Versnellingsprobleem

Divtour

Rookie
14 jul 2012
15
0
Ik heb een Suzuki GSF 600 Bandit uit 2000. Als de motor stationair loopt krijg ik hem niet in zijn 'vrij'. Daarvoor moet ik eerst de motor uitzetten dan lukt het wel. Iemand een idee wat daarvan de oorzaak is?
 
Als het met de motor uit wel lukt om de 1ste in te schakelen dan lijkt mij de versnellingsbak niet de eerste verdachte te zijn.
heb je al gecheckt of de koppeling wel echt vrij komt?
Ik ken de GSF600 niet maar als er een kabel bediende koppeling op zit zou je die kabel eens wat strakker kunnen afstellen.
Als er een hydraulisch bediende koppeling op zit zou het kunnen dat er lucht in het circuit zit, ook dan kan je de koppeling nooit helemaal vrij krijgen. Check het circuit op lekkage en ontlucht het systeem goed. Dan nog eens opnieuw proberen.
 
Bij vrijwel elke motor moet je de motor even in de eerste versnelling vooruit laten kruipen om hem in zijn vrij te krijgen. Het is geen auto.
:/
Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet meegemaakt hoor. Ik zou ook vermoeden dat de koppeling niet helemaal vrij komt. Misschien een kwestie van afstellen. Anders ook even nagaan welke olie er in het blok zit. Als dat allemaal in orde is dan kan het, volgens mijn beperkte kennis, nog een probleem van kromme koppelingsplaten zijn.
Hoe is het probleem ontstaan?
 
:/
Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet meegemaakt hoor. Ik zou ook vermoeden dat de koppeling niet helemaal vrij komt. Misschien een kwestie van afstellen. Anders ook even nagaan welke olie er in het blok zit. Als dat allemaal in orde is dan kan het, volgens mijn beperkte kennis, nog een probleem van kromme koppelingsplaten zijn.
Hoe is het probleem ontstaan?
Ik wel, en ik koop geen tweedehands motoren.
Maar het kan natuurlijk zo zijn dat de koppeling een beetje kleeft of niet helemaal vrijkomt.
 
Laatst bewerkt:
Soes GSF 600 heeft een kabel bediende koppeling, deze even goed afstellen bij het blok . Staat in je WPH precies hoe het moet. Persoonlijk zelf heb ik nog nooit geen moeite gehad met een stilstaande motor in z`n 1 naar de vrijstand te zetten van een motor met een kabelbediende koppeling.
 
Toen ik mijn motor kocht ging die tijdens het proefritje ook niet lekker in zijn neutraal. Schakelen ging wel prima.
Motor toch gekocht. Kabel van de koppeling afgesteld en probleem opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan