Rijbewijs halen in het buitenland?

robinprins

Rookie
1 mrt 2017
3
0
Hi!
Ik ben nieuw op het forum hier en zit met een dilemma.
Ik woon sinds een tijdje in Australie, kom deze zomer even terug naar NL en wilde erg graag mn motor rijbewijs halen. Nu is het alleen zo dat ik niet meer ingeschreven sta in een Nederlandse gemeente en dus geen rijbewijs kan aanvragen.
Australie heeft idiote regels waarbij je eerst 3 jaar een beginnend rijbewijs hebt tot je je volledige rijbewijs krijgt. Als je na 2 jaar zoals ik, het land verlaat heb je hier niks meer aan.
Nu zit ik te kijken of het mischien ergens anders wel mogelijk zou kunnen zijn? Verenigde Staten misschien?
Bedankt alvast!!
Robin
 
Dacht je dat de regels in Nederland zoveel anders zijn?

Klinkt als een prima regel daar in Australië...
 
Ik weet niet of je de Nederlandse regels al eens bekeken hebt maar als je bij A1 moet beginnen zit je in Nederland zelfs 4 jaar met een beginnend rijbewijs. Ook moet je dan in totaal 1 theorie examen en 3 praktijk examens (1x AVB, 3x AVD) afleggen voordat je een volledig rijbewijs hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ga er maar van uit dat een motorrijbewijs in Nederland veel moeilijker is en veel kostbaarder. Bovendien denk ik dat Australië net als alle andere westerse landen een beperking heeft op de tijd dat je met een buitenlands rijbewijs mag rijden.
Als je al iets aan een Nederlands rijbewijs hebt. Hier in Nederland worden ook alleen buitenlandse rijbewijzen geaccepteerd als je minimaal een half jaar in dat land gewoond hebt.
Anders liet ik ook even in Letland of Polen mijn hele rijbewijs volstempelen.
 
Laatst bewerkt:
Ga er maar van uit dat een motorrijbewijs in Nederland veel moeilijker is en veel kostbaarder. Bovendien denk ik dat Australië net als alle andere westerse landen een beperking heeft op de tijd dat je met een buitenlands rijbewijs mag rijden.
Als je al iets aan een Nederlands rijbewijs hebt. Hier in Nederland worden ook alleen buitenlandse rijbewijzen geaccepteerd als je minimaal een half jaar in dat land gewoond hebt.
Anders liet ik ook even in Letland of Polen mijn hele rijbewijs volstempelen.

Zo simpel is dat nog niet, een vriend van me heeft in Polen gewoond voor 9 maanden, toen dus ook een Pools rijbewijs gekocht voor 300 euro. Je kunt het laten omzetten naar een Nederlands rijbewijs maar dan moeten ze in Polen nog een paar formulieren tekenen enzo, en dat vertikken ze daar (voor hem toch in elk geval), want krijgen ze niks voor betaald natuurlijk.
 
Zo simpel is dat nog niet, een vriend van me heeft in Polen gewoond voor 9 maanden, toen dus ook een Pools rijbewijs gekocht voor 300 euro. Je kunt het laten omzetten naar een Nederlands rijbewijs maar dan moeten ze in Polen nog een paar formulieren tekenen enzo, en dat vertikken ze daar (voor hem toch in elk geval), want krijgen ze niks voor betaald natuurlijk.


staan zeker naast de pakjes boter
 
In het verleden gingen ze altijd naar de Antillen voor een RBW.
Als het je lukte 2 min alles heel te houden dan was je geslaagd.

Ik verwacht dat deze uitwijk-route niet meer werkt.
 
Laatst bewerkt:
Tegenwoordig is ook voor de Antillen de regel dat je daar minimaal een half jaar moet hebben gewoond wil je bij terugkomst je rijbewijs kunnen omwisselen. Die "rijbewijsvakanties" naar de Antillen kunnen niet meer.
 
Ik ben 27 dus voor zover ik weet zou ik meteen voor volledig A kunnen gaan. Hier in Australie begint iedereen als beginnend.. Mijn autorijbewijs heb ik hier zo kunnen overzetten dus dat is geen probleem.
 
Je hebt het over "Australië".
Vast niet over WA?
Daar zijn de regels in ieder geval nog een stuk soepeler.
Mocht je wel in WA wonen kan ik je wel helpen.
 
Nee helaas, NSW.
Het zou kunnen dat ik een uitzondering van de RDW kan krijgen om her toch in NL te doen dus ga dat even checken..
 
Ik heb ook in NSW gewoond. Je mag, in NSW in ieder geval, indefinitely rijden op je overseas rijbewijs zo lang je een visitor status hebt: Visiting NSW

Maar goed, je hebt dus al een Australisch autorijbewijs. Of je daarnaast op een Nederlands motorrijbewijs mag rijden, als je tenminste visitor bent (anders moet je sowieso over) is een moeilijke vraag, zeker omdat het onduidelijk is (iig voor mij) hoe de learner restricties zich verhouden tot A1, A2 en A. Volgens mij hebben we geen learner licence in NL, maar ik zou toch even goed checken bij de RMS wanneer zij wat een learner licence noemen in het geval van overseas. (Als je in Sydney zit: niet naar de vestiging bij het centraal station gaan, je wacht je helemaal de ziekte. Best ga je naar Bondi Junction, daar werken ze in mijn ervaring sneller en beter. Houd wel rekening met een subzero kennis van zaken en mensen die overduidelijk maar een paar weken op die post zitten en dus geen enkele zin hebben om zich daarin te ontwikkelen, dus lees je goed in, stel je vraag op zo veel mogelijk verschillende manieren en laat je niet afpoeieren. Net als altijd en overal in Australië :') Vervelende houtje-touwtje maatschappij is het toch B| Ben zo blij dat ik weer terug ben...)

Sowieso gelden de beperkingen op je overseas licence (bijv. maximum snelheid of vermogen) ook in NSW, dus als je op je NL rijbewijs in NSW gaat rijden gelden nog steeds de vermogensbeperkingen.

En... Have fun on old Pac :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan