Riant te hoog toerental

Niels558

MF'er
22 feb 2017
33
12
Oosterbeek
Hallo sleutelaars,

Na gevoelsmatig het halve internet te hebben afgestruind, waaronder ook de topics op MF waarin de woorden 'hoog' en 'toerental' staan: ik kom er niet uit..

Ik ben een BMW R100RS aan het versleutelen, dat wil zeggen, behalve dat er voor het oog en in de elektra een hoop veranderd is, heb ik niet aan het blok gezeten. Wel is het luchtfilter eraf geweest, maar de carburateurs zijn blijven zitten en waren in eerste instantie onaangeroerd.
Na stilstand van een maand of 3 voor het eerst het blok weer willen laten pruttelen, maar dat gaat iets TE enthousiast.. Nu er geen toerenteller meer opzit is het schatten, maar het lijkt op te lopen vanaf een normaal toerental richting iets wat suicidaal voor een motorblok klinkt, op dit punt draai ik dan de sleutel ook maar weer terug. Van starten tot uitzetten zal een seconde of 10 duren met de choke open. Met de choke dicht vliegt het toerental direct op en duurt deze riedel maar seconde of 3.

Ik heb in eerste instantie het probleem gezocht in valse lucht tussen de carburateur en de cilinder, maar naast dat ik optisch geen gebreken zie schommelt het toerental ook niet anders op het moment dat ik er een bus remreiniger langs spuit.

De gaskabels, waar een andere gashendel op zit, lopen soepel en hebben mijn inziens voldoende speling, ik kan met de vinger de hendel nog geforceerd terugduwen aan beide kanten, maar dit heeft geen effect.

De stationairschroeven raken de hendel niet, dus deze kunnen niet te ver zijn ingedraaid.

De mengschroeven hebben inmiddels alles van volledig in tot volledig uit gehad, wat me daarin opvalt is dat dit geen enkel effect heeft op het toerental. Dat betekend dus ook niet als de schroeven volledig(!) zijn ingedraaid..

Ik heb dus wat pogingen gedaan, helaas tot nu toe zonder effect. Mocht iemand hier een gouden tip hebben of opmerkingen van dingen die ik niet volledig of goed gedaan heb: Graag!
Onder het motto 'naar de garage gaan kan iedereen';)

Dank,

Niels
 
Ten eerste heb je geen carburateurs.
Daarna, Gooi de accu los. Wacht even tot de boze geesten weg zijn. Sluit dan de accu weer aan. Zet het contact aan en doe de gashandle een paar keer helemaal open en weer dicht.
De computer moet waarschijnlijk de TPS opnieuw inleren.
 
Laatst bewerkt:
Ten eerste heb je geen carburateurs.
Daarna, Gooi de accu los. Wacht even tot de boze geesten weg zijn. Sluit dan de accu weer aan. Zet het contact aan en doe de gashandle een paar keer helemaal open en weer dicht.
De computer moet waarschijnlijk de TPS opnieuw inleren.

Ik ben bang dat je de motor verwisseld met een moderne GS..? Die van mij komt uit '77, heeft geen computers en wel carburateurs;)
 
Had zo'n probleem ook met een 4 cilinder en carburateurs. De vlinderkleppen (althans ik denk dat ze zo heten) stonden niet synchroon en te ver open.
Afgesteld en klaar.

Ik heb netjes de buizen richting luchtfilter weer aangesloten voor ik ben gaan proberen. Ik heb ze er net vanafgehaald om te kijken, maar ik zie zonder lopende motor de hele schuif niet bewegen bij gasgeven..(?!)
Echter reageert de motor als hij loopt wel op gas geven, maar heb ik nog niet kunnen kijken wat er optisch gebeurd als ik dat doe, ik kan de buurkinderen er even niet voor wakkermaken.. Bij mijn andere motor bewegen schuiven wel gewoon bij gasgeven zonder lopende motor..
 
Ik heb netjes de buizen richting luchtfilter weer aangesloten voor ik ben gaan proberen. Ik heb ze er net vanafgehaald om te kijken, maar ik zie zonder lopende motor de hele schuif niet bewegen bij gasgeven..(?!)
Echter reageert de motor als hij loopt wel op gas geven, maar heb ik nog niet kunnen kijken wat er optisch gebeurd als ik dat doe, ik kan de buurkinderen er even niet voor wakkermaken.. Bij mijn andere motor bewegen schuiven wel gewoon bij gasgeven zonder lopende motor..
Wat voor 1 is dat?

Gaat niet om de schijf. Het is niet zoals bij je brommer als je aan je gashendel draait dat de gas schijf omhoog gaat.
Die klep die ik bedoel zit daar weer voor. Die gaat open en dicht als je aan je gashendel draait.
 
Laatst bewerkt:
De stationairschroeven raken de hendel niet, dus deze kunnen niet te ver zijn ingedraaid.


Niels


Als je het hebt over de stationairschroeven hebt waar ik nu aan denk, namelijk degenen bij de carburateurs, dan klopt hier volgens mij iets niet helemaal.

Bij de carbs die ik ken moet de schijf daar bij gas volledig los tegen de stationair schroef komen. ALs je de gashendel (aan het stuur) de kabels volledig los maakt wordt het dan beter?

Of die ouwe BMW shit heeft een ander systeem dan ik gewend ben :)


/edit nog een plaatje gevonden die volgens google bij deze motor hoort:
bintune.jpg


De trottle adjust screw zou je in principe de stationair mee af moeten kunnen stellen als het werkt zoals ik denk.

db
 
Laatst bewerkt:
Ik heb netjes de buizen richting luchtfilter weer aangesloten voor ik ben gaan proberen. Ik heb ze er net vanafgehaald om te kijken, maar ik zie zonder lopende motor de hele schuif niet bewegen bij gasgeven..(?!)
Echter reageert de motor als hij loopt wel op gas geven, maar heb ik nog niet kunnen kijken wat er optisch gebeurd als ik dat doe, ik kan de buurkinderen er even niet voor wakkermaken.. Bij mijn andere motor bewegen schuiven wel gewoon bij gasgeven zonder lopende motor..

CV carbs?

blijft een van je schuiven hangen?
 
Wat voor 1 is dat?

Gaat niet om de schijf. Het is niet zoals bij je brommer als je aan je gashendel draait dat de gas schijf omhoog gaat.
Die klep die ik bedoel zit daar weer voor. Die gaat open en dicht als je aan je gashendel draait.


Dat is een Ducati, met Dellorto carbs. Als ik de schuif met de vinger omhoogduw en naar de vlinderklep kijk lijkt deze heel iets open te staan, helemaal zeker durf ik het niet te zeggen, het is een wat vreemde hoek om te zien.
Is die klep handmatig bij te stellen?
 
Als je het hebt over de stationairschroeven hebt waar ik nu aan denk, namelijk degenen bij de carburateurs, dan klopt hier volgens mij iets niet helemaal.

Bij de carbs die ik ken moet de schijf daar bij gas volledig los tegen de stationair schroef komen. ALs je de gashendel (aan het stuur) de kabels volledig los maakt wordt het dan beter?

Of die ouwe BMW shit heeft een ander systeem dan ik gewend ben :)


/edit nog een plaatje gevonden die volgens google bij deze motor hoort:
[afbeelding]

De trottle adjust screw zou je in principe de stationair mee af moeten kunnen stellen als het werkt zoals ik denk.

db


Ik heb de Trottle adjust screw bedoeld inderdaad, deze raakt de arm niet, dus staat in ieder geval niet te hoog afgesteld. De gaskabels loshalen, aan welke van de 2kanten ook heeft geen invloed...

Het zijn inderdaad CV carbs, de schuiven zijn allebei in de onderste stand en kunnen zonder noemenswaardige weerstand gewoon omhoog geduwd worden. vallen ook weer direct naar benenden.

Niels
 
Ik zie geen ontbrekende dopjes of kapjes.. Ik zal kijken of de vlinderklep handmatig te stellen is, en of deze inderdaad iets open blijft staan bij gas dicht.

@janbros: bedoel je te zeggen dat het iets intrekken van de gaskabel (dit is wat de 'trottleadjustscrew' doet) mijn probleem zou oplossen?! Het wordt in ieder geval de eerste poging morgenmiddag!
 
:^ :^ :^

[afbeelding]

Nou is de foto een R1100, maar een R100 heeft her en der splittersen dergelijke zitten. Ergens zit een gaskabel niet goed op zijn plek.

Kijk, met zo''n uitleg snap ik in elk geval wat je bedoeld! Ik heb de kabels tot in den treure nagelopen, en ook als ik ze loshaal aan de carburateurzijde blijft het probleem zich voordoen.. enfin, ik loop ze plichtsgetrouw nog eens na, maar vrees dat dit ook het probleem niet is..
 
Kijk, met zo''n uitleg snap ik in elk geval wat je bedoeld! Ik heb de kabels tot in den treure nagelopen, en ook als ik ze loshaal aan de carburateurzijde blijft het probleem zich voordoen.. enfin, ik loop ze plichtsgetrouw nog eens na, maar vrees dat dit ook het probleem niet is..

Als je de gaskabels van beide carburateurs loshaalt en hem start loopt ie nog steeds hoog? Dan zijn het niet de gaskabels inderdaad.

Ergens een stukje terug zeg je dat de gaskleppen niet tegen de stationairschroeven liggen. Dat is al iets wat niet hoort. Het schroefje bepaalt de stand van de klep in rust (en dus mede het stationairtoerental).

Edit: Hiero, of ik begrijp niet helemaal wat je hier mee bedoelt;

Ik heb de Trottle adjust screw bedoeld inderdaad, deze raakt de arm niet
 
Laatst bewerkt:
Als je de gaskabels van beide carburateurs loshaalt en hem start loopt ie nog steeds hoog? Dan zijn het niet de gaskabels inderdaad.

Ergens een stukje terug zeg je dat de gaskleppen niet tegen de stationairschroeven liggen. Dat is al iets wat niet hoort. Het schroefje bepaalt de stand van de klep in rust (en dus mede het stationairtoerental).

Edit: Hiero, of ik begrijp niet helemaal wat je hier mee bedoelt;

Je begrijpt me! In de veronderstelling dat deze schroef wellicht te ver ingedraaid zat, ben ik deze beide rustig gaan terugschroeven, totdat er een ruimte begon te ontstaan tussen schroef en arm. Vanaf dat punt heeft hij geen functie meer en kan dus niet te ver ingedraaid meer zitten.
 
:^ :^ :^

[afbeelding]

Nou is de foto een R1100, maar een R100 heeft her en der splittersen dergelijke zitten. Ergens zit een gaskabel niet goed op zijn plek.
Ik weet zeker dat ik 1100 gelezen heb, maar goed.
Een echte RS met de carburateur zoals op het plaatje hierboven heeft geen splitter. Er zitten dubbele gaskabels op.
Maar bij afstellen is het eerste dat je doet zorgen dat je een halve centimeter speling op de kabels hebt.
Deze motor heeft ook een mechanische vervroeger. Daar kunnen de veertjes van kapot en de gewichtjes kunnen vast zitten, dan loopt hij ook hoog stationair.
 
Terug
Bovenaan Onderaan