BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

...Ron... laat zijn auto veel kilometers uit de brandstof persen:

[...]

...heb daar de taxi ook op 98 laten rollen...

...altijd goed..., torretje pakt merkbaar soepeler op, en je voelt minder hikjes dan bij 95...
...iets met ontsteking verstellen, enzo...


...bijkomstig voordeel..., op de terugweg, nog steeds op 98, de eerste 94 kilometers (tot aan een eerste koffiestop) binnendoor en snelweg (keurig 120 kmh), een digitaal aangegeven verbruik van 5.8 liter op 100 kilometers...

...en dat is dan 1 op 17,24...


...digitaal verbruik over alle terugrijmeters (390 in totaal, binnendoor en snelweg) een digitaal aangegeven verbruik van 6.0 liter op 100 kilometers...

...en dat staat gelijk aan 1 op 16.67...



[afbeelding]



En dat dus met bijna 1400 kilo oud ijzer, en nog 2 poppetjes daarin...

Dat is inderdaad waanzinnig knap. Dit was mijn score na een weekendje Heimbach waarbij op de terugreis het gas open ging. Vol open.
Heimbach50.jpg


En dat is maar 1 poppetje met 236 kg plastic, ijzer en rubber... En nauwelijks nog brandstof . . . want dat ging er wel rap doorheen.... Maar toch, 4.9 l / 100 km. Bij "normaal" woon werk (max 140 km/u waar het 130 mag) doet de fiets 4.8 l / 100 km. Klein tikje beter dan de R1200RT van mij. Maar goed, die is ook wat zwaarder, meer plastic in de wind.
 
Vandaag weer de nodige kilometers gemaakt en de RT gaat steeds beter bevallen.
Reed vandaag met de eerste tank op Shell V-power 98 benzine.
Ik schrok een beetje van het verbruik na het tanken.
Reed veel snelweg met 100km per uur op de teller en vaak de cruise controle aan.
Beide koffers erop maar geen lading erin mee.
Windscherm op 80% van hoogste stand.
De RT verbruikte 1 liter op 24,09km
Dat is toch eigenlijk niet mogelijk?
Verleden week reed ik rond met Euro 95 en met vlot doorrijden haalde ik amper 1 op 17.
Nou werd er al gezegt dat de RT zuiniger loopt met 98 octaan, maar dat het zo zuinig is verbaast me wel.
Morgen ga ik een nog langere rit maken, en dan eens kieken wat ze dan verbruikt.
Ik laat het jullie zekers weten.
Vr Gr Erwin


Ik rij zelden zuiniger dan 1:17 met mijn waterhoofd RT en tank altijd meestal 98.
Die 1: zal vooral aan je gashand hebben gelegen en niet aan het octaangehalte.
 
Volgende week ga ik ook lekker op toer.
Ik zal eens kijken wat mijn MK1 zal gaan verbruiken; in ieder geval op het moment lukt het met gemak om em op 4,8 te houden. (was altijd 5,1)
Gewoon, zoals altijd op 95, maar wel met K&N luchtfilteRTje.

Heren, mag ik jullie ontzettend bedanken voor alle adviezen en tips omtrend de RT1200.
Ik ben er zeer gebaat bij en neem ze ter harte.
Daarnet mijn RT1200 klaargezet in het zondagochtendgloren voor een plesante roadtrip.
Vandaag eens een mooie lange rit langs het kustgebied maken en wil nog Amsterdam induiken.
Wens ik jullie RT rijders een geweldige zondag toe.
Geniet er maximaal van, want de maandag staat alweer voor deur.
Vr Gr

Jammer dat ik:
a: niet thuis was
b: dit nu pas lees

anders had je een koffiestop in het Sjatootje kunnen doen ;)
 
Laatst bewerkt:
Volgende vraag: is die Boxer Cup waar Ootje naar verwijst een waardige vervanger van voorheen jouw Boxer Cup?
Ben er toch ... :+
Nope, technisch is het nog steeds de zelfde fiets met een aantal subtiele aanpassingen.
Zoals twinspark (geen abs of handvat verwarming) hoger op de poten, hoger zadel ... en nog een aantal kleine dingen.

De waardige vervanger heeft Ron in de garage staan ... namelijk de R1200S :]
 
Laatst bewerkt:
Heeeeeeeee beste ootje.
Wellicht eens een keer een bakkie leut samen doen en praatje pot maken over de RT?
Komt tzt zekers weer die kant op hoor.
Met de RT een fluitje van een cent.
Vr Gr Erwin
 
Een vakantiegroet vanuit Portugal.
y4mJsZG4srzf0ZPnP56N9qrbTP7bADwOJysAfTQNpFGcnNVNPbCffcJhblI_JVElD81ux2LZEnGn0BJjFQakp_CVRCgkHJi3T48LAidCb2G_RI2VeU3oaHXNRNrIm5rXEUAGr35M7Zi7ac08Lpgeovcu2dGhWrD3SauM4EDRyXHLkcH2h5X5qFuevWKlS26M3Rfazg4RynEoNJ_nbrXEAdTJg


Inmiddels begint de temperatuur in het binnenland al naar de 35 graden te kruipen. Ben erg blij met het revit airwave pak. De eerste 1000 km hebben we hier alweer gereden. Wat blijft het toch een prachtig land!
 
Mooie omgeving.
Genieten van de RT en het land.
Behouden kilometers en veilig weer thuiskomen straks.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Voor wat betreft de DOHC RT: Ik doe gemiddeld 2x tussen 2 beurten door ongeveer 200 ml er bij. Dat is dan 400 ml per 10.000 km. De R1200ST van mijn vrouw, blokje voor de DOHC, idem dito. Lijkt mij niet een heel dramatische hoeveelheid....

Mee eens. Hier idem. Nou ja ... mijne heeft fraktie minder bijvulling nodig dan die van mijn echtgenoot. Zal wel aan het temperament liggen. Maar we delen met onze 2 RT's nu 1 literfles per 10.000 km per RT (20.000 km's in totaal dus). In augustus een week naar Oostenrijk, dan gaat wel een liter mee in de bagage. Castrol power rs 4t 15w 50 want dat gooit onze dealer er bij de beurt standaard in. Ik heb geen idee of het wat uit maakt, heb nooit gemerkt dat mn RT er beter of slechter op zou lopen want ik ben niks anders gewend :)
 
Is ook niet heel moeilijk met een blauwe vlek boven geheel Nederland!

Aan het eind vd middag viel het dan wel weer mee. Ik ben, boven verwachting, droog naar Schiphol gekomen. Mooie van wat beste regen: motor hok was voor 1/3 leeg! Dus de RT staat mooi droog. Van de beemers die er stonden, 5 stuks RT en maar 1 GS... Het is dat vd 4 motoren die ik onderweg tegen kwam er 2 GS waren, anders zou ik nog denken dat de GS last van watervrees heeft...
 
Ziet er mooi uit Wobbert! Je motor kleurt mooi met de luchtkleur. Wat vindt jij van die nieuwe blauwe LC met striping en bruin zadel?
Ik vindt hem wel mooi, maar blijf het kuipwerk rondom de scheenbenen wat mager vinden vergeleken met mijn DOHC. Maar mooi genoeg om ooit te ruilen voor mijn Sidney blauwe. "Ooit" is dan vanaf over ongeveer een jaar of 3...

dat zei ik ook ooit over de komst van een RS als 3e motor in de garage, net geen anderhalf jaar daarna stond ze er...
 
Keuzes, keuzes,

volgende week vrij van de bazen gekregen en dan wordt het natuurlijk motorrijden.

En nu het dilemma: wordt het noord of zuid.

Noord koel en wisselvallig
Zuid zonnig en tropisch

Beiden hebben voors en tegens.

GVD naar ongeval in Almere.
Ondanks dat ik niet bij CXX werk, doe ik wel het zelfde werk voor CXX.
Geeft toch een soort van collega gevoel. :/
En morgen sta ik ook weer onder de bus.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook vrij van de baas gekregen, heb namelijk gisteren mijn laatste dag gewerkt *O*
Maak nu al mijn vrije dagen op en ga 1-1-2018 met pensioen.

Bart, blijf tussen Noord en Zuid, misschien is het dan minder wisselvallig en qua temperatuur gematigd, weg dilemma :+
 
Laatst bewerkt:
GVD naar ongeval in Almere.
Ondanks dat ik niet bij CXX werk, doe ik wel het zelfde werk voor CXX.
Geeft toch een soort van collega gevoel. :/
En morgen sta ik ook weer onder de bus.
Afschuwelijk ongeluk inderdaad, ik hoorde het op de radio.
Zet je misschien wel weer 'op scherp' om echt alert te blijven op onveilige situaties.
 
Lees het net van dat ongeval bij Conexxion, verschrikkelijk dit.
Je vraagt je dan af hoe dit kon gebeuren want veiligheid staat tegenwoordig hoog in het vaandel bij de meeste grote bedrijven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan