Sponzige rem Honda Africa Twin 650

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hallo,

Onlangs heb ik de voorrempomp van een Africa twin 650 gereviseerd.
Na ontluchten vind ik de voorrem behoorlijk sponzig aanvoelen, ook is de remkracht niet super.
Daarvoor was het ook al geen "bijterig" remsysteem en voelde enigzins sponzig aan maar dat lijkt me een beetje typisch Honda.
Mijn XL600 en XL500 zijn ook geen "bijterige" remmers.
Het systeem is goed ontlucht, lekt nergens en heeft een staalommantelde remleiding.
Het lijkt me dat een Africa Twin toch een stuk feller moet kunnen remmen. Iemand ervaring met de remmerij op een Africa Twin?
 
Ik heb net deze besteld want ik ben dat gekloot helemaal zat.
Gebruikte ook vaak een grote spuit die ik vacuum trok maar het blijft altijd gefrot en geknoei.
Hopen dat het nu beter gaat.
 
Laatst bewerkt:
Duw de zuigers van de remklauw een paar keer terug en pomp de rem weer op druk. Best kans dat er nog lucht achter de zuigers zit.

Nog een trucje is fiets op de zijsteun, stuur helemaal naar links draaien en de voorrem een paar keer inknijpen en los laten schieten.
 
Laatst bewerkt:
er kan idd wel eens lucht in de pomp/banjo blijven zitten, eerst een nachtje op druk laten staan, op de zijstandaard met het stuur naar links gedraaid, en dan idd de volgende ochtend een paar keer pompen en los laten schieten.

Ook de klauw weer ontluchten, want de gecomprimeerde (kleinere) luchtbelletjes kunnen in de klauw ook omhoog stijgen mochten die er nog zijn.
Let op met die vacuum-ontluchters. Je zuigt wel aan de top van de nippel op het moment dat je hem losdraait, maar er kan (in het geval van ruim schroefdraad op ouwe meuk) evengoed nog wat lucht langs de schroefdraad naar binnen lekken. Ik heb zelf betere ervaring met een simpel, lang, doorzichtig slangetje op de nippel. Losdraaien op het moment dat je de pomp onder druk hebt staan, en direct weer vastdraaien. Zie je direct of er belletjes ontsnappen. Liefst heb je iemand erbij om even de pomp te bedienen en vast te houden.

Niet hard remmen is 1 (combi van type klauw, remschijf, remschijfdiameter, type blokjes etc), maar een sponzig gevoel in de remhandle komt toch 99% van de gevallen door lucht in het systeem.

edit: die HBM handpomp is trouwens wel een mooi stukje gereedschap als ik zo kijk :Y veel rustiger als die krijsende ejecteur vodden die je op de compressor aansluit :X
 
Laatst bewerkt:
Met een doorzichtig slangetje werk ik normaal ook, het alleen bijna niet te doen.
Ervaring met ouwe meuk nippels heb ik ook idd. De nippel op de Twin sluit wel goed af echter.
 
Ik heb veel reacties gehad al sinds gisteravond, ze lijken doorgaans op die hier al zijn gegeven. Ik plak ze even;

Blijven ontluchten en eens een nachtje druk op de leiding zetten. Op deze manier zet de leiding uit en kan de lucht makkelijker naar boven. Daarna bovenaan eens ontluchten.

De remblokjes volledig in de klauw duwen. Dan komen de luchtbelletjes naar boven in het potje... klinkt raar maar werkt perfect bij moeilijke hardnekkige remontluchtingen.

Via ontluchtingsnippel m.b.v. een injectiespuit en slangetje het reservoir vullen. Werkt altijd

Dat is echt een k*tklus. Banjo bouten dicht laten. Deksel op voorraadpotje open laten. max afvullen. Handle met een tierap half in laten "knijpen". Onderaan bij remklauw de nippel open met een slang erop. Andere kant van de slang in een bekertje gevuld met remvloeistof. Als meeste luchtbellen eruit zijn de nippel dicht draaien.
Remhandle los maken en langzaam een fors aantal keren knijpen. Je ziet dan luchtbel voor luchtbel in het potje komen. ;) Daarna ca. 3 uur rijden met om de vijf seconden een keer remmen ..... hahahahaha klaar !

Dat moet wel goed gaan komen met al die reacties.
 
Blijven ontluchten en eens een nachtje druk op de leiding zetten. Op deze manier zet de leiding uit en kan de lucht makkelijker naar boven. Daarna bovenaan eens ontluchten.
_O-

ik ben weer eens flabbergasted over het inzicht van mensen hier.

De luchtbellen worden kleiner gedrukt, waardoor ze makkelijker door vernauwingen kunnen.

De hele truc van ontluchten is dat lucht lichter is dan remvloeistof en dus naar boven gaat en op een hoogste punt blijft zitten. Daar moet de lucht weg kunnen. Wanneer je dat begrijpt is het simpel.
 
_O-

ik ben weer eens flabbergasted over het inzicht van mensen hier.

De luchtbellen worden kleiner gedrukt, waardoor ze makkelijker door vernauwingen kunnen.

De hele truc van ontluchten is dat lucht lichter is dan remvloeistof en dus naar boven gaat en op een hoogste punt blijft zitten. Daar moet de lucht weg kunnen. Wanneer je dat begrijpt is het simpel.
Dan blijven belletjes ook nog een 'plakken'. Komt door adhesie&cohesiekrachten.

Een randje binnenin is daarbij een welkom hulpmiddeltje. Als de luchtbelletjes kleiner worden, kunnen ze niet alleen makkelijker door gatjes heen, maar is er ook minder oppervlakte om ergens aan te blijven plakken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt dezelfde blokken en schijven gebruikt en op dezelfde plek (terug-)gemonteerd?
Zo niet, dan kan het zijn dat de blokken niet helemaal vlak tegen de schijven aanliggen, en dat je die elke keer iets kantelt/verzet. Dat kan aanvoelen als lucht in de leiding.
 
Heb deze ook nog gekregen;

" Is een relatief eenvoudig klusje, en als je geen lange armen hebt, is een tweede persoon handig.
Controleer vooraf dat je slang geen bocht maakt met hoogteverschil (blijft vaak een luchtbel in hangen).
Sleutel (8) op de ontluchtingsnuppel, slangetje op de nippel, remvloeistof reservoir vullen, een paar keer knijpen, en bij de laatste keer de remhendel ingedrukt houden terwijl je met de sleutel de nippel op en dicht draait. Dit herhalen tot je druk op de remhendel voelt.
Mocht het echt heel lang duren, dan kun je zoals ook al eerder aan gegeven de hendel inknijpen en vast zetten. Zo een paar uur (of een nachtje) laten staan en dan is het daarna vaak zo gepiept.
Als ook dat niet helpt, middels een slang en spuit, via de ontluchtingsnippel de remvloeistof omhoog duwen.
Anders ook nog even een paar keer aan de remleiding tikken om luchtbellen 'los te weken'."
 
Je hebt dezelfde blokken en schijven gebruikt en op dezelfde plek (terug-)gemonteerd?
Zo niet, dan kan het zijn dat de blokken niet helemaal vlak tegen de schijven aanliggen, en dat je die elke keer iets kantelt/verzet. Dat kan aanvoelen als lucht in de leiding.

idd dezelfde remblokken en remschijf. Glijpennen goed zuiver gemaakt en alles op dezelfde manier terug gezet. Komen overigens nog wel nieuwe blokken op hoewel deze nog niet versleten zijn.
 
_O-

ik ben weer eens flabbergasted over het inzicht van mensen hier.

De luchtbellen worden kleiner gedrukt, waardoor ze makkelijker door vernauwingen kunnen.

De hele truc van ontluchten is dat lucht lichter is dan remvloeistof en dus naar boven gaat en op een hoogste punt blijft zitten. Daar moet de lucht weg kunnen. Wanneer je dat begrijpt is het simpel.


Ja, mooi he ;)
 
De vacuumpomp heeft zijn werk gedaan.
Flinke tijd nog mee bezig geweest zonder nu echt een beter resultaat te krijgen. Vervolgens de rempomp een nachtje ingekepen laten staan, motor op de zijstandaard met het stuur naar links.
Nog een keer ontlucht met de pomp en de rempomp bouwt goed druk op en voelt een stuk strakker.
Het remresultaat vind ik nog steeds erg mager. De remschijf wordt ook iedere keer vettig of zoiets. Als ik er met mijn vinger over ga wordt die zwart.
Dus ook nog nieuwe remblokken er op zetten.
 
De vacuumpomp heeft zijn werk gedaan.
Flinke tijd nog mee bezig geweest zonder nu echt een beter resultaat te krijgen. Vervolgens de rempomp een nachtje ingekepen laten staan, motor op de zijstandaard met het stuur naar links.
Nog een keer ontlucht met de pomp en de rempomp bouwt goed druk op en voelt een stuk strakker.
Het remresultaat vind ik nog steeds erg mager. De remschijf wordt ook iedere keer vettig of zoiets. Als ik er met mijn vinger over ga wordt die zwart.
Dus ook nog nieuwe remblokken er op zetten.
Hoe komt t dat de schijf telkens vettig wordt?
 
goed kijken of er niet ergens een klodder vettigheid in de remklauw zit. Nieuwe blokken erin en netjes monteren zonder druipend vet.
Tevens de remschijf goed vetvrij maken voor montage met remmenreiniger.

En check even of de voorvork geen olie lekt, dat kan ook voor slechte remmen zorgen.
 
Ik had er vroeger ook wel eens last van.
Kreeg ik net dat laatste beetje lucht er niet uit.
Nu gebruik ik een pomp op perslucht en sindsdien heb ik er nooit geen problemen meer mee gehad.

Groeten.
 
Er lekt nergens iets, ook niet de voorvorkkeerringen.
Ik denk dat de remblokken een keer nat zijn geworden van remvloeistof of zo.
Ik heb ze nog wel zuiver gemaakt en licht opgeschuurd op een bandschuurmachine maar echt vettig zagen ze er niet uit.
Het systeem is nu goed ontlucht in ieder geval.
Ik had bij mijn XL600 hetzelfde probleem en na montage van nieuwe blokken was het opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan