BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

die brandstof flens actie is iets wat uitgevoerd zal worden bij onderhoud, als het kuipwerk er naast ligt.
 
Gisteravond ritje via o.a. de dijk Enkhuizen - Lelystad en langs het water weer naar Almere. Het tikken hield niet op :+
y4miKQi5ipD1I398N-4sW1kXbJZWafOpRPc-3JRqktjPfxyG3OnxM-62uDKsdCWgdCsOASkKHAhKzdOPu-do6YdYwJqS470qAGibxJfFIhDJLZRljwcP0fpyc-cRnxieM1-1jXDKNPfHZq3UMd6VLpF515MbtY0Jh9hk3cQDg8OALFHvyLIkFl9CHTgtzpwQY8tPwSAsge60hxnGsrdwb23FA
 
Kom je het er dan zelf vanaf halen? ;)

Gisteren trouwens naar BikerOutfit in Amsterdam Noord geweest als onderdeel van de rit.
Mijn BMW airflow is na jaren van trouwe dienst wel toe aan vervanging. Heb nu een Revit Airwave 2 gekocht. Zal ook heel wat luchtiger zijn dan het BMW pak aangezien dat niet zo open is als de Airwave. Over 3 weken voor een maandje naar Portugal dus pak wordt meteen goed ingewijd :]

Mooie zaak trouwens met grote voorraad aan van alles.
MAAR het Airwave2 pak is nu in de aanbieding met 25% korting! Dus wie nog twijfelt over zoiets........ REVIT
Beschikken ook over uitstekende webshop.
 
Had bij de LC wat lekkagesporen vanuit een gaatje in het motorblok.
Vandaag bij Harrie Meijer geweest en die heeft de waterpomp vervangen.
Beetje mazzel want ik had nog 20 dagen garantie :]
 
Nou weten we dus ook waarom Ron zijn RT er altijd zo schoon uit ziet: het plaatwerk ligt gewoon in de garage als ie gaat rijden. :+


Gisteravond ritje via o.a. de dijk Enkhuizen - Lelystad en langs het water weer naar Almere. Het tikken hield niet op :+
[afbeelding]

hee, zo ziet het PicassOotje er ook uit na meerdere malen de Afsluitdijk over gedenderd te zijn afgelopen weken. :)

Beetje Dasty met veel water doet wonderen. ;)
 
Laatst bewerkt:
...Ron..., jouw waarneming over de bak kom aardig overeen met mijn eerste bevindingen :/
Alleen gaat bij mij het in z'n 1 zetten alleen bij een koude motor acceptabel, bij een warme motor ontkom ik niet aan een hupje met het nodige geluid :r
Verder gaat 4-5-6 dan weer als het spreekwoordelijke mes door de boter, dus het kan wel.
 
...ai..., door de mand gevallen nu... :$

Maar je doet de monteur(s) wel een plezier: schone motor en niet voor de tigde keer plaatwerk losschroeven en later weer vastschroeven en je moet oppassen dat het plaatwerk niet beschadigd enz.

Als er niet met vaste tijden wordt gewerkt, dan komt minder tijd wellicht ten gunstige van een lagere rekening.

Roelof.
 
...Ron..., jouw waarneming over de bak kom aardig overeen met mijn eerste bevindingen :/
Alleen gaat bij mij het in z'n 1 zetten alleen bij een koude motor acceptabel, bij een warme motor ontkom ik niet aan een hupje met het nodige geluid :r
Verder gaat 4-5-6 dan weer als het spreekwoordelijke mes door de boter, dus het kan wel.

Bij mij niet anders en als ik de koppeling gebruik gaat alles "als het mes". QS gebruik ik bijna niet met duo; alleen solo.
Terugschakelen met de QS gaat overigens prima; alleen van 2 naar 1 is meestal minder soepel

Roelof.
 
Door het "gedoe" rond welke type bak of startmotor stond ie max. hoogte op het hefplateau en toen kwam ik erachter dat er werk te doen was. Met name uitlaat...

Voor mij onmogelijk vast te stellen welk type bak ik heb of welke startmotor. Heb nog wel een semiflexibele endoscoop, maar dan is nog steeds een uitdaging om iets te vinden (zien) zonder demontage van onderdelen.

Roelof.
 
Daags na Ron ben ik ook eens bij VH te A aan komen waaien, ik maakte me wat zorgen over dat verhaal van die "terugroep actie" rondom die tank ring enz. Zag daar een jonge man een zeer fraaie fiets in ontvangst nemen, een R9T retro variant met jaren 80 voorkuip, in het wit/rood/blauw. Foto daarvan lukt even niet om hier te plaatsen, want die heb ik gemaakt met de iPhone die ik vandaag heb ingeleverd bij de KPN winkel omdat de batterij te snel leeg ging. Telefoon gaat in de garantie richting de Apple boeren, krijg zeer waarschijnlijk een nieuwe, tot die tijd moet ik me 2 a 3 weken redden met de oude HTC Desire Z.

Enfin, die jongeman dus die op pad ging met die hagelverse R9T (waarvan het mij een groot raadsel is hoe de ABS moet werken, want er zit niet zo'n ring op met van die gleufjes er in...hoe meet dat ding dan een slip??), die had dus die prachtig omgebouwde R100RS ingeleverd waar Ron zo mooi foto's in zijn verhaal had verwerkt. Was niet geheel een logisch plaatje, de jongeman en dan die "oude" fiets die hij dus zo fraai had omgebouwd. Het ding was mooi, maar niet praktisch vond de jongeman en daarom ingeruild op de R9T.
 
Ron schreef over de ervaringen met de RTLC (mijn opmerkingen in het 'Italic'):

1. Vooral dus omdat ik de 2014 LC-er ongeveer de afgrond in schreef, na die ergernisvolle 20 minuten 'testfahrt' van toen. Wat een hok van een blok was dat zeg. Klopte nix van. De DOHC was mijlenver beter/fijner/rustiger dan de eerste serie LC's.

Exact mijn ervaring en de reden waarom ik dus eerst 2 seizoenen op de 90'er heb gereden. Na toch nog een proefrit op de 16LC meteen maar 1 besteld :) Wat een verschil met de 14LC...

2. Sleutels van de key-less-go worden ergens gevonden, en wat mij werkelijk als eerst opvalt t.o.v. de 2014 versie, is hoe ongekend veel stiller dit LC-blok loopt bij stationair.
Nix geen getikt meer van die injectoren, en amper of geen kleppengeratel (fiets op het moment zo'n 2400 km op de klok staan).

Gewoon mee eens ;)

3. Een trapje op het pedaaltje links, en er floept een 1 op een display...
Huh..., waar is de beruchte 'in-1-zet-klap' van de oudere LC...???
Wat een verrassing. Natte koppeling, en geen knal naar 1, gaat dus toch samen.

Meestal geen 'in-1-zet-klap' maar heel soms wel. Wat doe ik dan anders dan die andere keren vraag ik me dan....? Aantal toeren? Warm/koud? Slecht geslapen? Ruzie met de vrouw? RT heeft er gewoon even geen zin? I'm lost.....

4. De zithouding op de LC t.o.v. de eigenste DOHC is iets actiever. Het stuur staat iets lager, terwijl je toch goed (beter) bij de grond kan komen met de voeten.
Nu heb ik op de DOHC wel een Touratech zitting, en die zorgt er voor dat je minder makkelijk bij de grond kan komen met de platte voeten.
Pluspuntje voor de LC dus. Pluspuntje is ook het zadel. Tweede verrassing. Het standaard DOHC zadel zit gewoon prut. Vandaar ook de persoonlijke Touratech. Zadel op de LC RT zit in ieder geval voor de bestuurder een stuk aangenamer dan het standaard DOHC bankstel.

Idd actiever. Laatst nog een GS gereden en ik had het idee dat ik een 'apehanger' vast had maar dat even terzijde. Ikzelf heb ook het hoge-TT-zadel op de LC en ook nog eens in de hoogste stand. Ik ben zelf van modale lengte (1.83). Net niet plat met de voetjes op het door ons zo geliefde asfalt/straatstenen. Dus de LC is voor mijn gevoel een stuk lager. Nog geen cm op het standaard LC zadel gereden dus daar kan ik geen mening over vormen :)

5. Ik rol in een gematigd tempo (stadsverkeer, dus 40/50 kmh) Amersfoort uit, en stoor mij ook heel direct aan de wiebelige rechtuit loop..., alsof de balhoofdlagers te strak zitten. Maar..., echt balhoofdlagers as-we-know-them zitten er niet echt in. Hmmm..., zou het aan die verhipte PilotRoad 4 banden liggen dan ?

Herken ik niet. Niet met de standaard meegeleverde Metzelers en ook niet met de RoadSmart3's. Misschien idd de PR4's maar zelfs dat lijkt me sterk. Zo slecht zijn die nu ook weer niet :) Had ze op de 90'er en daar had ik zeker geen "wiebelige rechtuit loop...." Onbalans ergens.....?

6. De bak schakelt trouwens (met koppeling) van 1 naar 2 as-n-zonnetje, maar van 2 naar 3 met veel gekraak... :/
Twee minpuntjes dus : dat wiebelige, en dat gekraak.

Herken ik niet. Het lijkt er op dat er toch wat tolerantieverschillen in de diverse bakken aanwezig zijn. De ene heeft het wel en de andere niet.

7. Hey..., de windbescherming op de LC is iets prettiger. Het is stiller achter de ruit (standaard versie).

Ik merk geen verschil maar misschien moet je dan vaker wisselen tussen de DOHC en de LC :) Zoals je weet heb ik sinds kort het org-bmw-comfort-scherm (alleen iets (cm's) breder maar niet hoger) gemonteerd. Gedaan vanwege de zwarte rand, de balletjes-overgang naar het heldere deel en het R1200RT logo :) Detail..... :) ) Overigens merk ik ook geen verschil tussen dit comfortscherm en het standaardscherm. Misschien ben ik een stuk minder fijnbesnaard......

8. Potent gedoe onder je. Dat voel je. Maar..., niet vervelend. Geen aan/uit effect ofzo.

Helemaal mee eens. Verbaast me iedere keer weer hoe ie van zijn plek af wil... Lekkerrrr.... LC vraagt meer om RPM's dan de DOHC.

9. Het display is minder makkelijk afleesbaar (vind ik) dan op de DOHC, en dan met name de temperatuur en brandstofblokjes vind ik net ff iets te onduidelijk.
Het hele digitale gedoe staat trouwens in Dynamic Mode, en de vering op motor + 1 koffer + HARD.
En eerlijk gezegd valt mij deze combi niet tegen.

Zet 'm meestal in de "actieradius" mode. Veel interessanter dan de blokjes :)
Als ik alleen rij dan staat ie ook meestal in die mode (DYNA+koffer+HARD). Tijdens het spaarzame WW-verkeer gaat ie wel eens naar DYNA+koffer+SOFT. Omdat het zo lekker zweverig voelt.


10. Mwha..., rijdt niet verkeerd deze brommeRT, en t.o.v. de 2014 wasserkoeler echt een verademing.

Ik durf het zelfs een opmerkelijk verschil te noemen. Komen dat soort problemen dan niet naar boven, tijdens de vele test-kilometers door de testpiloten van BMW, voordat er een product op de markt word gezet???? Reden voor mij om de LC toen niet aan te schaffen. Overigens ook op de 17LC gereden. Weinig tot geen verschil met mijn 16LC. Misschien de bak ietsjes 'smeuïger' in met name de eerste 3 versnellingen... :) Naar het schijnt is er ook een aanpassing in die richting uitgevoerd.

11. De kiepwagen slaat af, ik geef een dotje gas, en verbaas mij over de spontane sprintkwaliteiten van de LC boven de 5000 toeren.
Sapperdeflap...., bijna op een sportfietsmanier kun je er van door boxeren.
De reactie op het gas lijkt ernstig op die van de persoonlijke R1200S..., met zoveel vaart rol je plots richting volgende bocht, dan wel horizon.
Maar..., past zoiets wel bij een toerfiets...???
Dat laatste vraag ik mij de komende kilometers steeds vaker af. Onderin vind ik het blok minder koppelrijk dan de DOHC aanvoelen, maar bovenin gaat het ding duidelijk stukken harder van de plek.
De DOHC is wat dat betreft stukken meer 'gezapig', of 'toergericht'. Net wat je wilt.

Volmondig JA. Zie 1600GT(L) :) Het is als bij een SUV of bij een sportauto. Je weet dat het kan :) maar je hebt het zelden "nodig"....

12. De achterrem is duidelijk beter dan op de DOHC. Veel meer bite. En de koppeling zou ik 'zo' willen overnemen, want wat een voorname lichtigheid !

Eens.

13. De zitpositie bevalt mij nog steeds goed. En ik begin het bloedheet te krijgen achter de ruit..., en dat verbaast mij.

Opwinding :) ?

14. Voor mijn gevoel zwier en zwaai ik wat af. De bochtjes kunnen strak kort aangesneden worden.
Zet er Smart3 onder, en het bochtige feest is compleet. Weet ik zeker.

Kan dit alleen maar be-amen. LC voelt lichter aan dan de DOHC. Met de RS3 is het een feest om te sturen. Hoewel die ook gaan cuppen maar dat merk je tijdens het rijden pas veel later dan bij de PR4's. "As we speak" wordt er een nieuwe setje RS3's gemonteerd.... 14K mee gereden en beginnen nu wat vierkant te worden en bijna aan het "slijtage nokje". Meegeleverde Metzelers maar 8K.

LET OP: alle opmerkingen zijn "mijn mening" en zeker niet representatief... :) Ik miste nog wel wat opmerkingen over het uiterlijk van de LC..... Ik vind 'm mooi maar ook dat is weer een niet objectieve, niet representatieve mening..... :) :) :)
 
Idd behoorlijk, niet een beetje :), eens met jouw bevindingen.
De meningen over het uiterlijk deel ik dan weer niet.
Snuit is lekker modern en sportief ogend (mening).
Wel de feiten over de tanktasbeugel en de achterspatbord-gaten.
Natte hoeven bestemd voor de duo heb ik nog geen klachten over gehoord :)
Spiegels voldoen voor mijn modale lichaamsbouw prima.
Spatbordverlenger heb ik inmiddels ook gemonteerd en vind ik er dan weer een stuk beter uitzien dan op de DOHC (mening....)
V.w.b. de koffers: Op jouw foto lijkt het idd zo maar dat is meer perspectief. In werkelijkheid steken ze ongeveer een drietals cm's achter de achterband. Vergelijkbaar met de DOHC dus.
Topkoffer: Ik vind 'm netjes in lijn met de zijkoffers. Wel in kleur uiteraard :) (mening).
Onderkuip: Zou het moeten zien denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan