helm gezocht

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
Omdat ik niet tevreden ben over mijn huidige helm (shark evoline3), ga ik toch maar weer eens verder kijken...
De meeste winkels zitten hier ver vandaan en de ene die hier wel zit, heeft niet zo'n uitgebreid aanbod.

Ik zoek:
- een systeemhelm
- zowel open als dicht te dragen, dus kinstuk wegklapbaar of gemakkelijk verwijderbaar
- ik heb een klein hoofd, 52-53 dus die maat moet leverbaar zijn
- intern zonnevizier
- geheel of gedeeltelijk fluogeel

Om een idee te geven van de pasvorm: merken die mij goed passen: shoei, caberg, bmw

Wie kan mij wat merken/modellen noemen die mijn zoektocht wat gemakkelijker maken?
 
Laatst bewerkt:
Ga eens naar een grote motorzaak, fluorgeel zal best opvallen tussen het enorme aanbod :)
 
Shoei, echt, ik wil niks anders meer. Zoveel gezeik gehad met mijne shark en heb nu Shoei en ben daar heel tevreden van. Zit goed, ventileert goed, stil, licht,...
 
Op een of enkele uitzonderingen na (bijv. AGV) zijn de systeemhelmen alleen gecertificeerd voor gesloten gebruik. Natuurlijk zie ik rijders met de helm open, zelfs op de snelweg. Ik kies daar niet voor. Buiten het ontbreken van de certificering vond ik een foto die het ontbreken van een kin toonde, voldoende reden om dit niet te doen.

Iedereen mag daar zijn eigen keuze maken. Ook voor het rijden met een jethelm of een potje. Wat ik alleen niet begrijp, is rijden met een open Shoei systeemhelm. Shoei doet alles voor de veiligheid. Shoei heeft pas een interne zonnebril toegevoegd toen zij een truc hadden om 100% van de veiligheid te behouden. Shoei kost gemiddeld 500 euro. Waarom doe je dan de helm open?

Het zal wel aan mij liggen
:X :X :X
 
Op een of enkele uitzonderingen na (bijv. AGV) zijn de systeemhelmen alleen gecertificeerd voor gesloten gebruik. Natuurlijk zie ik rijders met de helm open, zelfs op de snelweg. Ik kies daar niet voor. Buiten het ontbreken van de certificering vond ik een foto die het ontbreken van een kin toonde, voldoende reden om dit niet te doen.

Iedereen mag daar zijn eigen keuze maken. Ook voor het rijden met een jethelm of een potje. Wat ik alleen niet begrijp, is rijden met een open Shoei systeemhelm. Shoei doet alles voor de veiligheid. Shoei heeft pas een interne zonnebril toegevoegd toen zij een truc hadden om 100% van de veiligheid te behouden. Shoei kost gemiddeld 500 euro. Waarom doe je dan de helm open?

Het zal wel aan mij liggen
:X :X :X

Op dit moment heb ik een Shark evoline ,3 die inderdaad goedgekeurd is om ook open te rijden. De pasvorm en het comfort vallen echter behoorlijk tegen.

Waarom ook open rijden? Wij gaan elk jaar ook op de motor op vakantie. Dan komen we nog wel eens in (heel) warm weer terecht. En dan is een beetje verkoeling echt noodzaak. Eén keer heb ik meegemaakt dat ik tijdens het rijden op een snelweg onwel werd van de warmte. Ik was verward en niet in staat om nog adequaat beslissingen te nemen. Echt een gevaarlijke situatie; dat wil ik nooit meer meemaken. Daarom offer ik bewust een stukje secundaire veiligheid (dichte helm, leren pak) op aan wat primaire veiligheid in de vorm van betere concentratie, door te kiezen voor verkoeling: een open helm, kevlar jeans en doorwaaijack +hyperkewl.

Van Shoei weet ik, dat de pasvorm voor mij perfect is (althans van een integraalhelm die ik weleens heb opgehad).
Ik zou voor Shoei kiezen vanwege die pasvorm en vanwege het comfort. Overigens maakt Shoei ook jethelmen, dus waarom zou Shoei dit niet willen maken?

Maar je noemt AGV; daar heb ik wat aan!
 
Laatst bewerkt:
Zoveel keuze is er toch ook weer niet in systeemhelmen? Lijkt me dat je in een half uurtje of minder je keuze moet kunnen maken. Kunnen we allemaal wel de usual suspects gaan noemen, maar die ken je zelf ook wel. Toch? En uiteindelijk moet je ze toch even op zetten.
 
Laatst bewerkt:
Prima, je hebt er bewust over nagedacht en bewust een keuze gemaakt. Dat is altijd goed.

Als jouw probleem motorrijden in de warmte is, dan heb ik misschien een ander idee. Veel merken hebben een dual-purpose helm. Dit is een Crosshelm die geschikt is gemaakt voor straatgebruik. In dit soort helmen zit zoveel ventilatie dat warmtestuwing onwaarschijnlijk is. Ook Schoei maakt een dergelijke helm (https://www.shoei-europe.com/uk/products/Hornet-ADV)

Misschien past dit niet bij jouw type motor. Misschien wil je hiermee in de winter niet rijden. Maar voor de warmte is er geen betere oplossing. Kijk maar eens naar de motorcross en Dakar.
 
Ik had een Nolan N104 (vorige helm) die ook een dubbele certificering had. Verhaal dat Nolan destijds verstelde was dat er juist veel systeemhelmen enkel als jethelm gekeurd werden... weet niet in hoeverre dat klopt, m'n Shoei Neotec heeft in ieder geval maar 1 keurmerk en wel als gesloten helm.
 
lazer Monaco evo
heet ook de dubbele keuring voor open en gesloten gebruik
heeft voor mij, maar dat is persoonlijk een net iets betere pasvorm dan een shoei neotec
 
lazer Monaco evo
heet ook de dubbele keuring voor open en gesloten gebruik
heeft voor mij, maar dat is persoonlijk een net iets betere pasvorm dan een shoei neotec
Wauw, ziet er goed uit, en ik heb ooit een lazer gehad en die paste goed. Het zou hem weleens kunnen zijn!
 
LS2 (FF324) Metro is volgens mij ook voor open en dicht gebruik gecertificeerd.
Van de Amerikaanse website geplukt: "The DOT approved Metro is homologated as both a full face and an open face helmet."

Verder heeft die een intern zonnevizier, is beschikbaar in maat 51-52/53-54 en heeft goede ventilatie (de helm kan ook in de open stand vastgezet worden).
Maar het is wel een budget helm, dus volgens sommige niet erg stil.

Trouwens op de website staat long-oval maar volgens Revzilla is het meer een intermediate oval pasvorm.

Succes met de verdere zoektocht!
 
Hm, ik wilde juist net de evoline 3 gaan proberen...
Shoei Neotec wel goede dingen over gehoord, maar erg duur en dan krijg je gewoon een saai mat kleurtje :S (en inderdaad alleen dicht mee rijden).

edit: die lazer monaco evo ziet er ook wel goed uit met dat lage gewicht. Alleen geen zonnebril, dat is toch wel een must voor mij
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment heb ik een Shark evoline ,3 die inderdaad goedgekeurd is om ook open te rijden. De pasvorm en het comfort vallen echter behoorlijk tegen.

Waarom ook open rijden? Wij gaan elk jaar ook op de motor op vakantie. Dan komen we nog wel eens in (heel) warm weer terecht. En dan is een beetje verkoeling echt noodzaak. Eén keer heb ik meegemaakt dat ik tijdens het rijden op een snelweg onwel werd van de warmte. Ik was verward en niet in staat om nog adequaat beslissingen te nemen. Echt een gevaarlijke situatie; dat wil ik nooit meer meemaken. Daarom offer ik bewust een stukje secundaire veiligheid (dichte helm, leren pak) op aan wat primaire veiligheid in de vorm van betere concentratie, door te kiezen voor verkoeling: een open helm, kevlar jeans en doorwaaijack +hyperkewl.

Van Shoei weet ik, dat de pasvorm voor mij perfect is (althans van een integraalhelm die ik weleens heb opgehad).
Ik zou voor Shoei kiezen vanwege die pasvorm en vanwege het comfort. Overigens maakt Shoei ook jethelmen, dus waarom zou Shoei dit niet willen maken?
Je bent beter af met een helm die echt goed en comfortabel zit en die een goede ventilatie heeft. Shoei staat bekend om de goede ventilatie van de helm. Voor verdere koeling hoef je de bak niet open te doen, dan volstaat om het vizier open te zetten. Oh, en nog een tip voor een koele helm, neem een witte! Bijna net zo opvallend als fluor en scheelt echt in warmte. Ik heb al jaren een witte helm en heb die verschillende keren met 30 plus graden op gehad. Wel zweten, maar goed te doen.
 
Laatst bewerkt:
Heb ook een Nolan N104 Absolute, (350 euro bij voordeelhelmen), is gecertificeerd voor opgeklapt rijden en kan opgeklapt vergrendeld worden. Die vergrendeling gaat wel vrij stroef trouwens.
Klapt omhoog en niet door naar achter, dus 't is wel een windvanger.
In geel te verkrijgen (380 euro), kleinste maat is XXS.
 
Systeemhelmen die zowel open als gesloten gedragen mogen worden hebben 2 goedkeuringen: als integraal- en als jethelm. Het is die goedkeuring als jethelm die maakt dat je ermee in geopende toestand rond mag rijden. als je dat graag wilt.

Of dat verstandig is, dat is een tweede... niet voor niets adviseren fabrikanten de helm gewoon gesloten te houden als je ermee rijdt.

Waarom dat is? Bijvoorbeeld, ik heb diverse Nolan's N104 gehad - op enige moment idd met dubbele goedkeuring - en die dingen kon je zonder moeite van m'n kop trekken als het kinstuk open stond. Kun je je voorstellen wat er gebeurd als je van de motor afkukelt, of een keer écht moet remmen. Dat is in mijn ervaring bij een Schuberth C3 of mijn huidige AGV Compact (ik heb een "AGV- en soms Nolan-hoofd") een stuk moeilijker voor elkaar te krijgen, althans, niet zonder je nek te breken.
Neemt niet weg dat ik uitsluitend rij als het kinstuk gesloten is, gewoon, omdat ik graag wil dat die helm op 'n kop blijft zitten als ik onverhoopt op m'n muil mocht gaan.

AGV Compact is trouwens een fijne helm - vind ik - en helemaal niet duur: voordeelhelmen.nl heeft het ding nu in de actie geloof ik, voor iets van €180 als ik me het goed herinner.

neem een witte! Bijna net zo opvallend als fluor en scheelt echt in warmte.
Klopt helemaal!

Dat zou ook een optie zijn, maar ik heb beslist geen Nolan-hoofd. Past me niet.
In mijn ervaring verschillen de verschillende modellen Nolan nogal flink van elkaar qua pasvorm: het ene model past mij als gegoten, terwijl er ook modellen zijn die spontaan uit elkaar barsten als ik ook maar overweeg om m'n hoofd erin te stoppen :+ . Ik zou gewoon gaan passen als ik jou was.

Van de oude N104 weet ik wel dat-ie de pasvorm niet zo best behield, maar dat was bij intensief gebruik. Ik wisselde die helm zo ongeveer jaarlijks, omdat ik hem na een jaar gebruik zo ongeveer 180 graden kon draaien als ik hem op had. Hoe dat bij de opvolger N104 Absolute, of de N91, zit, dat weet ik niet, want ik ging via Shoei en Schuberth uiteindelijk naar AGV.
 
Laatst bewerkt:
Bijvoorbeeld, ik heb diverse Nolan's N104 gehad - op enige moment idd met dubbele goedkeuring - en die dingen kon je zonder moeite van m'n kop trekken als het kinstuk open stond.

Mag hopen dat zo'n Nolan ook een kinband heeft. Hoe kun je zo gemakkelijk een helm van je hoofd trekken als je kinband goed vastzit? :?
 
Mag hopen dat zo'n Nolan ook een kinband heeft. Hoe kun je zo gemakkelijk een helm van je hoofd trekken als je kinband goed vastzit? :?
Dat was met de kinband om, en ja, ging heel gemakkelijk: kantelt gewoon naar voren van je hoofd af, door het kantelen ontstaat vanzelf ruimte t.h.v. de kinband. Met gesloten kinstuk steunt dat kinstuk af op sleutelbenen en voorkomt dat de helm kan doorkantelen. Bij o.a. Schuberth en AGV zit de kinband sowieso onder een andere hoek, en is er ook t.h.v. de overgang achterhoofd-nek meer steun.
 
Terug
Bovenaan Onderaan