BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

Niet helemaal exact dezelfde meer, maar wel met dezelfde dubbele aansluiting.

Gebruik het ding ook altijd voor de autobanden.


fietspomp - HEMA


Kijk ook eens bij de action, ik heb daar pas een kleine voetpomp gekocht, makkelijk voor op de vakantie.
fietspompen hebben ze ook met autoventielaansluiting, en met een manometer er op werkt prima.
 
Dankje, zal ook daar eens naar kijken.
Wat betreft miene RT1200, die gaat steeds beter bevallen.
Ik rij doorgaans met de auto naar het werk, maar afgelopen week de motor meegenomen.
Heerlijk uitwaaien op de heen en terugrit en wat is dat toch vele malen lekkerder en leuker dan in zo'n koekblik te zitten.
Heb inmiddels al de nodige kilometers gereden met de RT en na een kortstondige gewenning is het nu gewoonste zaak van de wereld om deze toch wel dikke toerfiets behoorlijk plat te leggen in de bochten.
Ze geeft geen krimp, spoort strak de bochten door en geeft alle vertrouwen.

Wel een fiets vind ik die met enige motorervaring bereden mag worden, want iemand ermee laten rijden die geen zware fiets gewend is zou wel eens flink nat kunnen gaan met een fiets als deze.
Morgen prachtig mooi en droog weer.
Mag ook wel een keer, want voorgaande weekenden was het gewoon wisselvallig en knake weer.
Dus morgen maar eens richting Friesland om daar met mijn neef en zijn kameraad een flink stuk door het friese land te gaan toeren.
Mijn RT verbaast me telkens weer, en wat een geweldige machine.
Kost wat, maar dan heb je ook wat en ik vind de kwaliteit er echt van afdruipen.
Het zijn de kleine dingen waarin het em zit.
Fijn weekend allenmaal en geniet van dit heerlijke weekend.
Het is zo weer maandag dus maximaal genieten.
Vr Gr Erwin
 
Ha ha Erwin, heerlijk om dit enthousiasme te lezen! Zo verwonderd was ik 3 jaar terug ook! Inmiddels ben ik dus een verwende snotaap en heb naast de RT een RS aangeschaft (maar de 2e gezinsauto is de deur uit). Want de RT is rete comfortabel, super wendbaar, ultra praktisch maar uiteindelijk ook, hoe zal ik dit nu zeggen zonder dat het mogelijk verkeerd wordt gelezen, een tikje "degelijk"? Wil haar voor geen goud missen en als ze ooit de deur uit gaat dan is dat om plaats te maken voor een jongere RT. Wat ik op vrouwgebied nooit zou durven, een "Maîtresse" er naast nemen, is, met medewerking en goedkeuring van mijn wederhelft, dus op motorgebied wel gegund door de komst van de speelse RS. Voor erbij. Niet "in plaats van...".

Blijf vooral lekker genieten Erwin, wellicht is voor jouw beleving van motorplezier de RT als fiets wel wulps, dartel en sportief genoeg om "vreemdgaan neigingen" blijvend te kunnen onderdrukken.
 
Laatst bewerkt:
Jeroen, dank kerel.
Ik ben net terug van mijn bezoek en motorrit in Friesland.
Wat een geweldige provincie en heerlijk om daar rond te rijden.
Vandaag dik 450km gereden en de RT gaf geen klap verkeerd.
Op de terugreis de cruise controle erop en met 120km per uur naar huis gekacheld.
Kwam vandaag de nodige motorrijders tegen waaronder ook meerdere GS modellen.
Blijven ook best wel mooie fietsen zeg.
Maar hou het maar bij de RT, en ook als volgende fiets want die heeft vind ik maximale luxe.
Ben toch niet zo van het ook kunnen off-road rijden dus op dat vlak biedt een GS mij geen meerwaarde.
Moet wel zeggen dat ik tijdje geleden een motormonteur sprak en die was allerminst positief over de watergekoelde R1200RT.
Ik heb hem daarover nog niet kunnen vragen waarom niet, maar dat ga ik binnenkort toch eens doen.
Vandaag met de lange rit ging het bijna als vanzelf hoe heerlijk de RT rijdt.
Niks geen zadelpijn of iets anders.
De rotondes nemen gingen wel erg plat en met grootste gemak.
Moet niet overmoedig worden, want als er toevallig keer wel grind of drek ligt dan zou ik nat kunnen gaan.
Komende week pak ik weer de RT naar het werk.
Verheug me er nu al op.
Vr Gr
 
Yo Dylan,

de Aldi of de Lidl heeft ook met regelmaat een fietspomp in de aanbieding met een auto ventiel. Ik gebruik em wel eens voor het oppompen der auto wielen na de zomer/winterbanden wissel (vv)
Zit ook nog een manometer op; maar voor de controle heb ik een betere.

Zelf heb ik ooit eens van het werk een slangetje geregeld welke bij dubbel lucht op de assen van bussen of vrachtauto's werden gebruikt.

Zo'n haaks koperen ding heb ik ook gehad, maar ik vond dat niet prettig.
Ook de prijs van zo'n ding was niet prettig.
Zal vast nog ergens in het koetshuijs liggen. (mocht je interesse hebben ...... )
 
Ow ja, ik "moet" nog een paar dagen Noorwegen afmaken, maar inmiddels weer in de Eifel vertoeft. Dus nog geen tijd gehad.

Helaas zonder motor, maar wandelen/geocachen is ook erg leuk.
 
Inmiddels is de "Spezial" RT te configureren op de website van BMW. Hij is hier al eens voorbij gekomen, maar toch nog maar eens:
R_1200_RT_Spezial2017_klein.jpg


Dit is de Spezial 719 PlanetBlue variant inclusief de biesjes. Dat maakt haar meteen een slordige 2k duurder dan de Alpinweiss variant die als enige zonder meerprijs qua kleur te configureren is.

Enfin, dat zadel is dus ook een Spezial optie, kost dan €249,- Ik vindt dat niet eens zo heel idioot, als het schuim dan maar ook meteen goed is. Want een overtrekbeurtje bij Tijger Leathers voor 2 delen komt ook neer op zo ongeveer €240,- Evengoed zal het Herrn BMW geen windeieren leggen als mensen voor zo'n bruin zadel dekje gaan kiezen.

Daarnaast nog het eea aan opties aangeklikkert, rolt er dit uit als mijn voorlopige droomopvolgster van mijn trouwe blauwe DOHC. Qua prijs wel ff slikken/schrikken: €26.931,- Heeft ze wel zo goed als alle opties (alleen geen audioset a €1.200 en ook geen Akra)....

Dan moet er nog wel ff een TopkoffeRT bij Kwanta Kosta Duizend Pleuri...vooruit, als die topkoffeRT er dan toch op moet, dan ook meteen maar 1 met extra remlicht..

En een navigator VI voor als ik met moeders samen op pad ga. Die rijdt tegenswoordigs sinds zeer kort op mijn R1200RS LC, ik kan dan kiezen uit een R1200ST of mijn trouwe blauwe RT, in ieder geval, welke van de twee ook, daar zit dan een Navigator IV op geklikt. Best een aardig stuk gereedschap, maar als je eenmaal het heerlijk heldere scherm van de VI gewend bent, dan is zo'n IV wel behoorlijk "behelpen".... Koop je zo'n ding meteen bij een motorfiets, dan kost ie ineens €600,- ipv de "losse" verkoopprijs van €805,-
Gaat tegen die tijd de IV wel op MP of zo.

Hoe het ook is, voorlopig komt die Spezial er sowieso niet vanwegen de pekunia. Ons heeft immers dit jaar reeds een nieuwe ootoo aangeschaft. Dus de schatkist is leeg. Maar het toeval wil dat 2019 een bijzonder jaartal wordt. Dan ziet deze jongen Abraham. Een mooie demo Spezial in de juiste uitvoering dan wel een Fijne Premium Occasion met de specs van de pdf print lijken mij dan wel een geschikt kadootje. Vermits natuurlijk die fiets echt zo lekker rijdt als iedereen die er op gereden heeft zegt en dat Quick Shift gebeuren op de RT net zo soepeltjes werkt als op mijn RS.

Anders wordt mijn Abraham Afvink cadeautje zomaar het laten voorzien van fraaie biesjes, een nieuwe uitlaat aan de voorkant en een fijn Hyper Pro ESA setje vering/schokdempers van mijn Trouwe Sidney Blauwe DeeOoHaaCee....
 
Laatst bewerkt:
Blijft een beauty, die Sporty Boxer...

Ik kijk eens in mijn glazen bol ...

Voorzie vaker "Buren Herrie Ontsnappings Ritjes Op The Red Fury" ....

Maar dat ...Ron... dan eerst ff naar Buienradar heeft gekeken ....

Want poetsen is wel leuk ....

Maar als het niet persé hoeft ....

Dan hoeft het ook niet persé ....
 
Dat rood-zilveren boxer apparaat maakt uitermate hebberig, jassus wat een verschrikkelijk lekker ding is dat toch....
 
dylanpilot schreef over kritiek op de waterkoelers:
....
Maar hou het maar bij de RT, en ook als volgende fiets want die heeft vind ik maximale luxe.
Ben toch niet zo van het ook kunnen off-road rijden dus op dat vlak biedt een GS mij geen meerwaarde.
Moet wel zeggen dat ik tijdje geleden een motormonteur sprak en die was allerminst positief over de watergekoelde R1200RT.
Ik heb hem daarover nog niet kunnen vragen waarom niet, maar dat ga ik binnenkort toch eens doen.
....

Zoals wel vaker met Beemers, de eerste lichting van een nieuwe variant kent wat "kinderziektes" en zo ook met het eerste watergekoelde blok. Inmiddels zijn we al weer een jaartje of 4 verder en heb ik de indruk dat de meeste kinderziektes wel getackled zijn.

Voor wat betreft die GS-en. Tja, het moet haast wel een verschrikkelijk lekkere fiets zijn. Of het is echt een "imago fiets". Maar voor wat ik er van begrepen heb, die fiets rijdt gewoon enorm makkelijk. Volgens de verkopers van BMW motorfiets dealer Van Harten rijdt de GS globaal hetzelfde als de RS, beide verkopers zijn fervent GS rijders maar gaven aan echt geen "betere" of "makkelijkere" aan te kunnen wijzen als het op de vergelijking GS en RS aan komt. Gewenste zithouding zou wat hun betreft de doorslag moeten geven. Ik zit graag ietsje dichter bij de grond en het ietwat voor overzitten op de RS bevalt me wel. Terwijl ik op de RT dan weer dat rechtop zitten prima vindt. Ik heb zelf helemaal 0 ervaring met GS-en, kan dus alleen beamen dat een RS gewoonweg een makkelijker fiets is dan een RT (die dus al helemaal niet zo'n moeilijke fiets is). Het is allemaal net wat wendbaarder dan de grote RT. Met als nadeel dat je het ding nog wat makkelijker plat gooit en dus inderdaad net wat kwetsbaarder bent voor zooi op de weg. Hoewel ik laatst met de RT een rotonde toch ook wat vlotjes pakte en het ding ook een glippertje maakte. Een fijne diesel olie vlek.... Gelukkig ging ik niet onderuit, geen idee of de ASC daar iets mee te maken had.

Voor mijn woon-werk blijft het bij een RT. In 2019 gaat er een knoop worden doorgehakt: wordt dat een jongere LC in de Planet Blue 719 uitvoering of ga ik investeren in de DOHC die dan zo'n 80k gelopen heeft. Henk heeft zijn RT voor woon-werk ingewisseld voor een GSA. Die heeft een indrukwekkend brede tank, volgens Henk heeft hij daardoor min of meer dezelfde protectie tegen vies weer dan op zijn RT LC. Het ruitje van de GS is wel wat smaller, ik kan me voorstellen dat er daardoor meer hemelwater tegen de schouders aan komt dan met de schuifpui van de RT voor de snuit..

De RS is voor de fun ritjes en de weekendjes weg. Inmiddels heeft mijn vrouw daar ook op gereden dus het is mogelijk dat ik in de toekomst op de weekendjes weg ook op de RT moet gaan zitten. Dan gaat de RS mee voor woon-werk op de droge dagen (dat is nu eigenlijk ook hoe ik de fiets gebruik....).

Blijf lekker genieten van je RT Erwin!
 
Nog even over dat Spezial 719 gebeuren.... Ik wil toch even mijn frustratie hier kwijt hoor....

Dat R Nine T gebeuren, daar zijn ze in Berlijn wel heel erg enthousiast over. Naast dat ze inmiddels zo'n 10 verschillende varianten van die fiets hebben bedacht, gaan ze daar ook he-le-maal los op de Spezial Opties voor die R9T..
Kijkt u maar even mee:
RnineTSpezialOptions.jpg

SpezialNineT719a.jpg

SpezialNineT719.jpg


Enfin, de nodige keuzes dus. Ik ging er dan maar even van uit dat ik bij de RT het eea gemist had. Toch nog maar eens goed gekeken. Maar nee hoor, ik had niets gemist... Dat hele Spezial 719 gebeuren is bij de RT gewoon een beetje afgeraffeld. De kleurenspuiter dronken voeren voordat ie met het blauw mag spelen (zodat je de spannende verschillende blauwe tinten krijgt die in het zonlicht een geheel eigen leven gaan leiden) en een ander lapje stof bij de zadel maker. Waar dan weer wel kunstig het R1200RT logo in is geborduurd. That's it...
RTSpezial719Options.jpg


Tikje teleurgesteld ben ik wel. Waarom zou de Spezial RT niet fraaier kunnen worden met een feestelijk gefreesde cilinderkop deksel? Of "Borst plaat"? Die verstelbare handeltjes van de koppeling en de remmerij hoeven van mij wat minder, maar ik vindt die dingetjes die ze voor de R9T hebben bedacht er helemaal niet lelijk uit zien. Integendeel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan