BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Enfin, de RT mag dan wel middels pekel, ijs, water, sneeuw enz wat voor vocht vormen dan ook, wel eens de vliegen lijkjes losgeweekt krijgen... Vanmiddag mooi niet starten niet...

R1200RTGestrand.jpeg


Naar aanleiding van het verhaal van broeder ...Ron... dacht ik toch maar even aan de knoppen winkel. Dichtstbijzijnde BMW Motorrad dealer t.o.v. Schiphol is Harry Meijer, belletje gedaan. Die vertelde dat, omdat de test cyclus niet in beeld komt, dit zeer waarschijnlijk een hakende "Dodemans knop" is. Dat is zeg maar de ander functionele kant van de knop die bij ...Ron... voor problemen zorgde. En was ongetwijfeld een jaartje en een beetje geleden ook de reden van mijn stranding bij Schiphol waar ANWB kwam en het gebruiken van de reserve sleutel het probleem had opgelost. Yeah, right. Vorige week overigens startte de RT ook niet meteen, moest ie ook ff aan en weer uit . . . Maar nu, ook na veelvuldig aan en uit, op alarm en er weer af, stukkie verder slepen (u weet wellicht wel de verhalen van storende straling op de start onderbreker chip?) mooi niet starten niet maar wel de nodige beweging gehad.. :X .

Enfin, ik mag niet klagen want ongeveer een 20 tal minuten nadat ik dan Harry Meijer om hulp had gevraagd verscheen een elektriek BMW motor scooter ding met monteur en nieuwe knoppen winkel met ook de functies (in de winter mag ik dus wel graag op verwarmde billen zitten) die ook op de oude knoppen winkel zaten.

Zie hier de oude knoppen meuk:
R1200RTOudeKnoppiesRechts.jpeg


En hier de nieuwe. Jammer dat de monteur met zeer zwarte vingers alle knoppies ging testen, het nieuwe was er maar dan ook meteen weer af zeg maar....
R1200RTNieuweKnoppiesRechts.jpeg

NieuweKnoppiesRechtsVies.jpeg


Enfin, ik was dus 2 uur later thuis dan gepland. Eerste deel van de vertraging werd veroorzaakt doordat ik werd aangeschoten door een R1100RT meneer die benieuwd was naar mijn verbruik. Naar eer en geweten kon ik zeggen net iets meer dan 1 liter nodig te hebben om 20 kilometer te kunnen ronden. De man begon een heel verhaal over hoe hij, via een brommer en een Piaggo MP3 aan het motor rijden was geslagen en heel tevreden was met de motor maar wel vond dat ie met 1 op 15 wat aan de dorstige kant was.

Vervolgens dus niet starten niet... Belletje... Wachten....

Tijdens het wachten de meneer getroffen die op de R1200ST van Petra (BoxerDame van BoxerTall) rijdt. Hij was er nog altijd zeer tevreden met de motor, inmiddels een dikke 6 jaar. Wel al de ABS meuk moeten laten vervangen quanta kosta €1.800,- . . . De toevoeging dat hij "niet zo'n poetser maar meer een rijder" is, die was enigszins overbodig. Thijs67, die ook niet echt van het poetsen is, heeft zijn ST er wel wat netter bij staan... (ben benieuwd of die nog gaat zwichten voor een mooi blauw/anthraciet exemplaar met zo'n 40k minder op de telleRT en een lekker Superbike stuurtje en een "mechanische" cruise control, mooi inruilertje op de zwart/grijze denk ik...)

En ik zag deze R1100RT waar ik al eerder wat plaatjes van had gepost, ondanks het Fransche Kenteken, toch een zeer regelmatige gast van het motorhok te Schiphol. Wellicht een collega die in La Doulce France woont? En wat zag ik aan vernieuwing aan deze fiets sinds de laatste keer?

R1100RT_HeliteSnoer.jpeg

De berijder heeft zichzelf ook voorzien van een Helite Airbag vest!

Enfin, eind goed al goed, mijn RT rijdt weer. Kwanta Kosta €151,34 bestaande uit "Reparatie Ter Plaatse" (zal wel combi zijn van uurloon en rijden) en de helft van de kosten van de knopperij. Hoewel de monteur me ter plaatse vertelde dat ik de helft van de knopperij moest betalen en dat dit op €155,- kwam en dat de montage "service" was. Hoe het ook is, ik heb dus uiteindelijk met officiële rekening (achter de monteur aan gereden naar de zaak om daar de werkorder te tekenen en te pinnen) iets minder betaald dan vooraf door de monteur gezegd. Vindt het al met al niet onredelijk eigenlijk.

Zo. Nu een doekje over mijn nieuwe knoppie halen met een toefje Dasty er op.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig, mooi verhaal weer. Wel netjes opgelost zo toch. Vind ik wel service!
 
Wat een gepruts weer met die knopjes.
Dan mag ik niet klagen dat mijn tanklint er voor de tweede keer in een jaar mee op is gehouden...

Dacht dat we een stabiele motor hadden, maar soms twijfel ik daar wel eens aan.
 
Dat is wel pech hebben Jeroen, kennelijk is het stuk gaan van die knoppen nu hip, ofzo. ...een zo kaal als de neten fiets is zo gek nog niet :+ ... alleen heeft ook die echt wel een startknoppie nodig... Gisteren gestrand met de Touran, niet ik, maar mijn zoon.... accu kaduuk. Ook service ter plaatse; of 'ie 'm op gang moest brengen zodat we naar huis konden of een nieuwe accu monteren met een prijskaartje van 200,- ?inclusief uurloon, dat dan weer wel. Toch maar ff voor optie 1 gekozen.... nu in afwachting van de bestelde accu, en de fiets van Noortje vast buiten gezet.... :+
 
Dat is wel pech hebben Jeroen, kennelijk is het stuk gaan van die knoppen nu hip, ofzo. ...een zo kaal als de neten fiets is zo gek nog niet :+ ... alleen heeft ook die echt wel een startknoppie nodig... Gisteren gestrand met de Touran, niet ik, maar mijn zoon.... accu kaduuk. Ook service ter plaatse; of 'ie 'm op gang moest brengen zodat we naar huis konden of een nieuwe accu monteren met een prijskaartje van 200,- ?inclusief uurloon, dat dan weer wel. Toch maar ff voor optie 1 gekozen.... nu in afwachting van de bestelde accu, en de fiets van Noortje vast buiten gezet.... :+

Die accu's zitten allemaal zo bij de hand, dat je voor € 200 er wel 2 kan kopen.
 
Wordt nog spannend met die start knopjes...afwachten maar.

Sodeknet, wat was het koud vanmorgen zeg! Maar 1,5 graad...echt brrrr

@Jeroen: wat kost de nieuwe knoppenhandel?
 
Laatst bewerkt:
Vraagje,

Heb wel eens een RT gezien waar een BMWspiegel op een "stokje" op zat. Gemonteerd op de knoppenwinkel.
Weet iemand van welk model BMW de spiegels passen op een RT?

Vind het toch wel hinderlijk worden dat de spiegels redelijk waardeloos zijn.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje,

Heb wel eens een RT gezien waar een BMWspiegel op een "stokje" op zat. Gemonteerd op de knoppenwinkel.
Weet iemand van welk model BMW de spiegels passen op een RT?

Vind het toch wel hinderlijk worden dat de spiegels redelijk waardeloos zijn.

Ligt aan het model RT dat je rijdt.
 
Mirror_Mvc-896s.jpg




...en die passen niet op de DOHC modellen, vanwege de andere knoppensjizzel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan