ZXR400 lekt benzine vanuit de tank in blok

nico95

Die hard MF'er
11 okt 2015
309
73
Roden
Hallo,

Ik heb het volgende probleem met mijn ZXR400 uit 93: er lekt benzine door de kraan en pomp via een klep oid het blok in.

Nadat hij een ongeveer 2 maanden stil had gestaan zou ik mijn motor weg brengen voor kleppen stellen. bleek dat het hele carter vol stond met een benzine/olie mengsel, bijna hele tank leeggelopen. benzine kraan stond wel open, maar dat is eerder nooit een probleem geweest.

mijn idee was, olie af tappen, verversen en weer gaan. niet dus, blok wilde niet rond. motor vervolgens op een aanhanger weggebracht en laten fixen door de plaatselijke motormonteur. Deze heeft de tank met kraan dicht nog een paar dagen laten staan en deze bleek zo niet te lekken. Oplossing: kraan dicht als motor weg wordt gezet.

Afgelopen week kwam ik de schuur waar de motor staat binnen en rook het erg naar benzine, toch maar even gekeken en jawel, hele carter weer vol. bleek dat de knop van de kraan wel gedraaid was maar de kraan zelf niet '( .

Om te voorkomen dat de kraan vaker niet goed dicht zit ( of dat ik het gewoon vergeet) vraag ik mij af waarom dit zo opeens opdoet? nogmaals, eerder heeft de motor ook wel eens langer dan een maand stil gestaan en was er niets aan de hand.

er is mij verteld dat er in de benzinepomp ook een klep zit, is dit juist? als deze doorlekt zal dat een goede oorzaak kunnen zijn.
 
de kraan is, wanneer deze dicht staat ook goed dicht. op reserve en open gaat hij meteen lopen. dit lijkt mij een correcte werking van de kraan?

Dat laat zich raden.

Dicht is dicht, punt uit. Er mag dus absoluut geen benzine meer door de kraan komen.

Open is open, dus volle benzinestroom naar de carburateurs.

Reserve wil zeggen dat je hoog nodig op zoek moet gaan naar een tankstation voor een verse voorraad benzine. Ook omdat je in de standje reserve de vuiligheid die je na verloop van tijd onderin de tank opbouwd meegezogen word naar de carburateurs. :Y


Maar boven alles geldt: Doe na het rijden :] de kranen dicht!!!
 
Laatst bewerkt:
dat is nu ook het idee, ik wil alleen voorkomen dat ik weer alles opnieuw kan doen als ik het eens vergeet, en gezien het eerder ook altijd goed was, heb ik dat nu graag ook weer ;)

maar als de kraan kan worden uitgesloten blijven de vlotternaalden over. is hier een truc/tip/manier voor om te checken of deze nog juist afsluiten?

mijn carb ziet er als volgt uit:

full


en zo op de motor:

full


kan ik 1 van de zwarte doppen los draaien om zo de naald eruit te halen en te bekijken? of heeft dat direct gevolgen voor de afstelling oid?
 
Laatst bewerkt:
Als je eerst de onderstaande foto aanklikt word alles lekker groot weergegeven.

clean-jets-etc..jpg


Van onder naar boven zie je de vlotterbakken, de vlotters (die zwarte dingen) en daarboven de pakkingen en wat je er zoal aan zult treffen.

Die kleine zwarte puntige dingetjes die je bovenin de pakkingen ziet liggen zijn nou de vlotternaalden.
 
Laatst bewerkt:
controleer ook of de drijvertjes lek zijn. Indien lek, vervangen. Want een lekke drijver vult zich met benzine en heeft dan minder drijfvermogen. resultaat is dat je vlotternaald niet meer af sluit.
 
dank voor alle reacties!

ik heb inmiddels de carburateurs eraf gehaald en met een trechter erop eerst maar even gekeken welke er lekt. als hij gewoon horizontaal staat geen enkele dus.. hij begint pas te lekken als hij scheef staat(heb geprobeerd hem onder een zelfde hoek te zetten als wanneer de motor op de standaard staat). eentje lekt overduidelijk en een tweede licht. wanneer ik tijd heb zal ik kijken of ik de oorzaak kan vinden mbv jullie reacties. zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten nu ik weet dat hij alleen lekt als hij scheef staat?
 
Kijk ook even of er ergens een brandstof filter tussen zit.
Een stukje roest of een korreltje zand zorgt er soms ook voor dat een vlotternaald niet goed afsluit.

Je zou de kraan moeten kunnen laten open staan, maar dan verdampt er ook steeds wel wat benzine uit je carburateeurs en heb je ook meer kans op zo'n lekkage.

Membraam kraan die op vacuüm van je inlaat werkt, zou hier ideaal zijn.
Dat zie je bij nieuwere motoren die nog carbs hebben.

Als je zo'n kraan kunt vinden dan met een nippeltje op een van je inlaatrubbers het vacuüm slangetje en dan heb je een automatische benzinekraan.
 
de filter is er 10km geleden tussen, zat er eerst niet tussen. wat wel heel goed zou kunnen verklaren dat er troep in de carburateur zit. wat ik mij vooral afvraag is of er een duidelijke reden is aan te wijzen dat hij enkel lekt wanneer hij scheef hangt?
 
als de motor scheef staat hangen de carbs ook scheef maar het vloeistof niveau in de carbs blijft wel horizontaal staan. Daardoor zal de vloeistof de aansluiting tussen carb en vlotterbakje overlappen, als de pakking daar tussen niet goed sealt zal het daar gaan zweten of lekken
 
Dat verklaart wel lekkage onder de motor, maar niet naar de cilinders toe en uiteindelijk in het carter, want dan moet het wel via de niet goed afsluitende vlotternaalden blijven doorstromen.

Recht neerzetten (middenbok) heeft wel de voorkeur natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan