HONDA VFR750R RC30 projectje

Geweldig Roel, heerlijk om te lezen en te zien hoe vakkundig jij er mee om gaat! :}
 
Update 19.

De RC 30 is voor het eerst gestart en draait fraai rond.
Even doorstarten om voldoende benzine in de carbs te krijgen en hij pakte daarna meteen aan.
Liep niet heel geweldig, aangezien de synchronisatie niet goed stond.
Die in stapjes bijgewerkt en toen was het al bijna goed.
De pilotscrews iets verder open en toen draaide het blok prachtig regelmatig met een fraaie donkere v 4 roffel rond. Het geluid is toch een stuk zwaarder als bij een 400. De 4 cilinders staan nu prachtig in lijn ( en dat voor een v-4 :+ ) op de elektronische Vacuummate :9~
Koelsysteem ontlucht.
Laadsysteem gecontroleerd.
Verder alles nagelopen.
Daarna de olie afgetapt en een nieuw filter geplaatst.
Ben blij dat ie het doet. :P :9 Kon hem bij de aanschaf niet beluisteren. Maar had er toen al wel vertrouwen in.



Hier het filmpje. Laat maar horen wat je er van vindt.


Ik kan nu binnenkort de motor verder opbouwen en de kuip plaatsen.

wordt vervolgd.



:9~


:P :P
 
Update 20.

Niet veel gedaan.
Banden besteld en de achterband kwam vandaag binnen.
Achter is een moeilijke maat. 170-60-18. Gelukkig is er nu de Dunlop sportmax Roadsmart III in deze maat.

full

full


Kuipsteun en tank gemonteerd.

full

full

full

full


Verder nog wat kleine ontbrekende rubbertjes besteld.

wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 22.

Vandaag kwam ook de voorband. Laten omleggen en ook deze band weer zelf gebalanceerd.
Natuurlijk, net als bij het achterwiel,een haaks ventiel. Gemak dient de mens.
Verder nog wat ontbrekende rubbertje van de tank en de kuipsteun besteld.

full


Mooie gelegenheid om de bestelde stickertje op de vorkpoten te plaatsen.

full

full

full





Daarna het voorwiel inbouwen.
De prachtige constructie. :9~

full
full

full

full



De achterwielborging:

full


En het totaalplaatje tot nu toe.

full


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Echt een droomfiets dit!

Klein puntje: die borging op de rechter remklauw zit volgens mij verkeerd. Als de bovenste bout nu losdraait, trekt hij de onderste bout ook los.
 
Echt een droomfiets dit!

Klein puntje: die borging op de rechter remklauw zit volgens mij verkeerd. Als de bovenste bout nu losdraait, trekt hij de onderste bout ook los.

Dat zal nooit gebeuren. Stel, dat er een bout wat loskomt, dan kan die bout een heel klein slagje uitdraaien totdat de borgdraad het uitdraaien stopt. Maar de borgdraad kan nooit een bout die met 30Nm vastzit,loskrijgen
 
Dat zal nooit gebeuren. Stel, dat er een bout wat loskomt, dan kan die bout een heel klein slagje uitdraaien totdat de borgdraad het uitdraaien stopt. Maar de borgdraad kan nooit een bout die met 30Nm vastzit,loskrijgen

En ook al komen ze beide los, dan voorkomt de lengte van het borgdraad nog steeds dat ze verder dan een halve slag los komen.
 
Ik zeg ook niet dat die bout eruit zal komen, ik zeg alleen dat hij verkeerd geborgd zit. Dat maakt hier verder niet uit, ook zonder borgdraad blijven die bouten wel zitten. Op bv een vliegtuig mag dit niet.
 
Oke jongens, die discussie over de borging kan vanaf nu verder off topic a.u.b.
Hier gaat het nu verder met het RC30 verslag.
:Y
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg ook niet dat die bout eruit zal komen, ik zeg alleen dat hij verkeerd geborgd zit. Dat maakt hier verder niet uit, ook zonder borgdraad blijven die bouten wel zitten. Op bv een vliegtuig mag dit niet.

Het gaat om het principe, en dan heb je gelijk.
Ook in de racerij past men over het algemeen de methode toe die jij bedoelt.
 
Update 23.

Vandaag de onderkuip van zolder gehaald, schoongemaakt, daarna machinaal licht gepolijst en vervolgens goed gepoetst. Daarna met speciale poetsdoeken (gekregen van de OKI-spuiter) uitgepoetst tot een schitterende diepe glans. :9~
Resultaat: een blinkende onderkuip die er nu uitziet als nieuw. :9~ :9~

full

full

full


Had onderdeeltjes besteld voor de kuipsteun. Was het allerlaatste setje dat nog bij Honda lag. Ze komen eraan, maar ik heb tussen alle zakjes de originele onderdelen ook weer teruggevonden. :)

full

full

full


Kuipdeel geplaatst.

full

full



Ook het kleine zusje van de RC30, de NC30 in HRC kleur, is binnenkort klaar. ( zie projectje elders op MF).

full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 24.

Morgen wordt de topkuip gekuist, gepolijst, gepoetst en gemonteerd. :9~
Was op zoek naar de grote snelsluiters. Nergens te vinden. :(
Geen wonder, ze zaten in de kuip :+

full

full

full


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 25.

De topkuip.

Deze ook schoongemaakt,gepolijst en uitgebreid gepoetst.
Zelfs het matte ruitje is weer omgetoverd tot bijna nieuw. :9~

full

full
full

full


Het originele stickertje.

full


En dan monteren.

full

full

full

full

full

full

full


Wat benzine in de tank; maar toen begon de kraan in de on-stand te druppelen.
Heb wel een revisie setje, maar daarvoor moet de kraan worden uitgeboord en moet er draad worden getapt. Geen probleem; ik heb al meerdere RC 30 kranen gereviseerd, maar ik wacht nog even, want later op de avond was de kraan droog. Tank en kraan hebben jaren zonder benzine gestaan. Ze moesten natuurlijk even wennen aan de nieuwe benzine. :+

full

full


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Update 26.

Vandaag een niet al te fraaie koude dag. Waar dan beter te vertoeven dan in de Mancave. :P

De laatste zaken die nog moesten gebeuren aan de RC 30.
Spiegels, binnenpanelen en de kont.

full


full

full

full


De kont heeft natuurlijk ook de schoonmaak/polijst/poetsbeurt gekregen en ook hier weer een super resultaat.

full


Super bling bling met een diepe glans. En ik mag er wel heel zuinig op zijn. Op ebay gaan RC 30 kontjes weg voor € 2500 :(

full

full

full

full



De zijpanelen. De zes schroefjes ontbreken; ga ze van de week halen.

full

full

full

full



En een paar totaalplaatjes.

full

full

full


En natuurlijk een kort filmpje van het eindresultaat.


Voor mijn gevoel ben ik al ontzettend lang bezig met dit project, maar zie dat ik 1 maart pas begonnen ben. 8-)
Is dus best vlot gegaan.
Dat is maar goed ook, want dan kan ik weer aan een nieuw project beginnen. :+

Nu hopen dat het binnenkort wat warmer wordt zodat ik heel voorzichtig de eerste testrit kan gaan maken. Museumstuk of niet, ze zijn wel om mee te rijden. Daar zijn ze voor gemaakt. :Y
Ben heel benieuwd.
Verder ben ik heel trots op het eindresultaat en vooral dat ik dit Honda icoon weer een nieuw leven kon laten beginnen. Een mooiere vrijetijdsbesteding is er bijna niet. :X
Gewoon V4 passie. Meer niet *O* *O* Werken/sleutelen aan een RC 30 is zo cool. 8-) 8-)


wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan