De Limbocl@n: Still going slow | deel 162

gaaf dat kleine expansie gedeelte op de uitlaat. wist niet dat dat tegenwoordig ook al invloed had bij een 4takt.
mooie fiets youp :t

Thanks. :)

Dat expansiegedeelte is al een tijd gemeengoed bij dikke éénpitters. De uitvoering verschilt nogal, deze lijkt inderdaad heel erg op een tweetakt uitlaat. Maar mijn TM heeft het in een andere vorm ook al. :)

fmf_06-1941.fmf.mbs-megabomb-exhaust-header-honda-crf-250l.jpg


464y9623.jpg


TM-SMX-450-Fi-2016-Right-Side-Engine.jpg


X001.jpg


Kort door de bocht; in een viertakt uitlaat (en inlaat, maar dat is een ander onderwerp) vindt een pulserende werking plaats. Deze pulsen reflecteren en komen deels terug in de vorm van "tegendruk". Deze tegendruk wil een uitlaat/motor bouwer perfect timen met de klep overlap (het gelijktijdig openen van inlaat- en uitlaatkleppen om een hoge gassnelheid bij het vullen van de cilinder te bewerkstelligen), om er voor te zorgen dat er niet te veel mengsel de uitlaat in ontsnapt en de cilinder zo goed mogelijk gevuld wordt. In de basis lijkt het qua principe dus ook op de manier waarop de vulling van een tweetakt geregeld wordt. Alleen dan veel meer op detailniveau, voor die laatste paar procent winst.

Vroeger gebeurde dit timen enkel door uitlaat lengte en diameter aan te passen. Tegenwoordig voegt men resonantiekamers toe aan uitlaatsystemen om de karakteristiek verder te beïnvloeden.
Los van de hele pulswerking, kan er zo ook hier en daar een decibelletje aan kabaal bespaard worden. :)
 
Thanks. :)

Dat expansiegedeelte is al een tijd gemeengoed bij dikke éénpitters. De uitvoering verschilt nogal, deze lijkt inderdaad heel erg op een tweetakt uitlaat. Maar mijn TM heeft het in een andere vorm ook al. :)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Kort door de bocht; in een viertakt uitlaat (en inlaat, maar dat is een ander onderwerp) vindt een pulserende werking plaats. Deze pulsen reflecteren en komen deels terug in de vorm van "tegendruk". Deze tegendruk wil een uitlaat/motor bouwer perfect timen met de klep overlap (het gelijktijdig openen van inlaat- en uitlaatkleppen om een hoge gassnelheid bij het vullen van de cilinder te bewerkstelligen), om er voor te zorgen dat er niet te veel mengsel de uitlaat in ontsnapt en de cilinder zo goed mogelijk gevuld wordt. In de basis lijkt het qua principe dus ook op de manier waarop de vulling van een tweetakt geregeld wordt. Alleen dan veel meer op detailniveau, voor die laatste paar procent winst.

Vroeger gebeurde dit timen enkel door uitlaat lengte en diameter aan te passen. Tegenwoordig voegt men resonantiekamers toe aan uitlaatsystemen om de karakteristiek verder te beïnvloeden.
Los van de hele pulswerking, kan er zo ook hier en daar een decibelletje aan kabaal bespaard worden. :)

cool, thnx voor de uitleg :Y
 
Nog mensen die gaan toeren dit weekend? Wellicht dat ik morgenmiddag nog een rondje ga doen. Kreeg via de nieuwsbrief van promotor een rondje rondom Eindhoven doorgestuurd. Leek me best leuk, al zal het wellicht weer rondje zuid Limburg worden.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij een mooie route 150 KM[ quote]Sjoerd102 schreef op 27 oktober 2017 @ 14:55:
Nog mensen die gaan toeren dit weekend? Wellicht dat ik morgenmiddag nog een rondje ga doen. Kreeg via de nieuwsbrief van promotor een rondje rondom Eindhoven doorgestuurd. Leek me best leuk, al zal het wellicht weer rondje zuid Limburg worden.~[/quote]
 
De zomer lijkt inmiddels ver achter ons, en ook het weer nodigt niet echt uit om nog een stukje te toeren.
Toch ben ik in gedachte al bezig om in de zomer 2018 weer richting alpenlanden te gaan.

Dit jaar wil ik graag eens richting ‘Bella Italia’ gaan. Meer specifiek de Dolomieten.


Als ik het dolomieten topic eens lees is de beste overnachtingsmogelijkheid in de buurt van Arabba/Canazei.
Eerste (globale) idee is dan ook om in 2 /3 dagen richting Arabba/Canazei te rijden.
Hier wil ik sowieso DE motorrijdersronde in die streek te rijden: De Sellaronde. 4 passen in 40km:
Sellapas, Pordoipas, Campolongopas en Gardenapas.
Aangezien de passen in de Dolomieten zeer dichtbij elkaar liggen hoef je in principe geen 250km op een dag te rijden, en kun je toch zeer gevarieerde routes rijden.
Verder staat mijn geplande route nog redelijk open, dus alles is verder nog mogelijk.

Gezien ik als vrijgezel niet gebonden ben aan de schoolvakanties wil ik eind juni een 8/9 dagen die kant op. Veel eerder gaan heeft niet veel zin, omdat de meeste passen begin/half juni open gaan.

Wie heeft er zin om mee te rijden?

Een tweede optie zou eventueel de 10 hoogste Alpenpassen rit zijn. Maar hier zul je minimaal 9/10 dagen voor moeten uittrekken.
 
Vorig jaar zijn we o.a. naar de Dolomieten geweest.
Voordeel: heel mooi
Nadeel: als je de Dolomieten uit bent, is alles saai

Welke passen wij hebben gereden weet ik zo even niet meer. We hadden niet echt een route om mij maar zacht uit te drukken.

Ik weet alleen nog de naam van deze: passo di giau. De eerste pas die wij reden en waar we maar bij toeval terecht kwamen. Mooi uitzicht, niet heel lang, wel lekker rustig.
Vanuit daar rij je zo weer andere passen op/af.

Komend jaar ga ik waarschijnlijk weer die kant uit of richting IJsland.

gztL3ni.jpg
 
In de zomer van 2015 ben ik er ook geweest, in de buurt van Meran. 1500km gemaakt in 5 dagen (exclusief heen en terug reis). De kleine passen zijn vaak mooier dan de grote passen, zo is de Manghenpas wel een aanrader.

11026201_864109237005408_1128168402304576679_o.jpg


11722484_864110123671986_5468280926258608689_o.jpg
 
Vorig jaar zijn we o.a. naar de Dolomieten geweest.
Voordeel: heel mooi
Nadeel: als je de Dolomieten uit bent, is alles saai

Welke passen wij hebben gereden weet ik zo even niet meer. We hadden niet echt een route om mij maar zacht uit te drukken.

Ik weet alleen nog de naam van deze: passo di giau. De eerste pas die wij reden en waar we maar bij toeval terecht kwamen. Mooi uitzicht, niet heel lang, wel lekker rustig.
Vanuit daar rij je zo weer andere passen op/af.

Komend jaar ga ik waarschijnlijk weer die kant uit of richting IJsland.

[afbeelding]

Gaan we weer? *O* :Y
 
Gisteren bij Polo in juchen langsgeweest.
Nieuwe motorbroek en laarsen gekocht.
Voor degene die nog nieuw spul moeten hebben.
Zondag de 17e hebben ze geopend. dan 10% korting op het assortiment
Store
 
Terug
Bovenaan Onderaan