Aprilia Tuono 2004 | brandstofpomp en startmotor problemen

CCLuuk

MF'er
14 mrt 2012
152
0
Sint Michielsgestel
Motor: Aprilia Tuono
Bouwjaar: 2004
KM stand: 34600 km

Hallo iedereen,

Zoals de titel aangeeft heb ik een probleem met mijn Tuono.
Vorig jaar mijn motor lopend (zonder problemen) weggezet onder het afdak van de schuur.
Paar weken gelezen geprobeerd te starten maar dat lukte niet.
Het volgende geconstateerd:
- Brandstofpomp bouwt geen druk op (hoor je niet als je de sleutel omdraait)
- Startknop laat de startmotor niet draaien.
- Lijkt dus geen stroom/spanning naar deze componenten te lopen

Volgende zaken heb ik gecontroleerd:
- Killswitch staat goed
- Met startkabels aan auto gekoppeld en geprobeerd te starten
- Accu werkt
- Dashboard werkt
- Verlichting werkt
- Zekeringen zijn goed (gemeten met multimeter op Ohm)
- Relais onder mijn buddyseat een tikje gegeven (weet alleen niet hoe hard ik een tik moet geven)

Ik weet alleen niet hoe ik de kabels/connectors doormeet. Daarom heb ik nog niet de brandstofpomp of startmotor gemeten of deze stroom of spanning krijgen.
(Mijn zwakte is dus elektronica. Hier heb ik niet veel verstand van en doormeten vind ik lastig. Maar als iemand mij dat kan uitleggen kom ik er misschien wel uit.)

Weet iemand waar en hoe ik nu moet zoeken?

Alvast bedankt voor het meedenken!
full
 
Al geprobeerd schroevendraaier tussen de contactpunten op het startrelais te zetten? Als de startmotor het dan wel doet is je relais gaar, gebeurt vaker bij dit type.
Voor wat betreft brandstofpomp: Er zit een witte stekker achter het kapje met gaas onder het bestuurderszadel. Maak die eens los en kijk hoe de staat daarvan is, corrosie etc.
Omvalsensor?

En nog wat leesvoer:

Help - Tuono fuel pump not priming, any suggestions? - Page 2
 
Laatst bewerkt:
@MarkL
Inderdaad, dezelfde problemen met of zonder startkabels. Maar de accu is goed dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan.

@MasterTommy
Nee, ik heb geen alarm.

@Kuupertje
Dankje voor de tips! Ik zal daar eens gaan kijken. Als ik ook snel nog eens over het internet zoek, zie ik inderdaad vaker startrelais voorkomen. Maar hoe bedoel je een schroevendraaier tussen de contactpunten zetten?

Bijgevoegde foto:

nummer 1: Is dat het startrelais? En dan de 2 punten waar de zwarte doppen op vast zitten die verbinden met elkaar door een schroevendraaier?

Nummer 2: is dat het witte stekkertje die jij bedoelt?

En is het zwarte kastje dat onder nummer 2 zit de omvalsensor? Want daar rammelt namelijk iets in.

full
 
Ja, nummer 1 is het startrelais. En inderdaad ff dikke schroevendraaier tussen die twee punten (wel die zwarte doppen eraf uiteraard), als de boel aanslaat is je relais kaduuk. Maakt het relais ook een klikkend geluid bij indrukken startknop?

Nummer 2 is niet de witte stekker die ik bedoel. Die zit aan de rechterkant van de motor, onder het plastic kapje met het goudkleurige rooster (waar je op je eerste foto naar zit te kijken) . Dat kapje er even afhalen en dan zie je de stekker zitten (platte brede).

Dat zwarte kastje huisvest inderdaad de omvalsensor. Zo te zien zit die niet op z'n plek. Die hoort vast te zitten op zon 'richel' die je daar vlak onder ziet. Op de omvalsensor zelf staat welke kant boven moet.

En btw, doe jezelf en de motor een lol een haal een accu met meer prik (YTX14BS bijv.)
 
Laatst bewerkt:
ken de Aprilia niet maar vermits je brandstofpomp niet werkt zal je ergens een slecht kontakt hebben (een beveiligingsschakelaar ergens ?)
als je dat hebt opgelost, zal je startmotor het ook weer doen, want vermoedelijk krijgt die langs dezelfde weg stroom.

maar zonder multimeter en weten hoe je er mee moet werken ga je dit waarschijnlijk niet opgelost krijgen.
 
Hoe weet je zo zeker dat je accu goed is?

Op basis van mijn ervaring met mijn Aprilia (zelfde techniek) na de winterstop zeg ik: toch een nieuwe accu nodig. Ik heb een tijd lang ieder jaar een nieuwe accu moeten kopen (geen druppellader en geen stopcontact in de buurt).

Startkabels monteren gaat niet lekker op de accupolen, dus ook dat kan geen sluitende diagnose zijn.

Wat doet je dashboard (teller zwiept? Tikken?)
 
Laatst bewerkt:
@Janbros
Bij welke schakelaar moet ik dan kijken? Ik heb in mijn omgeving wel mensen die me elektrisch wel kunnen helpen, maar heb op dit moment geen idee waar ik moet zoeken.

@P.H.C. Ritzen
Zowel met standaard uit als in geen brandstofpomp. Ook staat hij in z'n vrij.

@Erwin83
Ik heb de startkabels goed kunnen bevestigen. Begrijp niet dat het bij jou niet goed paste.
Mijn dashboard geeft alles aan (snelheid, tijd, temp., accuspan., etc) en mijn toerenteller 'zwiept' naar de 6k en gaat dan naar rust. De klok tikt wanneer ik de zekering eruit heb gehaald en er weer terug in stop.

@LePensZeur
Knop doet niets. Je hoort geen klik of de startmotor bij indrukken. Ook zie je de lampen niet zwakker worden.


@Kuupertje
Wanneer ik de schroevendraaier tussen de punten stop, vonkt hij en hoor je de startmotor eventjes. Betekent dit dat het startrelais wel kapot is?
Bij indrukken van de startknop gebeurt er niets. Ook geen geluid.

De witte stekker gecontroleerd, maar zag er goed uit. Geen corrosie gevonden.

De omvalsensor staat met z'n pijl naar boven. Hij zit met het rubber vast aan het lipje hoe je op de foto ziet. Ik kan nergens anders zien waar ik deze vast zou kunnen zetten. Volgens mij zit deze goed.


Ik blijf echter met een brandstofpomp zitten die geen druk opbouwt wanneer contact aangezet wordt.


Bijgevoegd het elektrisch schema.
full
 
Toen mijn rsv van 2007 er plots mee ophield bleek de omvalsensor losgekomen te zijn. Ik had dezelfde symptonen. Geen hoorbare brandstofpomp en startmotor. Gewoon stilte bij het indrukken van de startknop. Misschien eens kijken of je de omvalsensor kan overbruggen om deze als oorzaak uit te sluiten.
 
als hij wel draait met een schroevendraaier tussen de contacten zou ik inderdaad je startrelais verdenken. Hoewel dat volgens mij nog niet de niet lopende brandstofpomp verklaart

Onzin.

Dat kan je pas concluderen als je het hele stuurstroom circuit gecontroleerd hebt.
Dat de brandstof pomp ook niet draait geeft al aan dat er ergens in het stuurstroom circuit iets niet in orde is.

Meten is weten.
 
Normaal gesproken zou je het relais verdenken, maar je geeft ook aan dat het relais niet 'klikt' bij indrukken startknop. Dus, zoals eerder geopperd, beveiliging of totaal geen stroom. Als de omval sensor de boosdoener is zou er bij indrukken van de startknop 'NO START' in het display moeten komen. Anders toch echt meten vanaf startknop naar achter. Diagnose stekkers al aangesloten? Kleine kans maar wie weet
 
als je de meest linkse draad van je startrelais volgt (nodig om het relais aan te trekken), en je boven aan de splitsing naar links gaat, gaat die over de startknop op je rechter bediening op het stuur naar het spoel van je brandstofrelias (TADAA ! ;) ) en van dat spoel naar de ECU.

zoals ik ,al zei : beide problemen hangen samen en los je 1 op los je ook het andere op.
 
Slechte massa verbinding. Dus van de minpool naar je frame.

Dus nogmaals testen met starthulp van de auto waarbij je de minpool van de auto accu verbind met het frame van de motor.

Hierbij de motor van de auto voor de zekerheid laten draaien. Het kan zijn dat namelijk ook de accu van je motor leeg is.

Overigens zo wie zo handig om je accu voor de zekerheid op te laden met bijvoorbeeld een optimate voor dat je verder gaat zoeken.
 
Wanneer ik de schroevendraaier tussen de punten stop, vonkt hij en hoor je de startmotor eventjes. Betekent dit dat het startrelais wel kapot is?
Ik zeg: de accu is kapot.
Waarom?
Als je er een schroevendraaier tussen stop geeft hij een vette vonk en moet de startmotor gewoon doorjakkeren. Deze flauwe reactie geeft aan dat er niet veel spanning voorhanden is.
 
Als die een vonk trekt, zou er in alle geval genoeg moeten zijn voor de brandstofpomp.
Bovendien is met een schroevendraaier het moeilijk om kontakt te houden, zeker als je dat een eerste keer doet en verschiet van de vonk ...
 
Als je èn geen draaiende pomp hebt èn geen aansturing van je startrelais lijkt het me veel aannemelijker dat de startonderbreking er nog op staat. Dan is het in mijn ogen niet echt logisch dat we eerst gaan proberen om het startrelais door te verbinden of andersinds die problemen los van elkaar gaan proberen op te lossen. Ik zou eerst eens op het schema kijken wat voor startonderbrekers er allemaal op zitten, en hoe die geschakeld zijn.

Edit: Alles gaat naar 'diodemodule' nr8 op het schema.
 
Laatst bewerkt:
Controleren je Jiffy switch en Kill switch.
deze geven beide vaker storing en zorgen blijkbaar voor het stilvallen van de pomp en de startmotor tegelijk.

Jiffy switch is sowieso een onding met een heel klein pieletje die verslijt. Makkelijk te controleren.

Kill switch trekt het weer soms in. Zelfde met de startknop trouwens, al heeft die nu geen rol in je storing.

Check ook de stekkerblokken van beide.

Als alle schakelaars goed zijn, kan het je ECU-chip nog zijn, maar het is wel vreemd dat die "zomaar" overlijdt.

Ik geloof niet in een probleem met je startrelay.
Je hebt denk ik één probleem die beide storingen veroorzaakt.
Daarom acht ik stekker van de pomp minder waarschijnlijk, maar juist een probleem in één van schakelaars (of stekkers daarvan) die beide via de ECU aansturen, startrelay en pomp, waarschijnlijker.
 
Het probleem is opgelost.
Ik heb hem naar een monteur gebracht. Die is m.b.v. Lussen erachter gekomen dat mijn killswitch slecht contact maakte.
Kennelijk was het kunststof iets opgezwollen door de jaren heen waardoor het koperen stripje de contactpunten niet meer raakte. Hij heeft wat kunststof weggevijld waardoor hij nu contact maakt. Maar ik moet een nieuwe killswitch gaan zoeken.

Bedankt voor het meedenken.
 
Het probleem is opgelost.
Ik heb hem naar een monteur gebracht. Die is m.b.v. Lussen erachter gekomen dat mijn killswitch slecht contact maakte.
Kennelijk was het kunststof iets opgezwollen door de jaren heen waardoor het koperen stripje de contactpunten niet meer raakte. Hij heeft wat kunststof weggevijld waardoor hij nu contact maakt. Maar ik moet een nieuwe killswitch gaan zoeken.

Bedankt voor het meedenken.


Hmmm, thanks voor de terugkoppeling.
Ik zet het in mijn geheugen mocht zoiets ooit gebeuren, kapotte killswitch "dat verzin je haast niet" (al leek).
 
Terug
Bovenaan Onderaan