Honda XR250R start niet met kickstart wel met aanduwen

Robertehv

FM DONATEUR
3 sep 2009
3.818
633
Zuidoost Brabant
Help!

1991 XR 250 r

Met hulp van Kornfed liep de motor na aanduwen. Daarna nog een keer mee gereden, keer of 30 kicken maar hij deed het.

Nu wilde ik vandaag na een paar dagen weer gaan rijden, krijg hem met geen mogelijkheid aan met de kickstart.

Liep netjes de vorige keer, gen idee wat ik nu zou kunnen doen, alleen aanduwen is geen optie, moet gewoon met kicken aan kunnen.

Iemand een idee waar ik naar zou kunnen kijken?
 
Heb via Thumpertalk ook al wat tips gekregen voor startprocedures voor de XR, ik ben blijkbaar niet de enige die niet kan kicken :$ XR schijnt inderdaad een nogal karaktervolle fiets te zijn MBM. Jouw KLR is zeker met startknopje O-)

KLR ?

KLX !

MGG heeft een KLX-C = met elektrische start, MBM heeft een KLX-R = Kickstart.


Kickstarten is net als met stokjes eten bij de sushi. De eerste keren lukt het alleen per ongeluk, met wat oefening gaat het steeds beter en na een tijdje denk je er nooit meer aan dat het vroeger zo moeilijk leek.
 
Ik vraag me af waardoor die warme bougie beter zou starten dan een koude :?
Een warme bougie kan minder snel zijn warmte afvoeren en zal daardoor heter worden nadat de motor even heeft gelopen. Maar als de motor nog niet heeft gelopen maakt dat toch niks uit?

Opzich wel ja eigenlijk..
Ik heb jaaaren geleden eens een yamaha ty80 gehad, ding was niet aan de praat te krijgen met bougie 9, ondanks dat dat ding echt een fuckin hoge compressie had en aan alle kanten was opgevoerd, toen in een helder moment nummer 7 erin gedraait en het was 'tik' en lopen als een naaimachine.

Sinsdien ben ik ervan overtuigt dat het weldegenlijk uitmaakt.

In theorie zou je zeggen dat het niet uitmaakt, maar ik kan het ook niet helpen dat mijn praktijk ervaring anders vertelt.
 
Opzich wel ja eigenlijk..
Ik heb jaaaren geleden eens een yamaha ty80 gehad, ding was niet aan de praat te krijgen met bougie 9, ondanks dat dat ding echt een fuckin hoge compressie had en aan alle kanten was opgevoerd, toen in een helder moment nummer 7 erin gedraait en het was 'tik' en lopen als een naaimachine.

Sinsdien ben ik ervan overtuigt dat het weldegenlijk uitmaakt.

In theorie zou je zeggen dat het niet uitmaakt, maar ik kan het ook niet helpen dat mijn praktijk ervaring anders vertelt.

Misschien, heel misschien lag het aan de bougie zelf en niet aan de warmtegraad?
 
Ik had eens in mijn Suzuki T500 een gat in mijn zuiger door een verkeerde bougie.
IK ook met een tr250. Deze had een iets kortere bougie maar dat kon volgens de verkoper van de bougie geen kwaad |(
Een hetere bougie plaatsen als nodig geeft (zeker bij een 2 takt)een zeer grote kans op een gat in de zuiger.
 
Bougie was goed, volgens mij heb ik die toen later nog in de Puch Maxi van me zus gedraait.

Dat was helemaal een ding, dat ding bleef maar accelereren, ik schat 90km/u, en lange tijd volgas rijden betekende altijd een warmloper :+
Dan moest je ff 3 minuten wachten en dan kon je weer.

We hebben het maar weer overleefd :+
 
Bougie was goed, volgens mij heb ik die toen later nog in de Puch Maxi van me zus gedraait.

Dat was helemaal een ding, dat ding bleef maar accelereren, ik schat 90km/u, en lange tijd volgas rijden betekende altijd een warmloper :+
Dan moest je ff 3 minuten wachten en dan kon je weer.

We hebben het maar weer overleefd :+
Wellicht deed hij het niet in jouw opgevoerde fiets, maar wel in depuch met lagere c.v. van 'je' zus. ;)
 
Mijn XR startte altijd met 1 kick, ook zonder de decompressor te gebruiken, behalve als de stator kapot (aan het gaan) was. Met aanduwen ging het starten dan nog wel enige tijd.
 
@ OgriUK
Maar kon jij hem dan nog wel starten met de kicker als hij warm was, dit antwoord geeft me nog niet zoveel houvast.

@Janbros
Ik beland in een identiteitscrisis denk ik....
Kenmerk van een zwakke vonk (door bv een defecte dynamo) is slecht starten bij WARME motor.
Na een half uurtje afkoelen doet hij het vaak weer.
 
Laatst bewerkt:
@ Sammie
Dat alles wat jij noemde is aardig op orde, heb een vonk, heeft benzine, geen accu, is alleen stampen.
Ga dit weekend eens aan de slag met nog meer stampen en dan beginnen met de klepspeling te controleren.

@RR
Dan kan ik de defecte dynamo alvast uitsluiten, warm start hij met één kick. Zou klepspeling het slechte koud starten op kick kunnen verklaren, mocht ik geen watje zijn wat gewoon niet kan kicken?
 
K'zou voor de gein de stat. sproeier nog eens nazien..en een andere bougie proberen..
Of dezelfde bougie, met de electrode iets meer naar de andere naar binnen gebogen.(kleinere electrodeafstand.)
 
Zal ook het inlaatspruitstuk nakijken, maar ik denk dat ik een onregelmatig lopende motor zou hebben als daar lekkage zit niet?

bij mijn xt was het slechte starten weg.
dat was een ijzeren inlaat'spruitstuk' met een laagje rubber erover, dat was aan het loslaten.
iets met een schroevendraaier eronder en hij sloeg meteen af.

doet me denken aan dit :

KSOsKLY.gif
 
Dus wel goed starten als die warm is, maar slecht als die koud is..

Dan zou ik het in de carburatie zoeken als je weet dat de bougie goed is.

Je zou dan denken aan een te arm mengsel, verstopte sproeier, valse lucht, of ronduit verkeerd afgesteld. Vlotterniveau ook in orde ?
Knalt de motor misschien ook iets meer uit de uitlaat als die loopt, en met name bij afremmen op de motor ?
 
je xr is niks mee het ligt aan het kicken
als die koud is choce gebruiken en even paar keer kicken met volle gas
maar contact op of en door ademen dat ding
dan contact op on en gashendel helemaal dicht dus niet aan het gas draaien
als je dit gedaan hebt trap je de kickstarter tot onder tegen de voetsteun
voor de helft laten terugkomen en weer langsaam omlaag trappen tot je weerstand
van de compressi voelt dan helemaal omhoog laten komen en dan in een keer
door trappen dan loopt die in een kick
voor de rest hoef je niet verder te zoeken
leren kicken
 
Ah je moet het gewoon even door hebben.
Geef m'n XL500 aan iemand die het nog nooit gedaan hebt, gaat ie moe worden
van het duwen om hem te verplaatsen.

Start ik hem, zelden ( ook na lang stilstaan ) , doet ie het in 1 of 2 pogingen.

Toegegeven, op zo'n ouwe ben je ook zowat meer een machinist met starten als wat anders :)

3x trappen met contact uit en decompressor hendel ingetrokken.
op "compressie" zetten.. contact aan.. choke op de hand vast houden op de juiste stand..
En trappen alsof ie dood moet ..
Als het koud is , "vleugje" gas.
Als het warm is, geen gas.

* plop plop plop plop plop plop *


Meestal , je trapt te lief. Die kickstart moet je door de grond proberen te trappen.




Dat ik hem kreeg , niet aan de gang te krijgen dat kreng.. tot het me werd voorgedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan