draden in de originele draadboom 'verlengd' met koperen knijp-elementjes... :N
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan