motor met li-ion accu starten

btb

Die hard MF'er
5 jul 2013
499
123
Mijn motor heeft een li-ion accu. En je raadt het al, die accu is leeg en ik heb daar geen speciale oplader voor. Omdat de accu leeg is durf ik heb niet aan mijn optimate 4 te hangen, las ergens dat bij lege accu's de optimate een speciaal programma start waar li-ion accu's niet tegen kunnen.

Daarom vroeg ik mij af of ik de motor kan starten met behulp van de auto accu en hem daarna met de standaard dynamo kan opladen? Ik heb wel eens een collega geholpen en dat ging met een paar startkabels prima. Alleen dat was geen li-ion accu. Weet iemand of een li-ion accu daar tegen kan?
 
Er zit een stukje elektronica in de accu zodat je hem gewoon met een optimate oid kan opladen.
Dat is geen probleem.
Zet je een auto ernaast laat dan de automotor niet draaien en gebruik het dan alleen als starthulp,
gewoon voor de zekerheid.
 
Olielampje gaat nog wel branden maar de brandstofpomp slaat niet meer aan, dus aanduwen gaat niet lukken. Maar ik zal het proberen aan de auto zonder de motor te starten. Bedankt voor de tip.
 
Hou de boel wel in de gaten bij het laden en laat hem er niet te lang aan hangen. In principe moet een lithium-ion accu die compleet leeg is als beschadigd (lees: kapot) worden beschouwd. Ze kunnen in de fik vliegen als je toch probeert te laden.
 
Gewoon starten met behulp van een auto kan geen kwaad. Wel het opladen als de lion accu echt helemaal leeg is. Maar niet willen starten betekend nog niet dat de accu helemaal leeg is.

Dus hoeveel spanning geeft de lion accu nu af? Werk de verlichting wel?
 
Laatst bewerkt:
Hou de boel wel in de gaten bij het laden en laat hem er niet te lang aan hangen. In principe moet een lithium-ion accu die compleet leeg is als beschadigd (lees: kapot) worden beschouwd. Ze kunnen in de fik vliegen als je toch probeert te laden.
Als het goed is heeft een beetje accu per cel een bescherming die er voor zorgt dat er niet te ver ontladen wordt, helaas is er geen merk/type gegeven om dat te kunnen controleren.

Er zit een stukje elektronica in de accu zodat je hem gewoon met een optimate oid kan opladen.
Dat is geen probleem.
Zet je een auto ernaast laat dan de automotor niet draaien en gebruik het dan alleen als starthulp,
gewoon voor de zekerheid.
Dat zou moeten, maar sommige Chinese verkopers boeit het geen hol. Een beetje lithium startaccu heeft bescherming die er voor zorgt dat je met een 'normale' acculader/dynamo kan laden maar helaas is de topicstarter nogal zuinig met details.
 
Als het goed is heeft een beetje accu per cel een bescherming die er voor zorgt dat er niet te ver ontladen wordt, helaas is er geen merk/type gegeven om dat te kunnen controleren.

Zelf al is die bescherming er wel dan nog kan deze diepontlading niet altijd voorkomen. De accu cellen lopen na verloop van tijd uit zich zelf leeg. De electronica in de accu kan dit niet voorkomen. Enige wat het kan voorkomen is dat deze leeg loop door aangesloten verbruikers.
 
Dat zou moeten, maar sommige Chinese verkopers boeit het geen hol. Een beetje lithium startaccu heeft bescherming die er voor zorgt dat je met een 'normale' acculader/dynamo kan laden maar helaas is de topicstarter nogal zuinig met details.
Het is een skyrich accu. Zoals gezegd, brand het oliedruk lampje nog wel maar slaat de brandstofpomp niet meer aan. Momenteel staat de motor aan de andere kant van het land dus ik kan er niet even langs om te meten hoeveel spanning het ding nog geeft. Het is een racer dus er zit geen verlichting op. Ik wil best meer details geven maar dan moet je wel even aangeven wat je wilt weten.
 
Ik heb mn li accu ook wel eens opgeladen met de optimate.
Ging prima.

Is natuurlijk geen garantie dat het bij jou ook werkt.
Maar weggooien zonder het geprobeerd te hebben lijkt mij niet zinvol..
 
Je kan het toch proberen met een poederblusser er naast?

Poederblusser is uiterst corrosief en komt door het fijne poeder zowat overal tussen.
Als je daarmee je brandje hebt geblust kun je de hele electronica afschrijven.
Waarschijnlijk ook (delen van) het frame.
CO2 is dan eigenlijk nog je enige optie.

Of je accu eruit halen en dan opladen. Dan kan die blusser nog wel gebruikt worden.
Maar dan niet in dezelfde ruimte waar je dierbare fiets staat of auto. Of dure Bose stereo installatie, etc.
 
Mijn motor heeft een li-ion accu. En je raadt het al, die accu is leeg en ik heb daar geen speciale oplader voor. Omdat de accu leeg is durf ik heb niet aan mijn optimate 4 te hangen, las ergens dat bij lege accu's de optimate een speciaal programma start waar li-ion accu's niet tegen kunnen.

Daarom vroeg ik mij af of ik de motor kan starten met behulp van de auto accu en hem daarna met de standaard dynamo kan opladen? Ik heb wel eens een collega geholpen en dat ging met een paar startkabels prima. Alleen dat was geen li-ion accu. Weet iemand of een li-ion accu daar tegen kan?
In Schiedam is een lader aanwezig, bakkie koffie erbij.. :+ :t
 
Dacht ook een goedkope lipo accu gekocht te hebben voor 40 euro , nog via mf ook.
Vrijdag normaal gereden, vandaag nulkomma niks. Loodbak erin en starten, mooi laden en geen lekstroom dus gewoon de accu zelf.
Toch 4 maanden plezier van gehad.
Staat na aan de lader buiten de motor maar verwacht er niks mee va.
Leer momentje.
Als de garage afbrand zelfs twee.

Wat is nu een merk wat beter is en of waar op te letten?
 
Dacht ook een goedkope lipo accu gekocht te hebben voor 40 euro , nog via mf ook.
Vrijdag normaal gereden, vandaag nulkomma niks. Loodbak erin en starten, mooi laden en geen lekstroom dus gewoon de accu zelf.
Toch 4 maanden plezier van gehad.
Staat na aan de lader buiten de motor maar verwacht er niks mee va.
Leer momentje.
Als de garage afbrand zelfs twee.

Wat is nu een merk wat beter is en of waar op te letten?
Ik heb vorig jaar een JMT ( JMT Accu Lithium Ion YTX9-FP ) gekocht voor mijn RSV4.
We gaan het dit jaar zien. Maatje heeft hem nu ook in zijn TL1000R gezet.

In de oude motor vijf jaar geleden zat een Ultrabatt Lithium Ultralite Batteries en daar kreeg ik binnen het jaar een nieuwe van onder garantie. Nederlands topmerk. :Y
Alleen maanden later bleek het niet aan de accu te liggen, maar had de motor een defecte spanningsregelaar. :$
(Die weer gratis vervangen werd door Kawasaki / terugroepactie)

Ze zijn nieuw ook niet heel veel duurder meer. (€69.95 die van mij..)
Dus zonde van je 40 euro inderdaad. -O-
 
Laatst bewerkt:
Dacht ook een goedkope lipo accu gekocht te hebben voor 40 euro , nog via mf ook.
Vrijdag normaal gereden, vandaag nulkomma niks. Loodbak erin en starten, mooi laden en geen lekstroom dus gewoon de accu zelf.
Toch 4 maanden plezier van gehad.
Staat na aan de lader buiten de motor maar verwacht er niks mee va.
Leer momentje.
Als de garage afbrand zelfs twee.

Wat is nu een merk wat beter is en of waar op te letten?

CCA , cold cranking amperage.

pct1_gr.jpg
 
Sorrie voor de late reactie, was een weekje op vakantie. Inmiddels is de motor waarin de accu zat verkocht. Situatie uitgelegd aan de koper en het was geen probleem. Dus mijn probleem is opgelost.
 
Als accufabrikant van alternatieve accu's, hier dus lithium-ion, die op motorfietsen toegepast worden moeten deze overweg kunnen met de aanwezige dynamo en spanningsregelaar. Dat houdt dus automatisch in dat ze ook met normale acculaders op te laden zijn.

Iets anders is als lithiom-ion accu's voor andere toepassingen (laptop, filmcamera etc) gemaakt worden ze dus wel een apart laadregime verlangen.
 
Als accufabrikant van alternatieve accu's, hier dus lithium-ion, die op motorfietsen toegepast worden moeten deze overweg kunnen met de aanwezige dynamo en spanningsregelaar. Dat houdt dus automatisch in dat ze ook met normale acculaders op te laden zijn.
Maar een Optimate heeft diverse test cyclussen en (pulserende) laadmethodes.
Ik zou er voor de zekerheid een ouderwetse niet geregelde (auto)lader opzetten.



Saving a low volt lithium battery – There are NO lead-acid chargers that can effectively SAVE a lithium battery that is discharged below 8 Volts. In fact, the opposite is true, a lead-acid charger is more likely to kill that weak lithium battery!
A lead-acid charger is designed to deliver high current at low volts, exactly the opposite that a lithium battery needs when completely discharged. A lithium battery below 8 Volts is in an unbalanced and sensitive state, cells are at different resistances; applying high current will develop different voltages across the cells and the weakest is most likely to develop too high a voltage, which will effectively kill that cell and cause a short circuit. Then there are 3 cells left, each with increased over voltage ….. rapidly there will be none!

TecMate – Why use OptiMate Lithium for Lithium batteries?
 
Laatst bewerkt:
TIP on jump starting a low volt lithium battery: DON’T! As soon as the vehicle engine fires up very high current is delivered to the battery and the unbalanced cells will suffer. Rather SAVE and CHARGE it with an OptiMate Lithium!

Maintaining a lithium battery – Lead-acid batteries have a higher internal drain and that demands continuous charge to keep them at 100%. Lead-acid maintainers are designed to do that.
Lithium batteries have a very low internal drain and do not need continuous maintenance, it will in fact weaken the battery over time.
Once a lithium battery is fully charged (100%) it cannot, should not, receive further charging. Best practice is to charge the battery to full, and then only recharge it when the charge level has dropped a few points below 100%.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan