Lege motor accu - kan ik deze opladen met de auto accu?

IsaacR

Die hard MF'er
12 apr 2016
540
4
Ik ben afgelopen tijd bezig geweest met een nieuw (gebruikt) motorblok in mijn gs500 te sleutelen. Alles zit nu op z'n plaats behalve de benzine tank. De accu werkt wel, ik kan namelijk de sleutel omdraaien en dan gaan alle lichten mooi aan.

Gisteren probeerde ik 'm voor het eerst in ong. 6 maanden te starten en maakte die een 'klik' geluid. Het geluid is hetzelfde als wat de grasmaaier maakt wanneer die een lege accu heeft.

Kan ik de Motorbatt accu van mijn motor (gs500) gewoon opladen via de autoaccu?

Accu is ong. een jaar oud.

Als de tank er niet op zit, en de benzineslangetjes ook leeg zijn, zou er dan nog genoeg benzine in het slangetje van de fuel petcock naar de carbs en de carbs zelf zijn om het blok te starten en bv. 10 sec te laten draaien?

Bedankt :W
 
Laatst bewerkt:
Hoe had je dat gezien ? gewoon parallel aansluiten ? Een accu dient met 10 % van de laadcapaciteit opgeladen te worden. Dus bv een 12 AH accu dient met 1.2 Ampere opgeladen te worden . Zet je nu een auto accu er rechtstreeks op dan loopt er direct een giga grote stroom naar jouw lege motoraccu waardoor hoogstwaarschijnlijk je platen krom slaan.(Niet doen dus) Dus advies koop een motor accu lader en zet deze op de "lege" motor accu om deze goed op te laden.
De meeste motoraccu laders leveren vaak rond de 0.8 - 1.0 Ampere en gaan dan over op druppelladen.

Over het tweede deel als de tank er niet op zit zou er nog benzine in je carburateurs vlotterbakjes kunnen zitten om de motor hierop te laten lopen tot de bakjes leeg zijn.
Zit er niets in deze bakjes zou je met een busje snel start spray deze rechtstreeks in je luchtfilter te spuiten de motor ff kunnen laten lopen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe had je dat gezien ? gewoon parallel aansluiten ? Een accu dient met 10 % van de laadcapaciteit opgeladen te worden. Dus bv een 12 AH accu dient met 1.2 Ampere opgeladen te worden . Zet je nu een auto accu er rechtstreeks op dan loopt er direct een giga grote stroom naar jouw lege motoraccu waardoor hoogstwaarschijnlijk je platen krom slaan.(Niet doen dus)

Mijn ouderwetsche acculader stuurt rustig 30-70% van de capaciteit (10Ah) door de accu van mijn GS500. Wordt ie echt niet slechter van.
Maar goed dat is ook een standaard accu en geen motobatt dus misschien overleefd die dat niet.


Verder prop gewoon een trechter in de benzineslang dan kan je makkelijk bijvullen als het nodig is.
 
Ik ben afgelopen tijd bezig geweest met een nieuw (gebruikt) motorblok in mijn gs500 te sleutelen. Alles zit nu op z'n plaats behalve de benzine tank. De accu werkt wel, ik kan namelijk de sleutel omdraaien en dan gaan alle lichten mooi aan.

Gisteren probeerde ik 'm voor het eerst in ong. 6 maanden te starten en maakte die een 'klik' geluid. Het geluid is hetzelfde als wat de grasmaaier maakt wanneer die een lege accu heeft.

Kan ik de Motorbatt accu van mijn motor (gs500) gewoon opladen via de autoaccu?

Accu is ong. een jaar oud.

Als de tank er niet op zit, en de benzineslangetjes ook leeg zijn, zou er dan nog genoeg benzine in het slangetje van de fuel petcock naar de carbs en de carbs zelf zijn om het blok te starten en bv. 10 sec te laten draaien?

Bedankt :W
Als je met startkabels een volle autoaccu er bij zet, zal niet je motoraccu (volledig) opgeladen worden. Wel een beetje.
Maar omdat die volle accu er bij zit, kun je wel gewoon starten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eens even goed nadenken:

- De lege accu opladen door er een volle accu aan vast te knopen
- De motor starten door een hulpaccu te gebruiken die er dus ook aan vastgeknoopt wordt.

Is er verschil tussen deze 2 bovenstaande regels: NEEN
 
Eens even goed nadenken:

- De lege accu opladen door er een volle accu aan vast te knopen
- De motor starten door een hulpaccu te gebruiken die er dus ook aan vastgeknoopt wordt.

Is er verschil tussen deze 2 bovenstaande regels: NEEN

ja dus. het verschil is tijd.

lege met volle laden geeft uiteindelijk 2 half volle accus.

vastknopen en starten verloopt niet veel tijd om de lege met de volle te laden.

my 2p
 
Dit kan gewoon. Beide systemen laden met hetzelfde voltage. Niet de auto een uur laten draaien maar even 10 minuten je motoraccu erbij prikken om hem voor het grootste gedeelte vol te krijgen kan gewoon.

Aan de andere kant, een druppellader van een A-merk kost iets van vijf tientjes. Waar hebben we het over.
 
Iedereen zegt wat anders, maar ik ga dan toch maar kijken of het lukt om de autoaccu eraan te koppelen. :)
Hoe is het weer bij jouw en hoeveel tijd heb je?

Accukabels aan de auto accu knopen en starten maar.
Dan 20 min rijden (niet af laten slaan) en wellicht is je accu weer voldoende opgeladen. :P
 
Mijn ervaring met een gezonde(!) Motobatt is dat deze nauwelijks uit zichzelf ontlaad. Na 3 maanden zonder tussentijds bij te laden, geeft de oplader vrijwel meteen aan dat de accu nog vol is (Opgeladen en vorstvrij weggezet).

Mijn vorige motobatt liep wel uit zichzelf leeg en de startcapaciteit werd na verloop van tijd ook steeds minder. Uiteindelijk heb ik deze binnen de garantieperiode kunnen omruilen voor mijn huidige.

Persoonlijk zou ik hem dus aan de lader leggen niks doen totdat die vol is.

Als je geen lader hebt kun je hem jumpstarten, maar dan zou ik wel meteen een stuk gaan rijden ipv de accu weer leeg te laten staan.
 
Ik heb 'm net proberen te starten met de autoaccu eraan gekoppeld. Enkel het 'klikje' dat uit de accu zelf leek te komen. Na 10 minuten laden hetzelfde. over een kwartier probeer ik nog één keer.
 
ja dus. het verschil is tijd. lege met volle laden geeft uiteindelijk 2 half volle accus.
Hangt af van de capaciteit van de beide accu's en hoe leeg de lege is.
vastknopen en starten verloopt niet veel tijd om de lege met de volle te laden.
Het ging om de hoge stroom die er in het allereerste begin loopt waarbij gewaarschuwd werd dat daardoor je platen krom kunnen trekken.

Ik ben ook niet bang dat dat gebeuren zal. Waar kromtrekken wel bij gebeuren kan is een kortsluiting tussen de accupolen. Dan is de stroom veel hoger dan de laadstroom bij het parallel aansluiten van een volle aan een lege accu.
 
En die autoaccu is vol neem ik aan? Dat is vreemd.. is de startmotor etc wel in orde?

Ik heb 'm net weer eraf gehaald, gaf geen beter resultaat. Het klik geluid volgens mijn vader was het geluid wat een relais maakt.

Ik heb de motor net helemaal uit elkaar gehad (nieuw motorblok erin). Morgen zal ik wel nagaan of alles wat aan de accu vast moet zitten er ook op een correcte manier verbonden is.

De startmotor heeft tot de laatste dag dat de motor reed altijd gefunctioneerd. Ik verwacht niet dat ie kapot is.

Vorig jaar had ik een accu die niet meer in orde was. Als ik startte maakte het blok een aantal toeren voordat ie weer ermee ophield. Ik denk niet dat dat nu het geval is.

Bedankt allen voor de reacties.
 
Hoe had je dat gezien ? gewoon parallel aansluiten ? Een accu dient met 10 % van de laadcapaciteit opgeladen te worden. Dus bv een 12 AH accu dient met 1.2 Ampere opgeladen te worden . Zet je nu een auto accu er rechtstreeks op dan loopt er direct een giga grote stroom naar jouw lege motoraccu waardoor hoogstwaarschijnlijk je platen krom slaan.(Niet doen dus) Dus advies koop een motor accu lader en zet deze op de "lege" motor accu om deze goed op te laden.
De meeste motoraccu laders leveren vaak rond de 0.8 - 1.0 Ampere en gaan dan over op druppelladen.

Over het tweede deel als de tank er niet op zit zou er nog benzine in je carburateurs vlotterbakjes kunnen zitten om de motor hierop te laten lopen tot de bakjes leeg zijn.
Zit er niets in deze bakjes zou je met een busje snel start spray deze rechtstreeks in je luchtfilter te spuiten de motor ff kunnen laten lopen.
Hier klopt bijna niks van.
Een volle accu geeft zo'n 12,7 volt en dat zorgt voor een laadstroom van minder dan 1A.
Om je lege accu te laden met zo'n 4A heb je ruim 14 volt nodig. 14 volt heb je als je je accu zou laden met een draaiende motor. In je motor tijdens rijden is de laadstroom dus veel hoger dan parallel aan een volle accu. Je accu zal met 12,7 volt nooit vol raken want daar heb je minimaal 13,8 volt voor nodig. Dat een acculader kan laden met 5A wil niet zeggen dat dat ook gebeurd.
Op een lege autoaccu zal dat waarschijnlijk wel het geval zijn maar een motoraccu met een capaciteit die 1/5 is van die autoaccu zal ook met 1/5 daarvan laden dus ongeveer 1A.
 
o0.. B| ik geloof dat ik de kabels verkeerd heb aangesloten aan de accu. :o

Kan iemand me zeggen welke waar moet?

Hoe het volgens mij hoort:

Startmotorkabel met zwart plastic kapje aan +accu (positief).
De kabel die naar de bout loopt van het motorblok (aarding?) aan de -accu (negatief).

De rode kabel die naar de 'solenoid' / 'solenoïde' aan de -accu (negatief)???

Ik begrijp er niks van. Als ik er zo naar kijk zie ik dat de positief kant van de accu rood is, en de negatief zwart. Volgens de kabel kleurtjes zou het dan omgekeerd zijn :?

Iemand die me dit kan verduidelijken?
 
De solenoid kabel (start relais) moet op de + vd accu

Dat leek me ook logisch, zo heb ik het in eerste instantie geprobeerd en hoorde ik die klik die leek van de solenoid relais te komen.

Als de solenoid kabel (die een rode kop heeft) aan de + moet. Moet de startmotor dan aan de -?

En de aardingskabel?
 
De behuizing is de massa.

De kabel op de foto, is de plus. Die moet naar startrelais, dan naar plus van accu.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is idd de startmotor kabel met de zwarte kop. Als die naar de + kant van de accu moet gaan, hoe kan de solenoid kabel (rode kop) ook op de + kant?

Net een foto gemaakt:

Linkerkant van accu: negatief en kabel startmotor
Rechterkant van accu: positief en kabel solenoid
In het midden de aardingskabel die nog los ligt.
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan