Olieverbruik hoe en wat, GS750

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Ik heb met mijn GS750 een extreem hoog olieverbruik.
Ik heb wat gezocht op het forum, maar kon niets vinden howto

Hoe kan ik aan het gasgeven "meten" wat de oorzaak is.
-Kleprubbers
-Olieschraapveren
-Carterontluchting

De kleprubbers zijn pas vernieuwd.
Of ze zijn losgekomen, maar meest voor de handliggende zijn de schraapveren,
maar die zijn bij de revisie schoongemaakt (zwarte rotzooi verwijdert)

Graag reactie
 
wie heeft het gedaan, als je het hebt laten doen zou ik terug gaan, je probleem daar neer/overleggen.
als je het zelf gedaan hebt kan je best zelf bedenken wat je eventueel verkeerd hebt gedaan.
als je schraapveren verder ingedrukt kunnen worden kan er aan de andere kant mee olie langs heen.
volgens mij is dat ook de reden dat je dat soort dingen moet vervangen, maar ook dat ter beoordeling voor degene die dat ding opentrekt of daarna (laat) reviseren.
 
Ik heb met mijn GS750 een extreem hoog olieverbruik.
Ik heb wat gezocht op het forum, maar kon niets vinden howto

Hoe kan ik aan het gasgeven "meten" wat de oorzaak is.
-Kleprubbers
-Olieschraapveren
-Carterontluchting

De kleprubbers zijn pas vernieuwd.
Of ze zijn losgekomen, maar meest voor de handliggende zijn de schraapveren,
maar die zijn bij de revisie schoongemaakt (zwarte rotzooi verwijdert)

Graag reactie

Meten is weten en dan meet je de compressie. Meet de compressie bij het starten met gas vol open, doe het nog een keer nadat je wat olie in het bougiegat hebt gespoten, is de compressie dan veel hoger, dan zijn het de zuigerveren.
 
Mijn Reactie:
Zeroground; ok, maar zuigerveren ook?
Ik meen dat een lektest alleen voor zuigerveren zijn, maar je zegt ook grove indicatie.

LenPensZeur : Dat was mijn schoonzoon (waar ik bij was), heeft hij al eerder gedaan.
Kleppen schoongemaakt, geslepen, zuigerveren + schraapveren schoongemaakt , alles met kool verontreinigd. Nieuw seals geplaatst.
Wat bedoel je met:
als je schraapveren verder ingedrukt kunnen worden kan er aan de andere kant mee olie langs heen.
, begrijp ik niet.

Bandy, mag ik ervan uit gaan dat als je die olie compressie meting doet zaols jij die voorstelt de schraapveer defect is? Of heeft jouw meting meer met de compressie te maken?

In ieder geval bedankt voor jullie bijdrage.
 
Mijn Reactie:
Zeroground; ok, maar zuigerveren ook?
Ik meen dat een lektest alleen voor zuigerveren zijn, maar je zegt ook grove indicatie.

LenPensZeur : Dat was mijn schoonzoon (waar ik bij was), heeft hij al eerder gedaan.
Kleppen schoongemaakt, geslepen, zuigerveren + schraapveren schoongemaakt , alles met kool verontreinigd. Nieuw seals geplaatst.
Wat bedoel je met:, begrijp ik niet.

Bandy, mag ik ervan uit gaan dat als je die olie compressie meting doet zaols jij die voorstelt de schraapveer defect is? Of heeft jouw meting meer met de compressie te maken?

In ieder geval bedankt voor jullie bijdrage.

Te lage compressie wordt veroorzaakt voor het merendeel door de compressieveren, de olieschraapveer heeft niet voor niets die benaming. Als de compressie door de olie toch niet veel hoger is zijn het de klepdoorvoeringen. Ga eerst maar meten en vertel het resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Wat is extreem hoog olieverbruik?
Ten eerste zou ik alles wat zuiniger is als 1:1000 accepteren van zo'n oud beestje.
Ten tweede zou ik er niet meer in investeren als een setje klepseals. Meestal is dat ook de oorzaak bij deze oude beestjes.
 
:^ maar als voorgenoemde kleprubbers de klepseals zijn, zijn die dus al vervangen.

als je schraapveren verder ingedrukt kunnen worden kan er aan de andere kant mee olie langs heen.
volgens mij is dat ook de reden dat je dat soort dingen moet vervangen, maar ook dat ter beoordeling voor degene die dat ding opentrekt of daarna (laat) reviseren.

als er vuil onder je schraapveer is gekomen zet hij meer uit, haal je dat weg/maak je het schoon , dan krijgt hij meer ruimte en kan er aan de kant van de cilinder meer olie langs.

nogmaals, zo zie ik het voor me.
aangezien er al grotere zuigers worden geadviseerd zal alleen nieuwe veren wel niet afdoende zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met mijn GS750 een extreem hoog olieverbruik.
Ik heb wat gezocht op het forum, maar kon niets vinden howto

Hoe kan ik aan het gasgeven "meten" wat de oorzaak is.
-Kleprubbers
-Olieschraapveren

De kleprubbers zijn pas vernieuwd.
Of ze zijn losgekomen, maar meest voor de handliggende zijn de schraapveren,
maar die zijn bij de revisie schoongemaakt (zwarte rotzooi verwijdert)

Graag reactie

als je normaal geen blauwe walm achter je bike hebt, maar wel tijdens gas geven als je bij een verkeerslicht wegrijd, zijn het geleiders of klepseals
als je het hebt tijdens normaal rijden zijn het zuigerveren..

zuigerveren kun je gewoonlijk niet revisieren, maar moet je altijd vervangen wegens het inlopen.

compressie meten is onzin, als je een oliezuiper hebt via de veren zijn die "verdronken "in de olie en heb je altijd een uitstekende compressie

als ik je verhaal zo hoor, kun je (minimaal) beter nieuwe veren zetten, en cilinders honen,
of nog beter nieuwe zuigers en cilinders boren.

een lektest zou je betere indicaties kunnen geven dan een compressietest
 
Flexhoon is gebeurt.
Veren vervangen niet.Probeer ze maar te vinden op internet.

Nu heb ik even gecheckt en kwam erachter dat de Carter beluchting-slang naar de airbox door ons is vergeten te plaatsen. Bij de uitmonding van het carter ligt geen druppel olie.
Kan ik hieruit concluderen dat ik weinig lekkage verliezen langs de zuiger heb?

(Kan natuurlijk wel de olieschraapveer niet z'n best doen en olie achterlaten)

Spargo, ik denk dan dat er iemand achter me moet rijden.
Even kijken of me dat vd week lukt.
 
Laatst bewerkt:
Wat wil je met je GS750? Ik krijg nu het idee dat je een middenweg probeert te zoeken die er helaas niet is. De grondslag voor goede keuzes in een revisie ligt m.i. bij het opmeten van tenminste alles vanaf de voetpakking naar boven.

Nu is het uit elkaar geweest, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Maar je weet nog steeds niet waar het probleem zit.

Olieverbruik (hoeveel dan?)los je alleen op door geld uit te geven: kleppen, klepgeleiders, seals, klepzittingen vervangen/frezen of zuigers incl veren, of allebei. Is je GS dat waard?

Als je heel veel geluk hebt redt je het met verse zuigerveren, maar dat is vaak net als alleen klepseals vervangen, een pleister plakken op een gebroken been.

Mijn advies: trek dat ding nog een keer open en ga meten.

Hoe ik hierbij kom: ik heb hetzelfde geprobeerd met een rat GS750. Beter dan 1 liter olie op 500km werd het niet. Ook niet met de beste kop en cilinder/zuigers combi van 3 verschillende blokken.
 
Flexhoon is gebeurt.
Veren vervangen niet.Probeer ze maar te vinden op internet.

Nu heb ik even gecheckt en kwam erachter dat de Carter beluchting-slang naar de airbox door ons is vergeten te plaatsen. Bij de uitmonding van het carter ligt geen druppel olie.
Kan ik hieruit concluderen dat ik weinig lekkage verliezen langs de zuiger heb?

(Kan natuurlijk wel de olieschraapveer niet z'n best doen en olie achterlaten)

Spargo, ik denk dan dat er iemand achter me moet rijden.
Even kijken of me dat vd week lukt.



Suzuki GS750C 1979 (N) USA (E03) CRANKSHAFT - buy original CRANKSHAFT spares online
 
Flexhoon is gebeurt.
Veren vervangen niet.Probeer ze maar te vinden op internet.

Nu heb ik even gecheckt en kwam erachter dat de Carter beluchting-slang naar de airbox door ons is vergeten te plaatsen. Bij de uitmonding van het carter ligt geen druppel olie.
Kan ik hieruit concluderen dat ik weinig lekkage verliezen langs de zuiger heb?

(Kan natuurlijk wel de olieschraapveer niet z'n best doen en olie achterlaten)

Spargo, ik denk dan dat er iemand achter me moet rijden.
Even kijken of me dat vd week lukt.

Heb jij geen Google op je internet dan?

Ebay staat er vol mee, CMSNL inderdaad. Marcel Vlaandere zal je d'r ook aan kunnen helpen. Biggelaar ws ook. Suzuki dealer al gebeld?
 
Laatst bewerkt:
Hoe ik hierbij kom: ik heb hetzelfde geprobeerd met een rat GS750. Beter dan 1 liter olie op 500km werd het niet. Ook niet met de beste kop en cilinder/zuigers combi van 3 verschillende blokken.

Is er al ergens vastgelegd bij welk olieverbruik je het over een diesel mag hebben :+

of word het eerst een semi 2takt omdat de verhouding bijna mengsmering word ? 8-)
 
Laatst bewerkt:
full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan