Honda cb550 loopt op 2 cylinders

Jeroen Duc

Die hard MF'er
28 mrt 2003
338
0
Iemand een tip om me op weg te helpen? Mijn cb heeft lang stil gestaan en loopt na het schoonmaken van de carburateurs alleen op twee cylinders 3/4. Nummer 1/2 worden niet heet bij het spruitstuk.

Waar zie ik iets over het hoofd?
 
Carburateurs echt goed schoon maken.

Ontsteking werkt zo te lezen goed want cilinder 1 en 4 zitten op 1 bobine en cilinder 2 en 3 op de andere.
Tenminste als je de bougiekabels in de juiste volgorde hebt geplaatst.
En de juiste set contactpunten de juiste bobine aan sturen.
Wel compressie op alle cilinders?

Worden de bougies van de koud blijvende cilinders wel nat van de benzine?
 
Laatst bewerkt:
Heb een soortgelijk iets gehad met een GS550 (die ook lang had stil gestaan)
Toen bleek dat 1 setje contact punten slecht contact te maken, geloof dat ik steeksleutel 5.5 nodig was om het weer vast te zetten.

Duss idd wad daddyphilipsen zegt, controleer of bougies 2 en 3 nat worden.
 
Misschien blijft het vlotter(-ventiel) van de carbs even hangen? Geef er eens een tik met het heft van een schroevendraaier tegenaan en probeer het dan nog eens? (vlug gedaan, misschien effect)
 
Waarschijnlijk de contactpunten, die zijn zeer eenvoudig te controleren.

Edit: dit klopt niet, niet goed gelezen. :z
 
Laatst bewerkt:
Cilinders 1 en 2 doen niet mee en die lopen op 2 verschillende sets punten. (1>4 en 2>3)

Gezien cilinders 1 en 2 niet werken nadat de boel is "schoon gemaakt", moet het probleem in de carburatie zitten. Ik zet in op bijv. verkeerd om gemonteerde vlotters / vlotternaalden.

Zijn de bougies van 1 en 2 nat na een goede start poging?
 
Wat vaak wordt vergeten met het schoonmaken van de carburateurs zijn de stationair sproeiers. Die doen over een groot gebied nog "mee"

Bij mijn CB750 was er 1 verstopt, duurde best lang voordat ik daar achter was.

Ik kon er niet doorheen kijken eerst. Met een lamp erachter goed te zien.
full
 
Voordat je super moeilijk gaat lopen doen met de carbs.

Check eerst eens of je wel een vonk hebt.

Toevallig 2 kapotte bougie's , zou kunnen..

Beste is ook om altijd 1 reserve bougie te hebben die je alleen gebruikt om te testen.
 
Voor een paar euro koop je een handig tooltje bij de automaterialen zaak welke je bij draaiende motor tegen de bougiekabel aan kunt houden en welke dan aangeeft of je vonk hebt.

Vonkentester - TE250 - Midlock - KRAMP

Ik gebruik hier de timinglight voor, doet precies hetzelfde.
Laat nog gedaan bij de oude zijklepper, kon zo zien welke niet meedeed, verrot makkelijk manier op motoren met meerdere cilinders :)
 
Wat nog veel vaker niet gedaan wordt of vergeten is om de mengsel/lucht schroeven er helemaal uit te draaien en ook dat gedeelte van de carbs goed schoon te maken en dan wil het ook niet op die cilinders lopen.
 
Voordat je super moeilijk gaat lopen doen met de carbs.

Check eerst eens of je wel een vonk hebt.

Toevallig 2 kapotte bougie's , zou kunnen..

Beste is ook om altijd 1 reserve bougie te hebben die je alleen gebruikt om te testen.
Nee dat kan niet.
Cilinder 2 en 3 vonken tegelijk en ook 1 en 4.
Als 1 en 2 niet meelopen moet het een brandstof probleem zijn.
 
Laatst bewerkt:
Kan wel degelijk hoor, bougies die samen kapot gaan is niet waarschijnlijk maar zeer wel mogelijk en heeft dan niets te maken met welke cilinders er op dezelfde bobine zitten.
Storingen zijn heel vaak een optelsom van meerdere optredende fouten.
Dus zou ook best het aan 1 kant niet goed aanklikken van de bougiekappen kunnen zijn o.i.d.
Dus volgens een systeem de fout zoeken is het beste.
Stap 1 op alle vier maar voornamelijk de niet werkende cilinders de vonk controleren.
Stap 1a zou kunnen zijn de bougie kabels bij de cilinder omwisselen en dit per bobine doen. Ik ga hier uit van aangegoten kabels aan de bobine wat bij dit type motor nog vaak zo is. Zo niet kun je ze ook bij de bobine wisselen.
Zo heb ik bij een vakantie in Spanje ooit snel de oorzaak van een motor op 2 cilinders opgespoord. Mijn toenmalige CB1100F liep op 2 cilinders, na een korte controle wist ik welke cilinders de geest hadden gegeven en omwisselen van beide bobines had tot gevolg dat ie op de beide andere cilinders ging lopen. dus op zoek naar een nieuw Bobine.
Ik wist op deze manier gelijk dat het niet de pulsgever of de CDI was.
Volgens de fout hier genoemd met cilinder 1 en 2 zal het niet de bobine zijn, maar kan nog wel het onjuist aansluiten van de kabels naar de bougies zijn als die los zijn geweest.
Stap 2 nadat hij even heeft gedraaid (of is rondgedraaid door de startmotor) controleren of de bougies vochtig zijn.
Dan heb je de twee belangrijkste oorzaken voor niet draaien gehad. nl. geen vonk of geen brandstof.
 
Kan wel degelijk hoor, bougies die samen kapot gaan is niet waarschijnlijk maar zeer wel mogelijk en heeft dan niets te maken met welke cilinders er op dezelfde bobine zitten.
Storingen zijn heel vaak een optelsom van meerdere optredende fouten.
Dus zou ook best het aan 1 kant niet goed aanklikken van de bougiekappen kunnen zijn o.i.d.
Dus volgens een systeem de fout zoeken is het beste.
Stap 1 op alle vier maar voornamelijk de niet werkende cilinders de vonk controleren.
Stap 1a zou kunnen zijn de bougie kabels bij de cilinder omwisselen en dit per bobine doen. Ik ga hier uit van aangegoten kabels aan de bobine wat bij dit type motor nog vaak zo is. Zo niet kun je ze ook bij de bobine wisselen.
Zo heb ik bij een vakantie in Spanje ooit snel de oorzaak van een motor op 2 cilinders opgespoord. Mijn toenmalige CB1100F liep op 2 cilinders, na een korte controle wist ik welke cilinders de geest hadden gegeven en omwisselen van beide bobines had tot gevolg dat ie op de beide andere cilinders ging lopen. dus op zoek naar een nieuw Bobine.
Ik wist op deze manier gelijk dat het niet de pulsgever of de CDI was.
Volgens de fout hier genoemd met cilinder 1 en 2 zal het niet de bobine zijn, maar kan nog wel het onjuist aansluiten van de kabels naar de bougies zijn als die los zijn geweest.
Stap 2 nadat hij even heeft gedraaid (of is rondgedraaid door de startmotor) controleren of de bougies vochtig zijn.
Dan heb je de twee belangrijkste oorzaken voor niet draaien gehad. nl. geen vonk of geen brandstof.

:t
Analytisch storingzoeken noemt men dat.
 
Bedankt Allen en Tetter,

De stationair sproeiers waren sowieso vies.

De vlotterkamers van 1 en 2 zijn compleet droog.....geen druppel benzine in. Ga nu verder zoeken..

Wat vaak wordt vergeten met het schoonmaken van de carburateurs zijn de stationair sproeiers. Die doen over een groot gebied nog "mee"

Bij mijn CB750 was er 1 verstopt, duurde best lang voordat ik daar achter was.

Ik kon er niet doorheen kijken eerst. Met een lamp erachter goed te zien.
[afbeelding]
 
Bedankt Allen en Tetter,

De stationair sproeiers waren sowieso vies.

De vlotterkamers van 1 en 2 zijn compleet droog.....geen druppel benzine in. Ga nu verder zoeken..
Vlotternaald filters verstopt? Vlotterhoogte verkeerd? Vlotter die blijft hangen? De keuze is reuze :p
 
Laatst bewerkt:
Wat sammie dus zei... even tikken met de achterkant van een schroevendraaier op de carbs..

Als je met oude troep rijd hoor je zulke dingen eigenlijk ook wel te weten..
 
Ok top!

He Ed jij bent zeker zo geboren met je kennis 😆. Verplaats je ook in iemand die misschien mindere kennis heeft maar wel veel plezier in heeft in "die oude troep"
 
Kan wel degelijk hoor, ...
Nou volgens mij niet dus. De cilinders 1 en 4 en ook 2 en 3 staan in serie en vonken tegelijk. Als cilinder 1 niet vonkt dan kan cilinder 4 ook niet vonken. Dus als bougie 1 stuk is kan cilinder 4 niet vonken. Ze vallen dus altijd per paar uit. Vandaar dat het erg onwaarschijnlijk is dat een storing op 1 en 2 een ontstekingsprobleem is. Ik zou daar in eerste instantie niet van uitgaan. Ik zeg bewust onwaarschijnlijk want je zou je kunnen voorstellen dat zowel bougie 1 als 2 een lekstroom geeft aan de buitenzijde. In dat geval zou je het echter wel kunnen zien, horen en misschien zelfs ruiken :+ .
 
Ok top!

He Ed jij bent zeker zo geboren met je kennis 😆. Verplaats je ook in iemand die misschien mindere kennis heeft maar wel veel plezier in heeft in "die oude troep"

Ik denk dat hij het met een vette ;) bedoelt. Maar het klopt. Ik heb ook een paar keer stilgestaan na een km ofzo nadat de vlotterkamer leeggereden was. Met een paar nieuwe vlotternaalden gaat het vast beter. Succes
 
Ja zal setjes bestellen. Nu carburateur schoongemaakt. Loopt die op 1 en 3. Nu 2/4 koud huhhh snap er helemaal niets meer van. Toch maar en ultrasoon bad en nieuwe setjes revisie carburateur erin...
 
Bedankt Allen en Tetter,

De stationair sproeiers waren sowieso vies.

De vlotterkamers van 1 en 2 zijn compleet droog.....geen druppel benzine in. Ga nu verder zoeken..

1 en 2 zitten op dezelfde benzine leiding ? Kraan niet verstopt ?

Wel raarrrrrrdroge carb, maar volgens je eerste verhaal wel gelopen op cyl 2 ...

Ach als hij het dan straks goed doet is het des te leuker :]
 
Vandaag bougie vernieuwd en nu al drie lopende cylinders. One2go 😊

1 en 2 zitten op dezelfde benzine leiding ? Kraan niet verstopt ?

Wel raarrrrrrdroge carb, maar volgens je eerste verhaal wel gelopen op cyl 2 ...

Ach als hij het dan straks goed doet is het des te leuker :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan