Weerstandvraagje over bobines & kabels, oldtimer

mathh

MF veteraan
12 jul 2005
4.849
221
Beek (Lb)
Ik heb bezig met het opbouwen van een Benelli Sei 750. Heeft lang in een kelder uit elkaar gelegen maar het blok zat werkend in een hardtail frame waar vaker mee gereden werd. Ben nu dus met het oude blok in het correcte frame met de electronica begonnen.
Feit is dat de originele bobines van de 750 Sei een weerstand van 4.7 Ohm moeten hebben, de originele bougiekabels hebben van die radio ontstoorblokjes erin zitten. De originele bobines zijn kaduuk. Het blok toen het in het hardtailframe gemonteerd was, liep als een zonnetje op ex Honda CBX1000 bobines van 2.2 Ohm met Honda bougiekabels zonder ontstoring.
Een maat van me vertelde dat het verschil in de weerstand van de bougiekabels zit: geen ontstoring > minder weerstand > bobines met minder weerstand nodig ...
Kan er echter weinig van vinden... Mijn vraag is dus: kan ik met de CBX1000 bobines verder blijven rijden?


full
 
Alles weet ik er ook niet vanaf maar je hebt het hier over twee verschillende weerstanden denk ik. Een bobine heeft een primaire weerstand (tussen de voeding en de massa van de bobine) en een secundaire weerstand (tussen de bougiekabel en de massa).

voor puntjesontstekingen wordt vaak een vrij hoge primaire weerstand aangehouden >4-5 ohm. Daardoor wordt de stroom door de punten beperkt en brandden ze minder in (U=IxR). Secundaire weerstanden zijn veel hoger. 5-10 KOhm of meer zijn normaal.

electr. onstekingen hebben vaak een andere schakeling waardoor ze een lage weerstand op de bobine lekker vinden, hogere stroom, theoretisch betere vonken.

Let op, dit gaat niet altijd zo op.

Bij bougiedoppen met onstoring praat je over ontstoring aan de secundaire zijde. Meestal praat je dan over doppen met een 5 KOhm weerstand oid. De weerstand kan ook in de bougie zitten (bv. NGK BPR waarbij de R voor Resistor=weerstand staat).

Ik denk dat je naar de ontsteking van die Sei moet kijken. Zijn het punten blijf dan bij een bobine met een vrij hoge weerstand.

Universele bobines zijn voor niet teveel geld nieuw te koop.

Benno
 
Laatst bewerkt:
Alles weet ik er ook niet vanaf maar je hebt het hier over twee verschillende weerstanden denk ik. Een bobine heeft een primaire weerstand (tussen de voeding en de massa van de bobine) en een secundaire weerstand (tussen de bougiekabel en de massa).

voor puntjesontstekingen wordt vaak een vrij hoge primaire weerstand aangehouden >4-5 ohm. Daardoor wordt de stroom door de punten beperkt en brandden ze minder in (U=IxR). Secundaire weerstanden zijn veel hoger. 5-10 KOhm of meer zijn normaal.

electr. onstekingen hebben vaak een andere schakeling waardoor ze een lage weerstand op de bobine lekker vinden, hogere stroom, theoretisch betere vonken.

Let op, dit gaat niet altijd zo op.

Bij bougiedoppen met onstoring praat je over ontstoring aan de secundaire zijde. Meestal praat je dan over doppen met een 5 KOhm weerstand oid. De weerstand kan ook in de bougie zitten (bv. NGK BPR waarbij de R voor Resistor=weerstand staat).

Ik denk dat je naar de ontsteking van die Sei moet kijken. Zijn het punten blijf dan bij een bobine met een vrij hoge weerstand.

Universele bobines zijn voor niet teveel geld nieuw te koop.

Benno

Zitten gewoon de standaard puntjes in. De vorige eigenaar heeft me verteld dat de electronische ontsteking (die ik erbij kreeg) voor geen enkele verbetering zorgde..
Het gaat me niet zozeer om de kosten maar meer over het begrijpen en dat ik zo weinig mogelijk wil wijzigen omdat hij zo goed liep..
 
Terug
Bovenaan Onderaan