BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

full


Er passen, zelfs op een RT-LC, gewoon de nieuwe GS e.d. spiegels hoor!

Op de foto een kennis van mij die veel wielerkoersen begeleid. Zowel als verkeersregelaar, maar ook met de pers achterop.
 
Touran Diesel? Daar zit een forse accu in; bij mijn A4 TDI was ik meer dan 200,- kwijt voor een nieuwe accu...

Roelof.
Yep, een diesel. Met standaard een 77 of 74 Ah accu. Bij onze echter een 100Ah..... die 200,- was voor de standaard. Nu heb ik weer een 100Ah Exide, maar die moest ik er wel zelf in schroeven, en er moet wel het e.e.a. weggeschroefd worden voordat je zo'n knoepert erin kan lepelen.... maar goed; been there... done that. Oude was ruim 7 jaar oud, bijna net zo oud als de auto zelf.
 
Laatst bewerkt:
Yep, een diesel. Met standaard een 77 of 74 Ah accu. Bij onze echter een 100Ah..... die 200,- was voor de standaard. Nu heb ik weer een 100Ah Exide, maar die moest ik er wel zelf in schroeven, en er moet wel het e.e.a. weggeschroefd worden voordat je zo'n knoepert erin kan lepelen.... maar goed; been there... done that. Oude was ruim 7 jaar oud, bijna net zo oud als de auto zelf.

Mijn A4, uit 2008, is uitgerust met Energy Management System en dit systeem vereist dat de accu gegevens worden ingelezen. Zie ook deze link: Battery Replacement - Ross-Tech Wiki

Het zou mij verbazen als de Touran TDI dit niet heeft. De module vind je overigens terug aan de accupolen.

BU-908: Battery Management System (BMS) – Battery University

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Enfin, de RT mag dan wel middels pekel, ijs, water, sneeuw enz wat voor vocht vormen dan ook, wel eens de vliegen lijkjes losgeweekt krijgen... Vanmiddag mooi niet starten niet...


Wat een pech! Alles ik ergens geen geduld voor heb dan zijn het dit soort dingen, zo zonde van je tijd...



Tijdens het wachten de meneer getroffen die op de R1200ST van Petra (BoxerDame van BoxerTall) rijdt. Hij was er nog altijd zeer tevreden met de motor, inmiddels een dikke 6 jaar. Wel al de ABS meuk moeten laten vervangen quanta kosta €1.800,- . . . De toevoeging dat hij "niet zo'n poetser maar meer een rijder" is, die was enigszins overbodig. Thijs67, die ook niet echt van het poetsen is, heeft zijn ST er wel wat netter bij staan...
Nou was ik al niet zo'n poetster...
 
Mijn A4, uit 2008, is uitgerust met Energy Management System en dit systeem vereist dat de accu gegevens worden ingelezen. Zie ook deze link: Battery Replacement - Ross-Tech Wiki

Het zou mij verbazen als de Touran TDI dit niet heeft. De module vind je overigens terug aan de accupolen.

BU-908: Battery Management System (BMS) – Battery University

Roelof.
Nope, energie wordt niet gemanaged door onze Touran (1.9TDI DSG7 2009)..... gewoon plug and play batterij. Niks inlezen, niks wennen aan elkaar, gewoon een lang en gelukkig huwelijk in het vooruitzicht.... :+
 
Laatst bewerkt:
Wobbert wil weten wat het kost:
Wordt nog spannend met die start knopjes...afwachten maar.

Sodeknet, wat was het koud vanmorgen zeg! Maar 1,5 graad...echt brrrr

@Jeroen: wat kost de nieuwe knoppenhandel?

Ik heb 50% Coulance gekregen op de knopperij, die doen iets van €150,- en moest daarnaast "Reparatie Ter Plaatse" aftikken. Totaal, inclusief de BTW, €151,34 pinnen bij Harry Meijer. Ff achter de elektrieke motor scooter gesnord, tikje om wegens wegwerkzaamheden bij de oude A9. Twee uur later thuis dan origineel gepland.

Ik heb geen benul hoe andere BMW dealers nu nog met Coulance omgaan. Ik vermoed dat die 50% vanuit BMW Nederland komt. Zou je dus klein beetje minder kwijt kunnen zijn dan ik omdat de monteur geen rijtijd kwijt is aan heen en weer pech plek komen.
 
Over die spiegels... ik ben heel tevreden met mijn DOHC standaard spiegels waar ik aan de kant waar je naar je handschoen zit te kijken van die ronde dode hoek spiegeltjes van nog geen €3,- het stuk bij de GAMMA (voorheen bij Halfords). Vandaag nog een Mercedes wel in de dode hoek, niet in de gewone spiegel. Op de RS red ik me ook prima met de OEM spiegels plus GAMMA upgrades.
 
Vorige week was ik in Bordeaux (fraai stadje, uit die streek schijnt ook een fraai wijntje te komen).

Enfin, ik zag daar deze R1200RT DOHC staan:
BlauweRTDOHC.JPG


Het ding lijkt mij ook gespoten want van mijn RT kan ik me niet herinneren dat de Thunderbolt Grey kleur met de zon er op zo fraai donkerblauw wist op te lichten. Als ie dat namelijk wel gedaan had, dan weet ik niet zo zeker of ik er €750,- op stuk geslagen had om hem te laten spuiten (nou vooruit, voor dat bedrag waren ook de zijkoffers van Karin haar ST en de deksel van haar topkoffer meteen meegespoten, dus wat zal het spuiten van de RT me "zuiver" gekost hebben, €550??).

Het gedeelte van de fiets dat niet in de zon staat lijkt "gewoon" Thunderbolt Grey" te zijn, maar als de zon het lakwerk kietelt, verandert de fiets. Lijkt wel een soort toverbal op wielen.. Kan het niet lelijk vinden eigenlijk, zo'n duo toon fiets....
 
...Ron... heeft dezelfde kleurenblindheid als ik.
. . .
:

1) Standaard RT-kleur Jeroen.
En dat heet Midnight Blue Metallic.


2) Ik vind het fraai, en zie het als sjiekblauw, en vrouwlief vindt het een verschrikking, en ziet het als donkergroen... :/


3) (ik zie er toch ECHT geen donkergroen in... :/ )

1) Dat wist ik niet. Ik verkeerde in de veronderstelling dat de DOHC alleen in Thunderbolt Grey, Polar en Ostanagrau mat te verkrijgen was, omdat ik alleen die kleurtjes in de folder zag (plus een Thunderbolt Grey variant met allerlei sticker/striping. Denk foutje van mijn kant: dat die Midnight Blue niet in de NL folder staat wil nog niet zeggen dat ie niet te krijgen is.... Saillant detail: de folder prijst de 2010 RT aan en gebruikt daarbij een reis van Lake District, via The Highlands naar Edinburgh. Bij mijn reis met Karin naar The Lake District (ik op een R1150RS en Karin op een R1150R Twinspark) begon de aanschaf van mijn DOHC RT gestalte te krijgen. Dit begon bij het praatjes maken met DOHC eigenaren in de rij voor de boot en eindigde in het vooraf via e-mail organiseren van het "Romance Package"bij aankomst bij de eerste B&B waarna ik subtiel de vraag kon stellen of ik niet eens een proefritje op een R1200RT mocht maken bij thuiskomst

2) Ik vindt het ook bijzonder fraai! Een geduchte kleur concurrent van de door mij zo geliefde Sidney Blue Metallic. Soort "toverbal" effect, sjiek donker in de schaduw, sjiek blauw in de zon. Mijn vrouwlief heeft duidelijk een andere relatie met donker groen dan jouw vrouwlief, heur aanstaand blik op 4 wielen is in het donkergroen besteld:
KarinsKuga.jpeg

En echt niet omdat ze dat niet mooi vindt! Antraciet had ze ook heel mooi gevonden, maar toen we tijdens onze auto jacht bij Crum Houten in een zaal stonden met auto's in 30 tinten grijs, was ze wel om.

3) Ik heb dezelfde oog afwijking als jij EN de mensen (mannen) van BMW denk ik. Ik zie ook enkel blauw van een heel fraai soort. Net als de mannen van BMW want zouden die nou ook dat donker groen hebben gezien dat Jeanet meent waar te kunnen nemen, dan hadden ze de kleur wel Schwarzwald Green Metallic genoemd (of Emerald Green Metallic). Denk dat ze toch meer Frauen in dienst moeten nemen daar in Berlijn. Aan de andere kant: ze mikten destijds met die DOHC denk ik toch op het manvolk.... die net zo kleuren doof waren als zij zelf.
 
Laatst bewerkt:
Markus90 had zijn Thunderbolt Grey RT in het zonnetje gezet:
Dat is geen Thunderbolt Grey. Een foto van afgelopen zomer in de zon:

[afbeelding]

Edit: dit was de Alp d'huez en dan verder naar boven naar de meertjes: https://goo.gl/maps/fhbg5hbCGFF2

Super mooi om te lopen en weinigen weten dit.

Daarom wist ik ook dat het geen Thunderbolt Grey moest zijn, die van mij heb ik een kleine 2 jaar gereden met die "Af Fabriek" kleurstelling en ook al eens in het zonnetje gehad:

RTThunderboltGreyInDeZon.jpg


Geen sprankje blauw te bekennen...

Dit is bij de Holterberg, ook iets van hoogte verschil, maar dan een stukje dichter bij huis.

Al met al hoop ik wel ooit of de RT dan wel de RS daar in die omgeving van de Alp d'huez te krijgen en dan dat stukje te lopen waar jij naar refereert.
 
Laatst bewerkt:
...Ron... heeft weer iets leuks gevonden in de krochten van het Wereld Wijde Web:
Grappig..., heeft iemand ff (...) de hele levensloop van de RT beschreven...; wat een werk !


klik !

Inderdaad Monikkenwerk, zo'n RT Almanak. Wie zet hem ff om in het NL??

Toch maar ff gespit door dat lijvige werk . . . en -> Ahhhh, daar komt het Duveltje uit het Doosje! In 2012 kwam de Midnight Blue metallic kleur voor de RT uit! Lijkt ook maar 1 jaar in die kleur geleverd te zijn. Is maar goed dat ik dit niet eerder wist, anders was ik waarschijnlijk nu nog aan het zoeken naar een goede 2e hands DOHC uit 2012 in deze kleur!
 
En beantwoord :t

Hoop dat Noortje een mooie en leerzame dag heeft gehad.
Vaders heeft de training ook gedaan, was hem in ieder geval goed bevallen. 's avonds en de volgende ochtend mocht ik sleutelen aan de motor (850 rt). Was een paar keer stil gevallen/aangeduwd.
Eerste verdachte is vervangen: de accu. Had deze winter al zo'n vermoeden dat die aan zijn laatste eindje bezig was, maar starten deed die continu.
Met het eraf halen van de kuipdelen ontdekte ik ook wat benzine resten langs de kunststof tank, dus ook de o-ring onder de tank opening vervangen. En dat was hard nodig.
 
Mooi verhaal Ron. Mooie footoos ook!

Bizar wat sommige ootoomoobielisten denken te kunnen doen. Ootoodebielisten zijn dat! Kennelijk vooral in regio Nijmegen te vinden....

Heb zelf met mijn "dure" BMW systeemhelm geen klagen qua geluid. "Duur" als in: toch een paar euri goedkoper dan de Schubert C3 Pro of zo'n Shoei Neotec... Wat dan op zich ook weer niet van die goedkope anti-buts petjes zijn.

Waar ik dan wel weer een beetje narrig van wordt: dat gallige pinlock ding zit dus na een krap jaartje mooi al weer los. Dus vanmorgen op de RT na het vangen van zo'n 5 regendruppies was het ding meteen beslagen van binnen. Het goede nieuws is dan weer dat het vizier makkelijk op een ventilatie kiertje te zetten is en daar dan ook echt in blijft staan (hiervoor had ik een "gewone" Schubert C3 en die wapperde zodra je boven de 80 km/u kwam, dat kom ik nog wel eens..., weer dicht...en als het regende, werd ik op mijn kale velletje nat, ook boven de 80 km/u waarbij de helm "pot dicht" gewaaid was...

Enfin, ik ben niet zo handig met die pinlock dingies, dus ik ga t.z.t. maar weer eens langs Van Harten waar de helm vandaan komt.
 
Laatst bewerkt:
...de (vakantie)week van... :/

maandag 24 april 2017

De twee andere aangekochte originele AMG velgen voor aan de Benz kakkiestrak gemaakt. Velgen hadden veel tlc nodig. Vooral de ingebrande remstofjes is altijd 'ff' serieus werk om dat weg te krijgen.

Dus..., schroeven, poetsen, boenen, polijsten, en tevreden zijn.
Ongeveer 2.5 uur per velg..., maal 4 dus... :/

2.5 uur per velg?????

Heb afgelopen weekend een uur besteed aan het wassen van de RT omdat dit wel weer een keer nodig was. Voor mij was hij weer schoon en toonbaar, maar als ik dit zo lees kun jij je nog wel een paar uur uitleven op mijn RT Ron. :+


Groeten,
Robert
 
Terug
Bovenaan Onderaan