ZXR400 lekt benzine vanuit de tank in blok

nico95

Die hard MF'er
11 okt 2015
309
73
Roden
Hallo,

Ik heb het volgende probleem met mijn ZXR400 uit 93: er lekt benzine door de kraan en pomp via een klep oid het blok in.

Nadat hij een ongeveer 2 maanden stil had gestaan zou ik mijn motor weg brengen voor kleppen stellen. bleek dat het hele carter vol stond met een benzine/olie mengsel, bijna hele tank leeggelopen. benzine kraan stond wel open, maar dat is eerder nooit een probleem geweest.

mijn idee was, olie af tappen, verversen en weer gaan. niet dus, blok wilde niet rond. motor vervolgens op een aanhanger weggebracht en laten fixen door de plaatselijke motormonteur. Deze heeft de tank met kraan dicht nog een paar dagen laten staan en deze bleek zo niet te lekken. Oplossing: kraan dicht als motor weg wordt gezet.

Afgelopen week kwam ik de schuur waar de motor staat binnen en rook het erg naar benzine, toch maar even gekeken en jawel, hele carter weer vol. bleek dat de knop van de kraan wel gedraaid was maar de kraan zelf niet '( .

Om te voorkomen dat de kraan vaker niet goed dicht zit ( of dat ik het gewoon vergeet) vraag ik mij af waarom dit zo opeens opdoet? nogmaals, eerder heeft de motor ook wel eens langer dan een maand stil gestaan en was er niets aan de hand.

er is mij verteld dat er in de benzinepomp ook een klep zit, is dit juist? als deze doorlekt zal dat een goede oorzaak kunnen zijn.
 
nooit geen andere benzine getankt als eerst, dus lijkt me ontzettend stug dat dat het is.

kan ik dat niveau controleren? voor zover ik gezien heb is dat ook niet te verstellen?

is het nog te verklaren dat hij erger lekt als hij scheef staat?
 
In je wphb staat hoe hoog het vlotterniveau moet zijn.
Verstellen gaat eenvoudig door het metaal van de vlotter iets te verbuigen.
Maar in de regel zal je nooit het niveau bij hoeven te stellen.
In theorie zou het kunnen dat een vlotter lek is en daardoor zwaarder is geworden.

Dat hij erger lekt als hij scheef staat kan ook komen doordat (er 1 van) de vlotters niet soepel kunnen bewegen.

Ik zou om de oorzaak te vinden de carb`s er 1 voor 1 afhalen en controleren of de vlotters goed afsluiten.
Hoe?
De losse carb aansluiten op een benzineslang zodat de vlotter volloopt en de doorstroom stopt.
Vervolgens leeg laten lopen en in een scheve positie de carb nogmaals vol laten lopen.

En dat bij alle carb`s
 
heb de carb er al afgehad en dmv een trechter gekeken of en welke lekken. ook ultrasoon gereinigd.
wellicht toch niet schuin genoeg gehad want lekken viel mee. vernieuwen van de naalden en huizen, zal dat het probleem definitief uitsluiten? of zijn er nog meerdere plekken waar het langs kan lekken?
 
met naalden bedoelde ik vlotternaald en huis waar deze inzit.

en ik begrijp dat hij 0.0 hoort te lekken. heb sowieso het idee om de benzinekraan dicht te zetten na het rijden, maar om te voorkomen dat wanneer ik dit vergeet het hele carter weer volstaat wil ik het lekken zo miniem mogelijk hebben, en het liefst natuurlijk helemaal weg.
 
Goed kijken of een van je vlotters mogelijk lek is.
Ook kijken of je vlotternaalden juist zitten t.o.v. je vlotters, want dat moet ingeklemd op je vlotternaald zitten.

Anders kun je nog vlotters en vlotternaalden wisselen en kijken of het probleem zich verplaatst en dan weet je de boosdoener.
 
Terug
Bovenaan Onderaan